Transponder ?

6008pro skrev:
Håll igen nu!!!!!
De här transpondrarna som det refererast till är till för Crossen.
Det är inte den varianten som är avsedd för vår verksamhet i RR där vi har betydligt högre hastigheter vid målpasseringar.

Var väl lite det jag ville belysa med den texten jag la in där jag hade markerat Max. hastighet: 120 km/h med fetstil.... :fakta

Hittar inte heller nåt på SVEMO's sida. Måste stå i nåt gammalt protokoll nånstans.... Verkar tydligen som det är bestämt iaf, så det är väl lika bra att inhandla en... :rolleyes:

Vilken ska man välja?
Finns ju två olika. TranX 260 som man måste ladda upp, och underhållsladda under vintern. Och TranX 260-DP som går på hojens egna strömförsörjning.
Den senare verkar ju enklare att använda eftersom man eliminerar risken för att komma till banan med en strömlös transponder eftersom man glömt ladda den...

Vad säger ni som har transpondrar idag? Fördelar? Nackdelar?

Macke skrev:
Vilken ska man välja?
Finns ju två olika. TranX 260 som man måste ladda upp, och underhållsladda under vintern. Och TranX 260-DP som går på hojens egna strömförsörjning.
Den senare verkar ju enklare att använda eftersom man eliminerar risken för att komma till banan med en strömlös transponder eftersom man glömt ladda den...

Vad säger ni som har transpondrar idag? Fördelar? Nackdelar?

Beror väl till det mesta vad man kör för hoj och vad man har tänkt kunna köra. Kör du en räjserhoj så är det inte mycket att diskutera, då är det transponder med eget batteri då räjshojar inte har generator.

Kör du standard gathoj så kan du ju köra med varianten som kopplas in på hojens elsystem, då har du ju generator som laddar.

Kör du standard hoj men funderar på att byta till räjshoj något år senare så är det med batteri.

Rolle Rotax skrev:
Beror väl till det mesta vad man kör för hoj och vad man har tänkt kunna köra. Kör du en räjserhoj så är det inte mycket att diskutera, då är det transponder med eget batteri då räjshojar inte har generator.

Kör du standard gathoj så kan du ju köra med varianten som kopplas in på hojens elsystem, då har du ju generator som laddar.

Kör du standard hoj men funderar på att byta till räjshoj något år senare så är det med batteri.

Alltså borde en som jag kan koppla in på hojens elsystem vara det bästa för mig... :tummenupp

Tack

Mailade svemo och frågade var någonstans informationen fanns angående transpondrar. Jag hittade den inte i den tjocka boken man fick vid licenstagningen heller. Får se om man får något svar..

Bikerbitch skrev:
Mailade svemo och frågade var någonstans informationen fanns angående transpondrar. Jag hittade den inte i den tjocka boken man fick vid licenstagningen heller. Får se om man får något svar..

Är väl inte så mycket att bråka om även om det inte finns någon regel. Flertalet arrangörer har börjat ta ut hyra, mellan 200 och 500 per gång. Behövs inte många tävlingar förräns du har tjänat in genom att köpa.

Samt bekvämligheten! Man laddar den innan man åker iväg eller på väg till banan och den håller hela helgen. Du kan åka till utsläppet när DU VILL och komma ut, behöver inte vänta på att någon ska leta upp din transponder etc.

Har köpt fast det inte är något krav i Classic, just av ovanstående skäl. Ända frågan jag ställer mig nu är om jag ska köpa en till då jag ska köra 2 hojar eller om jag ska flytta över. Med 2st missar man inte att flytta över om det är jäktigt...

Rolle Rotax skrev:
Är väl inte så mycket att bråka om även om det inte finns någon regel. Flertalet arrangörer har börjat ta ut hyra, mellan 200 och 500 per gång. Behövs inte många tävlingar förräns du har tjänat in genom att köpa.

Samt bekvämligheten! Man laddar den innan man åker iväg eller på väg till banan och den håller hela helgen. Du kan åka till utsläppet när DU VILL och komma ut, behöver inte vänta på att någon ska leta upp din transponder etc.

Har köpt fast det inte är något krav i Classic, just av ovanstående skäl. Ända frågan jag ställer mig nu är om jag ska köpa en till då jag ska köra 2 hojar eller om jag ska flytta över. Med 2st missar man inte att flytta över om det är jäktigt...

Det är jävligt bra om man vill ha koll på hur länge grejerna snurrat. Bara be dem sätta på tidtagningen när man är å tränar och be om en utskrift när man åker därifrån.

/JPS

Just det här med att B-förarna ska ha egna är ju något nytt så det lär inte finnas i någon regelbok heller.
Tycker att det verkar krångligt att inte ha sin egen då det har varit strul med vissa transspondrar som B-förarna har haft, då dom inte har visat tider med mera.

Bikerbitch skrev:

Bråka? Jag har ingenting emot att köpa en transponder om du tror det.
Det enda jag vill ha är information. Så fort ett beslut är taget ska det väl dyka upp på hemsidan så att man kan planera säsongen litegrann.

Rolle Rotax skrev:

Planering... en möjlighet som endast är vissa förunnat inom RR-Sverige.

Y

Bikerbitch skrev:
Bråka? Jag har ingenting emot att köpa en transponder om du tror det.
Det enda jag vill ha är information. Så fort ett beslut är taget ska det väl dyka upp på hemsidan så att man kan planera säsongen litegrann.

Bikerbitch skrev:
Ja jag tycker det är konstigt. Säsongen börjar ju ganska så snart. 3 månader går fort.
Köp en transponder så är problemet ur världen, det ligger i hålet i plånkan istället. :D

Bikerbitch skrev:
Nej så kan man ju inte hålla på. Först information. Sen köpa. :näsblod
Håller helt med dig Jannicka!

Jag mejlade Lodnert och fick följande svar:

"Hej Kenneth!

Frågan angående transponder har kommit upp. Behöver jag inhandla en egen för att tävla i 250SP?

Åsa.

Hej Åsa!
Tyvärr är det så att all måste skaffa en egen transponder, om man inte är första års B-förare eller junior.

kenneth"

Trist, men nu vet vi allafall att alla vi måste köpa transponder.
Eller låna av en kompis från en annan klass :)

åhhh inte en utgift till ..
blir det något grupp köp kanske??

R1Lillen skrev:
åhhh inte en utgift till ..
blir det något grupp köp kanske??

Det är redan ett gruppköp med rabatt från Svemo. AMB behagar ta samma dyra pris över hela världen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back