Trafikverket testar kantstolpar för vilt

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Idag går Trafikverket ut med en pressrelease att de på prov sätter upp stolpar längs vägkanterna som varnar om det är vilt nära vägen.

http://www.trafikverket.se/Aktuellt.../Dalarna/2012-01/Kantstolpar-varnar-for-vilt/

Låter ju skitsmart, men jag hörde på radiointervjun också, och då sade projektledaren David Björklöv ungefär så här: Vi har kalibrerat IR strålarna så att de varnar för rådjur eller större, m.a.o. den storlek på djur som kan skapa trafikolyckor.

De har alltså glömt oss hojåkare igen (som med vajerräckena).... Utan att utnämna mig själv till Einstein så kan jag snabbt enkelt faställa att flest viltolyckor sker senvår, sommar och tidig höst. Det är ju lustigt nog samma period som det är flest hojar finns ute....

Jag menar, att panga in i en grävling med hoj är ju skitkul ...
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
fast ska den varna för grävlingar, harar, katter, duvor och koltrastar kommer den där stolpen gå till facket och klaga
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bara köpa Goldwing. En gubbe här uppe klöv en ren på mitten efter E4:an när han var ute och tog en tur (förra sommarn tror jag det var). :tummenupp
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Hur nära behöver djuren vara för att stolparna ska varna? Varnar dom om djuren går mellan stolparna så är dom väl i princip redan på vägen och man borde nog se dom ändå? Iofs. så verkar ju folk vara så uppmärksamma att man skulle kunna tro att döda vinkeln täcker 360 grader runt bilen...

Viker sig skiten direkt om en mc-förare åker in i stolpen eller är dom solida typ?

Sen att dom är solcellsdrivna... kom igen, hur pålitligt låter det, särskilt vid gryning och vinterhalvåret?
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ska bli intressant att läsa om hur resultatet blev sedan. En bra idé i alla fall som förhoppningsvis funkar i praktiken också.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra idé, men...

...undrar vad en sån stolpe kostar?

Det är ju klart att det sparar man nog snabbt in på alla skadade och sjukskrivna som viltolyckorna innebär.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
2011, dog 3 motorcyklister i kollision med djur: 2 mot älg och 1 mot rådjur. 2010, var det inga!

Tycker det är bra att Trafikverket tester och tar nya initiativ, för att lösa ett stort problem för trafikanter. Om detta test går bra, kanske man löser grävling i en fortsättning..
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
2011, dog 3 motorcyklister i kollision med djur: 2 mot älg och 1 mot rådjur. 2010, var det inga!

Tycker det är bra att Trafikverket tester och tar nya initiativ, för att lösa ett stort problem för trafikanter. Om detta test går bra, kanske man löser grävling i en fortsättning..

Varför skall vi behöva dö för att komma in i den statistiken? Hur många olyckor var det som orsakades av uppspringande vilt?

Dessutom är det nog en hel del människor som väjer för en stenhård grävling även fast de sitter i en bil.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Var tycker du man ska dra gränsen, grävling, hare, duva, ekorre, råtta, mus, skalbagge, myra,
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Hur nära behöver djuren vara för att stolparna ska varna? Varnar dom om djuren går mellan stolparna så är dom väl i princip redan på vägen och man borde nog se dom ändå? Iofs. så verkar ju folk vara så uppmärksamma att man skulle kunna tro att döda vinkeln täcker 360 grader runt bilen...

Viker sig skiten direkt om en mc-förare åker in i stolpen eller är dom solida typ?

Sen att dom är solcellsdrivna... kom igen, hur pålitligt låter det, särskilt vid gryning och vinterhalvåret?


Läser jag fel om det är ett test för att se om det kan tänkas finnas någon nytta med det?
Idéen är ju under utveckling.

Så lgnäll inte när de för en gångs skull försöker komma med nya idéer.

Ska åka ner och syna stolparna sen. Bor inte långt ifrån.

Dal-Mausen
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Var tycker du man ska dra gränsen, grävling, hare, duva, ekorre, råtta, mus, skalbagge, myra,

Vad tycker du själv? Redan idag finns det ju hemlarm med Ir däckare som exkluderar djur under en viss vikt/storlek.

Men, men andemeningen i mitt första inlägg var att trafikverket resonerade som de gjorde när det gäller vilken storlek på djur som orsakar olyckor.

Personlingen klyver jag hellre ett smalt rådjur än att pang in en stenhård grävling.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad tycker du själv? Redan idag finns det ju hemlarm med Ir däckare som exkluderar djur under en viss vikt/storlek.

Men, men andemeningen i mitt första inlägg var att trafikverket resonerade som de gjorde när det gäller vilken storlek på djur som orsakar olyckor.

Personlingen klyver jag hellre ett smalt rådjur än att pang in en stenhård grävling.

Personligen kör jag hellre över en grävling än på ett vildsvin.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag körde på ett rådjur med en bil i sjuttio, den bara sladdrade till där framme, blev inte ett märke på bilen. Stendöd givetvis och vägde mindre än en collie. Så det är nog även mitt #1 djurkrock med hoj också.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Vad tycker du själv? Redan idag finns det ju hemlarm med Ir däckare som exkluderar djur under en viss vikt/storlek.

Men, men andemeningen i mitt första inlägg var att trafikverket resonerade som de gjorde när det gäller vilken storlek på djur som orsakar olyckor.

Personlingen klyver jag hellre ett smalt rådjur än att pang in en stenhård grävling.

Jag tycker du är gnällig.
Det är väl bättre att det varnar när det faktisk finns en stor risk för möte med djur av större storlek( rådjur, vildsvin och uppåt)

Ska den varna för smådjur och liknande så tror jag att folk kommer att skita i dem.
Så istället för att sänka farten så kommer trafikanterna (även sporthojarna)tänka -ähh de är väl nån jävla uggla i trädet nu igen.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Jag tycker du är gnällig.
Det är väl bättre att det varnar när det faktisk finns en stor risk för möte med djur av större storlek( rådjur, vildsvin och uppåt)

Ska den varna för smådjur och liknande så tror jag att folk kommer att skita i dem.
Så istället för att sänka farten så kommer trafikanterna (även sporthojaIrna)tänka -ähh de är väl nån jävla uggla i trädet nu igen.

Gnällig? Du är ju obstinat istället:tummenupp
Skitsamma, jag tänkte i min enfald att om de kan välja storlek på vad stolparna varnar för. Så tänkte jag att när de ändå håller på, att stolparna kunde kalibreras på LITE mindre djur än rådjur, som t.ex. en vuxen grävling.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Läser jag fel om det är ett test för att se om det kan tänkas finnas någon nytta med det?
Idéen är ju under utveckling.

Så lgnäll inte när de för en gångs skull försöker komma med nya idéer.

Ska åka ner och syna stolparna sen. Bor inte långt ifrån.

Dal-Mausen

Javisst är det ett försök men för mig känns det som att folk kommer brista ännu mer i uppmärksamhet när det finns ytterligare saker att se på annat än vad som faktiskt händer på vägen och förlita sig på att sakerna faktiskt alltid fungerar som dom ska.

Visst kan det kanske fungera men då får dom väl ändå ha en stor radie att läsa av, hjälper ju inte mycket om den bara läser av diket precis vid vägen.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
2011, dog 3 motorcyklister i kollision med djur: 2 mot älg och 1 mot rådjur. 2010, var det inga!

Tycker det är bra att Trafikverket tester och tar nya initiativ, för att lösa ett stort problem för trafikanter. Om detta test går bra, kanske man löser grävling i en fortsättning..

känns som SMC bör lyfta frågan med det växande problemet med vildsvin... de är låga tjocka och rejält bastanta längs med vägen som dessa viltvarnare med stor sannolikhet kommer missa!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top