Triumph Daytona 675-tråden!

Tack för de värmande orden, slanten jag utlovade kommer på posten...:)

Hera och Ni andra, för att sammanfatta vilken felsökningscykel som man bör använda för att bespara sig onödiga kostnader försöker jag kortfattat sammanfatta råden under de senaste veckorna i någon form av prioritetsordning:

1 - Händer inget när Du trycker på startknappen? Fungerar instrumenten när tändningen är på? Om Nej på bägge - undersök dödarknappen vid gashandtaget (se denna post). Annars:

2 - Händer inget när Du trycker på startknappen? Kolla brytarna vid kopplingshandtag och stöd. Är dessa ok pressar Du hårt och lite excentriskt på startknappen. Börjar motorn då gå runt tar Du isär dödar/startknappen och rengör blecken från oxid. Om inte:

3-6 - Händer inget när Du trycker på startknappen eller börjar ECU:n köra sin "startcykel" (surrande från EXBV-ventil och insugventil precis som när nyckeln slås på) - Mät upp batteri och laddning enligt de steg som finns i föregående post.

7 - Beror på vad Ni kommer fram till i mätningarna. Är steg 4 (laddning) OK har Ni tur, då är det förmodligen batteriet. Observera att Ni oftast har vettigt med ström i ett kasst batteri i mätning 1 och möjligen 2, medan det droppar rejält i steg 3 - startknappen intryckt.

Är det laddningsproblem så blir det lite mer att göra, då använder Ni felsökningschemat från denna tråd för att komma vidare.

Tack! Metodiskt och bra, borde t.o.m. jag klara... med lite hjälp iaf :tungan

Det är de inte, jag har kört med kablarna urdragna när jag har tejpat lamporna och det gick utan problem. Skulle också tro att batteriet kan vara felkällan.

Edit:
Är du i GBG så kan få låna mitt batteri och se om det blir någon skillnad.

Roffe_s skrev ett jättebra inlägg (som vanligt!;)) ang vilka värden det bör vara. Har du en multimeter så testmät och se vad för värden du får.

Kommer förvisso vara i gbg i c:a 10 min imorgon, men får nog bli mer felsökande på Gelleråsen om det inte mirakulöst nog löser sig ikväll...
Har förberett dom andra på att det kommer bli mycket träning om dom behöver putta igång mig i 5 dagar... :banana
 
Tack! Metodiskt och bra, borde t.o.m. jag klara... med lite hjälp iaf :tungan



Kommer förvisso vara i gbg i c:a 10 min imorgon, men får nog bli mer felsökande på Gelleråsen om det inte mirakulöst nog löser sig ikväll...
Har förberett dom andra på att det kommer bli mycket träning om dom behöver putta igång mig i 5 dagar... :banana

Jag kommer till Gelleråsen, blir där i 6 dagar, du kan prova med mitt batteri om du vill. Lite putthjälp kanske det kan bli också
 
Då är det isåfall nr 2 :D ska kika på de...


Tack för alla tips!

Jag hade samma problem som du då var det mitt batteri som pajat, köpte nytt då funka allt som vanligt

Hmmm, var nere nu igen. Nu var den helt död :död
Förut så tändes ju iaf instrumenteringen när jag vred om tändningen. Men nu hände vekligen INGENTING!!!
Jag är ju verkligen inte bra på att meka och så... Är det nå kortslutning eller vad? Har för ett par dagar sedan plockat bort alla kåpor och lampor och satt på krasch-kåpor. Kan det vara något med att lamporna är borta?

Ne, inte bytt batteri än. Men den funkade ju helt fint i morse, och nu är den död. Måste man inte ta reda på vad som orsakat att det blivit så? Sätter jag i ett nytt så borde ju ursprungsfelet ändå vara kvar och det nya batteriet ladda ur också, eller?

Min hoj muppade sig mycket förra sommaren, kändes inte alls som om det var batteriat eftersom det stratde lite då och då oberoende om jag nyss laddat batteriet eller inte. Höll på att felsöka och mäta och allt verkade vara bra. Till och med när MC-verkstan mätte upp batteriet så verkade det ok. Jag provade att starta mha bilbatteriet och då startade den varje gång... Köpte nytt batteri och då funka den sen. Till i början av denna sommarn då jag fick köpa nytt batteri igen :D
 
Jag har mitt batteri på underhållsladdning då jag inte kör på minst en vecka typ... fick ehum tips om det.. har heller aldrig hittills haft problem, men det är ju lite b att behöva det kan jag tycka.
 
Nu är det definitivt dags att rulla vidare, nu ska Trajjan ersättas av något nyare objekt att kitta till:) Är någon i tråden spekulant på en väl injusterad Trajja med hög potential hittar Ni annonsen här: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=56296

Hoppas för övrigt att någon av Er hittar till Mittsverige nästa helg:)
 
Du borde få en gratis hoj av leverantören, med tanke på hur mycker du hjälper andra ägare med samma hoj som du har :)

Vad spanar du på? RC8?
 
Tack Du, det värmer:) Jae Du, jag har väl lärt mig att det jag köper gärna får kräva lite kärlek och omsorg för att komma riktigt till sin rätt...:)

Gixxern har ju blivit nedskriven i många tester, men det går att plocka fram en riktigt, riktigt fin körmaskin ur japanen. Att hjula ut på rakan och när man petar in fyran är barnsligt kul ibland. Dessutom har en kompis en K9 till salu, med de nödvändigaste tillbehören. Och när den nya K12 presenteras kommer förmodligen hur mycket racegodis som helst ut på ebay...

RC8R med Bazzaz för TC, mappning och QS samt lite chassiskruvning är inget dåligt alternativ, men mitt motoröra kommer inte riktigt sams med twinmotorer. Än...

Bladen har jag alltid gillat, dessutom finns den med ABS.

BMW går fetbort. Hoppe, Du vet... Om jag inte hittar någon med KTM-kåpor.

Sedan - finns ju 675R...:)

...Vad spanar du på? RC8?
 
Last edited:
Har äntligen listat ut varför hojjen inte startar ibland. Behöver släppa upp kopplingen i ett visst läge (rätt högt) för att den ska kicka igång....är de något bråtskande att fixa och vad kan de vara för fel....man pajjar väll inget genom att fortsätta köra igång den på de viset? Lägger ju alltid i neutralen såklart
 
Har äntligen listat ut varför hojjen inte startar ibland. Behöver släppa upp kopplingen i ett visst läge (rätt högt) för att den ska kicka igång....är de något bråtskande att fixa och vad kan de vara för fel....man pajjar väll inget genom att fortsätta köra igång den på de viset? Lägger ju alltid i neutralen såklart

Sitter en brytare i kopplingen om jag inte minns fel. Men den ska ju slå till om man håller inne kopplingen.
Har du eftermarknads kopplingsgrepp på hojen? Kolla i så fall att den brytaren sitter rätt monterad.
Man ska hålla inne kopplingen för att kunna starta hojen. Inte släppa upp kopplingen för att starta den.

Mvh
Andreas
 
Tack Du, det värmer:) Jae Du, jag har väl lärt mig att det jag köper gärna får kräva lite kärlek och omsorg för att komma riktigt till sin rätt...:)

Gixxern har ju blivit nedskriven i många tester, men det går att plocka fram en riktigt, riktigt fin körmaskin ur japanen. Att hjula ut på rakan och när man petar in fyran är barnsligt kul ibland. Dessutom har en kompis en K9 till salu, med de nödvändigaste tillbehören. Och när den nya K12 presenteras kommer förmodligen hur mycket racegodis som helst ut på ebay...

RC8R med Bazzaz för TC, mappning och QS samt lite chassiskruvning är inget dåligt alternativ, men mitt motoröra kommer inte riktigt sams med twinmotorer. Än...

Bladen har jag alltid gillat, dessutom finns den med ABS.

BMW går fetbort. Hoppe, Du vet... Om jag inte hittar någon med KTM-kåpor.

Sedan - finns ju 675R...:)

Finns bara ett alternativ du inte nämnt...är detta en maskirovka? Tänker du komma på en Kawa och överraska oss fullständigt? Den nyaste av dem har ju lite trevlig elektronik i sig och finns i KTM-Orange...skall bli intressant att följa.

Kommer du söderut ngt mer i år? G-åsen i slutet september t.ex? Hade varit trevligt...
 
Precis, är ju känd som en gubbe med många dolda agendor och rökridåer...:)

Njae, vi får se när det blir dags att avtäcka de kommande säsongernas åkdon, klart är i alla fall att det blir en del e-bayande under hösten...:D

Tyvärr är nog Mittsverige mitt sista storbanepass denna säsong, om inget väldigt oförutsett inträffar. Men som det nu ser ut lär ju jobbet ta sin del av tiden även under resten av säsongen. Å andra sidan är det långt till slutet av september...:)

Finns bara ett alternativ du inte nämnt...är detta en maskirovka? Tänker du komma på en Kawa och överraska oss fullständigt? Den nyaste av dem har ju lite trevlig elektronik i sig och finns i KTM-Orange...skall bli intressant att följa.

Kommer du söderut ngt mer i år? G-åsen i slutet september t.ex? Hade varit trevligt...
 
Tyvärr är nog Mittsverige mitt sista storbanepass denna säsong, om inget väldigt oförutsett inträffar. Men som det nu ser ut lär ju jobbet ta sin del av tiden även under resten av säsongen. Å andra sidan är det långt till slutet av september...:)

Få med dig hojen ner till Stockholm å kör på Arlanda TT, det blir ju lite kurser där framöver
 
Sitter en brytare i kopplingen om jag inte minns fel. Men den ska ju slå till om man håller inne kopplingen.
Har du eftermarknads kopplingsgrepp på hojen? Kolla i så fall att den brytaren sitter rätt monterad.
Man ska hålla inne kopplingen för att kunna starta hojen. Inte släppa upp kopplingen för att starta den.

Mvh
Andreas

Till o från Ibland funkar de me att hålla den inne o ibland måste ja släppa upp den en bit....
 
Till o från Ibland funkar de me att hålla den inne o ibland måste ja släppa upp den en bit....

Skulle allt undersöka den där givaren i kopllingshandtaget om jag var du.
Luktar lång att den håller på att ge upp. Den dagen den ger upp kanske du inte kan starta hojen över huvudtaget.

//Andreas
 
Håller med Andreas, kolla upp det där. Dessutom, som jag tidigare sa, ska det sitta en bussning i bulthålet på kopplingshandtaget, saknas den glappar handtaget runt bulten och trycker inte på givaren på rätt sätt.

Skulle allt undersöka den där givaren i kopllingshandtaget om jag var du.
Luktar lång att den håller på att ge upp...
 
Jag har tidigare i tråden rekommenderat kraschpuckar modell Metisse X-pads.
Nu har jag varit omkull på ett regnigt Gelleråsen och kraschpucken slets loss från sitt fäste. Omkullkörningen skedde i Trösen i relativt låg hastighet.

Kraschpucken slets ur fästplåten, tittar man på bilderna som finns bifogade syns det att gängorna är avslitna och fästplåten är böjd.

Jag är inte ensam om denna erfarenhet, träffade en annan 675-ägare på Lelles förra veckan som varit omkull på Rörken (Gokart-banan utanför Uppsala) även hans X-pad hade slitits loss från fästet. Hastigheten hade varit låg, ändå höll inte kraschpucken.

Köp INTE Metisse X-pads
 

Bifogat

  • IMG_2315_1.jpg
    IMG_2315_1.jpg
    153.8 KB · Visningar: 85
  • IMG_2317_1.jpg
    IMG_2317_1.jpg
    178.3 KB · Visningar: 86
Jag har tidigare i tråden rekommenderat kraschpuckar modell Metisse X-pads.
Nu har jag varit omkull på ett regnigt Gelleråsen och kraschpucken slets loss från sitt fäste. Omkullkörningen skedde i Trösen i relativt låg hastighet.

Kraschpucken slets ur fästplåten, tittar man på bilderna som finns bifogade syns det att gängorna är avslitna och fästplåten är böjd.

Jag är inte ensam om denna erfarenhet, träffade en annan 675-ägare på Lelles förra veckan som varit omkull på Rörken (Gokart-banan utanför Uppsala) även hans X-pad hade slitits loss från fästet. Hastigheten hade varit låg, ändå höll inte kraschpucken.

Köp INTE Metisse X-pads

Trist att de ej fungerade. Hoppas hojen inte tog för mycket stryk av omkullkörningen.
Tack för varningen när det gäller Metisse X-pads.

Mvh
Andreas
 
Tjena @nders, beklagar vurpan:krama

Vi börjar ju vara ett antal som provat div olika puckar vid det här laget:) Mina LSL har fungerat som avsett, även GBRacing verkar klara rimliga påkänningar.

Tänk på att INTE köpa de som sticker ut flera dm utanför kåpan, de kan kroka i gräs, grus och curbs och orsaka att hojen börjar tumla. Det är bättre och billigare att kassera in lite skråmor på plastkåporna.

Så - en Daytonaägare som vill skydda sig vid eventuell kullkörning bör satsa på:

1 - Motor-, kopplings- och generatorkåpskydd
2 - Rampuckar med mjukt rundade, inte så långa.
3 - Låt bakre fotpinnarna sitta kvar.

Mina 2p

...Köp INTE Matisse X-pads
 
Tjena @nders, beklagar vurpan:krama

Vi börjar ju vara ett antal som provat div olika puckar vid det här laget:) Mina LSL har fungerat som avsett, även GBRacing verkar klara rimliga påkänningar.

Tänk på att INTE köpa de som sticker ut flera dm utanför kåpan, de kan kroka i gräs, grus och curbs och orsaka att hojen börjar tumla. Det är bättre och billigare att kassera in lite skråmor på plastkåporna.

Så - en Daytonaägare som vill skydda sig vid eventuell kullkörning bör satsa på:

1 - Motor-, kopplings- och generatorkåpskydd
2 - Rampuckar med mjukt rundade, inte så långa.
3 - Låt bakre fotpinnarna sitta kvar.

Mina 2p

Vad jag har förstått så är det kanske inte fel att satsa på ett sånt där skydd för styrstoppet iheller. Det verkar vara lätt hänt att man knäcker av den lilla piggen = spricka i ramen.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top