Trafikförsäkringsföreningen, de har gjort fel, hur gör jag?

Jag åkte på en smäll på 5200:- på mitt, posten hade klantat sig och felsorterat. Hade annars åkt på kanske 1200:- Ringde och påpekade detta och överklagade samt skickade in bevis från posten där dom erkände misstaget men dom brydde sig föga. Det misstaget gör jag aldrig om igen.

Däremot kan ju sverige känna sig blåst på all skatt som jag möjligtvis kan lyckas gömma undan. Jävla skitland det här. Inte konstigt att folk blir förbannade?

Däremot kan ju sverige känna sig blåst på all skatt som jag möjligtvis kan lyckas gömma undan. Jävla skitland det här. Inte konstigt att folk blir förbannade?

Annars kan du ju alltid stjäla böcker på bibloteket, eller möjligen sjukskriva dig en dag extra för att få igen dina pengar, för det är ju TFF det drabbar också, eller?

Logik.

Flytta till Gambia då, gnällpelle!

Är det verkligen så illa att den blankett man ska använda för att kommunicera med myndigheterna vid ägarbyte inte fungerar, sicket skräp.

Jag har faktiskt sluppit ifrån en räkning från Trafikförsäkringsföreningen, men det krävdes brev (riktiga, ej E-mail) från både köparen och säljaren som förklarade hur det låg till och varför det blivit fel.

Annars kan du ju alltid stjäla böcker på bibloteket, eller möjligen sjukskriva dig en dag extra för att få igen dina pengar, för det är ju TFF det drabbar också, eller?

Logik.

Flytta till Gambia då, gnällpelle!

Han har rätt. Du borde flytta till Kuba.

Du har gjort fel och myndigheterna har gjort rätt.
Bara att betala och knyta händerna i fickorna...
:(

Om ägarbyte, från bilregistret:
En anmälan om ägarbyte måste komma in till oss inom tio dagar från överlåtelsen på det senast utfärdade registreringsbeviset. Om det tar längre tid för oss att få anmälan, registrerar vi inte det ägarbytesdatum som anges i anmälan utan istället det datum vi får in anmälan. Den nya ägaren ska teckna en trafikförsäkring, om fordonet är trafikförsäkringspliktigt.

Om avställning:
Om du inte ska använda ett fordon kan du ställa av det. Du slipper då betala fordonsskatt och trafikförsäkring.

Tänk på att du inte kan begära avställning från ett datum bakåt i tiden utan avställningen gäller från och med den dag en fullständig anmälan kommer in till Transportstyrelsen.

Fan va jag blir trött på den här jävla propagandan en del kör med att allt myndiheterna gör är rätt. Dom utnyttjar ju ett glapp i systemet som är helt avsiktligt. Hände mig med men jag ringde bolaget och bad dom bakförsäkra cykeln en vecka så löste det sig för mig.

När jag läser om den här idiotin får jag den där jobbiga känslan i magen, som bara riktigt puckade idioter kan framkalla.

Jag gjorde oxå så där i höstas. Kryssade i vid ägarbyte o trodde det skulle räcka.

Men då läste jag nånstans på sportoj om att man hävdar att ägarbytesdatumet blivit fel, vv har läst fel på ägarbyteslappen, så kanman skriftligt få det flyttat till det datum då fordonet blev avställt.
Det krävs brev från både säljare o köpare där båda intygar att det datum som står inskrivet är fel.

Det funkade o jag slapp betala pengarna.

Prova det.

På tröstsidan kan jag ju berätta vad pengarna bla går till.

Säg att en bil brakar in i ditt nya fina smidesstaket framför villan, du har inget regnummer ingenting...

Du ringer "DOM" och berättar, de uppmanar dig till att ta in en offert från en smidesfirma, de godkänner offerten och du får ett nytt fint smidesstaket efter du betalt en liten självrisk.

Är det inte fantastikt egentligen? Allvarlig?

Sen att deras metoder rörande debitering suger getpung är ju sant.

Men de är inte lika snabba på att meddela sina "kunder" vad de gör för våra pengar, och ovanstående exempel är bara ett exempel som sagt, går att klämma dem på stålar för rätt mycket...

Jag fakturerar dem några ggr per år faktiskt:hihi

Inget relaterat till smidesstaket dock.

Det är surt och jag har själv råkat ut för det 2 gånger.. :(
Hoppas det löser sig så du slipper betala!

Mvh//PB

Många ggr så är det faktiskt medborgarna som gör fel då de förutsätter att det skall fungera på ett visst sätt men inte läst på lappen vad som gäller...

Med det sagt så måste jag säga att detta är det mest korkade jag någonsin sett, det finns ett fält på lappen där man säger att den skall vara avställd direkt... men ändå så funkar inte det och det tydligen står på lappen att det inte skall funka. Hur värdelöst är inte det.
Någon borde verkligen sätta sig och rätta till det här.

Sen vore det lite skoj att se Sverker grilla TFF/Transportstyrelsen över det hela.

Men det är väl bara o ringa o försäkra hojen direkt när man man köper den.
Man har ju åtminstone en vecka på sig att häva försäkringsköpet enligt lag (kanske tom 2 veckor om det går via distansköpelagen).

Men det är väl bara o ringa o försäkra hojen direkt när man man köper den.
Man har ju åtminstone en vecka på sig att häva försäkringsköpet enligt lag (kanske tom 2 veckor om det går via distansköpelagen).

Här har vi en kille som slagit huvudet på spiken! Möjligheterna är flera.

Vill du veta vilka regler som gäller läser du på http://www.tff.se eller på transportstyrelsens hemsida.

Eljest kan man teckna en trafikförsäkring samma dag som ägarbytet. Men smartast av allt är om man tecknar delkasko (TD) eller vagn (TDV) samma dag som ägarbytet. När du sedan ställer av hojen så skickas ett meddelande till ditt försäkringsbolag.

När bolaget får meddelandet så tas försäkringen bort från den dag du ställde av fordonet. Det görs en avräkning för de dagar du haft den i trafik och du får betala premie pro rata, som det kallas, eller i förhållande till din försäkringstid.

Är det ett proffsigt bolag så erbjuds du ett liknande skydd i form av en avställningsförsäkring i och med ändringen. Men den blir ju mycket billigare.

Sista utvägen är att du har en kontakt, eller schysst handläggare, på ett bolag som antedatera försäkring för de här dagarna. Men det brukar bolagen inte vara särskilt pigg på såklart eftersom det KAN ha inträffat en skada under tiden.

Men det där är ju om man glömt försäkra, jag ställde ju av i samband med köpet. Är de verkligen så jävliga att man måste ställa av innan köpet för att inte åka dit på det här? Det är ju osannolikt ologiskt!

:mad:

"jag ställde av i samband med köpet"

Det gäller tyvärr inte, jag kryssade i samma ruta vid mitt ägarbyte men fick en räkning jag med. Ringde upp dem asen och va riktigt arg, fick till svar att ägarbytet sker vid det datumet du uppger men avställningen sker den dag dem behagar öppna brevet.

Undrar hur många miljoner dem drar in om året?

Exakt samma sak hände mig, och du kan spara din egen tid genom att bara betala och vara missnöjd.

Jag gjorde oxå så där i höstas. Kryssade i vid ägarbyte o trodde det skulle räcka.

Men då läste jag nånstans på sportoj om att man hävdar att ägarbytesdatumet blivit fel, vv har läst fel på ägarbyteslappen, så kanman skriftligt få det flyttat till det datum då fordonet blev avställt.
Det krävs brev från både säljare o köpare där båda intygar att det datum som står inskrivet är fel.

Det funkade o jag slapp betala pengarna.

Prova det.

Har oxå lyckats (misslyckats) vid ett ägarbyte:)

Men ett brev där ni skriver att ni vill ändra ägarbytesdatum och att det är undertecknat av både säljare och köpare så borde det gå vägen!

Jag slapp oxå betala! :)

Har oxå lyckats (misslyckats) vid ett ägarbyte:)

Men ett brev där ni skriver att ni vill ändra ägarbytesdatum och att det är undertecknat av både säljare och köpare så borde det gå vägen!

Jag slapp oxå betala! :)

Jomen det kräver väl att säljaren har försäkrat hojen till det framflyttade datumet annars får ju han din räkning ?!

Vad lever TFF i för lagrum egentligen?

1) Man är skyldig att ha inregistrerade fordon trafikförsäkrade.

2) Bommar man detta går TFF in och täcker upp, till en premie som för MC beräknas på ett helt (och uppenbart!) vettlöst sätt och som därför blir hutlös. På så sätt slipper man bryta mot lagen om att ha fordonet försäkrat.

Men med de löjligt felberäknade avgifter de tar ut för just MC så tror jag fanimig att jag skulle vilja stå inför skranket för att ha brutit mot min skyldighet att ha en trafikförsäkring istället. Vad ger TFF rätt att gå in och försäkra mitt fordon i mitt ställe? Har jag förstått det rätt så är det en förening med försäkringsbolagen som medlemmar och inte en myndighet.

Jag har mig veterligen aldrig upprättat något avtal med TFF om att de skall täcka upp för mina missar. Vad hindrar mig från att ge dem fingret och säga att "Nej, hörni, vi har inget avtal så den fakturan kan ni riva. Anmäl mig!"?

Det står väldigt klart och tydligt på exakt samma lapp som man skriver på och skickar in. Varför skriver man på avtal utan att läsa det först?

kollade just mina papper och det framgår väldigt tydligt på pappret att det är datumet dom får in lappen, och jag antar att dom oxå tar för givet att folk läser avtal och värdehandlingar som de skriver på, om inte annat så lär man sig av misstagen och läser hädanefter :)

OBS: Jag håller ju självklart med om att avgifterna dom tar baserat på det dyraste dom kan uppbringa är helt korkat och ett sätt att blåsa folk på pengar

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra