Triumph Daytona 675-tråden!

Då har Du haft en väldans tur, SC är för retromodellerna typ Thruxton etc. Jag vet inte vem som egentligen bär ansvaret för att klassificeringen är rätt vid en ev olycka, men har Du rätt uppgifter på försäkringsbrevet är det nog bara att le, se glad ut och köra till dess IF reviderar klassificeringen...:)

Mr Ed skrev:
Såg att det svarades Sport...min klassades in som Sport Classic...
 
Såg att det svarades Sport...min klassades in som Sport Classic...fråga mig inte hur, dubbelkollade detta säkert 4 varv med IF innan köp, det enda sättet hon kunde få in den var som Sport Classic. Jag är 28, bor på Söder o pröjsar 8 475 kr per år (2006a).

grattis!:tummenupp
 
Någon här som va på Donken i Väsby idag? Stod en fin röd 675:a där när jag å lillgrabben va å käkade lunch.
 
Och nu snöar det igen... Hade ngn sorts förhoppning att hinna med en provtur idag. Då blir det troligtvis IKEA istället, jippiiie... :huvet :banana
 
Last edited:
Tänkte jag skulle ta ut pinglan nästa vecka och har börjat skruva på diverse godis osv.

Har dock ett par frågor, det är nämligen angående hur hårt man skall dra allting. Det står ju nämligen angivna Nm-tal osv. men dom är alla väldigt låga <20Nm. Hur viktigt är det att det är exakt eller kan man köra på "känn" när det rör sig om så låga tal? Känns lite jobbigt att gå och köpa en momentnyckel för en tusing.
Köra på "känn" innebär att man drar så det sitter men inte drar sönder skit(såklart).

Sedan dom här plastskruv/pluggen som sitter undertill/insidan av kåporna? Vad var tanken med dom? Efter att ha haft pinglan på service var flera av dom rund-dragna och ett skruvhuvud tillochmed sönderdraget så jag hade lite problem att få loss kåporna?
Förstår att det är enkelt att få ihop/isär kåporna när dom funkar men det verkar som att dom går sönder ganska lätt?
Någon som vet någon vettigare lösning som inte blir så krångligt som skruv/mutter?
 
ЯK;4688215 skrev:
Förstår att det är enkelt att få ihop/isär kåporna när dom funkar men det verkar som att dom går sönder ganska lätt?
Någon som vet någon vettigare lösning som inte blir så krångligt som skruv/mutter?

jag kör med buntband upp genom främre och ner genom bakre, inte så snyggt kanske men klart funkis :tummenupp
 
ЯK;4688215 skrev:
Har dock ett par frågor, det är nämligen angående hur hårt man skall dra allting. Det står ju nämligen angivna Nm-tal osv. men dom är alla väldigt låga <20Nm. Hur viktigt är det att det är exakt eller kan man köra på "känn" när det rör sig om så låga tal? Känns lite jobbigt att gå och köpa en momentnyckel för en tusing.
Köra på "känn" innebär att man drar så det sitter men inte drar sönder skit(såklart).

20 Nm = 2 kg på 1 m hävarm. Normal nyckel kanske är 25 cm lång vilket ger 2 / 0,25 = 8 kg tryck/drag, dvs som en rätt tung matkasse :tummenupp

Kan omvandla till mjölkpaket också, vilket min yngsta son alltid gör med vikter ... då blir det 8 st mellan- eller standardmjölk. Inte lättmjölk, för den är ju som bekant lite lättare :hihi

Jag gissar att de låga momenten är för att inte dra sönder något, precis som du skrev.
 
jag kör med buntband upp genom främre och ner genom bakre, inte så snyggt kanske men klart funkis :tummenupp

20 Nm = 2 kg på 1 m hävarm. Normal nyckel kanske är 25 cm lång vilket ger 2 / 0,25 = 8 kg tryck/drag, dvs som en rätt tung matkasse :tummenupp

Kan omvandla till mjölkpaket också, vilket min yngsta son alltid gör med vikter ... då blir det 8 st mellan- eller standardmjölk. Inte lättmjölk, för den är ju som bekant lite lättare :hihi

Jag gissar att de låga momenten är för att inte dra sönder något, precis som du skrev.

Sedär, tack för svaren. Ska funderade på det där med buntbanden. Vill helst inte att det skaver då jag bara har orginal-kåpor.
Skippar momentnyckel då eller alt. lånar en om jag hittar någon som har.

Beers :öl
 
Why you little...! ;) Dra en repa för mig oxå idag! :)

Fixat :tummenupp

Blev en liten premiärrunda idag... Goretex på men det var kallt som fan ändå, Men det var det värt...
Jäklar vad rostig man kände sig... och för att inte tala om hur trött man var i kopplingsfingrarna efter 10 mil :gnissla

Missade visst en växling och hade nya sulor på, så det blev lugna kurvtagningar :gnissla :D

[YOUTUBE-ID]ppX0dLdkV-0[/YOUTUBE-ID]
 
ЯK;4688547 skrev:
Skippar momentnyckel då eller alt. lånar en om jag hittar någon som har.

Beers :öl


Jag har Momentnyckel, men kommer inte ihop om den klarar 20nm, kan svara imorgon.

Fixat :tummenupp

Blev en liten premiärrunda idag... Goretex på men det var kallt som fan ändå, Men det var det värt...
Jäklar vad rostig man kände sig... och för att inte tala om hur trött man var i kopplingsfingrarna efter 10 mil :gnissla

Missade visst en växling och hade nya sulor på, så det blev lugna kurvtagningar :gnissla :D

[YOUTUBE-ID]ppX0dLdkV-0[/YOUTUBE-ID]


:tummenupp
 
Last edited:
Vår lilla PM-växling tidigare idag slutade med att det blev jag som beställde däck:)

En omgång Power Pure för landsväg/vått och ett set Sc2 (1 st fram och 2 st bak) blev resultatet, nu tusan ska det jämföras med Power One så jag vet vad som gäller...:hojsmilie

Jag har Momentnyckel...
 
Fixat :tummenupp

Blev en liten premiärrunda idag... Goretex på men det var kallt som fan ändå, Men det var det värt...
Jäklar vad rostig man kände sig... och för att inte tala om hur trött man var i kopplingsfingrarna efter 10 mil :gnissla

Missade visst en växling och hade nya sulor på, så det blev lugna kurvtagningar :gnissla :D


Nice! :tummenupp Inte ett dugg avis... :gnissla


Vår lilla PM-växling tidigare idag slutade med att det blev jag som beställde däck:)

En omgång Power Pure för landsväg/vått och ett set Sc2 (1 st fram och 2 st bak) blev resultatet, nu tusan ska det jämföras med Power One så jag vet vad som gäller...:hojsmilie


Fick du med snökedjor på köpet? ;) :krama
 
Nope, jag använder samma taktik som med skotern - gräver ned mig till backen och plöjer en fåra i det vita eländet (tänk hett ångstrykjärn i en snödriva):)

...Fick du med snökedjor på köpet? ;) :krama
 
Last edited:
Varför ska man lägga i ettans växel när MC:n är avstängd? står så i instruktionsboken

Enbart för att den inte ska rulla av stödet, tex i backe etc.

ЯK;4688215 skrev:
Har dock ett par frågor, det är nämligen angående hur hårt man skall dra allting. Det står ju nämligen angivna Nm-tal osv. men dom är alla väldigt låga <20Nm. Hur viktigt är det att det är exakt eller kan man köra på "känn" när det rör sig om så låga tal? Känns lite jobbigt att gå och köpa en momentnyckel för en tusing.
Köra på "känn" innebär att man drar så det sitter men inte drar sönder skit(såklart).

Momentnyckel är nog en bland dom bättre investeringarna om man tänker skruva själv med hojen, så gott som alla övertajtar när man drar åt, så köp en momentnyckel, använder alltid det själv så fort det finns nm angivet.

Vår lilla PM-växling tidigare idag slutade med att det blev jag som beställde däck:)

En omgång Power Pure för landsväg/vått och ett set Sc2 (1 st fram och 2 st bak) blev resultatet, nu tusan ska det jämföras med Power One så jag vet vad som gäller...:hojsmilie

Snart dax att skaffa sponsor så som du bränner däck:D
Vill ha en rapport om Pure däcket när du testat det.
 
Last edited:
Vår lilla PM-växling tidigare idag slutade med att det blev jag som beställde däck:)

En omgång Power Pure för landsväg/vått och ett set Sc2 (1 st fram och 2 st bak) blev resultatet, nu tusan ska det jämföras med Power One så jag vet vad som gäller...:hojsmilie

Nu kör ju inte jag lika mycket bana som Ni andra. Tanken är väl 2-3ggr denna säsongen. Jag lade på Metzlers nya Sportec M5 Interact. ska bli spännande att prova dem ordentligt på bana. Premiär på knutstorp 30/4 :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top