Trakasserad av polisen?

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Hej!

Liten bakgrund som är viktig att nämna för att historien ska bli lättare att förstå:

Jag har en god vän som vi kan kalla A. Han har en bror som är kriminellt belastad. Broren rör sig bland annat i kriminella mcgäng och håller på med lite skumma affärer, däribland droger.

Historian:

På juldagen bestämde jag och tre vänner, däribland A, att julklapparna hade tärt lite väl hårt på månadsbudgeten och att vi således skulle ha en killkväll med lite bärs, skitsnack och Tvspel hemma hos mig. Billigt och kul! Och passade dessutom perfekt då sambon gjorde stan osäker med sina vänninor.

Så där satt vi och käkade jordnötter och lirade Gran Turismo när vi kom på att vi kanske skulle kolla läget inne i stan ändå, hade ju hört att det skulle vara riktigt mycket folk. Vid detta laget hade vi hunnit få i oss två Carlsberg Pilsner på 4.6%.

När vi efter en promenad befann oss i centrum så bestämmer vi oss för att "ta ett varv" och se om man får lust att gå in någonstans. Vi hinner gå ungefär 400m när vi möter en grupp om tre polismän. Den ena säger - Hej A! Varpå han tar tag i A och håller honom i händerna och de andra två formar en liten cirkel kring A. Därefter kommer frågorna haglandes. - Vart har du varit? - Vart ska du gå? - Är du full? - Har du tagit några olagliga preparat? Vart är din bror ikväll? - Vad gör din bror? o.s.v

Jag som stod precis bredvid sa till A att endast svara på vad han heter, vad han har för personnr och vart han bor. Inget annat! - Va knäpptyst, inte ett ord utöver det! Sa jag.

Detta gjorde den ena polismannen tämligen irriterad varpå han bad mig gå! Jag flyttade mig ett par meter för att undvika att handgripligen bli flyttad, trots att jag fick en liten knuff från en av de mer passiva polismännen.

A bestämde sig för att trots mina rekommendationer svara på frågorna kring honom. Han svarade att han endast hade druckit två mellanöl och att han absolut inte håller på med olagliga substanser. Han svarade även på vart han hade varit och att han inte riktigt visste ännu vart han skulle gå.
När polismannen sedan ställde frågorna kring hans bror valde A att besvara frågorna med "Det kan jag inte svara på".
Detta gjorde polismannen förbannad, minst sagt, och han började lysa A i ögonen med ficklampa.
Därefter sa han till sina kolleger att han minsann tyckte att A:s ögon var röda och att han misstänkte narkotikabrott.
Polismannen frågade A varför hans ögon var röda varpå A svarade Espen (undertecknad) har hund och jag är allergisk, det har jag papper på. Och allergimedecinerna ligger i jackfickan Dessutom jobbar jag natt och har inte sovit så mkt.
Polismannen säger att han ändå misstänker narkotikabrott och bestämmer sig för att ta in A för provtagning.

Efter att ha avlagt provet som självklart efter första analys visar negativt så släpper dom honom och han får promenera tillbaka till stan. Där möter han oss och vi har förstås massa frågor. Jag frågar varför han valde att "spela med" och svara på frågorna och A svarade att han var rädd för repressalier i form av att få sitta i fyllecell under natten eller att de skulle bli ännu mer ojusta när dom stoppar honom i fortsättningen. För att stoppa honom i fortsättningen det var minsann något polismannen hade lovat att det skulle han göra varje gång han såg honom! Detta leder till min första fråga:

Får polisen sätta vem som helst i fyllecell trots att de inte har promille i blodet? Han skulle ju knappast ha gett utslag att tala om efter två 4.6% som intogs en och en halv timma innan och därefter en promenad på 20 min?

Till saken hör också att detta var tredje gången A blev stoppad. Det var dock första gången det gick så långt som till provtagning. Och varje gång är det samma frågor kring A:s bror. Det är alltid samma polismann som stoppar honom. Vad förfrågon om varför han väljer att stoppa A hela tiden svarar polismannen att A har setts med sin bror!

Jag vet att denna form av "punktmarkering" är en vanligt förekommande taktik för att göra livet svårt för kriminella. Därför kommer vi till andra frågan:

Kan polisen verkligen göra så här? Jag menar att han har setts tillsammans med sin bror kan ju omöjligt vara motiv nog för att stoppa A hela tiden så här. A har dessutom inte en enda punkt i belastningsregistret, inte ens p-böter eller fortkörningar då han inte äger en bil eller körkort

Jag har efter långa övertalningsförsök gått bet om att få A att uppsöka en Advokat och diskutera problemen. A intalar sig själv att de snart tröttnar och att det blir lugnare då! Men jag vill inte ge mig, jag gillar inte när poliser utövar sin makt på detta sätt! Detta leder till de sista frågorna:

Finns det någon åklagare som vill ta sig ann detta fall tro? Är det trakasserier? Vad har A för chans vid väckt åtal?

Hoppas det finns någon som kan svara på dessa frågor, jag känner att 1500:-/timman är lite dyrt för att konsultera en advokat när det trots allt inte är mig det berör. Det hade varit kul om någon av poliserna som huserar på forumet hade gett en kommentar också, men jag antar att dom inte vill kommentera deras kollegors agerande!

Mvh

Nu kommer det kanske låta lite hårt men det är bara en analys av fakta av en som inte är polis.

Poliserna har väl inte gjort något egentligt övertramp eller brott.
Dom misstänkte din polare för att vara drogpåverkad och tog in honom för provtagning.
Dom passade på att fråga honom om hans kriminelle bror.

Espen skrev:
Får polisen sätta vem som helst i fyllecell trots att de inte har promille i blodet? Han skulle ju knappast ha gett utslag att tala om efter två 4.6% som intogs en och en halv timma innan och därefter en promenad på 20 min?

Fyllecell hamnar du väl bara i om du är redlös och inte kan ta hand om dig själv eller ?

Espen skrev:
Kan polisen verkligen göra så här? Jag menar att han har setts tillsammans med sin bror kan ju omöjligt vara motiv nog för att stoppa A hela tiden så här. A har dessutom inte en enda punkt i belastningsregistret, inte ens p-böter eller fortkörningar då han inte äger en bil eller körkort

A finns ju med i spaningsregistret och är noterad som bror till kriminelle X. Så han är under observation från polisens sida. Sen punktmarkerar dom honom för att kunna komma åt X den vägen.
Det hela är väl lite på gränsen till trakaserier men dom verkar ju hålla sig inom lagens gränser: stannar honom, kollar ifall han är drogpåverkad och frågar lite frågor.

Espen skrev:
Finns det någon åklagare som vill ta sig ann detta fall tro? Är det trakasserier? Vad har A för chans vid väckt åtal?

Det tror jag knappast, tyvär.

Skall han ha en chans att gå den rättsliga vägen så bör han väl dokumentera allt han blir utsatt för. Tid, plats, osv. banda alla frågor han får av polisen och dokumentera verkligen allt.

Last edited:
Wiseguy skrev:
2686452

Fyllecell hamnar du väl bara i om du är redlös och inte kan ta hand om dig själv eller ?

.

Har blivit slängt i fyllecell, de ville att jag skulle ta på mig ett brott jag ej gjort. Finns många vittnen till hur de bar bort mig till polisbuss.
Detta var på en marknad, de hade för lite att göra (folk skötte sig)
när jag totalvägrade skriva under något jag ej gjort, så blev jag slängd i fyllesell (många mil hem) då jag och kompisar hade druckit öl.

Så när jag blev frisläppt var det bara att försöka ta sig hem ca 8 mil kl04 å spöregn:mad:

Och ja vi var ej stupfulla, vi var blandat gäng, nyktra onyktra. 23-60 år

Så vist finns det poliser till allt:huvet

Wiseguy skrev:
2686452 Nu kommer det kanske låta lite hårt men det är bara en analys av fakta av en som inte är polis.

Poliserna har väl inte gjort något egentligt övertramp eller brott.
Dom misstänkte din polare för att vara drogpåverkad och tog in honom för provtagning.
Dom passade på att fråga honom om hans kriminelle bror.

Jo tyvärr, det är detta jag misstänker med. Dom får agera så här men det är emot all moral tycker jag.
Att polismannen i stort sett vet om att drogtestet skulle visa negativt, det är ju självklart! Det är bara ett sätt att försöka få A att släppa på information gällandes A:s bror.

Men ändå så tycker jag... det får inte gå till så här! Får väl konsultera en advokat kanske trots allt!

Wiseguy skrev:
2686452
A finns ju med i spaningsregistret och är noterad som bror till kriminelle X. Så han är under observation från polisens sida. Sen punktmarkerar dom honom för att kunna komma åt X den vägen.
Det hela är väl lite på gränsen till trakaserier men dom verkar ju hålla sig inom lagens gränser: stannar honom, kollar ifall han är drogpåverkad och frågar lite frågor.

Jo, men frågan är hur länge man kan stanna någon med motivet att kolla om denne är drogpåverkad när den misstänkte inte har ett förflutet av droger. Aldrig visar positivt på provtagningar och dessutom, förutom sin äldre bror, inte har ett umgänge som rör sig i narkotikakretsar! Att allt detta är för att komma åt A:s bror är ju självklart!

Det måste ju finnas en gräns på hur länge man får "punktmarkera" ett vittne, som han faktiskt bara blir i detta fall!

Wiseguy skrev:
2686452
Det tror jag knappast, tyvär.

Skall han ha en chans att gå den rättsliga vägen så bör han väl dokumentera allt han blir utsatt för. Tid, plats, osv. banda alla frågor han får av polisen och dokumentera verkligen allt.

Han har fakiskt printat ner alla gånger han blivit stoppad. Det borde väl finnas polisrapporter från aktuella datum som beskriver misstankar och tillvägagångssätt från polisens sida! A har ju inte spelat in något!

Hoppas att A får en lösning på sitt problem, det är sådär kul att bli stoppad varje gång man går till stan. Pinsamt är det också!

Gott nytt år!

Mvh

Last edited:
Espen skrev:
2686444Jag som stod precis bredvid sa till A att endast svara på vad han heter, vad han har för personnr och vart han bor. Inget annat! - Va knäpptyst, inte ett ord utöver det! Sa jag.
Som jag ser det så är det i praktiken ditt fel.
Med denna uppmaning så triggar du hela situationen.
Givetvis börjar polisen att undra vad han har att dölja, när polaren står brevid och uppmanar honom att hålla käft.
Sedan är cirkusen igång...

Om du hade hållit käft från början, så hade förmodligen det hela stannat vid en snabb utfrågning på gatan.

Mina 0,02 €

NoPinky skrev:
2686866 Som jag ser det så är det i praktiken ditt fel.
Givetvis börjar polisen att undra vad han har att dölja, när polaren står brevid och uppmanar honom att hålla käft.

Om du hade hållit käft från början, så hade förmodligen det hela stannat vid en snabb utfrågning på gatan.

Mina 0,02 €

Man har alltid rätt att vara tyst! Och jag triggade ingenting... dom vet att han inte har något att dölja. Detta var tredje gången han blev stoppad på lite mindre än två veckor!

Jag blev bara irriterad då dom förstörde vår tänkta utekväll och ville att A skulle göra det lite jobbigt för dem!

Mina 20$

Edit: Kom på nu att du omöjligt kan ha läst hela första inlägget! Då hade du vetat att det inte var jag som triggade situationen att bli som den blev!

Gott nytt!

NoPinky skrev:
2686866 Som jag ser det så är det i praktiken ditt fel.

Mina 0,02 €

Precis vad jag tänkte säga..

Finns de nå mer korkat än att stå o säga till sin kompis "säg inget bla bla bla"
För de första så har A nog full koll på dedär själv, o för de andra så gör såntdär bara polisen ännu mer fundersam.

Men jag har väl tydligen inte heller läst hela första inlägget nu.

Förhoppningsvis så kommer As broder fram till att hans livsstil och val av umgänge påverkar hans familj och att det kanske är dags att klippa sig och skaffa ett jobb.

supernaut skrev:
2687676 Förhoppningsvis så kommer As broder fram till att hans livsstil och val av umgänge påverkar hans familj och att det kanske är dags att klippa sig och skaffa ett jobb.

Snarare hans familj som påverkar han!
Om du läst lite i texten så ser du det är hans bror som e "gangstern".

Men du tkr kanske han ska säga upp kontakten med hans familj?
O sen klippa sig...

Freddola skrev:
2688145 Snarare hans familj som påverkar han!

O sen klippa sig...

De e bra att du läser ordentligt först me :tummenupp

Espen skrev:
2686920 Man har alltid rätt att vara tyst! Och jag triggade ingenting... dom vet att han inte har något att dölja. Detta var tredje gången han blev stoppad på lite mindre än två veckor!

Jag blev bara irriterad då dom förstörde vår tänkta utekväll och ville att A skulle göra det lite jobbigt för dem!

Mina 20$

Edit: Kom på nu att du omöjligt kan ha läst hela första inlägget! Då hade du vetat att det inte var jag som triggade situationen att bli som den blev!

Gott nytt!

Visst har man rätt att vara tyst. Men det har inte slagit dig att det kan verka misstänkt att As polare (dvs du) säger till A att inte säga något? Det låter ju verkligen som om ni/han har något att dölja då. Så nog kan man säga att det var du som triggade det hela genom att lägga dig i diskussion och kommentera det på det sätt som du gjorde. Om A nu blivit stoppad så många gånger så vet han säkerligen hur han ska bete sig, och jag tror helt enkelt att det inte hade blivit nåt mer om du bara låtit situationen vara.
Du skriver också att du ville att A skulle göra det lite jobbigt för dem. Well...om man jäklas med polisen kan man inte räkna med att få till svar från dem att "förlåt oss att vi störde er, ha nu en jättetrevlig utekväll, och drick inte för mycket, pojkar!"

Utan tvekan hade ni kunnat fortsätta er utekväll bara genom att vara lite tillmötesgående istället. Ja, jag har läst hela tråden, och säkerligen NoPinky också.

Last edited:
Om det finns dokument som styrker att det varit SAMMA polisman vid flera tillfällen1o att du dessutom ALLTID varit negativ vid både drog o alkotest så tror jag att du kan ha en fet chans att få honom fälld för trakasseri.Men då utgår jag ifrån att du är HELT clean som du säger.Finns det minsta anledning att anklaga dig för några som helst misstankar om brott spricker hela skiten.

Freddola skrev:
2688145 Snarare hans familj som påverkar han!

O sen klippa sig...

Din kompis kallar du för A, hans bror är en gangster.
Gangsterbrorsan borde kanske se över sina livsval, nu när hans familj blir påverkad av de val han gjort.

Förhoppningsvis klarare.

Espen skrev:
2686444 Hej!

Liten bakgrund som är viktig att nämna för att historien ska bli lättare att förstå:

....Mvh

Antagligen lyckades du sabba hela kvällen för att du skulle spela Allan och heja på din kompis så att han skulle käfta med polisen. Det lärde vi oss i moppe-åldern att det är mindre begåvat.

Vad tycker du att polisen ska göra? Din polare A är så pass känd av polisen att de tilltalar honom på gatan. Men det är bara A's brorsa som har ett skumt förflutet?? Låter föga troligt...

Din polare har bara sin brorsa(och dig) att tacka för sin mysiga nyårsafton. OM han vill leva utan polisuppmärksamhet så får han bryta kontakten med sin brorsa, eller sköta den jävligt sparsamt. Umgås man med grovt kriminella så får man faktiskt skylla sig själv att man får ögon på sig.

Vad tusan menar du skulle vara trakasserier? Provtagningen?

Espen skrev:
2686920 Man har alltid rätt att vara tyst! Och jag triggade ingenting... dom vet att han inte har något att dölja. Detta var tredje gången han blev stoppad på lite mindre än två veckor!

...

Du ser för mycket amerikanske tv-serier. Vad tjänar du på din "rätt" att inte svara på frågor??
Din polare borde skaffa sig andra polare än såna som står och hetsar polisen på dom. Du kanske känner dig riktigt gangsta-fräck men hur kul tror du din polare tyckte att det var??

Last edited:
Chrille skrev:
2689266 Antagligen lyckades du sabba hela kvällen för att du skulle spela Allan och heja på din kompis så att han skulle käfta med polisen. Det lärde vi oss i moppe-åldern att det är mindre begåvat.

Vad tycker du att polisen ska göra? Din polare A är så pass känd av polisen att de tilltalar honom på gatan. Men det är bara A's brorsa som har ett skumt förflutet?? Låter föga troligt...

Din polare har bara sin brorsa(och dig) att tacka för sin mysiga nyårsafton. OM han vill leva utan polisuppmärksamhet så får han bryta kontakten med sin brorsa, eller sköta den jävligt sparsamt. Umgås man med grovt kriminella så får man faktiskt skylla sig själv att man får ögon på sig.

Vad tusan menar du skulle vara trakasserier? Provtagningen?

Nej det faktum att dom (eller snarare den polismannen) stoppar honom så fort han stöter på A. Det är det som är trakasserierna. Att jag sa som jag sa var bara för att jag var så innerligt trött på dem.

Chrille skrev:
2689266
Du ser för mycket amerikanske tv-serier. Vad tjänar du på din "rätt" att inte svara på frågor??
Din polare borde skaffa sig andra polare än såna som står och hetsar polisen på dom. Du kanske känner dig riktigt gangsta-fräck men hur kul tror du din polare tyckte att det var??

Ena sekunden är A också skum, för inte kan man väl få denna uppmärksamhet från polisens håll om man är helt oskyldig. Andra sekunden är det synd om honom som har så elaka kompisar som jag som står och hetsar polisen på honom!

Hur fan kan det vara mitt fel att det som hände hände... om ni läser texten igen så ser ni att jag sa till honom att vara tyst men han valde att skita i mig och prata med polisen. Och han åkte in för provtagning ändå?!
Alla andra gånger han har blivit stoppad då jag inte vart med, det är väl givetvis mitt (gangstanigga-espen) fel också?! Löftet från polisen i fråga om att han ska stoppa A varje gång han ser honom. Det måste ju också vara mitt fel!

För fan chrille, lugna dig!

Last edited:
Espen skrev:
2689442 ...
För fan chrille, lugna dig!

Ska jag lugna mig?

A
Din polare har ett skumt förflutet och får skylla sig själv att det kommer surt efter.

B
Du förvärrade situationen genom att provocera polisen med att vara så där "jag säger inte ett ord utan advokat"-belevad.
"Jag som stod precis bredvid sa till A att endast svara på vad han heter, vad han har för personnr och vart han bor. Inget annat! - Va knäpptyst, inte ett ord utöver det! Sa jag.

Detta gjorde den ena polismannen tämligen irriterad varpå han bad mig gå!"

C
Det är så jävla sorgligt att din polare borde bryta umgänget med sin bror. Det är inte hans eller ditt fel, bara brorsans. Umgås man med grovt kriminella blir man favvis hos den lokala lagen.

A, B eller C
Inte alla, men ett par bör stämma. I vilket fall som helst ser jag inte snuten uppträdande som något märkligt. B är totalt onödig men man lär sig att inte reta BosseBatong i onödan.

Espen skrev:

Mina 20$

Gott nytt!

Du triggade det... visst allt var inte därför du sa så ,men du hade ett litet finger i spelet för att göra polisen mer misstänksam... Sen tycker jag det värkligen daltas för mycket i det här landet. Låt polisen försöka göra sitt jobb, ibland värkar det som om polisen inte för göra någonting...Om brodern till A stjäl din hoj dödar dina syskon eller dylikt när han är drog påverkad m.m skulle det va kul?, Polisen försöker ligga steget före och försöker göra så att det ej ska hända något, och då måste de tyvär ibland fråga ut m.m den som är bekant till den som är kriminel.

Svårt för polisen att veta att A är drogfri om dom inte testar honom.

Drogfri och ostraffad behöver inte betyda att man inte pundat och inte begått brott, isf skulle inte polisen kunna testa någon för ingen pundar från födseln.

Om det är så att en polis har bestämt sig för att trakassera A så är det ju kass, på riktigt.
Men då får man utgå från att A aldrig tagit droger, inte förvarat stöldgods åt sin misslyckade brorsa, att A uppger allt han vet om sin brorsa och dennes kompisar för att hjälpa polisen i sitt arbete osv. Och det stämmer?! ;)
I annat fall finns det anledning för polisen att fråga A om saker och ting.

Last edited:
Chrille skrev:
2689491 Ska jag lugna mig?

A
Din polare har ett skumt förflutet och får skylla sig själv att det kommer surt efter.

B
Du förvärrade situationen genom att provocera polisen med att vara så där "jag säger inte ett ord utan advokat"-belevad.
"Jag som stod precis bredvid sa till A att endast svara på vad han heter, vad han har för personnr och vart han bor. Inget annat! - Va knäpptyst, inte ett ord utöver det! Sa jag.

Detta gjorde den ena polismannen tämligen irriterad varpå han bad mig gå!"

C
Det är så jävla sorgligt att din polare borde bryta umgänget med sin bror. Det är inte hans eller ditt fel, bara brorsans. Umgås man med grovt kriminella blir man favvis hos den lokala lagen.

A, B eller C
Inte alla, men ett par bör stämma. I vilket fall som helst ser jag inte snuten uppträdande som något märkligt. B är totalt onödig men man lär sig att inte reta BosseBatong i onödan.

Okej!

B: Stämmer!
Jag ger mig, det kan hända att det var dumt av mig att säga så, men jag kunde läsa situationen såpass mkt att jag vet att det varken gjorde från eller till gällande om dom skulle plockat in honom eller inte!

C: Stämmer!
Jo, det är sorgligt, nu är det tyvärr så att det är enda brodern! Det är inte lätt att bryta och A hoppas väl så där härligt naivt att han kan få brodern att ändra sig. Och vem hade inte gjort det? Jag hade ju aldrig slutat hoppas och ställt upp om det hade gällt någon av mina syskon!

Lam-Kaka skrev:
2689508 Du triggade det... visst allt var inte därför du sa så ,men du hade ett litet finger i spelet för att göra polisen mer misstänksam... Sen tycker jag det värkligen daltas för mycket i det här landet. Låt polisen försöka göra sitt jobb, ibland värkar det som om polisen inte för göra någonting...Om brodern till A stjäl din hoj dödar dina syskon eller dylikt när han är drog påverkad m.m skulle det va kul?, Polisen försöker ligga steget före och försöker göra så att det ej ska hända något, och då måste de tyvär ibland fråga ut m.m den som är bekant till den som är kriminel.

Om A:s bror snor min mc och kör på mina syskon så står jag först i kö om det kommer till att straffa honom! Jag är inte kompis med honom!

Det är jätte bra av polisen att agera mot kriminalitet, men om dom vill punktmarkera någon så tycker jag att A är fel person! Dom vet vem brodern är, varför inte punktmarkera honom?! Då lär dom ju få massa trevligt snask att tugga på...

General E skrev:
2689528 Svårt för polisen att veta att A är drogfri om dom inte testar honom.

Drogfri och ostraffad behöver inte betyda att man inte pundat och inte begått brott, isf skulle inte polisen kunna testa någon för ingen pundar från födseln.

Om det är så att en polis har bestämt sig för att trakassera A så är det ju kass, på riktigt.
Men då får man utgå från att A aldrig tagit droger, inte förvarat stöldgods åt sin misslyckade brorsa, att A uppger allt han vet om sin brorsa och dennes kompisar för att hjälpa polisen i sitt arbete osv. Och det stämmer?! ;)
I annat fall finns det anledning för polisen att fråga A om saker och ting.

Nej det är verkligen sant! Och dom har inte testat honom innan. Men nu är det gjort och han lämnade ändå stationen med ett löfte att denna polismann tänker fortsätta stoppa honom...

Jag har känt A i stort sett hela mitt liv, och nej, han tar aktivt avsånd till sin bors kriminella aktiviteter. Han har heller aldrig tagit droger i annan form än sprit och snus! Inte har han förvarat något åt sin bror heller!
När det gäller att berätta om sin bror för polisen men han har väl gett dom adressen och tfn.nr. Och när det geller boderns umgänge så vet A precis lika mkt som jag... nada!

God fortsättning allihopa!

UrbanTiger skrev:
2689539 Ska det var så jävla svårt att ge polisen ett telefonnummer som dom kan ringa om dom vill nått. När dom har det så bör inga opåkallade ingripanden från polisens sida behövas. Händer det ändå så gör man en anmälan hos polisen, PUNGT :pungt

Dom har hans nummer och adress till både arbetsplats och hem!

Last edited:

Denna text finns att hitta på riksdagen.se, motion 2001:/02:Ju384.

"En polisiär uppgift är att ingripa mot berusade personer, under förutsättning att det finns anledning att tro, att någon kan komma till skada. Lagstödet för polisen att ingripa mot en berusad finns i lagen om berusad person (LOB).

För att ett omhändertagande ska kunna ske måste den berusade vara så berusad att han inte kan ta hand om sig själv. Ytterligare ett skäl kan vara att han är våldsam och att han därigenom kan skada andra. Kriterierna för ett omhändertagande enligt LOB är omfattande. Enkelt uttryckt ska en person vara näst intill redlöst berusad för att ett omhändertagande ska komma ifråga.

I förarbeten betraktas LOB som en vårdlag. Lagstiftaren har haft för avsikt att den omhändertagne ska komma under någon form av vård."

Då det gäller omhändertagande så skall de i första till sjukhus eller annan vårdplats. Men om de är aggressiva, bråkiga e.dyl. så tas de inte emot på dessa ställen utan låses in på en polisstation.

Polisen får ju alltid prata med människor och ställa frågor till dem. T.ex. om var dennes bror finns, men det får inte övergår i trakasserier. I detta fall så kan jag inte svara på vilken nivå det ligger på då jag inte har alla fakta och omständigheter. De enda jag vet är det du beskriver och det är inte tillräckligt för mig. Jag tycker att din polare ändå gör rätt som svarar på polisens frågor men jag förstår även dina argument och dina reaktioner.

För att få svar på denna fråga är att göra en polisanmälan. Den går sedan vidare till avdelningen för interna utredningar. Alla ärenden som hamnar där tittar en åklagare på och bedömer om man skall utreda ärendet ytterligare eller inte. Går man vidare i ärendet så kommer polismannen/polismännen att kallas till förhör och likaså din polare. Sedan bedömmer man återigen om man skall väcka åtal mot poliserna eller inte. Detta är nog den bästa vägen att gå till att börja med. Om ärendet inte leder någon vart så kan han anmäla igen och igen. Eller också kan man vända sig till en advokat för att få råd om hur man skall göra. Det finns advokater som tar emot för rådgivning för någon summa som jag inte känner till, en del kan även ge gratis råd men då under en kortare tid (t.ex. 30 min eller liknande). De finns att hitta i telefonkatalogen.

Jag vet inte om detta blev ett svar som du önskade men jag hoppas att det ändå kan vara till någon hjälp.

Mvh
Kjelle

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP