powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Hej.
Råkade nyligen ut för ett otäckt kedjebrott på min zzr600d. Lyckligtvis flög kedjan inte in (och låste) bakhjulet så jag klotade inte, men istället flög den in och satte sig i framdrevet och då den antagligen fick totalstopp där så verkar något ha hänt med den växel som för tillfället låg i (tvåan), den fungerar helt enkelt rent som neutral (alltså inte det vanliga problemet med att växeln hoppar ut vid gaspådrag, utan växeln finns inte alls, neutrallampan släcks när man växlar upp men det kommer ingen drivning på hjulet).
Någon som har nån gissning om vad som kan ha gått åt skogen? Då jag misstänker att en renovering går på 10000+ kronor som jag inte har just nu är det frestande att tillsvidare köra vidare och bara skippa tvåans växel, men det kanske kan göra ont än värre? Vad tror folk?
Har inte kört den sen jag meckade om drivpaketet efter haveriet utan alla observationer är med "torrväxling" med avstängd motor (samt observationer hur motorn uppträdde just när det hände), har drev eller annat gått i småbitar är det väl vettigt att byta olja + filter ganska så omdelebums för att bli av med ev metallspån? (blev precis klar med montering av nytt drivpaket när jag upptäckte felet).
Jag har sökt info, men hittar mest folk med R1or vars tvåa hoppar ut vid gaspådrag efter krossväxling på bakhjulet, jag misstänker att mitt problem är något anorlunda....
Någon som rekomenderar vettig verkstad för den typen av arbete i Skåne(har ingen möjlighet att göra det själv). Default för mig är annars Bröderna Hörberg i Löddeköping men är det någon som är specialist på den typen av skada så vore det bra (Lillemans i Lund är inte ett alternativ då dom vägrar befatta sig med Kawor).
Råkade nyligen ut för ett otäckt kedjebrott på min zzr600d. Lyckligtvis flög kedjan inte in (och låste) bakhjulet så jag klotade inte, men istället flög den in och satte sig i framdrevet och då den antagligen fick totalstopp där så verkar något ha hänt med den växel som för tillfället låg i (tvåan), den fungerar helt enkelt rent som neutral (alltså inte det vanliga problemet med att växeln hoppar ut vid gaspådrag, utan växeln finns inte alls, neutrallampan släcks när man växlar upp men det kommer ingen drivning på hjulet).
Någon som har nån gissning om vad som kan ha gått åt skogen? Då jag misstänker att en renovering går på 10000+ kronor som jag inte har just nu är det frestande att tillsvidare köra vidare och bara skippa tvåans växel, men det kanske kan göra ont än värre? Vad tror folk?
Har inte kört den sen jag meckade om drivpaketet efter haveriet utan alla observationer är med "torrväxling" med avstängd motor (samt observationer hur motorn uppträdde just när det hände), har drev eller annat gått i småbitar är det väl vettigt att byta olja + filter ganska så omdelebums för att bli av med ev metallspån? (blev precis klar med montering av nytt drivpaket när jag upptäckte felet).
Jag har sökt info, men hittar mest folk med R1or vars tvåa hoppar ut vid gaspådrag efter krossväxling på bakhjulet, jag misstänker att mitt problem är något anorlunda....
Någon som rekomenderar vettig verkstad för den typen av arbete i Skåne(har ingen möjlighet att göra det själv). Default för mig är annars Bröderna Hörberg i Löddeköping men är det någon som är specialist på den typen av skada så vore det bra (Lillemans i Lund är inte ett alternativ då dom vägrar befatta sig med Kawor).