Triumph Daytona 675-tråden!

Stompgripen, går dom att ta bort utan åverkan?

Jag monterade mina igår kväll, så jag har inte testat att ta bort dom ännu:) Skämt åsido så var det inga problem att få dit dom eller att dra bort dom med färskt lim (provade faktiskt dra bort några cm, och det blev förvånande lite limrester på tanken). Du värmer tank + pads med en varmluftspistol eller hårfön innan montering. Sedan ska dom härda något dygn efter montage.

Dom avlägsnas enligt trådar på triumph675.net genom värme + lossdragning och vad jag kan bedöma låter det rimligt (jämför tankpads). Sedan får man väl putsa med alkohol eller liknande för att få bort limresterna.

Jag har rätt stora förväntningar på komfortförbättringen med dessa monterade - på bana har dom ju sina fördelar, men jag tror det blir betydligt enklare att "knipa fast sig" mot tanken för att avlasta armar vid vanlig körning samt vid skjuts.

Sedan är dom väl snygga också, eller? :rolleyes: :) http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?p=73020#73020

Edit - Hittade denna länk där demonteringen kommenteras. De går att få bort (med viss ansträngning) men kan ej återanvändas. De ska dock vara snällare mot skinnet än traditionella produkter... På 675 finns även en annan produkt kommenterad, men jag föredrog Stomgrips genomskinliga variant plus att priset i Sverige inte motiverade en "import". Andra alternativ är väl Tankslapper (genomskinliga), T3Racing, Techspec m fl.

http://www.mcnews.com/mcn/features/June tank grips.pdf
 
Last edited:

Jag har rätt stora förväntningar på komfortförbättringen med dessa monterade - på bana har dom ju sina fördelar, men jag tror det blir betydligt enklare att "knipa fast sig" mot tanken för att avlasta armar vid vanlig körning samt vid skjuts.


Jag har StompGrip på min och det är väldigt stor skillnad (tycker jag) än utan och det är faktiskt ganska snyggt :)
 
Jag har StompGrip på min och det är väldigt stor skillnad (tycker jag) än utan och det är faktiskt ganska snyggt :)

Det tycker jag också, men andra skulle säkert tycka det ser överdrivet ut... Vad roligt att Du gillar dom - jag kommer att försöka göra en testtur så snart som möjligt:tummenupp
 
Jag har techspec's på min, kan plockas av och på upprepade ggr( åtminstone enligt instruktionerna som följde med).
Var überlätta att få dit. Noggrann rengöring utav tanken och sen värma med sambons hårfön (måste köpa en värmepistol snart...:D ) på tanken och sen dit med dem.

http://www.techspec-usa.com/gs/triumph.html

Var en del som klagade på dem på 675.net, påstog att de slet på deras skinnställ. Har jag dock inte märkt något av.
 
Last edited:
Fyi

Snackade med verkstaden i går som berättade att batteriet var kokt, samt att det med stösta sannolikhet berodde på trasig generator. Så om ni är med om samma sak som jag, dvs att bågen inte startar och alla tänkbara lösningar blivit undanröjda, kolla generatorn. Den var dessutom restad på Triumph i Hinkley, vilket borde tyda på ett vanligt problem!
 
Snackade med verkstaden i går som berättade att batteriet var kokt, samt att det med stösta sannolikhet berodde på trasig generator. Så om ni är med om samma sak som jag, dvs att bågen inte startar och alla tänkbara lösningar blivit undanröjda, kolla generatorn. Den var dessutom restad på Triumph i Hinkley, vilket borde tyda på ett vanligt problem!

Vad exakt är felet om man nu skall be verkstaden kolla över det?
 
Jag har techspec's på min, kan plockas av och på upprepade ggr( åtminstone enligt instruktionerna som följde med).
Var überlätta att få dit. Noggrann rengöring utav tanken och sen värma med sambons hårfön (måste köpa en värmepistol snart...:D ) på tanken och sen dit med dem.

http://www.techspec-usa.com/gs/triumph.html

Var en del som klagade på dem på 675.net, påstog att de slet på deras skinnställ. Har jag dock inte märkt något av.

Techspec snake-skin var huvudalternativet för mig också. Att det var enkelt och inte så mycket dyrare att köpa i Sverige var det som avgjorde till Stomgrips fördel.

Förresten - jag noterade mina senaste rön i chassi/fjädring i mitt garage om någon skulle vara intresserad av att testa. Det var Frisky på triumph675.net som tipsade om grundinställningarna. Jag började med 12 klick ut på returen bak, men den blev alldeles för "struttig" (återfjädrade) med min torrvikt på drygt 80 kg... Körde hela dagen med 9 klick ut, men tror den kan klara ytterligare lite mer dämpning (något klick in) utan att "säcka" vid upprepade ojämnheter. Har någon av Er hittat bättre inställningar?

@Lucabrassi - Du har verkligen inte någon större tur med Dig denna säsong...:näsblod Lycka till i alla fall och hoppas att grejorna kommer innan säsongen är alldeles slut:tummenupp
 
Last edited:
@Lubracassi - Du har verkligen inte någon större tur med Dig denna säsong...:näsblod Lycka till i alla fall och hoppas att grejorna kommer innan säsongen är alldeles slut:tummenupp

Vurpade mitt i sommaren med min s3 1050, var utan hoj två månader, köpte ny(675), stekte generatorn... nej denna säsong var minst sagt katastrofal :näsblod

Vad exakt är felet om man nu skall be verkstaden kolla över det?

Jag vet inte exakt, återkommer på den punkten! :)
 
Last edited:
Kan inte låta bli att lägga upp denna bild.
Från triumph675.net, iof en racehoj men ruskigt snygg.

nina1hy0.jpg
 

http://www.techspec-usa.com/gs/triumph.html

Var en del som klagade på dem på 675.net, påstog att de slet på deras skinnställ. Har jag dock inte märkt något av.

Konstigt att dom inte klagade på StompGrips, för dom sliter nämligen också på skinnstället. Sliter inte så mycket men det syns. Bryr mig inte så mycket om slitaget själv, kör man mycket bana så överväger fästet slitaget med flera hojlängder :)
 
Körde 257:an i går! och upptäckte att vid nedlägg känns det som om hojjen glider lätt utåt! (nej det var inte löv på vägen ;) Nånn som har något bra tips på inställning? Däcktemperatur ok, likssom vägtemperatur hyffsat ok.
 
Last edited:
Ett alternativ till Pazzos...

... för Er med gott om pengar (men dollarn är ju å andra sidan billig nu):

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=14181

Jag är helnöjd med mina Pazzos, men dessa såg ju oerhört seriösa ut... FYI - ser att många verkar köra med shorties på bromssidan och fullängd på kopplingen. Min erfa är att shorties på bägge funkar mycket bra, men så har jag ju frökenfingrar också...:gnissla

Körde 257:an i går! och upptäckte att vid nedlägg känns det som om hojjen glider lätt utåt! (nej det var inte löv på vägen ;) Nånn som har något bra tips på inställning? Däcktemperatur ok, likssom vägtemperatur hyffsat ok.

Japp - geometriförändring is the shit:yoparty . Kolla i mitt garage - där har Du en setup som funkar för mig i a f (80-85 pannor beroende på humör och årstid). Kör med inställningar som passar Dig (finns en bra anvisning på Öhlins), men den viktigaste förändringen ger sänkningen av gaffelbenen i styrkronan (-3 mm) så att överkant fjäderben = överkant styrkrona. Detta reducerar känslan av att framhjulet vill kliva ut/ hojen ramla in vid stora nedlägg. Min bästa modd hitintills! Detta råd kommer från triumph675.net och har vunnit mångas gillande!

För landsväg skulle jag kanske testa något fler klick ut på kompressionen och nypa igen returen ytterligare ett par klick (gäller bakdämparen). Testar Du detta - hör av Dig och berätta vad Du tycker!

Edit - Ride Height med dessa inställningar ca 32 mm fram och 34 mm bak

Ha de!
 
Last edited:

Japp - geometriförändring is the shit:yoparty . Kolla i mitt garage - där har Du en setup som funkar för mig i a f (80-85 pannor beroende på humör och årstid). Kör med inställningar som passar Dig (finns en bra anvisning på Öhlins), men den viktigaste förändringen ger sänkningen av gaffelbenen i styrkronan (-3 mm) så att överkant fjäderben = överkant styrkrona. Detta reducerar känslan av att framhjulet vill kliva ut/ hojen ramla in vid stora nedlägg. Min bästa modd hitintills! Detta råd kommer från triumph675.net och har vunnit mångas gillande!

För landsväg skulle jag kanske testa något fler klick ut på kompressionen och nypa igen returen ytterligare ett par klick (gäller bakdämparen). Testar Du detta - här av Dig och berätta vad Du tycker!

Edit - Ride Height med dessa inställningar ca 32 mm fram och 34 mm bak

Ha de!

cool, får testa till nästa säsong! tack för tipset! :yoparty En annan mystisk grej som hände var att jag efter att kört hårt faktiskt nådde ner med hela foten till marken! grymt! :D Fast troligen inte så bra, måste verkligen peta med dämpningen till nästa säsong...
 
Last edited:
...En annan mystisk grej som hände var att jag efter att kört hårt faktiskt nådde ner med hela foten till marken..

En effekt av varm olja i dämparna kanske (lägre viskositet - lägre inre friktion genom ventilerna - större sättning för samma vikt)? :va Det finns säkert någon guru inom området som kan upplysa oss om detta är en rimlig teori:) .

Ha de!
 
En effekt av varm olja i dämparna kanske (lägre viskositet - lägre inre friktion genom ventilerna - större sättning för samma vikt)? :va Det finns säkert någon guru inom området som kan upplysa oss om detta är en rimlig teori:) .

Ha de!

japp! förresten, Piteå, långkallingar på, eller ställt in för vintern?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top