Trafikverket testar kantstolpar för vilt

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har kört över en hare med min gamla RD-350. Det gick väldigt snabbt och jag hann bara instinktivt välja att skippa bromsen för att inte tappa kontrollen över hojen under kollisionen. Det duttade till lite i styret och inget mer. Jag vände tillbaka och såg haren ligga med platt mage (i två delar som satt ihop tack vare skinnet) på vägen.

Jag fick inte ens blodstänk eller trasiga kåpor!
En grävling lärdock inte vara lika mjukt att köra över, och ett vildsvin vill jag inte tänka på! De ställer sig väl bara och spjärnar emot och så är det som att köra in i en betongsugga med hojen!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur nära behöver djuren vara för att stolparna ska varna? Varnar dom om djuren går mellan stolparna så är dom väl i princip redan på vägen och man borde nog se dom ändå? Iofs. så verkar ju folk vara så uppmärksamma att man skulle kunna tro att döda vinkeln täcker 360 grader runt bilen...

Viker sig skiten direkt om en mc-förare åker in i stolpen eller är dom solida typ?

Sen att dom är solcellsdrivna... kom igen, hur pålitligt låter det, särskilt vid gryning och vinterhalvåret?

Det är väl naturligtvis så att det är en solcell som laddar ett batteri så att den har ström dygnet runt. Det är inte så svårt.
Som exempelvis sådana där små lampor för att sätta i trädgården. Dom lyser halva natten bara på ljuset under dagen.
Och dom här stolparna behöver ju bara lysa om något är i närheten. Då blir det ännu lättare att få batterierna att räcka.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Gnällig? Du är ju obstinat istället:tummenupp
Skitsamma, jag tänkte i min enfald att om de kan välja storlek på vad stolparna varnar för. Så tänkte jag att när de ändå håller på, att stolparna kunde kalibreras på LITE mindre djur än rådjur, som t.ex. en vuxen grävling.

Problemet är ju att man alltid har falsklarm. Ställer man in dom för lite mindre vilt så kanske dom börjar larma sporadiskt för små ekorrar och harar och då kommer dom ju att varna hela tiden och ingen kommer att orka bry sig om dom längre.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Det är väl naturligtvis så att det är en solcell som laddar ett batteri så att den har ström dygnet runt. Det är inte så svårt.
Som exempelvis sådana där små lampor för att sätta i trädgården. Dom lyser halva natten bara på ljuset under dagen.
Och dom här stolparna behöver ju bara lysa om något är i närheten. Då blir det ännu lättare att få batterierna att räcka.

Men sen måste ju sensorerna söka efter djuren hela tiden också, det lär ju dra lite juice det med. :)
 

tkdrille

Guest
De satte upp ett övergångställe med sensorer för större djur vid osby. Djuren valde en annan väg, de tyckte väl att spänningen dog när folk blev varnade.
Sen blinkar fanskapet fastän där inte är några djur. Så sensorer är nog bara början tills de hittat något bra.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
att de kan betvivlar jag inte men jag tror att det har att göra med att de ska varna för den storlek som står för "mest" olyckor.
Så om flest olyckor händer med kanin så kanske de kallibreras för det...*rofl
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
OM grundproblemet för ALLA trafikanter är att potentiellt farligt stora djur kan komma upp på vägen så borde syftet vara att se till att vägen inte kan passeras överhuvudtaget= Äkta trafiksäkerhet för alla

Jag förstår att syftet är gott, men min uppfattning är att det här är exempel på att göra fel saker mindre fel istället för att göra rätt saker rätt.

Ska alla vägar ev. få denna teknik?
Rimligen borde det bli så isf och då måste driftsäkerheten för tekniken vara i princip 100 % och är den pålitlig kommer troligtvis farten att öka och vi får förmodligen andra olyckor istället.

Då borde väl även fordonets hastighet styras via teknik från vägkanten?

Om Trafikverket med ordet trafikant även avser MC bör även vildsvin och grävling tas med i testet.

Det ÄR dock bra att testa olika saker även för att få reda på vilka som kan uteslutas.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Se det såhär: Du blir nu varnad om en älg har planerat att stega ut på vägen eller ett djur i rådjursstorlek.
Innan denna teknik testades, så fanns där ingen varning.

Är ju superbra!!

Tekniken utvecklas ju, T-Forden hade inte samma säkerhetsnivå som tex en dagens V70, men bägge var och är bilar. Ge det en chans att utvecklas så kanske man slipper nicka en älg i sommar!
 

tkdrille

Guest
Ser många tjatar om vildsvin. Hur många har kört på vildsvin med en motorcykel? Hur många av er har sett vildsvin i verkligheten säg dagtid när de är ljust. Jag har sett vildsvin vid 3 tillfällen i mitt liv och alla tillfällen var vid närmare nattetid. Rådjur ser jag mer än vid 1 tillfälle varje vecka oftast morgon och kväll men även dagtid. Älg har jag sett en hittils sedan förra vintern.

Eftersom rådjur tillhör de mest påkörda djuret och även älg så är de kanske inte så konstigt de fokuserar på de heller.
Är ni inte nöjda varför inte skriva en lista och lämna in?
 
Nyheter
Stenegärd på Gränsö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Top