Triumph Daytona 675R

Swedda

Ge mig ett brejk, broder lax
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
2006 Zx6R
Hej hopp.

Vart borta från sporthojandet sen 2007/2008 då jag sålde R1:an. Nu när dottern blitt äldre och förhoppningsvisst har jag blitt lite klokare, så är det nog dags att köpa hoj igen.

kollat runt på nätet efter r1/r6 gixxers, fireblades, triumph och mv agusta. Men jag fastnade mest för triumphen. Finns det nån med erfarnhet av dem här?

Vad bör jag kolla efter specifikt för dessa, kollar på årsmodell 06 upp till 11. Anledningen till att jag fastnade för 675:an är flera, framförallt verkar det vara en otroligt smidig cykel, men som fortfarande har vridet trots att den är i 600cc spannet.

min tidigare 600cc (thundercat) var ganska dryg i längden eftersom det var bara varv som gällde om det skulle hända nåt. 675:an känns som ett bra mellanting, liten smidig cykel men ändå bra vrid...

jag har provkört en 675 dock inte R med öhlinsdämpare och brembo bromsar, men jag upplevde den väldigt liten, otroligt skön i kurvorna, och när man höll 8000varv och uppåt var den kanon.

men då gick jag från tung sv1000s och provade 675, så detmesta kanske känns så då, 08 eller 09 kom den med uppdateringar, lite ny facelift men dom har varit och gottat lite i motorn oxå så den blev lite piggare.

En sak som är tråkig är att en 675R är dyrare i försäkring än en vanlig 675 även fast det är samma motor om jag inte minns fel, enda skillnaden är just öhlinsdämpare och brembobromsar:)
Du får ta det till någon handlare med en demo som du kan känna lite på.

Det där med försäkring har jag faktiskt inte ens tänkt på. får nog ta och kolla även det mellan hojarna. trots mina 34år så blir det säkert dyrt som fean...

If har du märkesförsäkring så du kan kolla snabbt och enkelt på if.se dock är det inte säkert det är billigast men då får du på ett ungefär vad det kan kosta.

Titta in här.
Som Rylander sagt; Försäkringen på R:en motsvarar nog inte riktigt vad du får utöver den vanliga 675:an.

Fast det klart, en F3 Agusta kanske kunde falla i smaken annars. Som Daytonan men med elektronik.

Last edited:
Annars är folksam rätt billiga, tyvärr går R modellen som supersport och vanliga som sport så är stor skillnad i pris fastän det är i princip samma hoj. Hos Folksam kan du ställa av och på så blir ju typ gratis halva året

Vad jag sett av agustan så verkar det som 675:an passar mkt bättre som en allround hoj, hur mkt sanning som ligger i det vet jag inte. men 95% kommer ju vara åkning på vanliga vägar, så därför jag släppte agustan.

vet inte om jag tycker 675an är så mycket allround. Den är läcker och den är pigg men den är fan inte bekväm någonstans. men åandra sidan är väl det skitsamma. den är ju snygg och billig att försäkra :tummenupp

Allround var väl lite klumpigt ordval kanske :p finns ingen sporthoj som är allround... inte som jag kört i alla fall. men det jag menade var att agustan är/verkar vara ännu mer extrem är triumphen.

Nu har jag bara kört hoj i tre år men haft Daytonann i 1½ år.
Körde Buell före den och där kan man snacka vrid.
Jämför man Daytonan med en R6, ZX6R, osv... Så har den grymt mycket mer bottenvrid än övriga 600cc maskiner, just för att det är en triple.
När det gäller 600 klassen så tar jag en Daytona 7 dagar i veckan. Grymt nöjd med min och när det gäller sittställning så är det bara obekvämt tills man lärt sig använda låren och ryggmusklerna.
Hett tips är att sätta på någon form av tankgrips eller vad man kallar det.
Kör själv Stompgrips vilket ger bra grepp om tanken men sliter skinnställ.

Mitt råd är. Åk och provkör. Du kommer tycka den känns liten men ack så go... :D

Kolla in Daytonatråden om du vill ha lite mer info om den. Bara posta frågor så kommer du säkert få en hel drös med svar.

Triumph Daytona 675 tråden!

Går också i samma tankar till nästa säsong. Dock hamnar försäkringen på 18kkr+ om året för mig som 24-åring i Stockholm (helförsäkring med IF's märkesförsäkring).. Blir väl en 1500kr per månad.
Känns fortfarande värt det dock :)

Edit: Detta gällde ej R-varianten.
Edit2: Årsmodellen var 2010.

Last edited:
Har du kollat försäkring på ny hoj eller en som är 4 år gammal.
Har för mig att den går ner en aning om hojen är 4 år gammal.

Hej!

Kan som nybliven 675-ägare (en 06a i samma färg som d96angl :hej ) bara säga att det är ett bra köp. Jag gick ifrån en Honda 954RR och vart lite orolig att jag skulle bli besviken pga mindre antal hästar och kubik, men tvärtom, är bara helnöjd än så länge.

Visst det skiljer i toppfart men chassit, motorkaraktären, smidigheten, allt är till Triumphens fördel. Inget effektmonster, men ändå gott om vrid :) Ja den är dock lite sportigt obekväm i körställningen men det glömmer man av när man skär igenom kurvorna som en het kniv i smör :crash

Kostar 11 lök om året i helförsäkring på mig i Alingsås hos Länsförsäkringar, 7 om jag ville ha halv. Nu har jag visserligen LF som bank och har andra försäkringar där så det ger nog lite rabatt, IF skulle ha närmare 14 för hel på mig.

Provkör bara!

Toppfarten är för mig egentligen ointressant, 250 eller 300 spelar liksom ingen roll... jag har aldrig haft nåt intresse att ligga å pressa e4:an i 300 blås. däremot vill jag ha en smidig cykel som har ett bra drag 100-200 snarare än 0-100.

Visst förstår jag att en r1:a eller annan 1000cc cykel har ett bättre vrid. men av nån anledning vart jag fruktansvärt sugen på en triumph. Det går mig vetterligen ingen sån där jag bor heller, vilket är roligt. Men jag ska ringa runt till firmor i gävle/järvsö/hudik och kolla om det finns nån som har nån inne.

Toppfarten är för mig egentligen ointressant, 250 eller 300 spelar liksom ingen roll... jag har aldrig haft nåt intresse att ligga å pressa e4:an i 300 blås. däremot vill jag ha en smidig cykel som har ett bra drag 100-200 snarare än 0-100.

Visst förstår jag att en r1:a eller annan 1000cc cykel har ett bättre vrid. men av nån anledning vart jag fruktansvärt sugen på en triumph. Det går mig vetterligen ingen sån där jag bor heller, vilket är roligt. Men jag ska ringa runt till firmor i gävle/järvsö/hudik och kolla om det finns nån som har nån inne.

Köper du så förväntar jag mig en kort rapport på hur den är!:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...