Triumph Daytona 675-tråden!

Funderar allvarligt på att byta ut min r6a mot en 675 från 2007. Ligger en hel del ute i vettig prisklass (50-60kkr).
Är det något speciellt man bör titta närmare på förutom det vanliga? Läste att någon skrev att växellådorna skiftar lite i kvalité, är det vanligt att de strular?

Enligt tidiagre post av Maverick.

Det finns några kända fel och ett är laddningsregulatorn som är underdimensionerad och bränner vid lång och hård belastning. Åtgärdat efter faceliften 09?

På modellerna fram till -08 försökte man spara vikt genom att sätta i ett för litet batteri, vilket skapat en del probelm på de tidiga årsmodellerna.

Skeva bromsskivor är också ett känt problem, den gamla typen av skivor har guldfärgat centrum.
 
Enligt tidiagre post av Maverick.

Det finns några kända fel och ett är laddningsregulatorn som är underdimensionerad och bränner vid lång och hård belastning. Åtgärdat efter faceliften 09?

På modellerna fram till -08 försökte man spara vikt genom att sätta i ett för litet batteri, vilket skapat en del probelm på de tidiga årsmodellerna.

Skeva bromsskivor är också ett känt problem, den gamla typen av skivor har guldfärgat centrum.
De bytte i alla fall plats på laddningsregulatorn till 2009 och satte i ett större batteri. Om själva regulatorn blev större vet jag inte, på min sitter nu en från en 675R årsmodell -09 och den är av helt annan typ med aluminiumbaksida, den är större och har därmed bredare och djupare kylflänsar och bättre kylning.

@ s62679, om du är beredd att satsa några tusingar till på dina 60´så kan du kontakta mig. Min -09 ligger ute på Blocket och jag vill bli av med den.
 
Tack för tipsen! Ger mig ut på en tur nu för att kolla på några ex.
@Maverick, har tittat på den på blocket, inte alls omöjligt att jag hör av mig.
 
Har blivit sugen på gat hoj igen och främst 675. Passar nog mig perfekt!

Fyra år med grus/touring hoj har varit briljant men bor man i Stockholm så är gruset en bit bort :(

Jag siktar nog på att köpa beg om inte handlaren har ett bra inbyte/erbjudande.

Saknat bana och knix och lite gruppkörningar :)
 
I morgon blir det premiär på att köra bana.
SMC kurs på Ring Knutstorp here we come... :yoparty
 
Ah, första gången på bana - är vädret vettigt kommer Din syn på mc-åka att få en ny, trevlig och mycket beroendeframkallande dimension:)

Ta det bara kallt, bena ur övningarna och håll hornen inom rimligt avstånd från pannbenet så kommer allt att gå som en dans. Och glöm inte att påpeka för dem som besiktar hojen att Daytonan ska ha mer kedjeslack än ZXCBRGSXR...:)
 
Ja du det finns potential att det kan bli fint väder.
Men vem vet det är ju svensk sommar.
Attans glömt mäta slcket men nyligen bytt däck så det ska nog vara ok hoppas jag.
Tänker fan inte gå ut i garaget nu och mäta det i alla fall.
 
Ingen fara, favoritfrågan från den som besiktar är alltid "- Och hur mycket slack ska det vara på den här då?" :)

Daytonan ligger lite högre (25-35mm vill jag minnas) än sina kollegor så det brukar rendera ett höjt ögonbryn då och då...

Have fun and keep the black and sticky parts down, som vi anglofiler brukar säga!
 
testade en sådan liten manick idag... shit vad långt över framhjulet man satt då. kändes som att svänga en buss när det var dags för svänga i normal hastighet. märkte att den blev lite bättre med bättre speed men skön va den inte :P
 
testade en sådan liten manick idag... shit vad långt över framhjulet man satt då. kändes som att svänga en buss när det var dags för svänga i normal hastighet. märkte att den blev lite bättre med bättre speed men skön va den inte :P

Tror nog herrn gjorde något fel om åsikten ovan gäller.
Daytonan ska vara en av de mest lättsvängda sporthojar som finns.
 
testade en sådan liten manick idag... shit vad långt över framhjulet man satt då. kändes som att svänga en buss när det var dags för svänga i normal hastighet. märkte att den blev lite bättre med bättre speed men skön va den inte :P

Nä, skön är nog synd att säga, men långt över framhjulet?? Du måste ju vara uppåt 2 1/2 meter lång då:gnissla
Den är inte särskilt skön att köra gata med i någon större utsträckning. Den kommer inte helt till sin rätt där. Men om normal hastighet är runt 10-15 km/h så ok då, då känns den klart lite trög. Ity att det är en av de mer "nervösa" hojar man hittar i klassen så är jag nog inte riktigt med på vad du menar.

Om nu inte någon illsinnad människa varit och mixtrat med gaffelkronan....
 
har ni stått längst fram i bussen när den ska svänga? exakt den känslan fick jag när jag provkörde 675r då man satt med huvudet över/framför framhjulet. Har haft en gixxer 1000/ kört gixxer 750 ´11 å en rsv4 å där satt man på klassisk manné. dvs framhjulet va lite längre fram än vad man själv satt. på Daytonan e gaffelvinkeln mycket mer aggressiv än på de andra hojarna å därav den "busskänslan". Inte att den va seg eller nått utan just att man själv svängde innan framhjulet gjorde det. hoppas det e en bra förklaring... sen e jag bara 172 cm så det va ju nästan på gränsen att jag nådde marken hehe.
 
Last edited:
har ni stått längst fram i bussen när den ska svänga? exakt den känslan fick jag när jag provkörde 675r då man satt med huvudet över/framför framhjulet. Har haft en gixxer 1000/ kört gixxer 750 ´11 å en rsv4 å där satt man på klassisk manné. dvs framhjulet va lite längre fram än vad man själv satt. på Daytonan e gaffelvinkeln mycket mer aggressiv än på de andra hojarna å därav den "busskänslan". Inte att den va seg eller nått utan just att man själv svängde innan framhjulet gjorde det. hoppas det e en bra förklaring... sen e jag bara 172 cm så det va ju nästan på gränsen att jag nådde marken hehe.

Ja du hög är den utan tvekan. Är själv 178 cm och tycker hojen är i högsta laget när man står stilla. Men det ska man ju inte göra. :confused:

Dock har jag aldrig känt att jag sitter så långt fram på hojen som du beskriver. Se till att du sitter så du får in en knytnäven mellan skrevet och tanken. Eller att du känner bakcutsen med arslet. Då får du en mer korrekt körställning och jag tror inte du kommer känna som du beskriver nu.

Att hojen inte är den smidigaste i ca 10-15 kmh kan jag hålla med om. Men hur ofta kör du i de hastigheterna?
 
Roffe_s, eller vem som nu har någon bra ide....:Bugar

Står med en -10 som kokar/spottar kylvätska hela tiden:4skrika. Kollat alla slangar=ok, ingen luft i systemet=ok, "armbågen" på expansionen hel=ok, lagom nivå(kall) i expansionen, något över Min-nivå=ok.
Vad jag kan se är att det går ner mängder av vätska i expansionen, så till den grad att den fyller kärlet när jag stängt av hojen, som sen går tillbaka in i systemet när den nu inte spottar ut det. Det leder mig till att tro att kylarlocket är för klent och släpper trycket för tidigt? Det är det enda jag kan tänka mig, för det är inte gjort något med den här hojen på ett bra tag, alltså ingen som petat på något i eller på den...
 
Ptjaa, inga enkla tankenötter Du kommer med så här på kvällskvisten:va

Kylsystem brukar ju inte vara någon rocket science, men just de symptom Du beskriver har jag inte drabbats av eller hört talas om tidigare. Du har i princip kollat det jag kommer på, förutom termostat och lock. Är locket annorlunda på -10 eller kan Du låna ett lock och testa från någon hoj "nära Dig"? :) Termostaten ska ju inte kunna orsaka de symptom Du beskriver och jag antar att motortempen uppträder normalt likaså?

Någon på triumph675.net har rensat bladen i vattenpumpen men det var på en äldre maskin och i kombination med något mankemang vill jag minnas? Enligt denna tråd borde dock vattenpumpen märkas på var läckaget finns - är det genom den normala dräneringsslangen, prova bytlåna lock och se om det hjälper. Att nivån ska ligga nära min-strecket har Du ju redan koll på...

Lycka till:)

...Står med en -10 som kokar/spottar kylvätska hela tiden:4skrika. Kollat alla slangar=ok, ingen luft i systemet=ok, "armbågen" på expansionen hel=ok, lagom nivå(kall) i expansionen, något över Min-nivå=ok.
Vad jag kan se är att det går ner mängder av vätska i expansionen, så till den grad att den fyller kärlet när jag stängt av hojen, som sen går tillbaka in i systemet när den nu inte spottar ut det. Det leder mig till att tro att kylarlocket är för klent och släpper trycket för tidigt?...
 
Last edited:
Min kokade pga att kylarlocket inte höll rätt tryck. Lätt ordnat, nytt kostar bara ca 100kr. Värt att prova.
 
Ptjaa, inga enkla tankenötter Du kommer med så här på kvällskvisten:va

Kylsystem brukar ju inte vara någon rocket science, men just de symptom Du beskriver har jag inte drabbats av eller hört talas om tidigare. Du har i princip kollat det jag kommer på, förutom termostat och lock. Är locket annorlunda på -10 eller kan Du låna ett lock och testa från någon hoj "nära Dig"? :) Termostaten ska ju inte kunna orsaka de symptom Du beskriver och jag antar att motortempen uppträder normalt likaså?

Någon på triumph675.net har rensat bladen i vattenpumpen men det var på en äldre maskin och i kombination med något mankemang vill jag minnas? Enligt denna tråd borde dock vattenpumpen märkas på var läckaget finns - är det genom den normala dräneringsslangen, prova bytlåna lock och se om det hjälper. Att nivån ska ligga nära min-strecket har Du ju redan koll på...

Lycka till:)

Min kokade pga att kylarlocket inte höll rätt tryck. Lätt ordnat, nytt kostar bara ca 100kr. Värt att prova.

Tack båda två. Det bekräftar mina funderingar. Det får skaffas fram ett nytt lock tror jag.
Det är ju svårt att avgöra, och det fanns inte tid att byta just då, men det kändes som det var olika spänst i fjädern mellan locken jag jämförde mellan...

Nåja...Mot Kemora nu. Regndäck på :yoparty
 
Hej

Sitter och väntar på bärgning.
Efter bogan vägrade hojen starta. Alla lampor tändes men startmotorn vägrade försöka dra igång hojen. Funkade att rulla igång den. Åkte sen ca 5min på E18 sen började varvmätaren hoppa upp och ner för att sen lägga sig i botten. Strax efter det dör hojen.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

/Björn
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top