Trafikförsäkringsföreningen, de har gjort fel, hur gör jag?

Det står väldigt klart och tydligt på exakt samma lapp som man skriver på och skickar in. Varför skriver man på avtal utan att läsa det först?

Men det här är väl en nyligen genomförd förändring från deras sida visst? Har man fyllt i såna här i tjugo år kanske man tror att inget ändrats?

I Sverige behöver vi ju tydligen dyra statliga kampanjer så fort man ändrar något som går att läsa sig till, kanske hade behövts i detta fall också?

"rädda zebrafolket"

Själva regeln om avställning och ägarbyte bakåt i tiden har funnits sedan 1991 vad jag vet. Kan vara äldre än så. Har alltid varit så att endast den dag vv får papper som uppfyller kraven kan vara första dag som fordonet avställs.

Denna upplysning har mig veterligen alltid stått på regbeviset, även på den tiden det bara var ett papper. Gäller bara att läsa på papperet....

jag gjorde samma miss fast i två dagar påställd utan föräkring men i samband me ägarbytet..nu e den avstäld självklart och d har gått 1,5 månad utan ngn faktura på dom två dagarna..ngn som vet hur länge d tar för dom o skicka den jävla fakturan innan jag stissar ihjäl mig för den e avställd....

har du inte fått nån än så lär du inte få nån heller. De brukar vad jag har förstått skicka ut brev efter ca 1 vecka...

... Häng mig dock inte om jag har fel o du får en faktura om 1 månad. ;)

jag personligen själv tror att dom har lagt ner d för d kan fan inte komma en faktura typ nästa månad för dessa två dagarna men men d kan dom ändå med deras makt tyvärr..men jag lägger ner detta nu, d kan inte bara komma en faktura helt sjukt annars..

Jag har en kompis som fick en faktura efter ett halvår för 3 år sedan. Dom kan kräva minst 2 år bakåt i tiden.

Tvillingsyrran har en bil som dom hela tiden trott varit försäkrad, dom har dock kört i 2 år oförsäkrat. Just nu sitter försäkringsbolaget och räknar bakåt i tiden, pga. ett datafel missades det att bilen har varit oförsäkrad.

Detta misstag kan bli rätt så dyrt för tvillingsyrran...

jag personligen själv tror att dom har lagt ner d för d kan fan inte komma en faktura typ nästa månad för dessa två dagarna men men d kan dom ändå med deras makt tyvärr..men jag lägger ner detta nu, d kan inte bara komma en faktura helt sjukt annars..

Jag fick mitt fina brev .. 5 månader efter mitt lilla miss....:tummenupp

Det står väldigt klart och tydligt på exakt samma lapp som man skriver på och skickar in. Varför skriver man på avtal utan att läsa det först?

kollade just mina papper och det framgår väldigt tydligt på pappret att det är datumet dom får in lappen, och jag antar att dom oxå tar för givet att folk läser avtal och värdehandlingar som de skriver på, om inte annat så lär man sig av misstagen och läser hädanefter :)

OBS: Jag håller ju självklart med om att avgifterna dom tar baserat på det dyraste dom kan uppbringa är helt korkat och ett sätt att blåsa folk på pengar

Tyvärr så hamnar just vi som gör privataffärer lite i kläm mellan TS och TFF
i just det här fallena, de som köper bil/hoj hos en registrerad handlare hamnar
inte i denna "fälla". Handlarna har "online" uppkoppling till TS och då blir det
ingen fördröjning vid avställandet.

När det gäller avgiftens storlek så hamnar vi återigen ikläm beroende på att
våra premier för hojarna är så höga, och principen som TFF använder sig av
baserar sig på att det SKA vara billigare att ha hojen försäkrad, vilket om man
tänker efter en stund inte är så fel tänkt.

MEN det går att få rättelse, krävs bara att man skriver ett brev där både
köpare OCH säljare ändrar datum på ägarbytet TILLBAKA i tiden så att
avställningen kommer FÖRE.

Kanske det vore en bra ide att göra en "sticky" med saker att tänka på vid ÄGARBYTE.

Och också lägga till en MALL för hur ett sånt brev ska se ut.

KentW

Tvillingsyrran har en bil som dom hela tiden trott varit försäkrad, dom har dock kört i 2 år oförsäkrat. Just nu sitter försäkringsbolaget och räknar bakåt i tiden, pga. ett datafel missades det att bilen har varit oförsäkrad.

Detta misstag kan bli rätt så dyrt för tvillingsyrran...

Hon trodde då att det var en gratisförsäkring eller:va

Eller var det så att hon betalade sin försäkring i två år men åndå så var bilen oförsäkrad???

Har hon betalat så kan det ju rimligen inte vara hennes fel...:tummenupp

Ja va ska man göra .. visste inte om jag skulle gråta eller skratta .. kom nåra dar innan jul eller det kanske va efter jul.. nåt va det iallafall .. blev skit förbannad men inte fan hjälpte det..

d e ju sjukt vafan säger du..hur ska dom ha d..funderar på o spränga tffs byggnad för så här kan dm inte hålla på.dom vilseleder ju folk..:huvet

Det är så .. det bäste du kan göra är å ringa kolla det , för å sitta vänta på att brev dyker ner är inte bra..

Last edited:
Fan va jag blir trött på den här jävla propagandan en del kör med att allt myndiheterna gör är rätt. Dom utnyttjar ju ett glapp i systemet som är helt avsiktligt. Hände mig med men jag ringde bolaget och bad dom bakförsäkra cykeln en vecka så löste det sig för mig.

gjorde samma sak.. slapp betala 2000 kr :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra