Triumph Motocross

Blir man av motocross action korad till sämst i klassen så är man ganska rökt ifall man vill sälja crosshojar.
Jo jag förstår det. Jag ska kolla på Motocross action, se vad det är för tidning.

Och sen ska jag kolla på Suzuki, och varför dom är så 'dåliga'.

Motocrossactionmag är väldigt intressant läsning.

Så kollar jag på detta klipp om Suzuki RM250Z, där dom pratar med testföraren som talar om små skillnader som verkar betyda mycket, och jämför med bl a KTM. Också mycket intressant hur det faktiskt går att bedöma hojar i detalj :


.. det blir nog en egen tråd om tävlingshojar, och hur man urskiljer vinnare, och förlorare. Tackar boys, bra läxor ?
 
Last edited:
Angående Triumph och deras nya motocrosshoj, jag hittade denna sida med lite foton på vad som verkar vara deras prototyper / testhojar. Men dom ser så gammeldags ut !? Kan någon bekräfta att det är moderna grejer?


(OBS! Dom leker mycket med Fotoshop i det forumet, montage på befintliga hojar med påklistrade Triumph-loggor, så vi inte tror att det är Triumphs nya hojar.)

För om dom ser ut så där så vill jag nog ha en. Jag gillar den looken.

s1200_PDS_B.jpg
 
Last edited:
Jo jag förstår det. Jag ska kolla på Motocross action, se vad det är för tidning.

Och sen ska jag kolla på Suzuki, och varför dom är så 'dåliga'.

Motocrossactionmag är väldigt intressant läsning.
Suzuki RMZ är inte dåliga på något sätt men utan större uppdateringar sedan 2018 eller så är man knappast i täten heller.
 
Jag förstår. Nu har jag inte satt mig in i mekaniken direkt, men vilka detaljer styr mest hur man 'ligger i täten' ?

För det verkar, av det jag ser på youtube, att dom alltid rekommenderar att uppdatera med saker som ECU och sånt. Det verkar som att inte mycket av hojen i sitt fabrikskick återstår sen.

Att Suzuki inte uppdaterat sin MX-hoj sen 2018 måste väl ändå betyda att dom är rätt så nöjda med den? Av videon att döma var det motorn som saknade lite HP, samt att fjädringen var lite styv. Men är det verkligen grejer man vill kritisera, när fjädring är en justeringsfråga, och motorn ... ja men dra på mer på gasen då ;)
 
Eller att dom har gett upp...
Ja, alltså jag får väl kolla vad andra har "uppdaterat" med. Det är väl inte direkt viktigt att uppdatera ett koncept bara för att ha nåt nytt att komma med nästa år. Man vill väl att hojen ska vara så duglig som möjligt, så år efter år lär man sig väl vad som ska sitta var, och hur. Dagens MX-hojar verkar hur som helst vara väldigt lika varandra, och till synes ändras inget annat än dekaler och kanske plaster.

Sen har man väl några permanenta detaljer att vara överens om, så att tävlingarna blir nogorlunda sportsliga. Som att ingen ännu mekat på en liten jet-motor under sadeln som skulle ge hojen extra boost innan mål.

Och färgen har man inte ändrat på heller, jag vet inte hur länge Suzuki varit gul, KTM orange, Kawa är grön och Honda röd (även GasGas och Beta är röda) .. Yamaha är blåa dessa dagar? Dom var väl vita en gång i tiden?
 
Tror som andra att thriump kommer att bygga en motor som kommer att prestera och att hålla. Om dom sedan lyckas få till något liknande ktms servise lätthet är ju en annan sak.

Chassie, titta på yamaha hur många år det tog att få till ALU chassiet på cross/enduro det tog flera år att hitta rätt, första ALU chassiet var för styvt sedan flexade styrhuvudet för mycket, detta är nog största jobbet som ny.

Fjädring är ju överlägset viktigaste komponenterna, Yamaha anses år efter år ha den absolut bästa original fjädring med sina kayba sss produkter, Yamaha ägde öhlin i ca 20 år och valde att sälja det, trots Yamaha ägde öhlin så valde man att montera motsvarande kayba sss.

Suzuki/kawasaki lider nog fortfarande efter deras citron till motor som käkade toppar lika ofta som man borde byta luftfilter, har en bekant som fick 3 nya 250f toppar på 20 timmars körning, sedan hade Suzuki haft genom borrade växellåda axlar som gick av på 80 talet med totalskrotat motorer o ingen garanti, dom kunderna+ bekanta är borta som köpare av det märkte.

Varför japanerna gett ktm fritt spelrum med gasgas o husqwarna det kan nog bara japanerna själva svara på men jag tror att som Suzuki sa när dom drog sig ur Moto GP, vi satsar dom pengarna på framtida utveckling.

Jag tror att oavsett vad vi vill så kommer alla motorsporter förändras drastiskt Innom kanske 10 år, mot det elektriska.
 
Som person med erfarenhet av produktutveckling på större företag. Det är inte "bara" att ändra ett inslaget koncept. Det är 100-tals (1000-tals?) inblandade som skall jobba mot samma mål och strategi. Honda kämpade med al-ramen i många år innan de kom någorlunda rätt och i 10 år med låg effekt på 450. Suzuki är överstyrd sedan 2008 tills idag. Lägg till ca. 3 års ledtid på varje ny generation så börjar man se utmaningen.
 
Som person med erfarenhet av produktutveckling på större företag. Det är inte "bara" att ändra ett inslaget koncept. Det är 100-tals (1000-tals?) inblandade som skall jobba mot samma mål och strategi. Honda kämpade med al-ramen i många år innan de kom någorlunda rätt och i 10 år med låg effekt på 450. Suzuki är överstyrd sedan 2008 tills idag. Lägg till ca. 3 års ledtid på varje ny generation så börjar man se utmaningen.
Just så är det! Och dessutom - när man ger sig in i nya produktkategorier/tillämpningar måste man förstå vad som är viktigt , vad som gör "det" . Man måste lära sig kategorien för att kunna jobba fram en idé om vad som kan tillföra något av värde - ge mig/vår produkt i segmentet något som tillför marknaden något nytt av värde.

Tänker jag - som en annan person med 25 års erfarenhet av produktutveckling på halvstort företag.
 



KYB fjädring och Brembo bromsar är bra val.

MXA tycker ramen ser ut som YZ250 och motorn SXF250.
 
Last edited:



KYB fjädring och Brembo bromsar är bra val.

MXA tycker ramen ser ut som YZ250 och motorn SXF250.
Känns fortfarande lite som "den femte pizzerian på gatan..."
Jag vet inte vad Trajjan ska tillföra? Visst, känslan kommer att vara lite annorlunda beroende på vilka chassimått som ramen har, hur fjädringens setup ser ut, hur motorn reagerar osv, men det blir ingen sensation direkt.
Missförstå mig rätt, det är jättekul att någon "ny" tillverkare kommer in på marknaden men det kostar hiskeliga pengar att utveckla nånting sånt här och jag förstår inte vitsen. Hade varit bättre om de hade satsat på en konkurrent till den starka Vargen... :)
 
Vågar man drömma om en motard från Triumph? Skulle va kul att kunna välja mellan iaf två märken.

Visst finns ju KTM, Gasgas och Husqvarna. Men i ärlighetens namn vet vi ju alla att det ju bara är en österrikare i egen eller lånad folkdräkt det rör sig om.
 
Känns fortfarande lite som "den femte pizzerian på gatan..."
Jag vet inte vad Trajjan ska tillföra? Visst, känslan kommer att vara lite annorlunda beroende på vilka chassimått som ramen har, hur fjädringens setup ser ut, hur motorn reagerar osv, men det blir ingen sensation direkt.
Missförstå mig rätt, det är jättekul att någon "ny" tillverkare kommer in på marknaden men det kostar hiskeliga pengar att utveckla nånting sånt här och jag förstår inte vitsen. Hade varit bättre om de hade satsat på en konkurrent till den starka Vargen... :)

Med tanke på den låga entusiasmen hos de de fyra susirestaurangerna så välkomnar jag nog ändå lite fish and chips på gatan. Det behövs mer konkurrens även om snitzel är okej ibland.

Dom har i alla fall prickat in bästa fjädringen och de bästa bromsarna så på pappret ser det ju lovande ut.
Jag har däremot svårt och tro att de lyckas komma med en motor som slår en SXF250.

Konkurrenter till Vargen lär nog inte dröja så länge men den diskussionen passar väl bättre i den tråden.
 
Vågar man drömma om en motard från Triumph? Skulle va kul att kunna välja mellan iaf två märken.

Visst finns ju KTM, Gasgas och Husqvarna. Men i ärlighetens namn vet vi ju alla att det ju bara är en österrikare i egen eller lånad folkdräkt det rör sig om.

450n skulle komma 2025, så en 450 enduro borde man väl kunna hoppas på till 2026?
 
Vågar man drömma om en motard från Triumph? Skulle va kul att kunna välja mellan iaf två märken.

Visst finns ju KTM, Gasgas och Husqvarna. Men i ärlighetens namn vet vi ju alla att det ju bara är en österrikare i egen eller lånad folkdräkt det rör sig om.
Nej.

Alldeles för liten marknad för att ge sig in på. Triumph är ju bra sin trippel och nu plöjer dom ner pengar i en 250MX. Det ska ju komma en 450 också har jag för mig.

Men dom lär inse nånstans om ett år att det kommer ta ett tag att tjäna in utvecklingspengarna.
Att då också skapa en maskin till med ett annat användningsområde kommer excelarken att sätta stopp för.


Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 
Nej.

Alldeles för liten marknad för att ge sig in på. Triumph är ju bra sin trippel och nu plöjer dom ner pengar i en 250MX. Det ska ju komma en 450 också har jag för mig.

Men dom lär inse nånstans om ett år att det kommer ta ett tag att tjäna in utvecklingspengarna.
Att då också skapa en maskin till med ett annat användningsområde kommer excelarken att sätta stopp för.


Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Dumma, dumma excel!
 
Lär de av KTM så är ju utvecklingskostnaden för en Motard "noll". Byt fälgar, en frambroms och lite annan setting i gaffeln. Går de "all in" så dit med en slirkoppling. Dock är marknaden för race-motarder tyvärr väldigt liten och "kräver" en 450.
 
Lär de av KTM så är ju utvecklingskostnaden för en Motard "noll". Byt fälgar, en frambroms och lite annan setting i gaffeln. Går de "all in" så dit med en slirkoppling. Dock är marknaden för race-motarder tyvärr väldigt liten och "kräver" en 450.
Ursäkta en undran från en okunnig i ämnet.

Vad är det som talar emot en 450 motard för gata? Kanske svårt att få till A2 med tanke på vikt/effekt-förhållande eller efterfrågan när 690/motsvarande är rådande valet för oss på allmäna vägnätet.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top