Trafikverket testar kantstolpar för vilt

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Idag går Trafikverket ut med en pressrelease att de på prov sätter upp stolpar längs vägkanterna som varnar om det är vilt nära vägen.

http://www.trafikverket.se/Aktuellt.../Dalarna/2012-01/Kantstolpar-varnar-for-vilt/

Låter ju skitsmart, men jag hörde på radiointervjun också, och då sade projektledaren David Björklöv ungefär så här: Vi har kalibrerat IR strålarna så att de varnar för rådjur eller större, m.a.o. den storlek på djur som kan skapa trafikolyckor.

De har alltså glömt oss hojåkare igen (som med vajerräckena).... Utan att utnämna mig själv till Einstein så kan jag snabbt enkelt faställa att flest viltolyckor sker senvår, sommar och tidig höst. Det är ju lustigt nog samma period som det är flest hojar finns ute....

Jag menar, att panga in i en grävling med hoj är ju skitkul ...
 
fast ska den varna för grävlingar, harar, katter, duvor och koltrastar kommer den där stolpen gå till facket och klaga
 
Bara köpa Goldwing. En gubbe här uppe klöv en ren på mitten efter E4:an när han var ute och tog en tur (förra sommarn tror jag det var). :tummenupp
 
Hur nära behöver djuren vara för att stolparna ska varna? Varnar dom om djuren går mellan stolparna så är dom väl i princip redan på vägen och man borde nog se dom ändå? Iofs. så verkar ju folk vara så uppmärksamma att man skulle kunna tro att döda vinkeln täcker 360 grader runt bilen...

Viker sig skiten direkt om en mc-förare åker in i stolpen eller är dom solida typ?

Sen att dom är solcellsdrivna... kom igen, hur pålitligt låter det, särskilt vid gryning och vinterhalvåret?
 
Ska bli intressant att läsa om hur resultatet blev sedan. En bra idé i alla fall som förhoppningsvis funkar i praktiken också.
 
Bra idé, men...

...undrar vad en sån stolpe kostar?

Det är ju klart att det sparar man nog snabbt in på alla skadade och sjukskrivna som viltolyckorna innebär.
 
2011, dog 3 motorcyklister i kollision med djur: 2 mot älg och 1 mot rådjur. 2010, var det inga!

Tycker det är bra att Trafikverket tester och tar nya initiativ, för att lösa ett stort problem för trafikanter. Om detta test går bra, kanske man löser grävling i en fortsättning..
 
2011, dog 3 motorcyklister i kollision med djur: 2 mot älg och 1 mot rådjur. 2010, var det inga!

Tycker det är bra att Trafikverket tester och tar nya initiativ, för att lösa ett stort problem för trafikanter. Om detta test går bra, kanske man löser grävling i en fortsättning..

Varför skall vi behöva dö för att komma in i den statistiken? Hur många olyckor var det som orsakades av uppspringande vilt?

Dessutom är det nog en hel del människor som väjer för en stenhård grävling även fast de sitter i en bil.
 
Var tycker du man ska dra gränsen, grävling, hare, duva, ekorre, råtta, mus, skalbagge, myra,
 
Hur nära behöver djuren vara för att stolparna ska varna? Varnar dom om djuren går mellan stolparna så är dom väl i princip redan på vägen och man borde nog se dom ändå? Iofs. så verkar ju folk vara så uppmärksamma att man skulle kunna tro att döda vinkeln täcker 360 grader runt bilen...

Viker sig skiten direkt om en mc-förare åker in i stolpen eller är dom solida typ?

Sen att dom är solcellsdrivna... kom igen, hur pålitligt låter det, särskilt vid gryning och vinterhalvåret?


Läser jag fel om det är ett test för att se om det kan tänkas finnas någon nytta med det?
Idéen är ju under utveckling.

Så lgnäll inte när de för en gångs skull försöker komma med nya idéer.

Ska åka ner och syna stolparna sen. Bor inte långt ifrån.

Dal-Mausen
 
Var tycker du man ska dra gränsen, grävling, hare, duva, ekorre, råtta, mus, skalbagge, myra,

Vad tycker du själv? Redan idag finns det ju hemlarm med Ir däckare som exkluderar djur under en viss vikt/storlek.

Men, men andemeningen i mitt första inlägg var att trafikverket resonerade som de gjorde när det gäller vilken storlek på djur som orsakar olyckor.

Personlingen klyver jag hellre ett smalt rådjur än att pang in en stenhård grävling.
 
Vad tycker du själv? Redan idag finns det ju hemlarm med Ir däckare som exkluderar djur under en viss vikt/storlek.

Men, men andemeningen i mitt första inlägg var att trafikverket resonerade som de gjorde när det gäller vilken storlek på djur som orsakar olyckor.

Personlingen klyver jag hellre ett smalt rådjur än att pang in en stenhård grävling.

Personligen kör jag hellre över en grävling än på ett vildsvin.
 
Jag körde på ett rådjur med en bil i sjuttio, den bara sladdrade till där framme, blev inte ett märke på bilen. Stendöd givetvis och vägde mindre än en collie. Så det är nog även mitt #1 djurkrock med hoj också.
 
Vad tycker du själv? Redan idag finns det ju hemlarm med Ir däckare som exkluderar djur under en viss vikt/storlek.

Men, men andemeningen i mitt första inlägg var att trafikverket resonerade som de gjorde när det gäller vilken storlek på djur som orsakar olyckor.

Personlingen klyver jag hellre ett smalt rådjur än att pang in en stenhård grävling.

Jag tycker du är gnällig.
Det är väl bättre att det varnar när det faktisk finns en stor risk för möte med djur av större storlek( rådjur, vildsvin och uppåt)

Ska den varna för smådjur och liknande så tror jag att folk kommer att skita i dem.
Så istället för att sänka farten så kommer trafikanterna (även sporthojarna)tänka -ähh de är väl nån jävla uggla i trädet nu igen.
 
Jag tycker du är gnällig.
Det är väl bättre att det varnar när det faktisk finns en stor risk för möte med djur av större storlek( rådjur, vildsvin och uppåt)

Ska den varna för smådjur och liknande så tror jag att folk kommer att skita i dem.
Så istället för att sänka farten så kommer trafikanterna (även sporthojaIrna)tänka -ähh de är väl nån jävla uggla i trädet nu igen.

Gnällig? Du är ju obstinat istället:tummenupp
Skitsamma, jag tänkte i min enfald att om de kan välja storlek på vad stolparna varnar för. Så tänkte jag att när de ändå håller på, att stolparna kunde kalibreras på LITE mindre djur än rådjur, som t.ex. en vuxen grävling.
 
Läser jag fel om det är ett test för att se om det kan tänkas finnas någon nytta med det?
Idéen är ju under utveckling.

Så lgnäll inte när de för en gångs skull försöker komma med nya idéer.

Ska åka ner och syna stolparna sen. Bor inte långt ifrån.

Dal-Mausen

Javisst är det ett försök men för mig känns det som att folk kommer brista ännu mer i uppmärksamhet när det finns ytterligare saker att se på annat än vad som faktiskt händer på vägen och förlita sig på att sakerna faktiskt alltid fungerar som dom ska.

Visst kan det kanske fungera men då får dom väl ändå ha en stor radie att läsa av, hjälper ju inte mycket om den bara läser av diket precis vid vägen.
 
2011, dog 3 motorcyklister i kollision med djur: 2 mot älg och 1 mot rådjur. 2010, var det inga!

Tycker det är bra att Trafikverket tester och tar nya initiativ, för att lösa ett stort problem för trafikanter. Om detta test går bra, kanske man löser grävling i en fortsättning..

känns som SMC bör lyfta frågan med det växande problemet med vildsvin... de är låga tjocka och rejält bastanta längs med vägen som dessa viltvarnare med stor sannolikhet kommer missa!
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top