trimma hojen eller banta???

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Viklen effekt vinst gör man på en hoj med 120hk om föraren väger 85 kg och sedan bantar ner sig till 80 kg ?? har hört olika bud ??? typ -4kg=+1 hk ???
vad är rätt?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
så tänker jag... därav håller jag mig på 72kg. Mindre fett att hasa runt på bana = .. bättre bara.

Att vara lättare ger ju inte hojen mer hästar i sig. Det blir ju ett annat effekt/vikt förhållande bara som ger bättre acceleration.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
så tänker jag... därav håller jag mig på 72kg. Mindre fett att hasa runt på bana = .. bättre bara.

Att vara lättare ger ju inte hojen mer hästar i sig. Det blir ju ett annat effekt/vikt förhållande bara som ger bättre acceleration.

Plus mindre vikt som däcken måste hålla fast i asfalten i kurvorna.
Så man vinner överallt på att väga mindre, sen är det ett billigt sätt att trimma, mindre mat, lägre vikt, större plånbok :tummenupp :D
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vad du vinner i ax beror ju på vad du o hojen väger. Ex. om ni väger 250 tillsammans o du bantar bort 2.5 kg så ökar axet ca 1 %. Skulle då motsvara 1.2 hk. Ungefär.

Men får ni bättre aerodynamik oxå, då j-r.
/u
 

Carlsson

Möjligheternas kille.
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Inte så långt från Lund
Hoj
1 st R1:a + massa annat roligt.
spyan skrev:
Viklen effekt vinst gör man på en hoj med 120hk om föraren väger 85 kg och sedan bantar ner sig till 80 kg ?? har hört olika bud ??? typ -4kg=+1 hk ???
vad är rätt?

God middag,

Du är inne på helt rätt linje!

Jag hade förmånen att äta middag med en av Sveriges större road racing legender och han delar din uppfattning.

Alldeles för många nya och medelmåttor tilll racingchaufförer springer och köper "titan skruvar" & kolfiber för tusentals kronor för att vinna några ynka gram eller kilo. Sanningen är den att många racingchaufförer borde istället ta sig till i kragen och träna lite och gå ner i vikt. Halva startfältet idag på racingbanorna idag är fan lömfeta....Lägg istället pengar på bra och friska däck och kör mycket, det är bästa medicinen var hans tips.

MVH

Carlsson
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Hästkraft (metrisk? hk) (UK/US hp eller bhp) användes förut som måttenhet på effekt, men idag med införandet av SI-systemet används i stället måttenheten watt. Hästkrafter är dock ännu den vanligaste enheten för motoreffekt. Omvandling mellan hästkrafter och watt varierar mellan olika källor i olika länder.
En metrisk? hästkraft (bl.a. Sverige):

1 hk = 75 kpm/s = ca. 735,50 W
En engelsk eller amerikansk hästkraft:
1 hp = 550 ft*lbf/s = exakt 745,69987158227022 W (oändligt många värdesiffror). Avrundas dock ofta till 745,7 W.
En hästkraft kan approximeras (eller definieras?) som den effekt som krävs för att lyfta 75 kilo 1 meter på 1 sekund. Givet

massa m = 75 kg
tyngdkraftsacceleration? g = 9,82 m/s² (varierar något beroende på var man befinner sig)
höjd h = 1 m
tid t = 1 s
lägesenergi Ep = m*g*h
effekt P = Ep/t
utvecklas effekten P = m*g*h/t = ca. 736 W, vilket överensstämmer bra med 1 hk.
För uppmätning av antal hästkrafter på en roterande axel kan nedanstående formel användas.


RPM
hk = ------- x Kpm
716,2

RPM = varv per minut
Kpm = vridmoment i kilopondmeter
716,2 = konstant
 

Pawwe

SDK Socio#2533
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Järfälla/Viksjö
Hoj
Ducati 1000SS -06
Ducatiracer skrev:
Hästkraft (metrisk? hk) (UK/US hp eller bhp) användes förut som måttenhet på effekt, men idag med införandet av SI-systemet används i stället måttenheten watt. Hästkrafter är dock ännu den vanligaste enheten för motoreffekt. Omvandling mellan hästkrafter och watt varierar mellan olika källor i olika länder.
En metrisk? hästkraft (bl.a. Sverige):

1 hk = 75 kpm/s = ca. 735,50 W
En engelsk eller amerikansk hästkraft:
1 hp = 550 ft*lbf/s = exakt 745,69987158227022 W (oändligt många värdesiffror). Avrundas dock ofta till 745,7 W.
En hästkraft kan approximeras (eller definieras?) som den effekt som krävs för att lyfta 75 kilo 1 meter på 1 sekund. Givet

massa m = 75 kg
tyngdkraftsacceleration? g = 9,82 m/s² (varierar något beroende på var man befinner sig)
höjd h = 1 m
tid t = 1 s
lägesenergi Ep = m*g*h
effekt P = Ep/t
utvecklas effekten P = m*g*h/t = ca. 736 W, vilket överensstämmer bra med 1 hk.
För uppmätning av antal hästkrafter på en roterande axel kan nedanstående formel användas.


RPM
hk = ------- x Kpm
716,2

RPM = varv per minut
Kpm = vridmoment i kilopondmeter
716,2 = konstant




Respekt :yoparty
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top