Trasigt topplock?

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
Letar ^^
Tja! Sökte lite på forumet om detta, men utan resultat.

För ca 3 veckorsedan körde jag en polares Suzuki 250 cross från 89 (vet ej vad modellen heter) och jag körde hyffsat lungt. Men den hade ingen olja i, smart som han är glömde han kolla det :rolleyes:. Så jag stängde av den när det började lukta bränt och rullade tillbaka den.

Nu ringer han och säger att jag har förstört topplocket, och jag undrar om det kan stämma? Eller beror det på att det inte var någon olja i? Vill oxå notera att han köpde den dagen innan för 4000 vilket känns på tok för billigt. Kan det redan ha varit lite trasigt när han köpte den eller funkar den inte alls utan topplock?

2t eller 4t?

Nej en MC oavsett taktantal överlever inte utan topp....

Hur tänkte ni nu?

2-t dvs du blandar olja i bensinen. Kör du utan olja skär kolven i cylindern rätt snart. Men vem fan startar en 2-t utan oljeblandad soppa?

Är det växellådsolja som saknas så rasar ju lådan först och inget annat....

Hur tänkte ni nu?

2-t dvs du blandar olja i bensinen. Kör du utan olja skär kolven i cylindern rätt snart. Men vem fan startar en 2-t utan oljeblandad soppa?

Är det växellådsolja som saknas så rasar ju lådan först och inget annat....

Ja har ingen aning hur han tänkte, han ringde mig bara och frågade om jag ville med och köra ^^

Men vad händer på en 4t när oljan är slut, samma sak?

Ja har ingen aning hur han tänkte, han ringde mig bara och frågade om jag ville med och köra ^^

Men vad händer på en 4t när oljan är slut, samma sak?

MJA.....

På en 4-t rasar troligen vevlagren först vid oljebrist men det är en rätt akademisk fråga då allt brukar bli skit väldigt fort på en 4-t när oljetrycket upphör...

MJA.....

På en 4-t rasar troligen vevlagren först vid oljebrist men det är en rätt akademisk fråga då allt brukar bli skit väldigt fort på en 4-t när oljetrycket upphör...

Ok, alltid roligt att lära sig nytt :) :mattias

Men nu tillbaka till min första post. Är topplocket trasigt pga oljebrist eller pga t.ex. för hård körning/överhettning?

Det vore mycket konstigt om topplocket rasade först om man kör utan olja oavsett takt. Jag skulle gissa ungefär så här

2 takt utan olja i bensinen.
1. Vev eller ramlagren "varmnyper"​
2. Kolven skär i cyllen.​

2 takt utan olja i lådan
Håller nog ett tag men då rasar något i lådan.​

4 takt utan olja
1. Vev eller ramlager skär.​
2. Kammarna skär och kamremmen brister.​
3. Kolven skär.​
4. Kammen nöts ner.​

Last edited:
En tvåtakts cross utan olja i bensinen drabbas oftast av att kolven skär eller ram-/vevstakslagren skär.
Toppen borde inte kunna paja eftersom den inte har några rörliga delar, möjligen kan topplocket slå sig om motorn går väldigt varm (kokar)
Det kan ju hända att vevstakslagret gått (se ovan) och därmed kolven slagit i topplocket, fast då är det ju lite mera problem än att topplocket har pajat. (ny kolv, nytt vevlager, vevstake)

4000 för en sliten 89:a är ganska rimligt, såvida den inte är i väldigt bra skick (typ nytt drivpaket, ny plast, nya däck/bromsar, nyligen bytt kolv, helrenoverad motor)

Men nu tillbaka till min första post. Är topplocket trasigt pga oljebrist eller pga t.ex. för hård körning/överhettning?

För att svara säkert på det måste man veta vad som är trasigt på topplocket.

Är det en 2-t så rasar inte toppen då den bara är en metallbit. I en 4-t dör toppen av oljebrist först efter att en massa andra grejer rasat så är det bara toppen som rasat så beror det på bristande underhåll eller otur snarare än oljebrist....

Det vet jag inte, han ville inte säga det. Det enda han tjatade om var att ett nytt kostar 12,000 och han vill ha pengarna :näsblod

Byt kompis ! 12k för ett topplock :D när hojen kostade 4k och han glömt fylla på olja, right.

Verkar vara lite "nu langar du hit mina feta cash, annars blire stökigt".

Dessutom är det väl hans ansvar att se till att hojen är i skick. Du kan väl bara hållas ansvarig för skador vid tex klotning om ni är ute och gasar tillsammans.

Lånar du hojen en längre tid så blir läget annat.

Last edited:
Byt kompis ! 12k för ett topplock :D när hojen kostade 4k, right.

Verkar vara lite "nu langar du hit mina feta cash, annars blire stökigt".

Haha ja vet, blev fan hur jävla paff som helst när han sade det. Fast sen är han ju killen med skyhöga skulder pga lån han tar för att betala tillbaka andra lån och ändå köpa massa saker.

Boris JR skrev:
Är det en 2-t så rasar inte toppen då den bara är en metallbit. I en 4-t dör toppen av oljebrist först efter att en massa andra grejer rasat så är det bara toppen som rasat så beror det på bristande underhåll eller otur snarare än oljebrist....

Bra att veta, men fan vad dyr metallbit när den kostar 12,000 :tungan Fast sen har jag ingen aning vad ett lock kostar heller så jag kanske ska hålla tyst innan jag råkar göra bort mig. :tummenupp

Haha ja vet, blev fan hur jävla paff som helst när han sade det. Fast sen är han ju killen med skyhöga skulder pga lån han tar för att betala tillbaka andra lån och ändå köpa massa saker.

Bra att veta, men fan vad dyr metallbit när den kostar 12,000 :tungan Fast sen har jag ingen aning vad ett lock kostar heller så jag kanske ska hålla tyst innan jag råkar göra bort mig. :tummenupp

För 12kkr får du 2st kompletta Honda Cr 250 från 80-talet....

En topp kostar runt tusingen och för 12kkr kan du byta precis allt som rör sig i motorn till nya delar...

Är det inte hans ansvar eftersom det är hans cross att hålla koll på oljor & bränsle? Om jag vore du skulle jag be honom att dra åt häääälvete!

För 12kkr får du 2st kompletta Honda Cr 250 från 80-talet....

En topp kostar runt tusingen och för 12kkr kan du byta precis allt som rör sig i motorn till nya delar...

Eller ännu bättre: en riktig motorcykel med över 1000cc. :tummenupp

Är det inte hans ansvar eftersom det är hans cross att hålla koll på oljor & bränsle? Om jag vore du skulle jag be honom att dra åt häääälvete!

Precis vad jag tycker, det var dessutom han som ville att jag skulle köra då han inte är så bra på det. (Inte för att jag är något proffs heller men jag hjular iallafall inte in i soptunnor när jag ska iväg xD)

Ska träffa honom imorgon och då kan jag passa på att skälla ut honom :censored :FU :kulspruta :FU

Precis vad jag tycker, det var dessutom han som ville att jag skulle köra då han inte är så bra på det. (Inte för att jag är något proffs heller men jag hjular iallafall inte in i soptunnor när jag ska iväg xD)

Ska träffa honom imorgon och då kan jag passa på att skälla ut honom :censored :FU :kulspruta :FU

Det luktar planerad "tutluring" lång väg.

Hej kompis, kan inte du gasa runt med min mintkondition hoj en stund eftersom jag inte är så bra på det.

Helvete du har pajat toppen, langa hit 12k.

Gör slut :) med den "kompisen" snarast.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...