Tråden för stötande skämt

Det är ju lite speciellt att räkna på, men värnpliktiga får ju sitt boende betalt om de hade det innan inryckning, de får gratis boende, mat, sjukvård, tandvård, kläder, utrustning, utbildningspremie för högskola/universitet och betalt högskoleprov. Och "lönen" är ~4400 i månaden skattefritt (för 9 månaders inryckning är det lite styvt 40k i utbildningspremie).
Visst tycker jag det vore extremt dåligt betalt om nationen faktiskt var i krig, men för utbildning är det ändå ganska okej.

Sent tillägg;
Och som yrkessoldat verkar snittlönen i Sverige ligga på lite styvt 30000, under medellönen ( ungefär 39000) i landet, och vore det krig är det på tok för lågt.

Last edited:
Det är ju lite speciellt att räkna på, men värnpliktiga får ju sitt boende betalt om de hade det innan inryckning, de får gratis boende, mat, sjukvård, tandvård, kläder, utrustning, utbildningspremie för högskola/universitet och betalt högskoleprov. Och "lönen" är ~4400 i månaden skattefritt (för 9 månaders inryckning är det lite styvt 40k i utbildningspremie).
Visst tycker jag det vore extremt dåligt betalt om nationen faktiskt var i krig, men för utbildning är det ändå ganska okej.

Sent tillägg;
Och som yrkessoldat verkar snittlönen i Sverige ligga på lite styvt 30000, under medellönen ( ungefär 39000) i landet, och vore det krig är det på tok för lågt.
Gissar också att det är tillägg på dagersättning vid permission fortfarande.

(Jag var i tjänst 7 dygn och sen ledig 7 dygn när jag var värnpliktig och kommit ut på befattning. Hade högre "lön" än många andra på kasernen.)

Nyheter
Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer