Trasig motor tar stopp vid TDC

Jag är absolut ingen expert men som ovanstående säger: byt kolvar och ventiler.

Att återanvända dessa skapar en massa "hot spots" vilket man verkligen inte vill ha i en sådan här motor med gissningsvis mycket hög kompression.

Skadan i cylindern, är den precis ovanför vändkanten/vändpunkten? Då borde det väl inte hända så mycket där.

Jag är absolut ingen expert men som ovanstående säger: byt kolvar och ventiler.

Att återanvända dessa skapar en massa "hot spots" vilket man verkligen inte vill ha i en sådan här motor med gissningsvis mycket hög kompression.

Skadan i cylindern, är den precis ovanför vändkanten/vändpunkten? Då borde det väl inte hända så mycket där.
den ligger precis i överkanten, kolven verkar ändå gå ända upp jäms med toppen på cylindern så viss risk finns att skadan möter kolven. ska kolla lite mer noga.

men jag har lite andra nybörjarfrågor nu när jag kollar kolv och packning;

- ser att det finns olika storlekar på kolven typ 77.96 mm, 77.97 mm etc, ska jag bara välja standard minsta storleken? vet ju inte om cylindern är förstorad på något sätt.

- även cylinderpackningar finns i olika tjocklekar, vilken väljer man där?

Du ska köpa 77.96, den andra är till väldigt slitna cylindrar vilket din knappast är efter 60h.

Skadan på cylinder är uppenbarligen ovanför kolvringens vändkant så den har ingen direkt påverkan på nåt så länge inget sticker ut och kan gnugga på kolven eller skapa tryck mot andra sidan av cylindern.

Därför måste eventuella sådana detaljer putsas bort.

Är du osäker så placera kolvringen där och se så att ingenting trycker in kolvringen. Du kan däremot räkna med att se en glipa där ljus skiner förbi i själva skadan. Det är okej, för det är ändå ingen glidyta där uppe.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!