Trasig gänga i motorn…

Tips för att hålla rakt, jag borrar upp ett rostfritt rör i borrdia och sen sätter det i ett tjockare och rakt alublock, det går ju även att göra i stål.
17508376517117802611565606002585.jpg

Den sneda till vänster var en prototyp för att kolla presspassningen för röret.

Tips för att hålla rakt, jag borrar upp ett rostfritt rör i borrdia och sen sätter det i ett tjockare och rakt alublock, det går ju även att göra i stål.
View attachment 517309

Den sneda till vänster var en prototyp för att kolla presspassningen för röret.
Ja, det är viktigt att det blir rakt. Jag hade en gsxr1000 med en hemmalagad snedgängad oljeplugg. Omöjlig att få tät med en kopparbricka, men det funkade i alla fall med en gummistålbricka.

Det är sannolikt en M6 och då blir nästa dimension M8 så det är väldigt mycket man måste gå upp i dimension då.
M7 existerar ju men är väldigt ovanliga men möjligtvis finns det hos Sifvert eller så kan man tillverka en.

Men helicoil är nog en enklare lösning.

M7 är vanligt på sextiotals Citroën. Så det går att hitta via dessa kanaler.

Med vänlig hälsning,

M7 är vanligt på sextiotals Citroën. Så det går att hitta via dessa kanaler.

Med vänlig hälsning,

Om du mot förmodan hittar en bildelshandlare som äger ett skruvsortiment och dessutom säljer Citroen.
De flesta säljer väl bara originalskruv i plastförpackning med ett reservdelsnummer som säger var den passar men helt utan dimensioner.

Varför vet jag det? Jo, jag har försökt köpa metrisk fingängad skruv via bilhandlare som säljer japanska bilar. Skruv finns men går inte söka efter dimension.

Alltså.

Hatten av. Applåder, pukor och trumpeter.

Vilken kunskapsbank av allt mellan himmel och jord som medlemmar besitter.

Perfekt vad gäller vikt/styrka för ändamålet. Varför använda tyngre eller svagare… #ingenjörsprodukter

Med vänlig hälsning,
Jag känner igen det här #ingenjörsprodukter !
Varje skruv vald för sitt ändamål. För byta fläkt på en Electrolux kyldisk för sådär 25 år sedan behövde man väl ca 4 olika skruvmejslar för få loss allt för det var ihopskruvat med Insex, plåtskruv med 1/4" skalle, och flatskruvar med ett spår över skallen.
Vilken överraskning det var att få se en kyldisk från Korea (fabriken startad som U-landshjälp av Japan i Korea). En och samma "plåtskruv" användes överallt i disken, montören på jobbet börjar dagen med att fylla skruvfickan med "plåtskruv". Sedan gissar jag han har en skruvdragare med en bits för "plåtskruven" och så är det bara köra på. Gissa vad tid och pengar det sparar från konstruktion till inköp till montering i att inte göra en #ingenjörsprodukt med rätt skruv på varje plats utan köra en kompromiss rakt över så långt det går.

Perfekt vad gäller vikt/styrka för ändamålet. Varför använda tyngre eller svagare… #ingenjörsprodukter

Med vänlig hälsning,
Säkert men om man hittar den "på Citroën från 60-talet" är det inte direkt något som fler har anammat, antagligen pga någon anledning tänker jag :)

Säkert men om man hittar den "på Citroën från 60-talet" är det inte direkt något som fler har anammat, antagligen pga någon anledning tänker jag :)
Pga av ökade konstnader för konstruktion, inköp, lagerkostnader, inköp och underhåll av gängverktyg, plats i verktygsmagasinet i maskinerna, tid för verktygsbyten i maskinerna osv.....

Last edited:
M7
Ventilkåpsskruvar Suzuki GSXR750/1100 GSF 85-08
BMW motorer bil
Ford
m.fl
Udda men inte ovanlig men det är svårt att hitta på lösvikt så skippa den dimensionen i era fix och trixlösningar.

M7 sitter monterade på gaffel kronan på min Gasgas.

Är det ett sånt lock med två långa skruv i toppen och en kortare nere som Yamaha har på en del stånkor och det är nån av dom långa så är det nog bara att dela för att få det bra gjort 😖
Fick göra en sån operation med helicoil för länge sen men delade och satte helicoil i alla hålen då för har Hulken haft hojen innan så är nog dom andra också på gränsen
Det är den korta skruven i botten… skall kolla med en pinnskruv och hålla tummarna för att gängan är längre.

På 80-talet satt busstidtabellerna i Örebro fast vid hållplatsen med med M7 skruv och mutter har jag hört.
På 80-talet satt busstidtabellerna i Örebro fast vid hållplatsen med med M7 skruv och mutter har jag hört.
Om nu TS bor i Göteborg så är det väl bara ca 30 mil till Örebro?
Då kan ju en lösning vara att åka dit och gå i dikena kring gamla busshållplatser, jag ger mig fan på att det finns någon nedvält skylt....

Om jag får tag i lite gängor… vad tror ni då om loctite för att fästa den för evigt. Sedan köra med kupolmutter?

Den skruven funktion är inte bara att hålla locket på plats,den tömmer även oljefilter huset på olja när man byter filter.
Det är därför det sitter en o ring där,för att täta,det gör det inte på dom två översta.

• Gilla
Reaktioner: DaK
Den skruven funktion är inte bara att hålla locket på plats,den tömmer även oljefilter huset på olja när man byter filter.
Det är därför det sitter en o ring där,för att täta,det gör det inte på dom två översta.
Det är väl så att det är en ”bleeder”.
Så den skruven öppnar man när man bytt olja, för att lufta, och se till så att oljan pumpas runt i systemet.
Men det måste ju bli tätt, och den måste kunna fylla sin funktion.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon