Triumph Speed Triple-tråden

Depåstöd

Tjena är det någon som har ett sådant här depåstöd eller liknande för enkelsving. Skulle gärna vilja veta hur den änden som sitter fast i hojens nav ser ut även tjocklek å längd.
A9750037_932.jpg
 
Tjena är det någon som har ett sådant här depåstöd eller liknande för enkelsving. Skulle gärna vilja veta hur den änden som sitter fast i hojens nav ser ut även tjocklek å längd.
View attachment 191079

Jag har byggd ett själv som funkar från båda sidorna och står på hjul. Jag kan fota det i morgon och ge dig data.
 

Bifogat

  • STP60107 (Small).JPG
    STP60107 (Small).JPG
    66.8 KB · Visningar: 116
Har ett Triumph-stöd likt de på bilden. Kan mäta vid tillfälle.
Kan dock säga att tappen är snarare 15cm lång på originalstödet.
 
A = Håller fast locket över kamaxlarna

B = Centrummutter för kamkedjesträckaren



OK, varför jag undrar är för att jag skulle vilja lossa dom så jag kan blästra dom och lacka.

Kan jag ta bort dom utan att lossnar en massa grejer innanför ?
 
146 Nm

Dags för en (än mer) korkad fråga... :tungan

Bytte sula bak idag och hade problem att få loss cetrummuttern, satt som berget... Efter mycket om och men så fick jag loss den. Senare så satte jag dit det hela med nytt däck och drog åt muttern hårt igen utan att tänka mig för. Det sitter dessutom en låssprint runt muttern så loss ska den inte komma.

Nu i efterhand så kollade jag upp instruktionsboken som säger att muttern skall dras åt 146 Nm... Nu kommer den korkade frågan då jag inte har en momentnyckel. Hur hårt ska muttern sitta mha muskelkraft och en 40cm lång nyckel(hävstång)?

1. Som berget (drar så att bakhjulet lättar från marken)
X. Ordenligt men inte så att man grimaserar (bestämt men inte mer)
2. Tills det tar emot

Andra beskrivningar är helt OK :). Har klarat mig rätt länge utan momentnyckel och hoppas på att klara mig denna gång oxå...

Tips?
 
Dags för en (än mer) korkad fråga... :tungan

Bytte sula bak idag och hade problem att få loss cetrummuttern, satt som berget... Efter mycket om och men så fick jag loss den. Senare så satte jag dit det hela med nytt däck och drog åt muttern hårt igen utan att tänka mig för. Det sitter dessutom en låssprint runt muttern så loss ska den inte komma.

Nu i efterhand så kollade jag upp instruktionsboken som säger att muttern skall dras åt 146 Nm... Nu kommer den korkade frågan då jag inte har en momentnyckel. Hur hårt ska muttern sitta mha muskelkraft och en 40cm lång nyckel(hävstång)?

1. Som berget (drar så att bakhjulet lättar från marken)
X. Ordenligt men inte så att man grimaserar (bestämt men inte mer)
2. Tills det tar emot

Andra beskrivningar är helt OK :). Har klarat mig rätt länge utan momentnyckel och hoppas på att klara mig denna gång oxå...

Tips?


146Nm =14,6kpm
0,4m hävarm

14,6/0,4=36,5 kp

Du skall dra som om det hängde en vikt på 36,5 kg vinkelrätt mot din 0,4 m hävarm. Tänk din under arm ungefär 0,4m kanske. håll den parallell med golvet
och lyft 36,5 kg genom att bara böja armbågen.

Jag skulle rekommendera en billig momentnyckel från ett av våra gadget varuhus.
 
Last edited:
146Nm =14,6kpm
0,4m hävarm

14,6/0,4=36,5 kp

Du skall dra som om det hängde en vikt på 36,5 kg vinkelrätt mot din 0,4 m hävarm. Tänk din under arm ungefär 0,4m kanske. håll den parallell med golvet
och lyft 36,5 kg genom att bara böja armbågen.

Jag skulle rekommendera en billig momentnyckel från ett av våra gadget varuhus.

Aha, listigt, med lite hjärnverksamhet så borde jag ha kunnat spåna fram samma svar. Tackar! Gissar att jag får ta i endel för att få till 40kg tryck, rätt hårt, med lite grimas men kanske inte så att det sitter som ett berg. (Låter vetenskapligt... eh... nja)

Jo, m-nyckel är väl vettigt.

Hur som, tackar! :tummenupp


Väntat, som ett brev på posten när man ställer en sådan fråga. Saknar dock tipset om Jula's nyckel för 300 riksdaler :hihi .
 
Saknar dock tipset om Jula's nyckel för 300 riksdaler :hihi .

:hihi
För att brodera ut mitt svar lite så kan jag säga som så att dra man sönder hjulaxeln så kostar det garanterat satan & nittio, trots att Triumph generellt har ganska humana reservdelspriser.
Jag köpte själv en Biltema-nyckel inkl. hylsa & extraskaft för att plocka av/på bakhjulet på min S3:a och blev lite förvånad över hur pass 'lite' 146Nm var med lite längre skaft.
När man ska skruva loss sitter det dock fast avsevärt hårdare (nyper) än 146Nm vilket lätt leder till att man vill ta i lika mycket när man skruvar fast muttern igen.
Det är en fördel att ta hjälp av någon som sitter på hojen & bromsar med bakbromsen, då kan man koncentrera sig på muttern och undvika att man slinter med hylsan.
 
:hihi
För att brodera ut mitt svar lite så kan jag säga som så att dra man sönder hjulaxeln så kostar det garanterat satan & nittio, trots att Triumph generellt har ganska humana reservdelspriser.
Jag köpte själv en Biltema-nyckel inkl. hylsa & extraskaft för att plocka av/på bakhjulet på min S3:a och blev lite förvånad över hur pass 'lite' 146Nm var med lite längre skaft.
När man ska skruva loss sitter det dock fast avsevärt hårdare (nyper) än 146Nm vilket lätt leder till att man vill ta i lika mycket när man skruvar fast muttern igen.
Det är en fördel att ta hjälp av någon som sitter på hojen & bromsar med bakbromsen, då kan man koncentrera sig på muttern och undvika att man slinter med hylsan.

:tummenupp Yepp, efter att ha sovit på saken så blir det en tur till butiken och inhandla en nyckel redan nu på lunchen! Har förmodligen nu dragit åt för hårt... får lossa lite och dra med m-nyckeln till 146 Nm. Tackar för tips & råd!

Fortsättning följer med frågor...

Kollade i instruktionsboken vilket spel det skulle vara på kedjan... Nu kommer jag inte ihåg exakta siffran men det var +/- någon centimeter. Men är inte helt hundra på i vilket läge man ska ha detta spel, obelastad cykel (på stöd/med stöd) eller med en förare på?

Jag gissade på först nämnda alternativ, obelastat men tänkte att jag kunde få det bekräftat av nå'n?

Tackar! :)
 
Last edited:
Oki tack! :tummenupp Ska kolla på Ebay, annars så bli det till att bygga eget.

Så här ser det som jag byggt ut. Axeltappen är ø25 och 350mm lång
(fri längd) så att jag kan ha en sprint på motstående sida. Svetsat i
fyrkantprofil 30x20 t=1,5. 20x20 och 25x25 t=1,5 till hantag och
handtagsfästen. Hjulen är från Jula. Hjulaxlarna är vanliga bultar med
längd så att ingen gänga är inne i hjulet och onödig gänga bortkapad.
Målat med svart hammarlack på sprayburk.

Höger_sc.jpg
För höger användning (mecka med kedja tex)

Vänster_sc.JPG
För vänster användnig (ta av hjulet tex)
 
Last edited:
Så här ser det som jag byggt ut. Axeltappen är ø25 och 350mm lång
(fri längd) så att jag kan ha en sprint på motstående sida. Svetsat i
fyrkantprofil 30x20 t=1,5. 20x20 och 25x25 t=1,5 till hantag och
handtagsfästen. Hjulen är från Jula. Hjulaxlarna är vanliga bultar med
längd så att ingen gänga är inne i hjulet och onödig gänga bortkapad.
Målat med svart hammarlack på sprayburk.

View attachment 191146
För höger användning (mecka med kedja tex)

View attachment 191147
För vänster användnig (ta av hjulet tex)

Tackar ödmjukast! :D Det ser riktigt nice ut..:tummenupp
 
Kollade i instruktionsboken vilket spel det skulle vara på kedjan... Nu kommer jag inte ihåg exakta siffran men det var +/- någon centimeter. Men är inte helt hundra på i vilket läge man ska ha detta spel, obelastad cykel (på stöd/med stöd) eller med en förare på?

Jag gissade på först nämnda alternativ, obelastat men tänkte att jag kunde få det bekräftat av nå'n?

Tackar! :)

Mät kedjeslacket med hojen belastad (=du sitter på med full utrustning) annars blir det lätt fel. Olika hojar äter olika mycket kedja vid nedlastning (jämfört med olastat) beroende på konstruktion, på min S3 1050 är skillnaden så stor att kedjan slackar lite mycket utan last. Jag tror t om att någon kommenterade detta här på sh.com när de första pressbilderna dök upp på den nya triplen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top