Triumph Daytona T595 turboprojekt

Som vanligt när man ska hitta något, vet att jag ska ha bilder någonstans men det här var vad jag hittade på datorn:

29m81g5.jpg


samma cykel: https://www.youtube.com/watch?v=nkmtFmxjzqk
 
MAP-sensorn

Nu ska det muppas lite....

Har mätt upp signal ut (volt) ur MAP-sensorn vid olika tryck.
Vid varje tiondels bar.
Använde en mobilladdare till strömförsörjning, skulle ge 5 V ut men va 6,6 V i verkligheten.
Resultatet ser ni på bilden nedan.
IMG_20141204_182620.jpg

Men 6,6 V är ju 1,6 V för högt...
Men om man bara flyttar ner kurvan 1,6 enheter... hmm, blev ju inte rätt :va
Då skulle man ju i så fall få ut minus-värden vid ca -0,3 bar och lägre... inte rimligt.
Se nedan.
IMG_20141204_182558.jpg

Så om jag räknar om med en procentsats...
5 V är ju ca 76% av 6,6 V.
Om spänningen ut vid 6,6 volt in räknas om till 76% av det jag mätte upp, så blir grafen enligt bilden nedan.
IMG_20141204_182537.jpg

Detta känns ju iaf rimligt...
Har även lagt in en "medellinje" som går mellan 0 V och 5 V.
0 V = ca -0,95 bar och 5 V = ca 1,67 bar.

Är det nån mer elektriskt lagd person som är med på mina funderingar och kan säga om det är rätt eller fel?
 
Koppla den på strömförsörjning som den ska ha sen istället, går ju bra att mäta utsignalen utifrån det. Så hade jag tänkt att göra men jag har inte kommit dit än. Jag tror inte att spridningen är linjär men med stabil in volt så ska ju signalen vara tämligen linjär. Vad för tryckmätare kör du med förresten?
 
Koppla den på strömförsörjning som den ska ha sen istället, går ju bra att mäta utsignalen utifrån det. Så hade jag tänkt att göra men jag har inte kommit dit än. Jag tror inte att spridningen är linjär men med stabil in volt så ska ju signalen vara tämligen linjär. Vad för tryckmätare kör du med förresten?

Ska ta och koppla med rätt spänning och mäta.
Kör med mapsensor från en SAAB 9-5.
 
Alltså menade ju den du kalibrerar mot, någon manometer? :)

Jaha... Nja jag kollade mot mätaren jag monterat i instrumentklustret.
Tänkte att det får duga. Om man lägger in en grov kompensering först innan mappningen så har man nåt att utgå ifrån...
Vid mappningen så mäts A/F-ratio med hjälp av sensorn(bromsbänkens) i avgasröret. PC:an kompenserar öppningstiderna på spridarna utifrån avläst värde på ovan nämnda sensor.
 
Aha ok du gjorde så, får väl klara mig på något sånt också. Har mappat en del standardhojar med slipons och sånt då jag jobbar extra på en mc-firma så jag vet hur det funkar i pc-miljö men har aldrig kört någon hoj med turbo men tricket är alltså att kompensera ordentligt så man har lite säkerhetsmarginal. Sen att man vrider ner targetvärdet mer än vanligt för att ligga lite säkrare till där. Jag tänkte dock lämna iväg min till Andersson så kan man senare fortsätta själv, så slipper ma göra fel direkt kanske..
 
Ibland så är saker och ting så jäkla vackert att man blir tårögd!
Kollade upp MAP-sensorn med en matningsspänning på 5 Volt.

Utsignalen vid dom olika trycken/undertrycken stämde precis med dom jag räknade om....
 
Körde va just vad han gjorde .
Jag vet nog vem som fick skruva :mad: :krama
Förgasarcykel vettu , jä...t mkt skruva innan man blev " nöjd "
:fakta:fakta:fakta
 
Körde va just vad han gjorde .
Jag vet nog vem som fick skruva :mad: :krama
Förgasarcykel vettu , jä...t mkt skruva innan man blev " nöjd "
:fakta:fakta:fakta

Ja just ja, förgasare på dessa i dom årsmodellerna...
Blir ju inte "mappning" då...:D
Uuuu så drygt att skruva ur och i munstycken, jämfört med att pilla med öppningstider på injektorerna.
 
Bänkning/mappning

Varit och mappat eller åtminstone provat...

Det visade sig att spridarna inte räckte till ändå fast tron va att dom skulle det....:huvet
Jaja, problem är väl till för att lösas, som nån optimistisk prick sagt.

Hojen mappades klart utan boost, en "grundmapp", som sedan adderas med mer bränsle vid överladdning, med hjälp av MAP-sensor signalen.
Men redan vid 40% trottelöppning, 0,3 bar laddtryck vid ca 6-7 tusen varv så maxades spridarnas öppningstider...

Den gav iaf vid "sugmotorkonfiguration" 101 hk och 89 Nm på hjulet.
Omräknat med 9% tapp genom drivlinan fram till veven, så blir det ca 111 hk och ca 98 Nm på vevenaxeln.

Original så ska den ge ca 130 hk på veven.
Kompförhållandet är sänkt till 9,7:1 från 11,2:1 alltså ca 13,4% lägre.

Vet inte om man kan räkna så här, men...
Om man räknar med en 13,4 procentig sänkning(kompförändringen) på 130 hk så hamnar man på 112,6 hk.
Så det känns som att den aktuella uppmätta effekten är rimlig...

Vidare så ger det också 112,6x1,6=180,16 hk (vid 0,6 bar boost).
Eller... 112,6x1,75=197,05 hk (vid 0,75 bar boost).

Som det kanske märks så gillar jag lite teoretiska beräkningar :hihi
 
Varit och mappat eller åtminstone provat...

Det visade sig att spridarna inte räckte till ändå fast tron va att dom skulle det....:huvet
Jaja, problem är väl till för att lösas, som nån optimistisk prick sagt.

Hojen mappades klart utan boost, en "grundmapp", som sedan adderas med mer bränsle vid överladdning, med hjälp av MAP-sensor signalen.
Men redan vid 40% trottelöppning, 0,3 bar laddtryck vid ca 6-7 tusen varv så maxades spridarnas öppningstider...

Den gav iaf vid "sugmotorkonfiguration" 101 hk och 89 Nm på hjulet.
Omräknat med 9% tapp genom drivlinan fram till veven, så blir det ca 111 hk och ca 98 Nm på vevenaxeln.

Original så ska den ge ca 130 hk på veven.
Kompförhållandet är sänkt till 9,7:1 från 11,2:1 alltså ca 13,4% lägre.

Vet inte om man kan räkna så här, men...
Om man räknar med en 13,4 procentig sänkning(kompförändringen) på 130 hk så hamnar man på 112,6 hk.
Så det känns som att den aktuella uppmätta effekten är rimlig...

Vidare så ger det också 112,6x1,6=180,16 hk (vid 0,6 bar boost).
Eller... 112,6x1,75=197,05 hk (vid 0,75 bar boost).

Som det kanske märks så gillar jag lite teoretiska beräkningar :hihi

Så vad är planen ?
Roger flyttar väl bänken när som ?

M
 
sist jag pratade med Roger skulle han ta med sig bänk och diverse för att "go-back-to-basics" och trimma/bygga motorer. vilket är bra för oss som servar själv. :tuttar
du knådar ihop förbannat fina grejer i tråden, får man fråga vart du jobbar?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top