Triumph Motocross

Det mesta.En dyr relativt motorsvag hoj med ett enormt servicebehov kommer garanterat att sälja dåligt med motardmått mätt tom.
Anledningen till att 390/401 inte finns som huliganmoped alltså.

Effekten kontra vikten för en motard menar jag.
 
Ursäkta en undran från en okunnig i ämnet.

Vad är det som talar emot en 450 motard för gata? Kanske svårt att få till A2 med tanke på vikt/effekt-förhållande eller efterfrågan när 690/motsvarande är rådande valet för oss på allmäna vägnätet.
På tok för liten efterfrågan.
Dom gör SMR/FS 450 i runt 60-80 ex vardera tror jag. Varför ska nån betala 140-150k för en tävlingshoj som inte är färdig?
Då kan man ju köpa en sx-f och kitta upp själv.

Ska man ha en gatmotard så är EXC mycket billigare och reggad.
Husaberg 570n var ju helt magisk som gatmotard.
Sherco teasade för några år sen att dom skulle komma med en 500 motard för gata.

Den här har legat ute länge nu.https://www.blocket.se/annons/varmland/sherco_500_sm_f_factory_supermotard_kampanj/103179164

Den är säkert skitkul. Jag har inte kollat specen på den med fjädring och styrkrona, gaffelvinkel osv. Men det lär vara en gathoj och inte en räser.
Men noll intresse från marknaden.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 
På tok för liten efterfrågan.
Dom gör SMR/FS 450 i runt 60-80 ex vardera tror jag. Varför ska nån betala 140-150k för en tävlingshoj som inte är färdig?
Då kan man ju köpa en sx-f och kitta upp själv.

Ska man ha en gatmotard så är EXC mycket billigare och reggad.
Husaberg 570n var ju helt magisk som gatmotard.
Sherco teasade för några år sen att dom skulle komma med en 500 motard för gata.

Den här har legat ute länge nu.https://www.blocket.se/annons/varmland/sherco_500_sm_f_factory_supermotard_kampanj/103179164

Den är säkert skitkul. Jag har inte kollat specen på den med fjädring och styrkrona, gaffelvinkel osv. Men det lär vara en gathoj och inte en räser.
Men noll intresse från marknaden.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Sen kanske euro6 eller vad det nu blir ställer till det? Saker som tillför extra vikt tänker jag, abs, avgasrening till förbannelse, snål mappning för att visa låga utsläpp och sånt. Plus att exempelvis 390n ger 42 häst och det skulle nog kännas kastrerat i en motard.
 
Ursäkta en undran från en okunnig i ämnet.

Vad är det som talar emot en 450 motard för gata? Kanske svårt att få till A2 med tanke på vikt/effekt-förhållande eller efterfrågan när 690/motsvarande är rådande valet för oss på allmäna vägnätet.
Du har i princip redan fått bra svar. En 450 är underbar på en gokart- eller motardbana. Men värdelös på gata. Min 650 är i princip lika värdelös för allt annat än lek, men motorn skriker inte i 110... De egenskaper du vill ha av en racemotard är i princip helt fel för gatkörning. Tyvärr är det för få som håller på med racing för att det skall bli en kundgrupp. Bygger de en 450 enduro kommer säkert det byggas om några, men resten nöjer sig med en cross som grund och sedan är det bara plånboken som sätter gränsen. Du kommer långt med hjul och broms, men kan lätt lägga ett par månadslöner till...
 
Sen kanske euro6 eller vad det nu blir ställer till det? Saker som tillför extra vikt tänker jag, abs, avgasrening till förbannelse, snål mappning för att visa låga utsläpp och sånt. Plus att exempelvis 390n ger 42 häst och det skulle nog kännas kastrerat i en motard.
*anekdot*
På 90-talet köpte en kompis en Laverda. Den bekräftade tesen att italienska motorcyklar primärt skall se bra ut, och inte nödvändigtvis fungera... Till saken. I instruktionsboken stog det tydligt att man var tvungen att ställa om insprutningen för att klara lambda-värdet på besiktningen. En trimport skulle då vridas till "1", normalt skulle den stå på "8". Så kan man också lösa det.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top