Triumph Daytona 955i - tråden

Jag hakar på lite här.
Efter diverse isärtagningar av motorn utan att ha hittat nåt direkt fel men med kvarvarande klapper söker jag mig nu mot balansaxeln.
Om den skulle visa sig vara paj i lagring eller kuggar, blir man då knäpp om man tar bort den utan att balansera upp allt annat?
Funderar i så fall på att skippa den helt.

Sen; är i färd med att klyva, ska bara ta bort kamkedjan, någon som har några tips om detta, allt är ju skrämmande när man gör det första ggn...

Tips?
 
Aja, ska krossa vidare nu.
Får se hur det går.
Om nåt på balansaxeln skulle vara kajk så vete fan om jag inte testar utan...
 
Vad toppar era Daytonor?
Ja ja, jag vet att det kommer kommentarer från några som tycker att man ska ha synpunkter på att diskutera toppfart. Till er vill jag bara säga: läs en annan tråd och låt bli att lägga tid på att kommentera.

Min Daytona är nerdrevad en kugg fram. Enl Triumph ska den toppa 265 med standard drevning. I går drog jag en repa på säker plats så klart och när jag tittade på hastighetsmätaren så visade den strax över 270 innan accelerationen började avta. Glömde så klart att kolla varvräknaren. Och till er som nu vill skriva att man inte kan lita på hastighetsmätaren när man drevat ner så kan jag berätta att vajern går till framhjulet. Klart att hastighetsmätaren är en glädjemätare precis som på alla andra hojar. Men det skulle vara kul och få lite jämförande siffror.
 
Last edited:
El Garto skrev:
2358338 Vad toppar era Daytonor?
Ja ja, jag vet att det kommer kommentarer från några som tycker att man ska ha synpunkter på att diskutera toppfart. Till er vill jag bara säga: läs en annan tråd och låt bli att lägga tid på att kommentera.

Min Daytona är nerdrevad en kugg fram. Enl Triumph ska den toppa 265 med standard drevning. I går drog jag en repa på säker plats så klart och när jag tittade på hastighetsmätaren så visade den strax över 270 innan accelerationen började avta. Glömde så klart att kolla varvräknaren. Och till er som nu vill skriva att man inte kan lita på hastighetsmätaren när man drevat ner så kan jag berätta att vajern går till framhjulet. Klart att hastighetsmätaren är en glädjemätare precis som på alla andra hojar. Men det skulle vara kul och få lite jämförande siffror.
Hehe...
Hoppas kunna bottna mätaren innan vintern...

jesseboy skrev:
2357184 Aja, ska krossa vidare nu.
Får se hur det går.
Om nåt på balansaxeln skulle vara kajk så vete fan om jag inte testar utan...
Ja, balansaxeln sitter framför veven, men det är väl ingen rekommendation att helt ta bort den utan att balansera upp resten.

Att ta bort kamkedjan är inga problem, det är att få dit den igen som är det krångliga, men har man en servicemanual så är det inga problem!


CBÄRR600:

Troligtis (förhoppningsvis) Har du ingen balansaxel. Det kan vara så att den är felmonterad så att den skapar obalans också, men hur som så vibrerar ju daytonan endel upp till de varven i allmännhet.

Snacka med förra ägaren, hör om han har haft isär grejerna någon gång. Har han det, så kan den ju vara felmonterad, men som sagt, Den fungerar utan.
 
Last edited:
Nu har det kluvits och reparerats och monterats ihop.
Första gången startade hon direkt, utan dystra missljud.
Så långt allt väl.
Men andra gången ville hon ogärna starta och gav en satans massa avgasknallar modell större.
Funderar på om jag kan ha missat nån kontakt eller slang.
Dessutom lyser den gula motorindikatorlampan på instrumenteringen.
Tips någon?

Får väl tillägga att det inte alls var fullt så jävligt som jag trott att klyva och få ihop. Dessutom kunde jag ju lämna kamkedja, mm helt intakt.
 
jesseboy skrev:
2363881

Får väl tillägga att det inte alls var fullt så jävligt som jag trott att klyva och få ihop. Dessutom kunde jag ju lämna kamkedja, mm helt intakt.
Vad?

Hur klöv du då?
Underifrån utan att lyfta toppen?
 
jesseboy skrev:
2363881 Dessutom lyser den gula motorindikatorlampan på instrumenteringen.
Tips någon?
Det kan bero på att tändningen slagits på utan att soppapumpen/nivåmätaren varit inkopplad.
Om man gör 3 kallstarter (starta kall och varmkör till normaltemp x 3) så ska lampan slockna om det är det felet.
 
Jag klöv underifrån, ja.
Tack, hittat info om det där med gula lampan.
Nu börjar den så smått gå som den ska, men jag anar ett litet klickande ljud ibland som jag tror kommer från kopplingskåpan.
Klickar 1-2ggr ibland vid avslag.
Bara att plocka ner och se vad det är nu som står på.
Ursprungsoljudet är iaf borta.
 
Daytona 595.

Hej är på gång köpa en Daytona 595 97 är det något man särskilt bör kolla lite extra på? Någon svaghet eller dylikt på dessa modeller.
mvh Fransson
 
Last edited:
Fransson skrev:
2366585 Hej är på gång köpa en Daytona 595 97 är det något man särskilt bör kolla lite extra på? Någon svaghet eller dylikt på dessa modeller.
mvh Fransson
Tjena!

Ja, det som bör kollas är att all el fungerar fläckfritt!
Har den stått ute, finns risken att reläerna kan vara paj, vilket innebär en massa problem. Kolla så att den går rent och bra på tomgång, (tomgångsmotorn kan krångla på de äldre modellerna).
Sen att allt är rent och frächt, såklart. Bakdämpen brukar vara rätt dålig också, men har han bytt den, är det inga problem.
 
Ok.
Den startar finfint, men går lite sämre när den är varm.
Sen det lilla klink-ljudet...
Har kollat kamkedjesträckaren, såg bra ut, men kamkedjan känns en aning slak på "framsidan" om man känner med fingret. (innanför kopplingskåpan)
Ska man kunna rucka den några mm eller är det läge att kolla om det blitt nå knas där ändå?
Tacksam för snabbt svar!
 
don_tomazo skrev:
2367634 Är det ett löfte?
Haha...
Motorn går på mod på måndag.
Följande ska göras:

Porta toppen, ventilsäten och slipa ventilerna.
Slipa kammarna
balansera veven
nya lager
sen ska skite ihop, och jag hoppas på att få tillbaks grejerna under veckan efter nästa, sen lär det inte ta mer än någon vecka innan grejerna är startklara!

jesseboy skrev:
2367908 Ok.
Den startar finfint, men går lite sämre när den är varm.
Sen det lilla klink-ljudet...
Har kollat kamkedjesträckaren, såg bra ut, men kamkedjan känns en aning slak på "framsidan" om man känner med fingret. (innanför kopplingskåpan)
Ska man kunna rucka den några mm eller är det läge att kolla om det blitt nå knas där ändå?
Tacksam för snabbt svar!
Kamkedjan skall inte gå att röra på...
 
Last edited:
Ok tack.
Ska jag då satsa på att sträckaren är kajk eller att den på nåt sätt lyckats kliva?
Fan va skumt.
Sträckaren går in, men eftersom jag inte kan låsa fast den i intryckt läge när jag monterar den, vilket visst ska gå så vet jag inte hur den står...
 
Totte skrev:
2368361 Haha...
Motorn går på mod på måndag.
Följande ska göras:

Porta toppen, ventilsäten och slipa ventilerna.
Slipa kammarna
balansera veven
nya lager
sen ska skite ihop, och jag hoppas på att få tillbaks grejerna under veckan efter nästa, sen lär det inte ta mer än någon vecka innan grejerna är startklara!

Okej. Rickard eller Totte? Vem hinner först? Hjälp mig här nu! Vem ska jag sätta mina pengar på?!
Själv ådrog jag mig en highsider på Karlskoga i onsdags så jag fan såg ända hem. Har alltså oxå lite att göra innan jag kan åka igen.

:backontop
 
El Garto skrev:
2358338 Vad toppar era Daytonor?
Ja ja, jag vet att det kommer kommentarer från några som tycker att man ska ha synpunkter på att diskutera toppfart. Till er vill jag bara säga: läs en annan tråd och låt bli att lägga tid på att kommentera.

Min Daytona är nerdrevad en kugg fram. Enl Triumph ska den toppa 265 med standard drevning. I går drog jag en repa på säker plats så klart och när jag tittade på hastighetsmätaren så visade den strax över 270 innan accelerationen började avta. Glömde så klart att kolla varvräknaren. Och till er som nu vill skriva att man inte kan lita på hastighetsmätaren när man drevat ner så kan jag berätta att vajern går till framhjulet. Klart att hastighetsmätaren är en glädjemätare precis som på alla andra hojar. Men det skulle vara kul och få lite jämförande siffror.

Hade min 955 -02 uppe i 280 i går. Tror att det var max. Jag har std utväxling, triumphs kolfiberslipom och tellhörande mappning. Tycker att denna går minst lika bra som min förra R1 -99a
 
El Garto skrev:
2358338
Min Daytona är nerdrevad en kugg fram. Enl Triumph ska den toppa 265 med standard drevning. I går drog jag en repa på säker plats så klart och när jag tittade på hastighetsmätaren så visade den strax över 270 innan accelerationen började avta. Glömde så klart att kolla varvräknaren. Och till er som nu vill skriva att man inte kan lita på hastighetsmätaren när man drevat ner så kan jag berätta att vajern går till framhjulet. Klart att hastighetsmätaren är en glädjemätare precis som på alla andra hojar. Men det skulle vara kul och få lite jämförande siffror.

här finns en gearing calculator.
http://t955i.net/default.aspx?tabid=42

/peppe
 
Hejsan!

Har plöjt igenom hela tråden men inte hittat vad jag sökte.
Nämligen; Vad skiljer de olika årgångarna av Daytonan?
Kan någon ge lite info eller länka till någon sida där info finns?

Sålde min 955i Tiger 02 i våras och börjat sakna ljudet av "trippeln".
Sitter och kollar blocket på bla Daytoner, men saknar kunskap om de olika årsmodellerna.
Så finns det någon på SH som sitter på lite Daytona kunskap så ös på bara.:tungan
 
TbA skrev:
2373691 Hejsan!

Har plöjt igenom hela tråden men inte hittat vad jag sökte.
Nämligen; Vad skiljer de olika årgångarna av Daytonan?
Kan någon ge lite info eller länka till någon sida där info finns?

Sålde min 955i Tiger 02 i våras och börjat sakna ljudet av "trippeln".
Sitter och kollar blocket på bla Daytoner, men saknar kunskap om de olika årsmodellerna.
Så finns det någon på SH som sitter på lite Daytona kunskap så ös på bara.:tungan

Vad jag vet så fick Daytonan en rejäl uppdatering -02. Om du vill ha en fin och väldigt välvårdad Daytona -04:a som rullat 700 mil så pm:a.
 
Triumphs egna effektdämpare......

Jag har en Daytona -02 som skall besiktigas i September just nu sitter Triumphs egna effektburk (rostfria) på och jag undrar om någon fått igenom sin hoj i det tillståndet? Ja jag saknar orginal dämparen.

Förövrigt är den till salu. Det är en Centennial Edition -02 som gått ca 1700mil och är fullservad. Inte en repa. Däck och drivpaket i fint skick.PM:a!!!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top