Transponder ?

Axxexs skrev:
"Från och med 2005 måste alla A-förare ha egna AMB-transpondrar vid samtliga SM deltävlingar. SVEMOs RR-sektion erbjuder därför AMB-transpondrar till rabatterat pris. Läs mer om de två transpondertyperna nedan"

Jag är B förare och det är snart 2006. Så hur ligger landet inför det?
Har hört att vi ska ha egna transpondrar.

Kör du din första säsong som B-förare behöver du inte köpa transponder och inte om du är juniorförare heller.
Kör du dock din andra/tredje säsong eller vilken du är inne på så måste du köpa en egen.
Den informationen fick vi på mötet i karlskoga

Bikerbitch skrev:
"Från och med 2005 måste alla A-förare ha egna AMB-transpondrar vid samtliga SM deltävlingar. SVEMOs RR-sektion erbjuder därför AMB-transpondrar till rabatterat pris. Läs mer om de två transpondertyperna nedan"

Jag är B förare och det är snart 2006. Så hur ligger landet inför det?
Har hört att vi ska ha egna transpondrar.

Tänkte mest på var man kunde köpa och för bra pris. SVEMO kunde köpa in transpondrarna till ett bra pris och sålde dom utan att ta någon förtjänst på dom. Tror t.o.m att amb höjde priset på dom mitt i säsongen + att euron gick upp så att SVEMO sålde dom med liten förlust. Billigare än så går dom inte att köpas nya! Kommer säkert gå upp i priset med några tior till nästa år dvs.

Dom som var på rr-mötet i Kga säger att det fanns ett förslag på att b-förare som haft licens ett år ska köpa egen transponder. 125jnr + nytagna b-förare slipper köpa egen dock.

Alicia skrev:
Kör du din första säsong som B-förare behöver du inte köpa transponder och inte om du är juniorförare heller.
Kör du dock din andra/tredje säsong eller vilken du är inne på så måste du köpa en egen.
Den informationen fick vi på mötet i karlskoga

Om man inte var med på mötet i Karlskoga. Får man då informationen utav SVEMO? Vet du något om det?

När kan man beställa.... jag råkade sälja min nya transponder till nordgren i somras.... Borde köpa en ny... snacka om kapitalförstöring....

Bikerbitch skrev:
Om man inte var med på mötet i Karlskoga. Får man då informationen utav SVEMO? Vet du något om det?

Det liknar ju apskit som så mycket annat. Om det nu ska bli så måste man ju få information om det i god tid, men med Svemo nähä. Då ska man gå på ett rykte ifrån ett möte som vanligt.
Och om vi nu ska ha det, kommer det då blir billigare att anmäla sig till tävlingarna? Jag menar dom har ju ingått i anmälningsavgiften tidigare.
Har för mej att Jörgen Player sa att dom kostade 500 att hyra en helg för en A-förare som inte hade någon egen.
Det innebär ju att anmälningsavgiften indirekt stiger med 500 om man ska ha med sig en egen.

3000:- som dom kostar är mycket pengar för en slö B-förare, jag menar det är ju hela nästa års däcksbudget. :hihi

Mvh en comebackandes Sleven

Jag vill veta vilka däck vi ska åka på. Om man ska ha transponder och så givetvis om det blev regndäck när vi röstade.

Vem ska man maila tro?

I dom flesta länderna måste föraren själv ha egen transponder. Sverige har länge haft så att arrangören stått för dom genom att ha egna eller fått hyra in dom. Dom transpondrarna har använts i flera år och börjar få dåliga batterier och signal. Är därför man även i Sverige kommer få ha sin egen transponder.

Fördelen med egen transponder är bl.a att man kan gå in och se alla sina varvider man kört på tävlingshelgerna mm på mylaps.com.

Mötet i Kga var öppet för alla att komma dit och det finns protokoll från 23 sept att ladda hem därifrån som säger att man ska påverka att alla förare ska skaffa egen transponder.

Ni som har egen transponder och som har läst instruktionsboken dåligt så ska transpondern underhållsladdas var tredje månad. Kanske läge om man inte gjort d nu dvs...

Axxexs skrev:
Mötet i Kga var öppet för alla att komma dit och det finns protokoll från 23 sept att ladda hem därifrån som säger att man ska påverka att alla förare ska skaffa egen transponder.

Med risk att låta negativ. Jag förväntar mig lite information utav t ex Svemo eftersom det finns en RR sektion. Kanske ett litet mail så man vet vad som händer o sker. Men jag kanske har för höga krav?

Bikerbitch skrev:
Med risk att låta negativ. Jag förväntar mig lite information utav t ex Svemo eftersom det finns en RR sektion. Kanske ett litet mail så man vet vad som händer o sker. Men jag kanske har för höga krav?

Nä sådant borde haft hunnit komma upp på tex roadracing.se nu. September var ju lång tid sen man hade dom diskusionerna uppe. Kommer inte ihåg om det stått något om det i IB under information från SVEMO?

Axxexs skrev:
I dom flesta länderna måste föraren själv ha egen transponder. Sverige har länge haft så att arrangören stått för dom genom att ha egna eller fått hyra in dom. Dom transpondrarna har använts i flera år och börjar få dåliga batterier och signal. Är därför man även i Sverige kommer få ha sin egen transponder.

Fördelen med egen transponder är bl.a att man kan gå in och se alla sina varvider man kört på tävlingshelgerna mm på mylaps.com.

Ni som har egen transponder och som har läst instruktionsboken dåligt så ska transpondern underhållsladdas var tredje månad. Kanske läge om man inte gjort d nu dvs...

Visst kan jag förstå det, men då när dom inte behöver hyra in dom eftersom vi har egna så måste det ju bli billigare för dom att arrangera=billigare anmälningsavgift?

Och nej det har inte stått i IB.

sleven skrev:
Visst kan jag förstå det, men då när dom inte behöver hyra in dom eftersom vi har egna så måste det ju bli billigare för dom att arrangera=billigare anmälningsavgift?

Och nej det har inte stått i IB.

Om alla andra kostnader runtomkring hade varit samma så kanske man hade kunnat sänka. Men när man hör att banägare höjer banhyrorna med tex 5k mer/dag till nästa år mm så tvivlar iaf jag på det..

I vissa fall så när arrangören hyr in transpondrar så ingår det även någon som sköter allt runt om kring som har med tidtagningen att göra. Även om man har egen transponder behövs det någon som ordnar så att allt fungerar och den tar betalt för sin service dvs.

Alternativet hade kanske varit att dom köpt in nya transpondrar och höjt startavgifterna istället. Nu blir det en engånssumma som man får slå ett genomsnitt på dom racen man kör och sen kanske man kan sälja sin transponder när man slutar och får tillbaka en del.

Sen vet jag att det funnits lite missnöje för dom funktionärerna som skött monteringen av transpondrarna. Stressigt då dom flesta kommer precis innan dom ska ut på sina pass och sen får dom stå i avgaser hela dan och montera dom. Dom kommer iaf bli glada över att slippa gör det jobbet.

Last edited:
Hulkster skrev:

http://www.est.se/Transponder_info.htm

AMB MX Laddningsbar Transponder
Antal tilgängliga nummer: Obegränsat
Max. hastighet: 120 km/h
Position: max monterings höjd : 120 cm, ovan mark
Drift tid : min. 3 dagar efter att den är fullt uppladdad (Grön Lysdiod)
Ladd tid : min. 24 timmar för att bli full laddad ( OBS LÄNGRE MED 12 V Laddaren )
LaddIndikatorn : Lysdioden visar drifttid i antal dagar ( Två blink = 2 dagar )
Storlek : 71 x 50 x 22 mm
Vikt: 90 g
Kappsling: Vatten och skaktålig
Tempatur område : 32 - 122 F
Sänder signal till slinga via : Magnetisk induktion
Laddare: 12 VDC / 0.05 A via 220 VAC adapter eller 12V cigarett uttag

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back