Speed Triple -01 knackande motorljud!?

  • Thread starter Thread starter Smillan
  • Start date Start date

Smillan

Guest
inte aktuellt längre.
 

Bifogat

  • speed triple 1.JPG
    speed triple 1.JPG
    33.4 KB · Visningar: 145
Last edited:
Jag har hört ett liknande ljud på en cbr 600 och fick höra att det var avgasplåten eller vad den kallas, den som ska skydda kåporna från avgasrörets hetta.

Du verkar inte ha kåpor, men ljudet är väldigt likt
 
Hadde en Speed Triple och den lät exakt likadant, inte när jag köpte den utan jag hadde kört med den ett tag, lagren i motorn gav upp.

Jag hade tur och hade fortfarande garanti på den när det hände, annars hade det varit en dyr historia.

Evventuellt kan du kolla om avgaskrökarna sitter ordentligt, dra åt skruvarna om dom skulle vara lösa men jag tror inte på det.

Sorry!!!!
 
Last edited:
Hadde en Speed Triple och den lät exakt likadant, inte när jag köpte den utan jag hadde kört med den ett tag, lagren i motorn gav upp.

Jag hade tur och hade fortfarande garanti på den när det hände, annars hade det varit en dyr historia.

Evventuellt kan du kolla om avgaskrökarna sitter ordentligt, dra åt skruvarna om dom skulle vara lösa men jag tror inte på det.

Sorry!!!!
Ok, men vet du vilka lager det var i sådana fall? Jag är beredd på att riva motorn i molekyler, men det e ju skönt att iaf ha något som man kan börja titta på då. Det jag e orolig för är kostnaden, men några lager bör väl inte göra en bankrutt?
 
Ok, men vet du vilka lager det var i sådana fall? Jag är beredd på att riva motorn i molekyler, men det e ju skönt att iaf ha något som man kan börja titta på då. Det jag e orolig för är kostnaden, men några lager bör väl inte göra en bankrutt?
Om det är staklager/ramlager så blir det tyvärr ganska dyrt, du kan räkna 10k iaf.

Veven får slipas och svetsas och sen slipas till rätt dimension igen, har du tur så är det bara en tapp, har du mycket tur så finns det ÖD-lager och då blir det inte lika dyrt, kanske räcker med slipning då och det är lite billigare.

Annars kan du räkna ett par tusen bara för att fixa vevaxeln, du kanske måste renovera en stake också om ett sånt lager har gått, blir dyrare då.

Byt alla lager till veven när du ändå har det nere, mät med plastigauge innan du sätter ihop helt så du har rätt spel, annars håller det inte länge.

E&D gör bra jobb, har själv haft inne en vevaxel där och den hojen går än, pelganders gör också jobbet, vet dock inte hur bra det blir.

Stigs motormekaniska i Axvall(a?) finns också, han ska göra bra jobb har jag hört, Ebos i Malmö kanske också gör det, ingen aning vad de tar för det dock, ett par tusen kan du lätt räkna med iaf.
 
Ok tack så mycket för det...

Men e automatiska kamkedjesträckaren helt utesluten tror ni? För jag har hört från två olika håll att en sådan kan man "nollställa", vilket jag också testade, dock utan resultat. Medan en annan sa att nej, den e utsliten, köp en ny. En sådan kostar 950 spänn så kanske inget man testar om man inte tror att det är den. Den e ju inte så avancerad så jag förstår inte riktigt hur den skulle göra så det blir såhär genom att den e utsliten, den ligger ju och spänner halvvägs på dess kuggstång. Någon kommentar om detta?

Byt alla lager till veven när du ändå har det nere, mät med plastigauge innan du sätter ihop helt så du har rätt spel, annars håller det inte länge.

Vad e Plastiguage?
 
Last edited:
På min var det ramlager som gav sig. Om jag minns rätt så bytte verkstaden veven och stakarna med.
 
Jag hade liknande oljud på min Daytona -98.
Letade som besatt efter felet, demonterade, monterade ihop gång på gång utan resultat. Till slut klöv jag med andan i halsen hela motorn (första gången jag gjort en så stor operation) och såg till min fasa att bultarna till ena överfallet till balansaxeln rallat upp. En var nästintill helt av.
Blev att rengöra hela innanmätet, få tag på bultar som jag dock fick modifiera och sedan klappa ihop allt.
Gick förvånansvärt bra, faktiskt.

Värt att kolla upp, det kan vara svårt att lokalisera, men du kan testa att ta en skruvmejsel och hålla den mot motorn där balansaxeln sitter och sätta andra änden mot örat (förslagsvis den änden med handtaget) och kanske lyckas bli klokare.

Trodde det skulle bli en dyr historia, men borträknat allt sabla jobb blev det inte alls farligt.
 
Ok, tack för det, håller tummarna för att det är de bultarna då... Ska börja plocka ner nu efter frullen, får se vad man hittar. Men man borde väl iaf hitta något va? Jobbigaste hade varit om man står där med motorn i molekyler och inte hittar något :-S
 
Verkar ofta vara ramlagren på dessa spisar, dock var det inte så på min. Men jag håller också tummarna.
Kan nämna att allt hade gått åt helvete om jag inte haft min Haynesbok.
Om det är så att du måste klyva hela skiten ska jag se om jag kan ordna ned den från där jag bodde då. (om du inte har en egen) Inga problem att hitta rätt iaf, bara gå direkt till de mest oljiga sidorna :rolleyes:
 
Hehe, tack så mycket men det var faktiskt det första jag köpte till den, en Haynesbok, har redan hjälpt mig mycket! Sån tur e så älskar farsan att pilla med motorer, vilket jag inte gör (jag kör hellre), så jag hann inte pilla mer med den idag men han skulle kolla lite sen, skulle skruva lite på avgaskrökarna nämligen.

Det vi kommit fram till hittills idag är annars:
* Något vi upptäckte i morse var att ljudet uppkommer var tredje tändning, detta genom att spela in ljudet och köra det långsammare i datorn så man kunde räkna "knackningarna" för en viss period under tomgång. För att sedan räkna ut att det stämmer nästan exakt med var tredje tändning i frekvensen.

* Farsan tyckte inte heller att det lät som ventilerna, vilket inte heller verkstadsgubbarna på JohansMc tyckte.

* Vi tog kamkedjespännarens fjäder och mätte, den var lite kortare än enligt Haynes spec. så vi drog ut den lite, det gjorde ingen skillnad alls i ljudet.

* Farsan tycker det låter mer som hårda pysningar än som metall mot metall = någon packning som e kass.

* Låter aningens mer framifrån än på sidan.

* Det bubblar inte i kylarvattnets expansionskärl = läcker inte in något kylvatten + att färgen på oljan inte är grå (den droppar nämligen lite från en packning på vänster sida.

* Enligt farsan låter det inte som ett lager.

Nu när vi lyssnat massa ggr på ljudet så låter det först efter kanske 0.5s när man startar motorn o sen låter det inte på ca 1s och så kommer det tillbaks för att vara konstant. Det slutar också låta vid ca 3000-3300 varv när man gasar upp långsamt.

Löser han det inte nu på eftermiddagen så hade han ett trycktestarinstrument som vi skall testa i tändstiftshålen. Får se om vi kommer vidare därifrån isf.

Fortsätt gärna skriva alla möjliga tänkbara orsaker, mycket uppskattat!
 
Förlåt ett dumt förslag, men ni har väl kollat så kamkedjan kuggar rätt?
Finns några små pilar och streck man kan följa.

EDIT:

OK.
Om det pyser mer än det slamrar, kolla alla vakumslangar mellan topp och insug.
Jag hade, när jag tagit isär hela skiten, kopplat lite illa och då lät det typ så.
Kolla alla små jävla elaka cylinderformade saker där det går in slangar och se till att de går in på rätt ställe!
Kan ju kanske....
 
Last edited:
Töm på olja och kolla efter skimmer innan ni har igång motorn mer, är det ett lager så blir det bara dyrare ju mer ni har motorn igång.

MC Huset i Malmö envisades om att det inte var lagerras på min CBR när jag hade den inne där på garanti, så de körde den i bänk och klyddade, sa till dem att riva motorn (fick tjata) och när de hade rivit motorn så var det ju ett lager som jag sa från början.

Utbytesmotor, de hade kört itu vevaxeln beyond repair, det knackade något fruktansvärt i motorn när de hade lekt färdigt.

Så mitt tips är: kolla oljan efter skimmer och sluta ha igång motorn innan ni har kollat oljan.
 
Förlåt ett dumt förslag, men ni har väl kollat så kamkedjan kuggar rätt?
Finns några små pilar och streck man kan följa.

EDIT:

OK.
Om det pyser mer än det slamrar, kolla alla vakumslangar mellan topp och insug.
Jag hade, när jag tagit isär hela skiten, kopplat lite illa och då lät det typ så.
Kolla alla små jävla elaka cylinderformade saker där det går in slangar och se till att de går in på rätt ställe!
Kan ju kanske....

Jo, trodde först att det var den så "råkade" vi plocka bort sträckaren utan att ha kamkedjan i rätt läge så sa det "flong" och så fick vi inte igång den alls. Då fick vi skruva ner den och då hade kedjan hoppat 2 kuggar, var lite meckigt att få den i rätt läge men tillslut så. Då v ar vi iaf tillbaka på noll med en hoj som går men som låter otrevligt.

Ok, så slangarna gjorde så det lät som youtube-filen högst upp? Jag har inte pillat på den innan den började låta så, isf har det blivit under tiden, något hål i dem då eller?

Jo, det klart, borde ju ta ur olja, bara surt om det skulle vara något "simpelt" på "utsidan" eftersom jag hällde i olja o filter för 900 spänn för en vecka sedan efter kamkedjesträckar-historian. Det klart, måste väl inte tappa all olja? Å andra sidan, när jag tappade den på olja iom kamkedjan (då ljudet precis uppkommit) så såg vi inget skimmer, kollade dock inte jättenoga, men jag har kvar den i en dunk så kanske värt att hälla ut lite i en spann o kolla noga en gång? Ska kolla det imon morgon...
 
När jag hade nån slang fel in i en fördelarmoj mellan dem "nös" den till ungefär vart tredje kolvslag. Lät väldigt metalliskt. Men Njaa, tror inte ditt knack beror på det, tyvärr.
Men kolla som sagt Ramlager, överfall och vakumslangar iaf.
Har du en bra mek med dig kan han/hon oftast avgöra om lagren ser bra eller illa ut.

Fortsätt gärna rapportera, hoppas allt går bra.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top