Triumph Daytona 675-tråden!

Har klotat med min "färdigrullade lilla gris" ett antal gånger på banan, highsiders, lowsiders, sett den flyga över mig upp och ner och landa på tanken, you name it.
Det som pajjat sammanlagt förutom plast är: Styrpinnar, fotpinnar, två tankar, ett främre kåpstagg och handreglage så klart. Ram hel och fin, gaffelben raka, fälgar räta.
Och inte en skråma på avgassystmet.

Det blir det ändring på nu. Minsta lowsidern åt höger kommer kosta 20.000:- i avgassystempengar.

Låter ju onekligen som din hoj har fått stå ut med en del. Har du klarat dina styrstopp??? Jag har fått för mig att dessa lätt går av = knäckt ram???
 
Gathoj, styrstopp av=kasserad ram (enl. verkstad o FB).
Banhoj, styrstopp av, se på något sätt till att du inte klämmer händerna mellan styre och tanken=ok.
 
Gathoj, styrstopp av=kasserad ram (enl. verkstad o FB).
Banhoj, styrstopp av, se på något sätt till att du inte klämmer händerna mellan styre och tanken=ok.

Intressant. Jag såg din post på vägen till jobbet så jag stannade förbi besiktningen i Rissne och frågade efter deras mest hoj-kunniga medarbetare. Det här svaret fick jag:

"Styrstopp i sig är inget krav eller kommer inte heller medföra en anmärkning om det är av. Om däremot sprickan i ramhuvudet bedöms vara av "olämplig" typ kommer detta medföra en anmärkning. Så det beror på från fall till fall."
 
Intressant. Jag såg din post på vägen till jobbet så jag stannade förbi besiktningen i Rissne och frågade efter deras mest hoj-kunniga medarbetare. Det här svaret fick jag:

"Styrstopp i sig är inget krav eller kommer inte heller medföra en anmärkning om det är av. Om däremot sprickan i ramhuvudet bedöms vara av "olämplig" typ kommer detta medföra en anmärkning. Så det beror på från fall till fall."

Nu vill jag ju inte vara sådan, men min uppfattning är att huvuddelen av SBP personal ändå inte ser skillnad på orig. och eftermarknadsstyrstopp.
Men, iaf. Jag vidarebefordrar bara vad skaderegleraren och verkstad sade och tyckte.

Personligen har jag nu satt på styrbegränsare för att slippa bry mig. Åtminstone är risken mindre att knäcka det nu.

Strunt samma, nu skall jag ägna mig åt hedniska riter och dricka sprit i floder.
Skål och Glad Midsommar.... :fyllisar
 
Styrstopp typ eftermarknad låter intressant!
Vore ju surt att spräcka styrhuvudet vid en krasch...
Någon som har erfarenheter och tips?
 
Styrstopp typ eftermarknad låter intressant!
Vore ju surt att spräcka styrhuvudet vid en krasch...
Någon som har erfarenheter och tips?



Har sett sånna där aluminiumplattor som man skruvar i hålen för luftsnabeln. På eBay eller t675.net nånstans. Om nån orkar leta så posta gärna här. De där som greven säljer fungerar säkert men är knappast värda 550:- ink krakt.
 
Har sett sånna där aluminiumplattor som man skruvar i hålen för luftsnabeln. På eBay eller t675.net nånstans. Om nån orkar leta så posta gärna här. De där som greven säljer fungerar säkert men är knappast värda 550:- ink krakt.

Finns på T3 Racing UK. Jag har, men har inte behövt testa ännu, så funktion vågar jag inte svara för.
Min uppfattning är iaf att man använder det efter att man knäckt det man har i ramen. Det stoppar inte för en rejäl smäll. Infästningen är snabelns 4 skruvar bara...
 
Ok... Känns som en krasch med T3 stoppet kan resultera i att både fästet för lufttunneln och styrstoppet kan ryka. Då skulle Grevens lösning vara bättre? Inte minst för Greven :D
 
Hmm, sprang just på ett erbjudande...
T3 Racing kränger Nitron Race Pro stötdämpare(bak) för i runda slängar 4800:- totalt. Det gäller tydligen fram till 1800 GMT idag, alltså inte länge till.

Hade jag inte redan bytt hade jag nog slagit till. Här finns lite diskussion om erbjudandet.
 
Har ju blivit med en 2010-års Daytona efter att ha haft en 2006a i många år. Nu undrar jag om det är laddningregulatorn som är fäst i blinkersen på insidan av kåpan på högersidan och om någon har någon smart lösning för att fästa denna när det gäller kraschkåpor, helst inte i kåpan dock? Den behöver väl bra kylning har jag förstått så att kläma in den bakom kylaren någonstans är val inte så klokt eller?
 
Har ju blivit med en 2010-års Daytona efter att ha haft en 2006a i många år. Nu undrar jag om det är laddningregulatorn som är fäst i blinkersen på insidan av kåpan på högersidan och om någon har någon smart lösning för att fästa denna när det gäller kraschkåpor, helst inte i kåpan dock? Den behöver väl bra kylning har jag förstått så att kläma in den bakom kylaren någonstans är val inte så klokt eller?
Ja, den sitter där du beskriver och ja, den behöver bra kylning, tro mig!
Jag fäste den med kattstrypare runt luftintaget framför instrumentpanelen (andra gången :crash). Det förutsätter dock att du inte har nån lampor kvar. Sätt den INTE i närheten av kylaren, första gången stripade jag fast den på ramen precis bakom kylaren och tyckte att den borde få lite luft där. Bad idea...
 
Har ju blivit med en 2010-års Daytona efter att ha haft en 2006a i många år. Nu undrar jag om det är laddningregulatorn som är fäst i blinkersen på insidan av kåpan på högersidan och om någon har någon smart lösning för att fästa denna när det gäller kraschkåpor, helst inte i kåpan dock? Den behöver väl bra kylning har jag förstått så att kläma in den bakom kylaren någonstans är val inte så klokt eller?

Om det är ett bra ställe vet jag inte, men min sitter med industrikardborre på hyllan inuti frontkåpan där strålkastarna skulle suttit annars. Typ som Maverick_ou812 sagt. Jag tror iofs att det blir mindre belastning(=värme) när man inte har några större strömförbrukare, ja som lamporna då, och det kan vara därför min klarat sig kanske...
Men jag har funderat på att byta i förebyggande syfte. Har ingen lust att bli stående för ett sådant tråkigt fel.
 
2008_Triumph_Daytona_675_2.jpg


Är någon som har koll på vad det är för färg på dekalerna? Alltså själva texten "675", "Triple", "Daytona" på kåporna samt "Triumph" på tanken?
 

Bifogat

  • 2012-07-03 12.03.58.jpg
    2012-07-03 12.03.58.jpg
    238.6 KB · Visningar: 98
Last edited:
Låter som ett någorlunda klokt sätt att fästa den. Jag håller precis på att fullacka kraschisarna och idag monterade jag quickshiftern och racefotpinnarna. Nu är det bara clip on, annat kåpstag och borra några till najhål och naja dessa så är nog hojen redo.
 
Funderar allvarligt på att byta ut min r6a mot en 675 från 2007. Ligger en hel del ute i vettig prisklass (50-60kkr).
Är det något speciellt man bör titta närmare på förutom det vanliga? Läste att någon skrev att växellådorna skiftar lite i kvalité, är det vanligt att de strular?
 
Funderar allvarligt på att byta ut min r6a mot en 675 från 2007. Ligger en hel del ute i vettig prisklass (50-60kkr).
Är det något speciellt man bör titta närmare på förutom det vanliga? Läste att någon skrev att växellådorna skiftar lite i kvalité, är det vanligt att de strular?

Är väl generellt batteriet och en del oljetörstiga exemplar som har varit problematiska. Annars får du som alla oss andra lusläsa tråden, allt som är värt och du vill veta och behöver läsa finns där, trust me :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top