På tal om skurna fyrtaktare så har jag försökt förhandla ner priset på en såda, jag äger nämligen redan en motor som passar i det chassit.
Först kostade den 7500kr, och han tyckte att alla bara skambjöd men många var tydligen intresserade. Jag bjöd honom 5kkr och han tyckte antagligen att det var ett skambud också.
Han har troligen bara kört tvåtaktare i sitt liv för han tror att det bara är kolv och cylinder som behövs när man kört den torr på olja.
Det gick en tid och annonsen uppdateras med priset 6kkr så jag skickar ett meddelande att mitt bud ligger kvar. Nej, han hade minsann många intresserade nu....
Ytterligare ett dygn senare får jag meddelande att nu har han minsann beställ nytt big bore kit så att han kan laga den själv, om han bara orkar. Jag frågar ifall han kontrollerat om toppen är hel, men nej det har han såklart inte gjort.
Jag tyckte det var kaxigt att beställa delar innan man vet vad som är trasigt.
Men det var inget problem att han hade köpt big bore kit för det var ju bara att handla mer delar ifall mer var trasigt.
Jag vågade inte fråga om han kollat vevlagret.... och kanske cylinder och kolv dessutom inte ens är trasigt på hans hoj.
Ett bra exempel på en typiskt dålig prioritetsordning när man har ett motorhaveri.
EDIT: Nu har han höjt priset till 8500kr pga man får med en begagnad big bore cylinder och två utslitna kolvar.