Triumph Daytona 955 läckageproblem?

mcrider

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
2002, Triumph Daytona 955
Tjena. Har en Daytona 955, -02. Upptäckte idag en bensinfläck mitt under hojen. Senast jag körde hojen var för ca 3 dagar sen, och det droppar fortfarande. Vad är felet?
Hojen har rullat ca 950 mil. Se bilder. bild 2 är taget på den del som det droppar ifrån. Är lokaliserat mellan fotstödet och växelpedalen.

Bifogat

• bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    219.6 KB · Visningar: 51
  • bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    235.3 KB · Visningar: 50
Först och främst, är du säker på att det är bensin? Om så är fallet så rinner eller droppar det säkert från någon punkt högre upp. En sak som brukar kunna gå sönder på dessa hojar är bränslekopplingen till tanken som i original är av plast. Normalt går de sönder när man lyfter av och på tanken men jag har hört om de som gått av under färd också. När mina har gått av så har det droppat sakta snarare än runnit ut bensin så det är värt att kolla.

Nu sitter visserligen dessa kopplingar på andra sidan av hojen, men den lutar ju åt stödhållet och bensinen kan rinna efter slangar/kablar. Slangarna från tanken går ju faktiskt ned åt det hållet innan de viker upp till railen. Alternativt så har det skavt hål på någon av dessa slangar. Men isf lär du märka det om du vrider på tändningen, jag tror trycket ligger på 3 bar. De är ganska grova dessutom.

Tankade du fullt innan du ställde in hojen sist? Framför stödet ska nämligen ventilationen samt överrinningen från tanken normalt löpa ut (och även överrinningen från expansionskärlet för kylarvätskan). Min tanke är att om den är något överfylld och att den byggt lite tryck i tanken så att den trycker ur sig överflödet och någon av dessa slangar har hamnat lite snett. Tycker inte det borde orka droppa i tre dagar dock.

Är det bensin så får du nog lätta på några sidokåpor och titta lite noggrannare över slangar och kopplingar.

O-ringarna på bränslekopplingen till tanken...hade samma sak på min nyligen, billigt att fixa, du hittar kopplingarna om du tar bort sidoplasten på höger sida.
Antar att du ser soppa uppe på motorn strax bakom cylindrarna? där samlas det för att sedan rinna ut där bilderna visar.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back