Triumph Daytona 675-tråden!

Trist att de ej fungerade. Hoppas hojen inte tog för mycket stryk av omkullkörningen.
Tack för varningen när det gäller Metisse X-pads.

Mvh
Andreas

Inga större skador, mest repor på kåpan och kopplingskåpan, ett rejält märke i svingen, den avslagna pucken, en fotpinne (PP-tuning), styrändan och handbromshandtaget (det höll i alla fall) och det 3 dagar gamla skinnstället. Själv klarade jag mig till och utan blåmärke

Tjena @nders, beklagar vurpan:krama

Vi börjar ju vara ett antal som provat div olika puckar vid det här laget:) Mina LSL har fungerat som avsett, även GBRacing verkar klara rimliga påkänningar.

Tänk på att INTE köpa de som sticker ut flera dm utanför kåpan, de kan kroka i gräs, grus och curbs och orsaka att hojen börjar tumla. Det är bättre och billigare att kassera in lite skråmor på plastkåporna.

Så - en Daytonaägare som vill skydda sig vid eventuell kullkörning bör satsa på:

1 - Motor-, kopplings- och generatorkåpskydd
2 - Rampuckar med mjukt rundade, inte så långa.
3 - Låt bakre fotpinnarna sitta kvar.

Mina 2p

Som vanligt kloka ord från dig.
Det blir nog en komplett sats GB-racing eller LSL som kommer monteras under vintern.
http://www.gbracing.eu/Triumph.113/Daytona-675-2006-2010.116/?osCsid=tuabbrc84bqam9q75smptlkt87
http://www.lsl-motorradtechnik.de/php/index.php
 
Last edited:
Vad jag har förstått så är det kanske inte fel att satsa på ett sånt där skydd för styrstoppet iheller. Det verkar vara lätt hänt att man knäcker av den lilla piggen = spricka i ramen.

Inte bara Riddick, utan även @nderz o roffe_s har ett antal poänger.

Mina GB-Racing har fått utstå en hel del och överlevt till största delen..
Jag har bytt en puck efter närkontakt med curbs(den vek sig så snällt så, som den borde), De har överlevt en high- och en lowside i tämligen moderata hastigheter(>60 - <100), men inget kan ändå rädda kåporna när den gräver ner sig i grus eller jord utanför asfalten:gnissla

Den svagaste punkten jag upplever är som Riddick säger, styrstoppet som gett upp båda gångerna.
Inte för att man får en spricka i ramen, men tydligen får man inte laga den utan det krävs ny ram enligt verkstaden...:död

Ett sådant extra styrstopp har jag händelsevis i garaget som bara ligger o väntar på att monteras, men jag tror inte det är en bra idè på en hoj som skall gå i vanlig trafik. Lite jobbigt att inte kunna svänga särskilt mycket.
 
Den svagaste punkten jag upplever är som Riddick säger, styrstoppet som gett upp båda gångerna.
Inte för att man får en spricka i ramen, men tydligen får man inte laga den utan det krävs ny ram enligt verkstaden...:död

Ett sådant extra styrstopp har jag händelsevis i garaget som bara ligger o väntar på att monteras, men jag tror inte det är en bra idè på en hoj som skall gå i vanlig trafik. Lite jobbigt att inte kunna svänga särskilt mycket.
Bild? Leverantör? Pris?
 
Bild? Leverantör? Pris?

Här t. ex.
Eftersom frakten inte är gratis kan jag ju rekommendera att handla ett större bakdrev samtidigt. Det är rätt skoj :tummenupp


@roffe_s

Hjälp! Kan jag ha en 150 mm fjäder till WP:n ?? eller måste det vara 130 mm?? 130mm ger ju ingen mer justermån på förspänningen, gängorna är ju i princip slut. Det kan väl omöjligt påverka höjden iaf..möjligen fjädringsvägen.
 
Last edited:
Visst kan Du det, den Du har är anpassad för hydraulisk förspännare (som jag har)...

Tack :Bugar

Vem skall ta över som Daytonaguru om du bestämmer dig för något annat :skrämd

Då blir det till att gissa igen ju... :gnissla
 
tack för alla tips grabbar!! Får ta tag i de där när ja får tid uppskattar all hjälp!
Ha en kanon helg! kör försiktigt...
 
Njae, jag hoppas ju på någon form av "hedersmedlemsskap" i den engelska klubben trots att det inte riktigt fanns något i stallet som passade mig denna gång - herrejösseseffekt och hyggliga svängegenskaper...:Bugar

Cykelstyre - Det bidde en Gixxer -09 med extra uppsättning fälgar och lite annat smått och gott som jag hämtade och premiäråkte på Mittsverige i helgen. Några paket är redan på väg, med lite enkla medel går det att lyfta fram en fantastiskt fin körmaskin ur bambustaketet. När vi jämför NiklasiNorr:s hoj med min tror man inte det är samma maskin...

Om det var kul? Jag ställde Gixxern och avslutade med Trajjan när däcket antog detta utseende (ursäkta bildstorleken):
IMG_0641.jpg


Gammalt och nytt på samma bild:
IMG_0643.jpg
 
Last edited:
Njae, jag hoppas ju på någon form av "hedersmedlemsskap" i den engelska klubben trots att det inte riktigt fanns något i stallet som passade mig denna gång - herrejösseseffekt och hyggliga svängegenskaper...

*Massa mer text och gigantiska bilder*

Fastställes härmed, hedersmedlemskap beviljat.
(kanske en 675 med RocketIII motor kan va' nå't)
Grattis iaf till nya hojen.

@ Maverick, hur kul är grått då ;)
 
Jojo, det vore intressant att mäta chassit efter en repa med Rocketmotorn. Det kunde därutöver bli rätt trångt och vissa begränsningar i nedläggningsvinklar...:)

Och ja, visst finns det nyanser. Få se vad Kina erbjuder när våren närmar sig...:luckystrike

Vet inte, min är blodröd! :yoparty
 
Fint släp iaf...

Njae, jag hoppas ju på någon form av "hedersmedlemsskap" i den engelska klubben trots att det inte riktigt fanns något i stallet som passade mig denna gång - herrejösseseffekt och hyggliga svängegenskaper...:Bugar

Cykelstyre - Det bidde en Gixxer -09 med extra uppsättning fälgar och lite annat smått och gott som jag hämtade och premiäråkte på Mittsverige i helgen. Några paket är redan på väg, med lite enkla medel går det att lyfta fram en fantastiskt fin körmaskin ur bambustaketet. När vi jämför NiklasiNorr:s hoj med min tror man inte det är samma maskin...

Om det var kul? Jag ställde Gixxern och avslutade med Trajjan när däcket antog detta utseende (ursäkta bildstorleken):
IMG_0641.jpg


Gammalt och nytt på samma bild:
IMG_0643.jpg
 
Ska införskaffa nytt bakdäck.
Just nu sitter det ett Pirelli Dragon Supercorsa PRO bak med ca 1 mm mönster kvar.
Har samma däck fram med helt ok mönster.
Vilket av Pirelli däcken ska man välja?
Pirellis hemsida
Kör i princip bara gata.

Mvh
Andreas
 
Ska införskaffa nytt bakdäck.
Just nu sitter det ett Pirelli Dragon Supercorsa PRO bak med ca 1 mm mönster kvar.
Har samma däck fram med helt ok mönster.
Vilket av Pirelli däcken ska man välja?
Pirellis hemsida
Kör i princip bara gata.

Mvh
Andreas

Kör du bara gata kan det ju kvitta lite. Angel ger ju flest mil funkar bäst vid låga temperaturer och har bäst våtgrepp.
 
Kör du bara gata kan det ju kvitta lite. Angel ger ju flest mil funkar bäst vid låga temperaturer och har bäst våtgrepp.

Vill ju ha möjligheten att köra bana utan att frukta för mitt liv. :tungan
Om man håller sig till Diablo däcken vilket får då fortast upp temp vid gatköra?
Eftersom man ofta drar ner till Halland och Skåne så kan det vara bra med ett däck som även klarar köra en del transportsträckor på motorväg och liknande.

//Andreas
 
Last edited:
Diablo Rosso! Fett bra fäste, hyfsat hållbarhet. Lite sämre i vått än de bästa konkurrenterna, men betydligt bättre än Ditt gamla!

Mina 2p
 
Vill ju ha möjligheten att köra bana utan att frukta för mitt liv. :tungan
Om man håller sig till Diablo däcken vilket får då fortast upp temp vid gatköra?
Eftersom man ofta drar ner till Halland och Skåne så kan det vara bra med ett däck som även klarar köra en del transportsträckor på motorväg och liknande.

//Andreas

Jag skulle nog satsat på Diablo Rosso II i så fall. Diablo Rosso Corsa har fått riktigt bra betyg på banåka men riktigt betyg dåligt på blöt asfallt (Motorrad (2010).
Själv väljer jag mellan Diablo Rosso Corsa och Supercorsa. Men jag kör ju mest bana.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top