Trafikförsäkringsföreningen, de har gjort fel, hur gör jag?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag köpte en hoj den 2.a feb. vid köpet ställdes hojen av på ägarbytespappret inkl. de fyra siffrorna.
När jag kollade på vägverket så står att hojen bytte ägare den 2.a feb men den ställdes av den 6.e feb.
Idag fick jag inbetalningskortet........
Jag ska ringa dom imorgon, det är 2000:- jag gärna slipper betala.
Har någon erfarenhet av det här, det är ändå inte jag som gjort fel!

räknas som avställd då vägverket får in pappret, och tydligen har dom fått in det den 6e. du får betala räkningen i vilket fall som helst. går väl att ställa av hojen på nätet vilket tar någon minut. hade du gjort det där hade du inte fått hem någon räkning.

så har jag uppfattat d iaf. :tummenupp

Vill inte vara avig men sök och du skola finna.

Detta har diskuterats flödigt på SH.

var väl bara några veckor sen sist nån skrev om samma grej?!

Last edited:
Men det där är ju om man glömt försäkra, jag ställde ju av i samband med köpet. Är de verkligen så jävliga att man måste ställa av innan köpet för att inte åka dit på det här? Det är ju osannolikt ologiskt!

Du är inte ensam och ja logik saknas:krama

Men det där är ju om man glömt försäkra, jag ställde ju av i samband med köpet. Är de verkligen så jävliga att man måste ställa av innan köpet för att inte åka dit på det här? Det är ju osannolikt ologiskt!

Vill man vara stensäker så ser man till att säljaren ställer av via nätet. På så sätt är hojen redan avställd när köparen registreras som ägare.

du ska ställa av hojen i samband med köpet, men du gör det via nätet då registreras det direkt. skickar du in pappret räknas det inte förräns dom fått d. då måste du försäkra hojen eftersom den räknas som i trafik ända tills vv har ändrat til avställd.

hahahaha.... guuud vad jag älskar det här landet....:huvet

När man skickar in regbeviset så räknas ägarbytesdagen den dag man skrivit
i på regbeviset, MEN om du samtidigt ställer av den så räknas den dag som
inläsningscentralen i Visby scannar in regbeviset.

Har för mig att det till och med står på regbeviset numera, jag fick rätt i precis
samma situation eftersom det regbevis som användes i mitt fall var av den
äldre typen och inte hade den information tryckt på regbeviset.

Sorry! Men så ologiskt är det!

Numera skriver jag alltid fram ägarbytesdagen EN vecka så att regbeviset ska
hinna scannas in, man får skriva "fram" ägarbytesdagen MEN inte skriva tillbaka den.

Det du kan göra är att skriva till Transportstyrelsen(numera) och ändra
ägarbytesdagen, han du handlade skall intyga på samma skrivelse att det
blev fel ägarbytesdag angiven på regbeviset.

Det har fungerat för flera som jag hjälpt med samma sak.

KentW

Jahopp... och så undrar de varför myndighetsföraktet är så stort.

Se det som extraskatt som går till något gott. Annars kan du skattekompencera det genom att skita i att betala TV-licens ett år.:tungan

Bara att bita i sura äpplet...

Ack, men det är nog som de övriga talarna sagt. Men det är i alla fall billigare än om man tar försäkringsbudet jag fick på nätet från Gjensidige Försäkring då jag kollade vad en Buell XB12SS skulle kosta mig, nämligen över 190' per år. Slängde upp en skärmdump på bloggen också

Har gjort exakt samma sak. Samtalet kan du bespara dig det ger ingenting dock har man förhoppningsvis lärt sig något.

// Spindisc

gjorde samma sak i sommras ..
Det är bara å betala in .
spara slantarna genom å ringa .. :tummenupp

gjorde samma sak i sommras ..
Det är bara å betala in .
spara slantarna genom å ringa .. :tummenupp

Ja att ringa TRF är utsiktslöst, men skriver du till Transportstyrelsen så fixar det sig!

KentW

Samma hände mig. Ringde och klagade och de sa att jag skulle ringt in eller ställt av via internet. När jag då förklarade att jag inte kunde göra detta iom att jag inte ägde fordonet då så fick jag svaret att de skulle trott mig om ja ringt in... smart

Det är väl något som händer väldigt ofta så de tjänar säkert massor på skiten också.

Annat är det när man ska ställa på, inte fan funkade det o då blev det olalgigt att framföra fordonet. Kul som fan när man planerat in för att kunna köra.

TFF är kvarlevorna av stasi som flydde till sverige när muren föll, inte mycket o göra tyvärr.

Ja att ringa TRF är utsiktslöst, men skriver du till Transportstyrelsen så fixar det sig!

KentW

Jaså det visste jag inte faktist inte .. har gjort det misstaget 2 gånger blir lika förbannad varje gång..
Får hoppas på att man inte gör det 3 gånger ahhahah

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...