Trasig växel efter kedjebrott

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hej.

Råkade nyligen ut för ett otäckt kedjebrott på min zzr600d. Lyckligtvis flög kedjan inte in (och låste) bakhjulet så jag klotade inte, men istället flög den in och satte sig i framdrevet och då den antagligen fick totalstopp där så verkar något ha hänt med den växel som för tillfället låg i (tvåan), den fungerar helt enkelt rent som neutral (alltså inte det vanliga problemet med att växeln hoppar ut vid gaspådrag, utan växeln finns inte alls, neutrallampan släcks när man växlar upp men det kommer ingen drivning på hjulet).

Någon som har nån gissning om vad som kan ha gått åt skogen? Då jag misstänker att en renovering går på 10000+ kronor som jag inte har just nu är det frestande att tillsvidare köra vidare och bara skippa tvåans växel, men det kanske kan göra ont än värre? Vad tror folk?

Har inte kört den sen jag meckade om drivpaketet efter haveriet utan alla observationer är med "torrväxling" med avstängd motor (samt observationer hur motorn uppträdde just när det hände), har drev eller annat gått i småbitar är det väl vettigt att byta olja + filter ganska så omdelebums för att bli av med ev metallspån? (blev precis klar med montering av nytt drivpaket när jag upptäckte felet).

Jag har sökt info, men hittar mest folk med R1or vars tvåa hoppar ut vid gaspådrag efter krossväxling på bakhjulet, jag misstänker att mitt problem är något anorlunda....

Någon som rekomenderar vettig verkstad för den typen av arbete i Skåne(har ingen möjlighet att göra det själv). Default för mig är annars Bröderna Hörberg i Löddeköping men är det någon som är specialist på den typen av skada så vore det bra (Lillemans i Lund är inte ett alternativ då dom vägrar befatta sig med Kawor).
 
Kan la vara så att gafflarna fick sig ett par kyssar så dom är lite krokiga, då får man inte i äxlarna.

Men om det är krackelerat så borde det inte vara flis i motorn, mer stora bitar, riv ner det o kolla hur det ser ut.

Ska du ha hjälp så hjälper jag gärna dig, bara så du vet. :tummenupp

Kan tänka mig att det är fler som vill hjälpa dig. :)

Jag tror att 2:ans drev e kass.
 
Antingen är kuggarna på dreven rensade eller in- eller utgående axelns splines rakade eller så är dreven spräckta och ligger i botten av oljetråget. Hur mycket det kommer att kosta visar sig när du monterat bort oljetråget och lyst upp med en ficklampa hur det ser ut när du drar runt bakhjulet med tvåans växel ilagd.
 
Tackar för inkomnas svar! :tummenupp

Kommer nog inte att ha möjlighet att riva motor själv, har helt enkelt ingen stans att hålla till (hojen står i flerfamiljsgarage där allt reperationsarbete är förbjudet (och egentligen även att parkera hojarna där jag gör, tur att man har förstående områdesvärd), tror att det blir lite bökigt att få av och få upp till lyan för mig som inte har verkstadsutrustning).

Men att plocka bort oljetråg och inspektera därifrån låter som en god idee, då kan man ju åtminstone få en uppfattning om vad det borde sluta på, få kostnadsförslag etc.

Är dock fortfarande intresserad av tips om lämplig verkstad i Skåne, ingen som har en idee om det?
 
Mitt default-svar är Malmö MC-service, ligger bakom Ducati Malmö.
Lycka till :tummenupp
 
pjohan skrev:
Tackar för inkomnas svar! :tummenupp

Kommer nog inte att ha möjlighet att riva motor själv, har helt enkelt ingen stans att hålla till (hojen står i flerfamiljsgarage där allt reperationsarbete är förbjudet (och egentligen även att parkera hojarna där jag gör, tur att man har förstående områdesvärd), tror att det blir lite bökigt att få av och få upp till lyan för mig som inte har verkstadsutrustning).

Men att plocka bort oljetråg och inspektera därifrån låter som en god idee, då kan man ju åtminstone få en uppfattning om vad det borde sluta på, få kostnadsförslag etc.

Är dock fortfarande intresserad av tips om lämplig verkstad i Skåne, ingen som har en idee om det?
Hörbergs gillar Kawa, borde inte dom klara av det där?
 
Gick kedjan av vid kedjelåset eller nån annanstans? Bara nyfiken.

Jag har upptäckt att mitt kedjelås sitter åt "fel" håll, dvs med öppningen framåt, (för det är väl bäst om det sitter på andra hållet?). För tillfället tänkte jag väl bara att jag skulle vända på det, men får inte bort det &%¤!&/" kedjelåset. Nån som har nåt tips?
 
PacMan skrev:
Gick kedjan av vid kedjelåset eller nån annanstans? Bara nyfiken.

Jag har upptäckt att mitt kedjelås sitter åt "fel" håll, dvs med öppningen framåt, (för det är väl bäst om det sitter på andra hållet?). För tillfället tänkte jag väl bara att jag skulle vända på det, men får inte bort det &%¤!&/" kedjelåset. Nån som har nåt tips?

Det var kedjelåset som gick och den satt åt "rätt" håll. Kommer _aldrig_ igen att köra med annat än nitat och är jävligt sur på mig själv att jag inte gick in och fick den nitad när jag såg att det var clips på den (kedjan inkl clips var "ärvd" från föregående ägare).

Edit: Att köra med clipset åt fel håll är givetvis ännu farligare. Se för guds skull till att få det fixat innan du råkar lika illa ut som jag (eller värre, kedjan kan ju klippa bakhjul och få dig att krascha...).
 
Last edited:
pjohan skrev:
Det var kedjelåset som gick och den satt åt "rätt" håll. Kommer _aldrig_ igen att köra med annat än nitat och är jävligt sur på mig själv att jag inte gick in och fick den nitad när jag såg att det var clips på den (kedjan inkl clips var "ärvd" från föregående ägare).

Hmm ok, vad kan det kosta att få kedjan nitad hos nån hojfirma tro? Det finns ju verktyg att köpa, men det kostar ju en slant.
 
PacMan skrev:
Hmm ok, vad kan det kosta att få kedjan nitad hos nån hojfirma tro? Det finns ju verktyg att köpa, men det kostar ju en slant.

Jups, verktygen är svindyra men ofta kan man låna dom (nu när jag köpte ny kedja på Addemoto så fick jag låna nitare mot 1000 spänn i dep). Själva nitlänken kostar några tior. Hur mycket en firma tar är nog bereonde av om du är stammis eller ej, men det borde inte ta lång tid att göra.

Men ett alternativ är ju att vända clipsen (om du nu lyckas få loss den) och säkra med najning eller silikon). Fast jag håller mig som sagt till nitat.
 
Ja, silikon har jag hört att folk har använt. Vilken typ av silkon, sån som man tätar med i badrum typ? :va :)

Trodde föresten inte att det var nån fara att köra med vanligt kedjelås på en så förhållandevis effektsvag cykel (Vad har du, runt 100-110 hk?) , men tydligen kan det ge sig även där.

EDIT: Inte för att jag har mer effekt i min maskin, men det är ju inte mycket jämfört med nya hojar. :rolleyes:
 
PacMan skrev:
Ja, silikon har jag hört att folk har använt. Vilken typ av silkon, sån som man tätar med i badrum typ? :va :)

Trodde föresten inte att det var nån fara att köra med vanligt kedjelås på en så förhållandevis effektsvag cykel (Vad har du, runt 100-110 hk?) , men tydligen kan det ge sig även där.

EDIT: Inte för att jag har mer effekt i min maskin, men det är ju inte mycket jämfört med nya hojar. :rolleyes:

Vet inte vilken typ man kör, men här har du med ilustrerande bilder :) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1374&highlight=kedjel%E5s+silikon

Nu i efterhand har jag hittat rekomendationer att inte använda clips över 50 hästar och/eller 500cc. Min har 98 hästar (nja, glädjesiffra på vevaxel när den var ny :))
 
Kolla vad det kommer att kosta,kan nog bli dyrt om du har otur och ska lämna in till en firma som ska fixa alltihop.Kan nästan vara värt att byta motor. www.samsmotor.se har en zzr600D motor liggandes.

Jag råkade ut för samma sak med kedjan här i augusti,men hade sån tur att kedjan ramlade ut bakom hojen utan att skada nånting.
 
Rätt monterat är inte ett vanligt kedjelås den svagaste länken utan bara en länk som vilket annan länk som helst. Pressar man på ytterplattan med en tång eller slår dit den med en hammare får man skylla sig själv. Man SKA använda sig av ett verktyg som pressar på plattan absolut parallellt med länknitarna, annars kan man lika gärna använda sig av en bit snöre för att hålla ihop kedjan. Sen ska låsblecket, efter montering, pressas dikt an mot länkplattan - med samma verktyg. Låser man sen med silikon... ska det till våldsamt mycket yttre påverkan innan ett kedjelås falerar.
 
andersbrink skrev:
Rätt monterat är inte ett vanligt kedjelås den svagaste länken utan bara en länk som vilket annan länk som helst. Pressar man på ytterplattan med en tång eller slår dit den med en hammare får man skylla sig själv. Man SKA använda sig av ett verktyg som pressar på plattan absolut parallellt med länknitarna, annars kan man lika gärna använda sig av en bit snöre för att hålla ihop kedjan. Sen ska låsblecket, efter montering, pressas dikt an mot länkplattan - med samma verktyg. Låser man sen med silikon... ska det till våldsamt mycket yttre påverkan innan ett kedjelås falerar.
OT Kan du vidareutveckla det där? Har oxå ofta hört "sanningen" att clips ska vara så dåligt, men har alltid haft clips själv utan problem. Har oxå alltid haft problem att pressa in ytterplattan tillräckligt för att få dit clipset, men har då försiktigt pressat ihop med exempelvis polygrip, så parallellt som möjligt.
Är det så att det dåliga ryktet berror på att clipset inte suttit på riktigt, eller är det något i sammanpressandeprocessen som gör låset klent?
 
andersbrink skrev:
Rätt monterat är inte ett vanligt kedjelås den svagaste länken utan bara en länk som vilket annan länk som helst. Pressar man på ytterplattan med en tång eller slår dit den med en hammare får man skylla sig själv. Man SKA använda sig av ett verktyg som pressar på plattan absolut parallellt med länknitarna, annars kan man lika gärna använda sig av en bit snöre för att hålla ihop kedjan. Sen ska låsblecket, efter montering, pressas dikt an mot länkplattan - med samma verktyg. Låser man sen med silikon... ska det till våldsamt mycket yttre påverkan innan ett kedjelås falerar.

Vad är det för verktyg du snackar om, och vad menar du med "parallellt med länknitarna"? Rita och berätta gärna!
:)
 
PacMan skrev:
Vad är det för verktyg du snackar om, och vad menar du med "parallellt med länknitarna"? Rita och berätta gärna!
:)

Man använder samma vertyg som vid nitning då man pressar ihop nitlänkar, fast man använder ett ändverktyg med lite djupare urfasning så att nitändarna inte bottnar. Inpressningsmomentet för kedjelås och en nitat kedja är densamma, är det inte det - byt kedjelås. Viktigt är att länkplattan inte wobblar det minsta och "ryms upp" så att den blir mindre tajt. Är man bekväm med kedjelås kan man (om man vill) fortsätta att använda dem men har man inte rätt vertyg eller är det minsta osäker på om det blev bra, nita kedjan. Kostar så lite... jämfört med vad för slags skador som kan uppstå.
 
andersbrink skrev:
Man använder samma vertyg som vid nitning då man pressar ihop nitlänkar, fast man använder ett ändverktyg med lite djupare urfasning så att nitändarna inte bottnar. Inpressningsmomentet för kedjelås och en nitat kedja är densamma, är det inte det - byt kedjelås. Viktigt är att länkplattan inte wobblar det minsta och "ryms upp" så att den blir mindre tajt. Är man bekväm med kedjelås kan man (om man vill) fortsätta att använda dem men har man inte rätt vertyg eller är det minsta osäker på om det blev bra, nita kedjan. Kostar så lite... jämfört med vad för slags skador som kan uppstå.

Så man måste alltså ändå köpa ett sånt där verktyg, för 500-1000 spänn? :gnissla
 
PacMan skrev:
Så man måste alltså ändå köpa ett sånt där verktyg, för 500-1000 spänn? :gnissla

Är ni ett gäng som håller ihop och åker eller är med i en MC-klubb faller det ju sig naturligt att man skaffar en sån liten pryl gemensamt. Kostnad per person? Pengar för 10 liter bensin?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top