Triumph Speed Triple-tråden

Tänkte bara höra en grej. Har haft min hoj stående ett litet tag och var ute idag för att pröva den lite. En grej jag märkte var att varenda gång jag stannade så droppade det ute lite vätska från en slang under motorn. Är det normalt?
Busar man lite (bakhjul) så brukar det droppa ut lite ur överrinningen på expansionskärlet till kylarvätskan. Den slangen går ut under motorn tillsammans med överrinningen/ventilationen till tanken under motorn, nära framdrevet. Detta är i så fall ingen fara. Kolla vad det är för typ av vätska, om det stämmer med kylarvätska/glykol.

Är stålomspunna bromsslangar på min är det standard?
Det satt iaf stålomspunnet på min -03 955i. Men de har plasthölje så de ser ut som "vanliga".
 
Last edited:
jag och alla mina frågor :D
Man behöver stödja upp motorn underifrån om man tänkter skruva på crashpuckar va?
 

Bifogat

  • img234_4300x300.jpg
    img234_4300x300.jpg
    25.1 KB · Visningar: 63
Busar man lite (bakhjul) så brukar det droppa ut lite ur överrinningen på expansionskärlet till kylarvätskan. Den slangen går ut under motorn tillsammans med överrinningen/ventilationen till tanken under motorn, nära framdrevet. Detta är i så fall ingen fara. Kolla vad det är för typ av vätska, om det stämmer med kylarvätska/glykol.


Det satt iaf stålomspunnet på min -03 955i. Men de har plasthölje så de ser ut som "vanliga".

Okej! Testade en runda idag också och det är kylarvätska som kommer ur slangen. Men det kommer några droppar varje gång jag stannar utan att jag kör speciellt hårt. Normalt?
 
Okej! Testade en runda idag också och det är kylarvätska som kommer ur slangen. Men det kommer några droppar varje gång jag stannar utan att jag kör speciellt hårt. Normalt?
Nja, min brukar bara droppa om jag kört lite hårdare. Men din kanske är fylld lite mer? Expansionskärlet sitter snett under kutsen/passagerarsadeln och man måste ta av förarsadeln för att se min/max markeringarna (på 02-04 modellen).

Men kommer jag ihåg rätt så har du en -01? Då har du väl isf helsadel men det bör se snarlikt ut vad det gäller expansionskärlet. Det gör inget om det är lite över max, det spottar den ur sig som du märkt. Toppfyllt bör det dock inte vara. :)
 
Nja, min brukar bara droppa om jag kört lite hårdare. Men din kanske är fylld lite mer? Expansionskärlet sitter snett under kutsen/passagerarsadeln och man måste ta av förarsadeln för att se min/max markeringarna (på 02-04 modellen).

Men kommer jag ihåg rätt så har du en -01? Då har du väl isf helsadel men det bör se snarlikt ut vad det gäller expansionskärlet. Det gör inget om det är lite över max, det spottar den ur sig som du märkt. Toppfyllt bör det dock inte vara. :)

Okej. Ja det är en 01a och expansonskärlet sitter där bak. Har nyligen haft inne den på service med ny kylarvätska o nyspolat system. Så antagligen är där väll lite för mycket kylarvätska då kanske. Tack för svaren
 
Last edited:
Stålomspunnet är standard...

Avgasrörsplåten tror jag förekommer på nyare modeller bara, från 05 och uppåt, den är inte tillval utan sitter där den sitter. Om den skramlar tror jag den vart borttagen och monterats fel. Övre fästet utgörs om jag inte minns fel av en skruvklammer runt röret och en "tapp" på plåten. Nedre fästena är två tappar på avgasröret som skall föras in i två gummiklädda hål på plåten. Är gummit borta kan nog plåten vibrera en del och skramla...
 
Lite matnyttig info?
Jag skrev tidigare om funderingar på den blå färgen på min speedie då jag ville beställa en seat cowl online.

Har nu monterat min sadelkuts som jag fick i fredags och kan nu med säkerhet säga att neon blue är färgen på de blå tripplarna. Har letat efter information på nätet och som jag skrev tidigare så finns inte caspian på 1050 modellerna överhuvudtaget förutom på några enstaka ombyggda varianter av Jack Lilley.
 
Har hojen på Yamaha i Sundsvall, de har lyckats skrapa lacken på tanken. Nu vet de inte hur de ska sätta dekalerna, finns det någon mall för detta? Någon som vet?

Detta hände 8 Juli, så de har testat ett par gångner men får inte till det...
 
Har hojen på Yamaha i Sundsvall, de har lyckats skrapa lacken på tanken. Nu vet de inte hur de ska sätta dekalerna, finns det någon mall för detta? Någon som vet?

Detta hände 8 Juli, så de har testat ett par gångner men får inte till det...

Säg åt dom att kontakta Triumph Sverige el likn, finns säkert mallar/mått för detta hos dom. Känns som det inte borde vara ditt problem :)
 
Säg åt dom att kontakta Triumph Sverige el likn, finns säkert mallar/mått för detta hos dom. Känns som det inte borde vara ditt problem :)

Där satte du huvudet på spiken, borde inte vara mitt problem men de påstår att de har kontaktat dem och att de inte har några mallar... :huvet

De som har varit problem tidigare är att de sätter dem fel, och att dekalerna har gått sönder när de sätter på dem.

Nu menar de på att om de inte klarlackar tanken efter det att de har satt på dekalerna så blir det bra... Själv tror jag inte att det blir så bra utan klarlack, dekalerna ryker väl all världens väg när man tvättar tanken för första gången då... :va
 
Där satte du huvudet på spiken, borde inte vara mitt problem men de påstår att de har kontaktat dem och att de inte har några mallar... :huvet

De som har varit problem tidigare är att de sätter dem fel, och att dekalerna har gått sönder när de sätter på dem.

Nu menar de på att om de inte klarlackar tanken efter det att de har satt på dekalerna så blir det bra... Själv tror jag inte att det blir så bra utan klarlack, dekalerna ryker väl all världens väg när man tvättar tanken för första gången då... :va

Då e det nog fel lack eller liknande, har för mig att Triumph alltid klarlackat över dekalerna, i alla fall på denna modell och under senare år... Låter som dåliga ursäkter för dom... På dom igen! :tummenupp
 
Okej. Ja det är en 01a och expansonskärlet sitter där bak. Har nyligen haft inne den på service med ny kylarvätska o nyspolat system. Så antagligen är där väll lite för mycket kylarvätska då kanske. Tack för svaren

Man kan i princip inte se min/max på -01orna utan att ta av førarsadeln...inte på min -01a iaf... Det e ganska dumt konstruerat eftersom den sitter med skruv (fast bara 2st, 8ans nyckel om jag inte minns fel)
 
broms/kopplingshandtag

Kort och säkert dum fråga, men någon som vet besked?

Kollar på Alienmoto på kopplings/broms-handtag.
För speed triple 08 finns det två olika val verkar det som:

speed triple mit axialp. 04-08
el.
speed triple mit radialp. 08-09


:va que?
 
Last edited:
Kort och säkert dum fråga, men någon som vet besked?
Kollar på Alienmoto på kopplings/broms-handtag.
För speed triple 08 finns det två olika val verkar det som:
speed triple mit axialp. 04-08
el.
speed triple mit radialp. 08-09
:va que?

sover alla sin vinterdvala nu eller vad? :)

Iaf, enligt Johans här i stan så,...bromsoken sitter fastmonterade och är inte flytande, dvs borde vara radial.
 
Last edited:
Iaf, enligt Johans här i stan så,...bromsoken sitter fastmonterade och är inte flytande, dvs borde vara radial.

EDIT: Rensar upp lite..

Det gäller handtagen så "axialp." och "radialp." bör stå för axialpump och radialpump. På min 955:a så var det axialpump, och på min 675a är det radialpump.

Sen kan man som johans säger även ha radialmonterade bromsok, men i min värld så har det inte riktigt med saken o göra. Dock kan det ju hända att de bytte till radialok och radialpump i samma veva.

Så frågan är:
Finns det en 2008/I och 2008/II av speed triple?

Bytte de något i bromssystemet under modellåret? Har du isf en Mk I eller Mk II. Orkar man gå ner i garaget så är det lätt att se vilket man har; om trycket på pumpen sker i "sidled" så är det axialpump, sker trycket på pumpen i "längsled" så är det radial. (längsled/sidled i motorcykelns färdriktning).

Vi kanske kan kolla på det IRL vid tillfälle. Lycka till!

RadialvsAxialMC.jpg
 
Last edited:
Kollar på Alienmoto på kopplings/broms-handtag.
För speed triple 08 finns det två olika val verkar det som:

speed triple mit axialp. 04-08
el.
speed triple mit radialp. 08-09
Jag kan inte svara på frågan, men om man tittar på pazzoracing.com så finns inte valet mellan dessa.
 
bilder från pazzoracing.com då,

får klura lite till känner jag... men först kolla i garaget ikväll :rolleyes: :D
Jupp, menade som sagt att Pazzo bara visar ett val per årsmodell, 2004-2007 eller 2008-09.

Frågan är vilka som har rätt, Pazzo Racing eller Alienmoto. Som illebror påpekade så kanske det finns en 2008/I som inte har de uppdaterade bromsarna utan kör på 2007'ans, och det är därför det står som det gör på Alienmoto?
 
Jupp, menade som sagt att Pazzo bara visar ett val per årsmodell, 2004-2007 eller 2008-09.

Frågan är vilka som har rätt, Pazzo Racing eller Alienmoto. Som illebror påpekade så kanske det finns en 2008/I som inte har de uppdaterade bromsarna utan kör på 2007'ans, och det är därför det står som det gör på Alienmoto?


Stämmer bra. -08 finns det två olika modeller. Tidig -08 med nissin bromsar och senare modellen med brembos. Följdaktligen så är det bara att kolla vilka bromsar du har och beställa efter det. :tummenupp
 
Back
Top