Triumph Daytona 955i - tråden

TbA skrev:
2373691 Hejsan!

Har plöjt igenom hela tråden men inte hittat vad jag sökte.
Nämligen; Vad skiljer de olika årgångarna av Daytonan?
Kan någon ge lite info eller länka till någon sida där info finns?

Sålde min 955i Tiger 02 i våras och börjat sakna ljudet av "trippeln".
Sitter och kollar blocket på bla Daytoner, men saknar kunskap om de olika årsmodellerna.
Så finns det någon på SH som sitter på lite Daytona kunskap så ös på bara.:tungan
Tjena TbA!

Här kommer de uppdateringar JAG vet...
97-98 -> 99< Man bytte block samt stakar, då dessa var sämre än (hör och häpna) Sprint ST. Vet dock inte om stakarna kommer därifrån.
-01 Bytte motor till en med 147 hästar och satte på ett nytt kåpset. Antar att alla elproblemen upphörde här också. Men man satte tyvärr på ett ganska så smaklöst lyse (don't kill me)...

Sen vet jag nog inga fler...

dolph skrev:
2380464 Jag har en Daytona -02 som skall besiktigas i September just nu sitter Triumphs egna effektburk (rostfria) på och jag undrar om någon fått igenom sin hoj i det tillståndet? Ja jag saknar orginal dämparen.

Förövrigt är den till salu. Det är en Centennial Edition -02 som gått ca 1700mil och är fullservad. Inte en repa. Däck och drivpaket i fint skick.PM:a!!!
Antar att de i denna tråd redan har en Daytona =)
Skicka upp den i annons-avdelningen =P
 
Last edited:
Hej hå, nu är det jag igen...
Skräpet börjar mer och mer likna en fungerande hoj nu.
Jag har hittat att det skumma klickande ljudet som den ger ifrån sig ibland på låga varv är ngt som ger ifrån sig en "Puff", dvs man känner att det blåser till om man håller handen under insugen och tanken och allt.
Ska gå igenom ordentligt i morgon och se om jag hittar något läckage, men kan som inte haja var det skulle vara.

En annan grej:
Den här EVAP-kollektorn eller vad man ska kalla den, en liten plastcylinder som har 3 pipar för slangar till insugen och 3 för tja, EVAP-systemet, är det någon som har koll på hur slangarna ska dras?
Jag har då bara 3 till den, de från insugen, vet ej om systemet bara finns i vissa länder eller om det är bortplockat på min.
Alla slangar är böjda skarpt i 180 grader längst ned, så de borde alltså sitta i underkant, men enl. boken ska en slang sitta i ovankant. Men där sitter ju även resterande slangar på burken...
När jag har alla i underkant "fjuffar" det dessutom vilt i den innersta övre.

Någon som förstår vad jag talar om?

Skulle bara vilja veta om någon har koll på hur de sitter på era hojar.
Tackar för mig för nu och trycker i mig ett par alvedon.

Natti!
 
Last edited:
jesseboy skrev:
2382811 Hej hå, nu är det jag igen...
Skräpet börjar mer och mer likna en fungerande hoj nu.
Jag har hittat att det skumma klickande ljudet som den ger ifrån sig ibland på låga varv är ngt som ger ifrån sig en "Puff", dvs man känner att det blåser till om man håller handen under insugen och tanken och allt.
Ska gå igenom ordentligt i morgon och se om jag hittar något läckage, men kan som inte haja var det skulle vara.

En annan grej:
Den här EVAP-kollektorn eller vad man ska kalla den, en liten plastcylinder som har 3 pipar för slangar till insugen och 3 för tja, EVAP-systemet, är det någon som har koll på hur slangarna ska dras?
Jag har då bara 3 till den, de från insugen, vet ej om systemet bara finns i vissa länder eller om det är bortplockat på min.
Alla slangar är böjda skarpt i 180 grader längst ned, så de borde alltså sitta i underkant, men enl. boken ska en slang sitta i ovankant. Men där sitter ju även resterande slangar på burken...
När jag har alla i underkant "fjuffar" det dessutom vilt i den innersta övre.

Någon som förstår vad jag talar om?

Skulle bara vilja veta om någon har koll på hur de sitter på era hojar.
Tackar för mig för nu och trycker i mig ett par alvedon.

Natti!


Tjena!
Först... Det låter som att den kanske baktänder pyttelite...
Har du kollat så att kammarna sitter rätt?
Ett hack fel skulle kunna innebära att insugskammen hänger lite efter, vilket skulle innebära att när den tänder, kommer den slå ut lite bakåt. Föresten, vad det du som hade strul med kedjespännaren till kammkedjan?

Annars, vad gäller den där lilla svarta cylindern med piper på...
Det SKA bara gå tre slangar ifrån den. En från översidan och en ifrån undersidan. Resterande piper är pluggade. Om du plockar bort prylen och tittar närmre, så ser du vilka som är pluggade, och de tre som inte är det skall gå till insuget. Det spelar ingen roll vilken som går vart.

Funktionen då...
Jo, den lilla motorn som sitter på den prylen reglerar tomgången (tomgångsmotorn). När du släpper på gasen och stänger spjällen, skulle motorn dö om den inte fick in luft. I de tre slangarna sitter ochså backventiler, så att luften inte kan gå fel väg.

Pyset du hör när du drar loss ena av slangarna är att den börjar ta in luft ifrån det hålet istället för genom tomgångsmotorn och vidare ifrån luftburken.

Det där får du till me lite mekk...
 
Tack för svaret!
Har svårt att tro att kammarna skulle kunna stå fel, har kollat så att pilarna pekar exakt mot resp. från varandra när den står i läge T1.
Fattar inte hur det skulle kunna vara fel.
Sträckaren har jag fått till.
Tack för tipsen med EVAPmojen, slangarna tycks inte vara original, så det är väl bara att dra dem dit det pyser.
Ska plocka ned igen idag (puh) och se vad som kan göras.
Återkommer väl senare med rapport.

Tack hittills!
 
men se till att det sitter backventiler på slangarna bara!!!

Lämnade in motorn igår...
Hoppas på att få tillbaks den om någon vecka drygt...

TJOHOOOO!!!

Snart så...
 
Last edited:
Nu har jag lattjat med EVAP-systemet och alla underliga egenheter tycks helt borta. Tack Totte!
Den går BRA!

Edit igen:
Har ordnat säkringstrasslet.
Ska ta en redig tur i morgon och se hur det urartar sig.
 
Last edited:
jesseboy skrev:
2384530 Nu har jag lattjat med EVAP-systemet och alla underliga egenheter tycks helt borta. Tack Totte!
Den går BRA!

Edit igen:
Har ordnat säkringstrasslet.
Ska ta en redig tur i morgon och se hur det urartar sig.
Fan va bra att det funkade!
Kul att det var det som var problemet, lät mystiskt, men bra att veta =)
 
Liten fundering...

Eftersom regnet beslutade sig för att komma även idag så knallade jag ner i garaget för att byta tändstift på 955:an.

Efter att man fått av de gamla så lade jag märke till att det ena stiftet var märkbart korroderat.

Vad kan vara orsak till det? Läcker det nånstan i toppen? Skall jag få stora skälvan och riva hej vilt efter ett läckage eller bara ta det lite lungt. :)
 

Bifogat

  • DSC00082beskurenSH.JPG
    DSC00082beskurenSH.JPG
    78.5 KB · Visningar: 51
Stiften ser inte likadana ut... Olika tillverkare på stiften?
Kan ju vara ett som är rostfritt och ett som inte är det?
 
Nu satte du lite myror i huvudet på mig :rolleyes:

Får kolla när jag kommer ner till garaget, är dock till 99,99 % säker på att det var samma stift.
 
Kollade på den gamal stiften och det var samma stift alla tre. La en fråga på t955i.net och fick respons ganska direkt. '

Tydligen så är det flera som fått fukt/vatten i "tändstiftsbrunnarna" Fast det vet i f-n hur det kommer dit? Det är ju inte fritt rakt ner där om man säger så.:rolleyes:

Ja ja, får väl kolla sen i höst/vinter när andan faller på om det är samma visa igen.
 
Det kan ju vara så att det blir kondens...
Äh, vetti fan...

Låter ju sjukt det där...

Du vet inte om du har åkt i några stora vattenpölar på sistonne? hehe...

Sjämt å sido, Antagligen kommer vattnet UTIFRÅN och inte ifrån motorn. Skulle du ha läckage i, låt säga topplockspackningen, så skulle de bakom dig ha berättat att du skapar ett vitt moln när du drar iväg. Sen skulle den ha läckt olja mellan toppen och blocket vilket du skulle ha märkt.

No worries mate :tummenupp
 
Last edited:
Typfel på 955i-motorn det där. Ett sjukt irriterande sådant :mad:

Har fått torka upp min vid vänstra tändstiftet 2-3 gånger i år och lika många gånger förra säsongen. Kommer på något jävla sätt in vatten som sen inte kan dunsta bort när den blir varm.

Nu har jag provat att täta om med silikonpackning för höga temperaturer - får se hur det funkar.

Ett tips jag läste är att man kan försöka kila ner ett sånt där litet rör man har på sprayburkar bredvid tändhatten, för att på så vis skapa ett litet hål där vattenånga kan komma ut.
Låter man röret sticka upp någon centimeter också så kommer det inte ner något vatten.
 
Jo, jag har förstått det nu att det är ett rätt vanligt "fel" :rolleyes:

Tycker dessutom att det är jävligt märkligt, det är ju hyfsat tätt där med tändhatten. Får trycka dit några såna där röda "sugrör" och kolla ifall det hjälper. :tummenupp
 
Nytt rekord?????

Kan glädja er med att även en Triumph kan gå långt.
Passerade idag 5000 mil.
Inget rekord kanske,men det känns bra med
tanke på en del inlägg angående motorns hållbarhet.

Tror ändå att det är dax för en översyn,
tycker mig höra en del skrammel och känna
av mer vibrationer än tidigare under 4000 rpm.

Jesseboy,var det balansaxeln som var problemet
på din hoj?

Peter
 
Peterrr skrev:
2408817 Kan glädja er med att även en Triumph kan gå långt.
Passerade idag 5000 mil.
Inget rekord kanske,men det känns bra med
tanke på en del inlägg angående motorns hållbarhet.

Tror ändå att det är dax för en översyn,
tycker mig höra en del skrammel och känna
av mer vibrationer än tidigare under 4000 rpm.

Jesseboy,var det balansaxeln som var problemet
på din hoj?

Peter

Tjena!
Ja, men det var nog handhavandefel från tidigare ägare/meckare.
Helt enkelt bultarna i överfallet som rallat upp.
Chocken över att den startade efter att jag klyvt den var nog, sen att den går som en klocka nu gör mig bara mer förbryllad.
Jag är ingen mästermekaniker direkt, men nu känns det som om jag kan den här motorn mer eller mindre utan och innan.
Får se om jag behåller den nästa vår.
Tyvärr är min säsong över då jag flyttat (söndag) söderut och inte kan ha den med.

För övrigt ser din moppe illa trevlig ut, Peter!:tummenupp
 
jesseboy skrev:
2409541 Tjena!
Ja, men det var nog handhavandefel från tidigare ägare/meckare.
Helt enkelt bultarna i överfallet som rallat upp.
Chocken över att den startade efter att jag klyvt den var nog, sen att den går som en klocka nu gör mig bara mer förbryllad.
Jag är ingen mästermekaniker direkt, men nu känns det som om jag kan den här motorn mer eller mindre utan och innan.
Får se om jag behåller den nästa vår.
Tyvärr är min säsong över då jag flyttat (söndag) söderut och inte kan ha den med.

För övrigt ser din moppe illa trevlig ut, Peter!:tummenupp


Är det någon som kan hjälpa mig och berätta för mig var och hur balansaxeln sitter någonstans.

Har ju en del vibrationer under 4000 varv......

mvh

andras
 
Cebeärr600 skrev:
2414205 Är det någon som kan hjälpa mig och berätta för mig var och hur balansaxeln sitter någonstans.

Har ju en del vibrationer under 4000 varv......

mvh

andras
Kom igen nu Jesseboy!
Du, om någon, borde kunna svara på den där frågan...

hehe...

Balansaxeln sitter framför veven i motorn.
Du måste klyva motorn för att komma åt den...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top