Triumph Daytona 675-tråden!

Tja...

Min daytona bråkar lite med mig när jag försöker köra igång den. är ett jävla meckande me att lägga in växel, lägga i neutral, döda strömmen dra upp stödet ner stödet sen vill den komma igång efter diverse meck. Någon som vet vad detta kan bero på?
Är ju rätt skämmigt att stå där och försöka få igång fanskapet. Är en daytona 675 -08

1. Funkar instrumenten med tändningen påslagen, alltså när den inte vill starta? Gör dom inte det kan det vara glapp i "dödarknappen"

2. Om instrumenten lyser men startmotorn inte går runt kan det vara brytaren i kopplingshandtaget som krånglar.

3. Går det inte att starta med växel i kan det vara brytaren till stödet som bråkar
 
Last edited:
Nu när dollarn är billig passade jag på att köpa mig ett Acrapovic slipon i titan/kolfiber från USA. Blev rätt billigt (runt 5000kr ink allt) Köpte på ebay av Ridersdiscount, bra service och det tog ca 3v att få hem det.

Hur det låter? Får typ gåshud:yoparty
 

Bifogat

  • t_37850.jpg
    t_37850.jpg
    14.1 KB · Visningar: 301
1. Funkar instrumenten med tändningen påslagen, alltså när den inte vill starta? Gör dom inte det kan det vara glapp i "dödarknappen"

2. Om instrumenten lyser men startmotorn inte går runt kan det vara brytaren i kopplingshandtaget som krånglar.

3. Går det inte att starta med växel i kan det vara brytaren till stödet som bråkar

Då är det isåfall nr 2 :D ska kika på de...


Tack för alla tips!
 
Bra tänkt Anders!

Om det är brytarrelaterat: Har Du eftermarknadshandtag typ Pazzo ska Du kolla att "bussningen" från originalkopplingshandtaget är överflyttat till det nya. Annars glappar det runt bulten och brytaren strular. En annan orsak kan vara glapp i startknappen på grund av oxid. Du tar lätt isär detta och rengör kontaktbläcken med sandpapper.

Då är det isåfall nr 2 :D ska kika på de...


Tack för alla tips!
 
Är Daytonan en bra instegs hoj? Funderar på att köpa en sådan till mellanklass kortet för att sedan köra på dom 34hk man får ha då i 2år och sedan strypa av.
Iaf.. Kollat mest på 08:or, men det kanske finns anledning att kolla på nyare? Eller finns det något särskilt som skiljer dom åt?
Det jag oroar mig också över är hur tunn och eländig sadeln ser ut, ser inte ut som någon höjdare för långresor.
 
@Hast: Nej, den är inte den bästa hojen att börja på. Inte för att den har några fel, utan för att den är relativt extrem. Jämfört med CBR600RR har den hög sadel och framåtlutad körställning. Mycket mer en ren banhoj alltså... Bara att kolla hur många 675 som vurpats...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 
@Hast: Nej, den är inte den bästa hojen att börja på. Inte för att den har några fel, utan för att den är relativt extrem. Jämfört med CBR600RR har den hög sadel och framåtlutad körställning. Mycket mer en ren banhoj alltså... Bara att kolla hur många 675 som vurpats...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Jo men hög sadel enligt mig är väl ingen nackdel i sig, då jag är ganska lång. Men kanske inte var riktigt så du menade. Jo men framåtlutad körställning har väl ändå alla sporthojar? Jag kommer ju ifrån Supermotard så allting lär ju kännas framåtlutad efter det.
Tror inte det hjälper att man börjar med 34hk och vänjer sig vid själva motorcykeln med det?
Läste ganska nyligen i sporthoj tidning från England där dom testade alla större sporthojar, Gixxer 600 också, men enligt dom var Triumphen den bästa att börja med.
 
Jo men hög sadel enligt mig är väl ingen nackdel i sig, då jag är ganska lång. Men kanske inte var riktigt så du menade. Jo men framåtlutad körställning har väl ändå alla sporthojar? Jag kommer ju ifrån Supermotard så allting lär ju kännas framåtlutad efter det.
Tror inte det hjälper att man börjar med 34hk och vänjer sig vid själva motorcykeln med det?
Läste ganska nyligen i sporthoj tidning från England där dom testade alla större sporthojar, Gixxer 600 också, men enligt dom var Triumphen den bästa att börja med.

Nej, det var inte så jag menade. Motormässigt är den bättre än 600, men den är hög, smal och ganska krävande för att komma till sin rätt. Inte en touringhoj direkt, och körställningen är mer jämförtbar med Ducati än Honda.

Den är dock inte svårhanterad, men många mer avancerade förare har gått från 600 till 675 och undrat varför de inte längre skapar knä, strax innan de gått omkull för att de lutat för mycket. Den är högre...

Den är snygg, låter bra och har trevligare effekt än en 600... Men verkar vara senaste årens RD350: först i diket om våren...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 
Last edited:
Nej, det var inte så jag menade. Motormässigt är den bättre än 600, men den är hög, smal och ganska krävande för att komma till sin rätt. Inte en touringhoj direkt, och körställningen är mer jämförtbar med Ducati än Honda.

Den är dock inte svårhanterad, men många mer avancerade förare har gått från 600 till 675 och undrat varför de inte längre skapar knä, strax innan de gått omkull för att de lutat för mycket. Den är högre...

Den är snygg, låter bra och har trevligare effekt än en 600... Men verkar vara senaste årens RD350: först i diket om våren...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Nej kunde jag väl nästan förstå.
Jo jag har alltid gillat Triumphs 3cylindriga motorer, den enda jag har fått chansen att köra var en Street Triple, blev kär direkt i karaktären och ljudet hos en tre pip. Och jag har alltid varit kär i sporthojar därför har Daytonan känts ganska självklar i ett tag som första tunga. Men kanske har jag tänkt fel.
Jo men sen så köper man väl inte en sporthoj för att sitta bekvämt heller eller kanske?

Ah det kanske var det dom mer menade i den sporthoj tidningen jag läste, jag anser mig mer som en defensiv förare och det har dom flesta sagt också som åkt med mig eller sett mig köra. Men om man börjar med en såpass hög hoj som Daytonan kanske man inte får samma problem med knäskrapet?

Jo jag tror dig, jag är ju helt ny inom sporthoj.
 
Jåke har rätt i mycket, det finns bättre maskiner att nöta i ett par år innan man går på 675:an. Vore jag 18 skulle jag nog titta både en och två ggr på t ex Street Triple (och gärna R) innan jag handlade en Daytona. Varför? Jo därför att:

-Körställningen gör sig bäst för banåka. Du bör ha koll på att sitta med avslappnade armar, knipa med knäna och använda ryggen för att bära överkropp om Du ska slippa värk i handlederna. Gelsadel rekommenderas för dagsetapper över 30 mil.
-Hantering. Daytonan är lite strulig att hantera i stadsmiljö och inte den enklaste att hålla uppsikt över medtrafikanterna från.
-Nedtrimning. Daytonan är hur kul som helst på bana, när effekt finns. Nedstrypt är förmodligen en Str3 betydligt roligare som kurvätare.

För att nyttja Daytonan fullt ut när det gäller nedlägg på bana (och i ännu högre grad gata) krävs mycket av föraren, helt enkelt för att den som Jåke säger tillåter extremt stora nedläggningsvinklar utan att vi som förare egentligen förstår hur mycket den lutar. Därför bör bl a gaskontrollen vara väl utvecklad och att förare har koll på däckstemp, däckstryck och gärna chassiinställningar (häng och retur) är närmast ett måste för att undvika reparationskostnader.

Så - om Du vill ha en snabb och hyggligt säker utveckling som förare skulle jag rekommendera Dig att vänta ett par säsonger med kåphoj och i stället titta på en nakenmaskin, fortfarande med bra chassi och motor och lägga mellanskillnaden på bensin, däck och kurser. Vill Du absolut köra kåphoj är CBR600 en något snällare maskin, men Daytonan funkar om Du bara är medveten om de nackdelar och egenheter som finns.

Och Jåke - de senaste årens Tussilago har väl ändå beteckningen S1000RR, alla hjälpmedel till trots;)

Mina 2p
 
Last edited:
Och Jåke - de senaste årens Tussilago har väl ändå beteckningen S1000RR, alla hjälpmedel till trots;)

Jo, det har du nog rätt i. Har sett fler trasiga än hela... Trots att BMW faktiskt stod i Borlänge och sade att man inte kunde köra omkull med den... o_O

Liksom att Str3 är en mycket roligare hoj än Daytona så länge man inte jagar varvtider.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 
Last edited:
Hast: Körde ett år med en Buell XB9R sedan pga av att jag blev påkörd och hojen blev inbytt så köpte jag en Daytona. Daytonan är grymm så fort du har lite fart men vi riktigt låga hastigheter så är dn svårmanövrerad. Har nu kört den i snart ett år och är grymt nöjd med hojen. Men det är först nu jag börjar få ordning på körställningen och det är efter jag satt på stomps på den. Innan dess gled jag hela tiden fram mot tanken för att jag ej fick grepp med benen runt tanken.
Tidigare hade jag ofta ont i handlederna men nu har denna värk gött över till jumskar och rygg efter ett bra körpass.

Tycker inte man behöver någon gelsadel. Betat av mer än 50 mil på en dag utan att jag haft ont i röven, observera då att jag har en benig röv så gelet är ej överflyttat till min bakdel.

Jag säger inte att du inte ska köpa en Daytona. Dock tror jag att jag kanske hade utvecklats mer med en Street Triple efter Buellen. Lyssna på vad de andra säger och ta in det. Värdera sedan vad som är viktigt för dig och kölp hoj efter det. Blir det en Daytona så grattis till en underbar hoj som kommer att växa för dig en bra tid framöver, eller så kommer den skapa problem för dig vilket kan göra dig osäker i din körning.
Hade jag inte haft 2 barn och haft problem att hitta tillfällen som passar mig när det gäller SMC kurser så hade jag gått dme redan. Men det ska bli en bokad. Frågan är bara när?

Min slutsats: Köp den hoj som du länktar efter men överväg om det är rätt tillfälle.

Mvh
Andreas
 
Då är det isåfall nr 2 :D ska kika på de...


Tack för alla tips!

Har liknande problem jag med :(

Har hänt någon enstaka gång innan. Slår på tändningen som vanligt, allt verkar ok. Trycker på startknappen och inget händer!! Efter ett par försök så startade den som om inget hade hänt.

Idag funkade han utmärkt på förmiddagen. Men första körpasset efter lunch så ville han inte alls. Fast denna gången så har den var tredje gång gjort ett kort halvhjärtat förstök att dra runt startmotorn ett par varv, innan den lägger av helt. Fast de flesta försöken så händer inget alls när jag trycker på startknappen.

Men när jag vrider på tändningen så tänds allt som vanligt och så.

Gick dock utmärkt att springa igång den. Då gick den klockrent, men sen funkade den ändå inte att starta. Samma problem som innan.

Tyvärr så dog han även senare på eftermiddagen när jag hade den på tomgång i ett par minuter (ville ju liksom inte stänga av och behöva springa igång den igen....). Sprang igång den igen, och funkar ju bra att köra....

Låter det som dina problem? Har det löst sig?
 
Har liknande problem jag med :(

Har hänt någon enstaka gång innan. Slår på tändningen som vanligt, allt verkar ok. Trycker på startknappen och inget händer!! Efter ett par försök så startade den som om inget hade hänt.

Idag funkade han utmärkt på förmiddagen. Men första körpasset efter lunch så ville han inte alls. Fast denna gången så har den var tredje gång gjort ett kort halvhjärtat förstök att dra runt startmotorn ett par varv, innan den lägger av helt. Fast de flesta försöken så händer inget alls när jag trycker på startknappen.

Men när jag vrider på tändningen så tänds allt som vanligt och så.

Gick dock utmärkt att springa igång den. Då gick den klockrent, men sen funkade den ändå inte att starta. Samma problem som innan.

Tyvärr så dog han även senare på eftermiddagen när jag hade den på tomgång i ett par minuter (ville ju liksom inte stänga av och behöva springa igång den igen....). Sprang igång den igen, och funkar ju bra att köra....

Låter det som dina problem? Har det löst sig?

Hmmm, var nere nu igen. Nu var den helt död :död
Förut så tändes ju iaf instrumenteringen när jag vred om tändningen. Men nu hände vekligen INGENTING!!!
Jag är ju verkligen inte bra på att meka och så... Är det nå kortslutning eller vad? Har för ett par dagar sedan plockat bort alla kåpor och lampor och satt på krasch-kåpor. Kan det vara något med att lamporna är borta?
 
Har du gjort som Cliffan skrev, bytt batteri? Finns säkert info i tråden om vilken spänning som batteriet måste ge för att den skall starta, kommer inte ihåg själv.

Köp ett nytt och prova!
 
Har du gjort som Cliffan skrev, bytt batteri? Finns säkert info i tråden om vilken spänning som batteriet måste ge för att den skall starta, kommer inte ihåg själv.

Köp ett nytt och prova!

Ne, inte bytt batteri än. Men den funkade ju helt fint i morse, och nu är den död. Måste man inte ta reda på vad som orsakat att det blivit så? Sätter jag i ett nytt så borde ju ursprungsfelet ändå vara kvar och det nya batteriet ladda ur också, eller?
 
Ne, inte bytt batteri än. Men den funkade ju helt fint i morse, och nu är den död. Måste man inte ta reda på vad som orsakat att det blivit så? Sätter jag i ett nytt så borde ju ursprungsfelet ändå vara kvar och det nya batteriet ladda ur också, eller?

Kasst batteri skulle jag tro.
Sen vad det beror på är en annan sak.
Du kan göra följande. Ladda batteriet med extern laddare. Sätt i det och funkar allt då så funkar inte laddningen på hojen.
Det kan även vara så at batteriet är så kasst att det ej går att ladda varken på hojen eller med extern laddare. Köp då ett nytt och ladda det innan du kopllar in det i hojen. Var nu observant på om problemen återkommer. Vid minsta tecken på problem så håller batteriet på att ta slut. I så fall är det återigen laddingen som av någon annledning ej funkar på hojen.
Skulle det vara så att det nya batteriet löser problemen och de ej återkommer inom en snar framtid så var det just ditt bartteri som var kasst.

Vill du inte slänga ut pengar i onödan så mät först på ditt nuvarande batteri för att se om det är friskt. Om det är friskt så kan du skippa det jag skrivit ovan.

Mvh
Andreas
 
Kan det vara något med att lamporna är borta?

Det är de inte, jag har kört med kablarna urdragna när jag har tejpat lamporna och det gick utan problem. Skulle också tro att batteriet kan vara felkällan.

Edit:
Är du i GBG så kan få låna mitt batteri och se om det blir någon skillnad.

Roffe_s skrev ett jättebra inlägg (som vanligt!;)) ang vilka värden det bör vara. Har du en multimeter så testmät och se vad för värden du får.

Koppla en multimeter över batteripolerna och mät upp spänningen utan att ha laddat batteriet men efter någon timmes körning. Följande tillstånd mäts:

1 - batterispänning med nyckeln av. Min 12.4V
2 - batterispänning med nyckeln på. Min 12V
3 - batterispänning när startmotorn går. Min 11.7V
4 - batterispänning när motorn går med lite varv. Min 13.5V

Får Du lägre värden än detta är det batteri eller likriktare/stator som är huvudmisstänkta. Det finns en mycket bra tråd på Triumph675.net om hur man felsöker vidare men det är bara om test 4 ger för låg spänning som det blir aktuellt. Är alla test OK och den är lika trögstartad om än Du tar hjälpström från ett bilbatteri (med bilmotorn av) skulle jag prova stiften...

Lycka till!

Är i tankarna att köpa en 675'a från 06-08 ungefär.

Kanske skall sälja min -06a om du är sugen :)
 
Last edited:
Tack för de värmande orden, slanten jag utlovade kommer på posten...:)

Hera och Ni andra, för att sammanfatta vilken felsökningscykel som man bör använda för att bespara sig onödiga kostnader försöker jag kortfattat sammanfatta råden under de senaste veckorna i någon form av prioritetsordning:

1 - Händer inget när Du trycker på startknappen? Fungerar instrumenten när tändningen är på? Om Nej på bägge - undersök dödarknappen vid gashandtaget (se denna post). Annars:

2 - Händer inget när Du trycker på startknappen? Kolla brytarna vid kopplingshandtag och stöd. Är dessa ok pressar Du hårt och lite excentriskt på startknappen. Börjar motorn då gå runt tar Du isär dödar/startknappen och rengör blecken från oxid. Om inte:

3-6 - Händer inget när Du trycker på startknappen eller börjar ECU:n köra sin "startcykel" (surrande från EXBV-ventil och insugventil precis som när nyckeln slås på) - Mät upp batteri och laddning enligt de steg som finns i föregående post.

7 - Beror på vad Ni kommer fram till i mätningarna. Är steg 4 (laddning) OK har Ni tur, då är det förmodligen batteriet. Observera att Ni oftast har vettigt med ström i ett kasst batteri i mätning 1 och möjligen 2, medan det droppar rejält i steg 3 - startknappen intryckt.

Är det laddningsproblem så blir det lite mer att göra, då använder Ni felsökningschemat från denna tråd för att komma vidare.

...Roffe_s skrev ett jättebra inlägg (som vanligt!;)) ang vilka värden det bör vara. Har du en multimeter så testmät och se vad för värden du får...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top