tröttnar ni på 600cc?

Felix skrev:
Jag har haft en drös tusenkubikare och nu "bytt ner mig" till en 750. Tycker den är roligare att köra än den gsxr-1000 jag hade innan. 750:n kör jag helt klart snabbare med än jag gjorde med tusingen.
Sen måste man ju varva en tusenkubikare eller 750 rätt bra också för att det skall gå undan. Det gäller ju inte bara en sexhundra.
Om man köper en tusenkubikars sporthoj för att slippa varva bör man kanske kolla på glidare nästa gång?

Jag väntar med spänning på Aprilias 450 cc sporthoj. Den tror jag blir RIKTIGT rolig!

Mina 0,2

/F

Så då ska enligt dig, Superbike i fortsättningen köras med typ intruder 1400 eller nått då.
För att alla vi som kör där sucktar efte en glidare :tummenupp

Poacher skrev:
Det mesta i din text.
Oj vad konkret du var då! :rolleyes:

Ska du kritisera inlägg så får du faktiskt förklara varför, iaf om jag ska ta dig på allvar i framtiden :)

Don Quixote skrev:
Hmm... tja... gasade för dåligt... Körde långlopp på knutstorp med R1an och gasade gata med ZX10an. Dom är helt fantastiska motorcyklar bägge två, inget snack. Min R6a går jämt med en 954 Blade ungefär men det är en helt annan upplevelse att köra. En lättad, vässad modern 600 med bra chassikomponenter känns betydligt lättare och ”tightare” än dessa 1000 och jag uppskattar den körstilen man kan ha när man pressar en 600. Dock är en ett par år gammal standard-600 aningen slö efter ett tag!

Och ja – för motorvägskörning passar sig en 1000 bättre.

Smaken är ju olika som tur är :) 600 passar ju inte alla och virse värsa :)
Men det är manligare att köra riktigt fort med en 1000 :rofl ;)

SS600or nuförtiden lämnar 130+hp på bakhjulet vilket är mer än 954blades och ungefär samma som äldre R1or.

Drevning... Hmm.. 1 ner fram är en bra början. Sen allt från +2 till +5 bak kanske. Körde -1 +5 på R6an på Falken men då gasar man nästan ur 6an på den lilla rakan.

Swedie skrev:
Man drevar ju 600orna så förbannat att de så klart kan dra jämnt med 1000 om man har original på 1000 och att man växlar aktivt på 600an.

Vet inte hur jag ska dreva min 600a sen... funtar på -1 och +2. Vad kör du?

MackanNSB skrev:
Så då ska enligt dig, Superbike i fortsättningen köras med typ intruder 1400 eller nått då.
För att alla vi som kör där sucktar efte en glidare :tummenupp
Nu blev det nog feltolkat, elr så skrev jag otydligt. De som tävlar med 1000cc ligger väl knappast på 3000 varv och "lever på vridet".
Om man skall skjutsa farmor är det väl mysigt att glida runt på tomgång och lukta på naturen men det behöver man kanppast en sporthoj för..

Don Quixote skrev:
SS600or nuförtiden lämnar 130+hp på bakhjulet vilket är mer än 954blades och ungefär samma som äldre R1or.

Har du en 600cc som lämnar 130 BHP???? Hur mycket lämnar den i motorn då? Bänkning?

Du menar väl att en 600cc lämnar 130 HP i motorn, inte på bakhjulet väl?

Hade R6 från början men polarna kör alla R1:or, så vill du inte bli rökt på rakorna upp till sommarstugan så rekomenderar jag att alltid köper grymmare hoj än polarna, men på bana tycker JAG att R6 är roligare och framför allt lättare.Men som gathoj passar 1000cc bättre.( MIN åsikt) varsågoda.

Zee skrev:
Har du en 600cc som lämnar 130 BHP???? Hur mycket lämnar den i motorn då? Bänkning?

Jo SS:arna lämnar faktiskt så mycket på bakhjulet. Och mer. DQ:s är ju inte helt ny.

600 har sin tjusning och 1000 har sin. Bara att välja det som passar en själv bäst. 600 är sportigare än 1000 men alla är ju inte så värst sportiga till sin natur.

Jag tröttnade på mina 850 cc och bytte upp mig till 250cc. :tungan

Zee--> Folkessons Supersport Honda CBR600RR bänkades till ca 136 hk på bakhjulet....

Jag som till och med tycker rad4:or på litern har dåligt vrid, för min del blir det en twin eller en större maskin om byte av hoj blir aktuellt.

Och ja, jag kan hyfsat hantera effekten i en literhoj rakt fram när varvmätaren visar 4krpm och 6:ans växel är i.

Zee skrev:

Ja, dom värsta 600 lämnar nästan 140 hästar på hjulet vilket borde bli runt 155 i motorn. Min är bänkad till 124 på hjulet. Då är det inte tråkigt att köra 600 :)

Elgasen skrev:
Jag som till och med tycker rad4:or på litern har dåligt vrid, för min del blir det en twin eller en större maskin om byte av hoj blir aktuellt.

Och ja, jag kan hyfsat hantera effekten i en literhoj rakt fram när varvmätaren visar 4krpm och 6:ans växel är i.

En twin på 1000cc lämnar generellt sett inte mer vrid än en rad-4. Missuppfattning. Mycket motorbroms och snappig gassvar är inte samma sak som vrid...

Don Quixote skrev:
Ja, dom värsta 600 lämnar nästan 140 hästar på hjulet vilket borde bli runt 155 i motorn. Min är bänkad till 124 på hjulet. Då är det inte tråkigt att köra 600 :)

I stand corrected. :)

P.S. Damn!

mriders skrev:
Har ni alla som kört 600cc bytt upp er till större kubikmonster för ni tröttnat på hojens prestanda?
Låt oss säga att man ska köpa en sprillans, då skiljer det ju ändå 30k, skulle man inte kunna använda det till diverse trimm osv och få en som går ännu värre? :gnissla

Eller varför är det så att många byter upp sig? Är det verkligen värt det?:va
Snackar vi "nyhoj" så väljer om det var 9 av 10 litersmaskinen, för det skiljer inget i pris i princip, äldre hojar, så varför välja lillebrpr när man kan få storebror :hihi

Don Quixote skrev:

?? Vilken lämnar "nästan" 140 på bakhjulet?? Nämn 1 standard maskin...
Tråkigt o tråkigt, men man måste varva varva varva varva.....en värsting 600 har ju i princip bara hälften i vrid än 900/1000 cc vid 8000 varv.

sporTlovEr skrev:
?? Vilken lämnar "nästan" 140 på bakhjulet?? Nämn 1 standard maskin...
Tråkigt o tråkigt, men man måste varva varva varva varva.....en värsting 600 har ju i princip bara hälften i vrid än 900/1000 cc vid 8000 varv.
Räjspojkarna pratar om hojar för bana.
Kawas nya 636 för gata har väl lite drygt 130 Hk i motorn, inte på hjulet.

Don Quixote skrev:
En twin på 1000cc lämnar generellt sett inte mer vrid än en rad-4. Missuppfattning. Mycket motorbroms och snappig gassvar är inte samma sak som vrid...

Här tror jag du har missuppfattat rejält, nästan vilken stortwin som helst lämnar mer i vrid än motsvarande sporthoj, du har maximala vridet i mycket lägre varv, så alltså så ÄR stortwinnen vridstarkare.

Don Quixote skrev:
Men björn.... Nu får du väl tänka om... :va Visst att din rejs 600:a kan ha 130hk på bahjulet. Men standardhojarna som säljs idag har ju inte de siffrorna. En ny R6:a lämnar ca 125hk i motorn, ej på bakhjulet...
& Hondan lämnar nog bara 118 orginal...

"Motortyp 4-takt, radfyra, vinklad framåt, 4-cylinder, 16 ventiler, DOHC
Kylsystem Vätskekyld
Slagvolym 600 cc
Cylinderdiameter x Slaglängd 65,5 x 44,5 mm
Kompressionsförhållande 12,4:1
Motoreffekt Med trycksatt luftintag: 92,7 kW (126 hk) / 13.000 rpm. Utan trycksatt luftintag: 88,2 kW (120 hk) / 13.000 rpm
Max vridvarv Med trycksatt luftintag: 68,5 Nm (6,99 kg-m) / 12.000 rpm. Utan trycksatt luftintag: 66,4 Nm (6,78 kg-m) / 12.000 rpm "

Mvh // Simpa

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...