Triumph Daytona 955i - tråden

saltvatten skrev:
2290782 Hejsan
Jag vet att detta är 955-tråden, men min T595 är väldans lik.

Mitt problem eller vad man kan kalla det är att min tank och ram blir galet varm precis där man har benen.
Efter en längre tur så kan man nästan inte ta på ramen ovanför kåporna där den är blottad, men tempmätaren stiger aldrig högre än "halva".
Tanken blir också varm, jobbigt varm. Mina lår blir skära och svettiga.

Skall det vara så? Blir dessa trajjor så himlans varma.
(Är jag normal?)

//Simon

Det enda jag kan säga är att jag inte känner igen problemet. Låter mysko :confused:
 
Ja det blir ganska varmt där på min med, så jag antar att det är normalt. Ps t595 och 955i är samma hoj det är bara att de bytte namn efter 97 o 98års modell.
 
Kocken skrev:
2291755 Ja det blir ganska varmt där på min med, så jag antar att det är normalt. Ps t595 och 955i är samma hoj det är bara att de bytte namn efter 97 o 98års modell.
Okej.
Tack för svaren.

Cykeln ska in på 2000milaservice nu i slutet av sommaren så Johans får ta en titt om något inte är som det ska. Sju lök kostar den servicen för övrigt. Ett jekla rån och nästan lite våldtäkt om man frågar mig.

//Simonk
 
saltvatten skrev:
2292303 Okej.
Tack för svaren.

Cykeln ska in på 2000milaservice nu i slutet av sommaren så Johans får ta en titt om något inte är som det ska. Sju lök kostar den servicen för övrigt. Ett jekla rån och nästan lite våldtäkt om man frågar mig.

//Simonk


Och VAD ska göras som motiverar ett sådant pris :confused:
 
saltvatten skrev:
2292303 Okej.
Tack för svaren.

Cykeln ska in på 2000milaservice nu i slutet av sommaren så Johans får ta en titt om något inte är som det ska. Sju lök kostar den servicen för övrigt. Ett jekla rån och nästan lite våldtäkt om man frågar mig.

//Simonk

:skrämd
Jag har fått siffror på dryga 3000:- för 2000-mila service hos 2 olika Triumph-verkstäder här nere.

7000:- låter som service på en Desmoquattro Ducati.
 
saltvatten skrev:
2292303 Okej.
Tack för svaren.

Cykeln ska in på 2000milaservice nu i slutet av sommaren så Johans får ta en titt om något inte är som det ska. Sju lök kostar den servicen för övrigt. Ett jekla rån och nästan lite våldtäkt om man frågar mig.

//Simonk

Tycker åxå att det låter dyrt.
Kolla med R.N. MC istället.
 
xyx skrev:
2292611 :skrämd
Jag har fått siffror på dryga 3000:- för 2000-mila service hos 2 olika Triumph-verkstäder här nere.

7000:- låter som service på en Desmoquattro Ducati.

Puh, blev lite orolig här ett tag. Jag som sålde zx12:an just för att servicarna var svindyra. Bl a skulle 2400 mila kosta just 7000:-. Inte intressant med hojar som kostar mer i service än i försäkring.
 
Peterrr skrev:
2292616 Tycker åxå att det låter dyrt.
Kolla med R.N. MC istället.

El Garto skrev:
2292597 Och VAD ska göras som motiverar ett sådant pris :confused:

Ingen aning vad som ingår, frågade bara lite hastigast senast jag var i kontakt med dem.
R.N Mc skall få påringning av mig imorgon.

Tack för tipsen.
Hade inte ni reagerat hade jag blåögt hostat upp kosingen.

//Simon
 
Är det någon som testat/vet någon som testat plocka bort balansaxeln på sin T595? I så fall, gick det köra så, eller blev den olidlig?
 
El Garto....

Antar att du har för hög tomgång?
Kolla tomgångsmotorn så att den verkligen stänger...

jesseboy skrev:
2299543 Är det någon som testat/vet någon som testat plocka bort balansaxeln på sin T595? I så fall, gick det köra så, eller blev den olidlig?
hmmm...
Har inte fipplat med balansaxeln, men i och med mitt trim så balanserar jag veven med kolvar och allt. Då tar jag bort balansaxeln... Problem solved...
 
Last edited:
WindDrifter skrev:
2345721 Ursäkta en dum fråga, vad är tomgångsmotorn?

mvh
/peppe
Tomgångsmotorn är en liten manick som gör att det kommer in luft även då spjället är helt stängt. Den varierar i öppenhet beroende på hur mycket luft motorn behöver för att gå runt och den kan kärva ibland.

El Garto skrev:
2346386 Nej, låg tomgång. Blev ännu lägre med mkt öppen ljuddämpare.
hmmm...
Funtar fortfarande på om det kan vara tomgångsmotorn (Den kan ju fastna i ett väldigt stängt läge). Jag hade problem med en tomgång på 2500 varv vilket störde mig. Det visade sig vara den.

Hur låg tomgång har du?
 
Last edited:
Totte skrev:
2348345 Tomgångsmotorn är en liten manick som gör att det kommer in luft även då spjället är helt stängt. Den varierar i öppenhet beroende på hur mycket luft motorn behöver för att gå runt och den kan kärva ibland.

Aha, du menar IACV, idle air control valve.
...synd, jag trodde det fanns en extra motor gömd någonstans med en 30 häst extra... skulle ju vart bra och ha... :rolleyes:

Fast att den skulle börja kärva på en såpass ny hoj är kanske mindre troligt.
Hur som helst går det att kolla om man öppnar luftburken, när man startar motorn så kan man se om ventilen rör sig.
 
Neee, den lär väl inte kärva, men den kan ha satts igen me skit...
Kolla filter å allt.

Återkom med vad du gjorde sen. Vore intressant att veta vad det kan ha varit...
 
Totte skrev:
2348345 Tomgångsmotorn är en liten manick som gör att det kommer in luft även då spjället är helt stängt. Den varierar i öppenhet beroende på hur mycket luft motorn behöver för att gå runt och den kan kärva ibland.


hmmm...
Funtar fortfarande på om det kan vara tomgångsmotorn (Den kan ju fastna i ett väldigt stängt läge). Jag hade problem med en tomgång på 2500 varv vilket störde mig. Det visade sig vara den.

Hur låg tomgång har du?
Knappt 1000 varv.
 
Totte skrev:
2135678 Kan felet inte ha uppstått för en månad sedan?
Eller har det alltid funnits där?

Balansaxeln sitter inne i motorn framför veven. Den gör att vibrationer vid vissa varvtal försvinner. Trimmas hojen, byter man ofta kolvar/stakar och då balanserar man veven, vilket innebär att man ofta tar bort axeln.

Frågan kvarstår; vid vissa varv eller hastigheter?

Hej du jag har kommit fram till att det är vid 3500 varv.

som sagt kan du hjälpa mig till var den balansaxeln sitter någonstans.

Får ju sockerdricka när jag kör slött jue hehe

upplever mitt fenomen så här.

1an vid 3500 varv dönar lite extra och känns lite vibrationer slutar prick efter.
samma sak i alla växlar. upp till 3500 varv är den lite vibbrig och sedan släpper det för att vara skön genom hela registret.

är det balansaxeln som är lös felmonterad eller väck?

hur kollar man lättast detta?

kostar en ny? om den nu är borta.

hjälp hjälp hjälp :va
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top