Triumph Daytona 675-tråden!

...Missa inte tillfället en del grejer är inte lätta att få tag i begagnade. :tummenupp...

Schyssta prylar, vet Du om det sitter en 10 eller 11 N/mm fjäder på bakdämparen? Synd att fälgarna hamnar lite utanför min budget...:glömdet

Lycka till med försäljningen:tummenupp
 
Hej.

Kommer inte ihåg nu vilken det är får kolla nästa gång i garaget.

Det är klart du ska ha guldiga extra fälgar, det underlättar ju nåt fruktansvärt när det börjar regna som det alltid gör i Sverige.

Ha det bra.
/Peter


Schyssta prylar, vet Du om det sitter en 10 eller 11 N/mm fjäder på bakdämparen? Synd att fälgarna hamnar lite utanför min budget...:glömdet

Lycka till med försäljningen:tummenupp
 
Jag klistrade på fälgtape igår då jag tyckte de grafitfärgade fälgarna var lite tråkiga. Jag har sett Daytonas med flera olika färger (vit, röd, blå m.m) så jag fixade tape i samma ljusgrå/silver färg som dekalerna. Vad tycks? Ursäkta de kassa mobilbilderna.

Före:

dvghvs.jpg


Efter:

voaq01.jpg


15ulqb.jpg


11ad7v8.jpg
 
Tänkte höra med er hur pass stor skillnad det är i ljud mellan original slipon och triumphs egna öppna slipon.

Jag har idag den tysta burken (med tre utblås) och den ska bort:)
 
Jag har varit kategoriskt emot fälgstripes ... Men jag tycker det vart riktigt bra!

Det är mycket skönare ljud i det "icke orginal" slip-on som Traja säljer.

Hur får man bort Stomp grips utan att förstöra dem? Förslag på klister för att återmontera dem?
 
Nu har min MIL-lampa (Malfunction Indicator Lamp)börjat lysa på min D675 -08. Alltså den gula på varvräknarn med motorsymbolen -styrsystemet. Omstart inga problem, men lampan lyser stadigt. Har ingen Tuneboy så jag får åka från Uddevalla till Johans på måndag och läsa av koderna. Temp, olja prestanda m.m helt ok. Har precis gjort 1000 - mila service. Nu har ju jag den STORA manualen och där står att om det är ett skitfel som lagar sig självt (ja, det står inte precis så...) så slutar lampan lysa när ett antal felfria värmecykler passerat. Så nu undrar man ju om man ska ut och gasa några ggr tills lampan släcks? Eller handlar det om 50-60 cykler? Nån som vet? Om jag hade haft Tune-Boy (rätt sugen på köp) hade jag kunnat läsa av detta då?
 
Jag klistrade på fälgtape igår då jag tyckte de grafitfärgade fälgarna var lite tråkiga. Jag har sett Daytonas med flera olika färger (vit, röd, blå m.m) så jag fixade tape i samma ljusgrå/silver färg som dekalerna. Vad tycks? Ursäkta de kassa mobilbilderna.


Jag tyckte att det blev bra! :tummenupp
 
Värm ordentligt med värmepistol och dra försiktigt bort dom i flack vinkel.

Scotch 90 (alt 76) enligt denna länk. Kan köpas på Ahlsells, om jag inte missminner mig fullständigt.

...Hur får man bort Stomp grips utan att förstöra dem? Förslag på klister för att återmontera dem?

Vanligaste orsakerna är enligt min erfarenhet att:
- Avgasventilen (EXBV) kärvar eller är utanför justeringsintervallen. Det brukar Du kunna höra genom att motorn till höger om bakdäcket går extra länge och slår mellan ytterlägena när Du vridit på nyckeln.

- En inte helt ovanlig orsak är också att tempgivaren i luftburken givit upp.

Går hojen som den ska kan Du gott köra hojen ordentligt varm några gånger (låt den svalna ordentligt mella körningarna). Efter tre cykler släcks lampan för de vanligaste småfelen (under förutsättning att felkällan inte finns kvar).

Yepp, med Tuneboy läser du av samtliga givarvärden, felkoder och kan göra några självtester.

...Omstart inga problem, men lampan lyser stadigt...

...Så nu undrar man ju om man ska ut och gasa några ggr tills lampan släcks? Eller handlar det om 50-60 cykler? Nån som vet? Om jag hade haft Tune-Boy (rätt sugen på köp) hade jag kunnat läsa av detta då?
 
Last edited:
Tack för tips Roffe (både om Stompgripsen och lampan) Ska testa..-TuneBoy verkar vara ett måste...
 
Tänkte höra med er hur pass stor skillnad det är i ljud mellan original slipon och triumphs egna öppna slipon.

Jag har idag den tysta burken (med tre utblås) och den ska bort:)

Den största skillnaden mellan TOR och Arrow som jag misstänker du menar är ljudvolymen och framförallt vikten på burken, Arrow-pipan är mycket lätt.

Hade Tor på min förra och var nöjd, Arrow i en tunnel är bättre en sex, tror inte jag behöver säga mer.:D
 
Den största skillnaden mellan TOR och Arrow som jag misstänker du menar är ljudvolymen och framförallt vikten på burken, Arrow-pipan är mycket lätt.

Hade Tor på min förra och var nöjd, Arrow i en tunnel är bättre en sex, tror inte jag behöver säga mer.:D


Jag kör 2bröders och kan också hålla med, irrationellt varvande i tunnlar är potenshöjande :hihi
 
Kört de 20 första milen nu. Den vibrerar ganska kraftigt runt 8000 varv på höga växlar, är det fler som har det fenomenet?

Har köpt en -09a och håller på att köra in den på allmän väg ( Har kört 45 mil nu). Skall bli en banhoj sedan. Tycker dock att vibrationerna är så starka att händer och fötter domnar. Stickningar när man kör. Någon som har uppblevt liknande? Blir det bätttre med mera mil på mätare?
 
Det låter inte bra! Visst vibrerar den lite men inte så det stör! Jag har kört 40mil i sträck utan problem av det slaget.. Kan inte minnas att den vibrerade mer under inkörning heller..

mvh/ Henrik

Har köpt en -09a och håller på att köra in den på allmän väg ( Har kört 45 mil nu). Skall bli en banhoj sedan. Tycker dock att vibrationerna är så starka att händer och fötter domnar. Stickningar när man kör. Någon som har uppblevt liknande? Blir det bätttre med mera mil på mätare?
 
Har köpt en -09a och håller på att köra in den på allmän väg ( Har kört 45 mil nu). Skall bli en banhoj sedan. Tycker dock att vibrationerna är så starka att händer och fötter domnar. Stickningar när man kör. Någon som har uppblevt liknande? Blir det bätttre med mera mil på mätare?

Nix, känner inte igen det du beskriver...låter konstigt att det vibrerar så mycket.
 
Det låter inte bra! Visst vibrerar den lite men inte så det stör! Jag har kört 40mil i sträck utan problem av det slaget.. Kan inte minnas att den vibrerade mer under inkörning heller..

mvh/ Henrik

Skall ta och ringa Triumph-handlaren i morgon. Känns lite skumt. Har dock läst om vibrationer på http://www.triumph675.net och det finns lite att läsa om detta.

Nix, känner inte igen det du beskriver...låter konstigt att det vibrerar så mycket.

Kanske jag är van vi Duccen som inte vibrera då det är en 90 graders twin.

Har för mig att den Daytona som jag provkörde i höstas inte hade dessa vibrationer, men jag är inte säker.
 
Last edited:
Tack roffe_s för tipset om MIL-lampan (motorstyrningvarning). Jag slapp åka till Johans för lampan släcktes efter ett par körningar. Den tändes efter det att jag hamnade i ett längre spolarvätskeregn efter en buss. Kanske en sensor blev knäpp då? Sedan undrar man ju: som gammal busschaufför har jag svårt att tro det - men kan folk vara så jävliga att att man sysslar med krigföring på det viset? Bara för att jag kör om den varje morgon på en landsväg där det är lätt att köra ngn enstaka km för fort tänker man då att "den jäveln ska inte ha roligt 6.30 på morronen".. - ja, det är kanske jag som nojjar...
Sedan slocknade lampan när jag gjorde en wheelie - så det är kanske så man helst ska köra??
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top