Tråden för stötande skämt

Kollade och det är märkligt. 70 miljoner invånare och nästan 600.000 barn 2024, då borde fler än några tusen heta det vanligaste namnet. 6% av invånarna i Storbritannien är muslimer.

Hittade en lista men där förekom Muhammad på både plats 1 och plats 40 så något konstigt är det med den där listan… och alla nyheter verkar hänvisa till samma källa, oklart vilken.

Dessutom borde det också ha varit arabiskt i topp på flicknamn men det är det inte.

I Sverige har vi ca 10% muslimer vilket är högt. Inte i närheten av muslimskt namn i topp.

Svenska namn 2024: https://www.isof.se/namn/pa-gang/nyheter/nyheter-namn/2025-01-21-babynamn-givna-2024

Så ja - jag är fortfarande skeptisk av rent logiska skäl.

Men kanske kan någon övertyga mig om att det inte är en bluff, som det brukar vara i dylika fall…

Med vänlig hälsning,

600000 av 70 miljoner? Det är alltså mindre än 1% nya namn som tillkommer varje år så det är lite svårt att dra några slutsatser från hela populationen.

Men jag skulle inte ha delat den där bilden.

Det var inte stavningen som skillde ? Typ Mohammad / Mohammed.
Sedan med det snabba "byt namn" syndromet i Sverige typ Bergwall / Quick / Bergwall
så kanske många muslimska föräldrar i Europa och USA valt icke muslimska namn för ge barnen ett större chans smälta in i samhället, så kallad integration är det väl.
En iransk/svensk familj jag känner valde för pojken namnet Simon och för flickan Sara.

Det är mer reflektionen över att 85% av befolkningen sannolikt präglar namngivningen mer än 6% av befolkningen…

Det är lite samma grej som när förespråkare för ”folkutbytesteorin” menar att landet på sikt tas över av muslimerna då de har fler barn. Problemet med teorin uppstår ifall man använder matematik eller logik för att försöka förklara påståendet. För att inte tala om vad som blir följden i generation tre eller så. Räkna bakåt tre generationer och förklara hur dagens svenskar vars farfarsfar eller motsvarande invandrade påverkas vad gäller vandel/kultur/brottslighet eller vad man nu vill knyta an till. Såklart är det snömos.

Poängen är att vara i grunden skeptisk till allt som uppenbart är till för att väcka upprördhet och alldeles särskilt i ämnen med en track record av påverkansoperationer…

Med vänlig hälsning,

Det är mer reflektionen över att 85% av befolkningen sannolikt präglar namngivningen mer än 6% av befolkningen…

Det är lite samma grej som när förespråkare för ”folkutbytesteorin” menar att landet på sikt tas över av muslimerna då de har fler barn. Problemet med teorin uppstår ifall man använder matematik eller logik för att försöka förklara påståendet. För att inte tala om vad som blir följden i generation tre eller så. Räkna bakåt tre generationer och förklara hur dagens svenskar vars farfarsfar eller motsvarande invandrade påverkas vad gäller vandel/kultur/brottslighet eller vad man nu vill knyta an till. Såklart är det snömos.

Poängen är att vara i grunden skeptisk till allt som uppenbart är till för att väcka upprördhet och alldeles särskilt i ämnen med en track record av påverkansoperationer…

Med vänlig hälsning,
Vill man studera folkutbytesteorin är det väl ganska enkelt att se hur befolkningen föändrats i Nordamerika från 1400-talet och framåt. Idag bor ursprunginvånarna i USA i Reservat dit dom flyttats av de "nyanlända". Själv läste jag Vilhelm Mobergs böcker Utvandrarna, Invandrarna och Sista brevet till Sverige och konstaterar idag att någon tanke att integreras med befolkning (ursprungsbefolkningen) fanns inte alls bland de nya amerikanerna.
Dom körde på som i Sverige.
Något jag 1977 såg i Iran. Jag var några dagar i Tabriz och på helgen (torsdag eller fredag) hade några medlemmar i Svenska kolonien i Tabriz en picknick ute i "öknen" (skulle vi väl säga i Sverige) utanför staden. Det var bara svenskar, inga turkar# / iranier.
# I nordvästra Iran räknar många sig som turkar, det är ju bara drygt 100 år sedan Osmanska riket splittrades.

Last edited:
Det stödjer nog snarare ”folkmordsteorin” i kombination med mässling, smittkoppor och svält.

Hur menar du att det skulle appliceras på dagens Sverige?

Med vänlig hälsning,

Det svåra med den där typen av ironiska skämt är att ibland är det inte ironiska skämt...

Har någon hört förslaget om att sätta vindturbiner på taket av elbilar för att ladda bilarna med fartvinden?

Det svåra med den där typen av ironiska skämt är att ibland är det inte ironiska skämt...

Har någon hört förslaget om att sätta vindturbiner på taket av elbilar för att ladda bilarna med fartvinden?
Ehh...nej?

Riksdagsledamot för V.
Se, det är därför vi inte kan ha folkvalda att bestämma vad man får eller inte får göra.
Eller om min bil / mc / manliga utrustning är körduglig eller skall skrotas.

Det där med att de är de bästa vi har och de vet bäst, annars skulle de inte sitta där, det är så att säga bara hittepå....

Det stödjer nog snarare ”folkmordsteorin” i kombination med mässling, smittkoppor och svält.

Hur menar du att det skulle appliceras på dagens Sverige?

Med vänlig hälsning,
Det finns inget som helst intresse bland majoriteten "nyanlända" i Sverige från MEA att bli som den befolkning som fanns här för 50 år sedan.
Lika lite som svenskarna ville leva som indianer i USA.
Det som lockar till Sverige är att det finns inget land i Europa som det är lättare bli medborgare i än Sverige. När jag frågade en Iranier omkring 1990 varför han sökt sig till Sverige var medborgarskapet skälet.
Väl svensk medborgare var målet USA där hans bror redan var. Jag hade glömt det här när jag för kanske 10 år sedan råkade sitta bredvid 4 unga män som kunde härstamma från mellersta östern. Dom diskuterade vad dom skulle göra efter studierna. Och var ense, dra direkt. Och jag känner en familj från Iran, dottern drog direkt efter Civilingenjörsexamen Maskin i Luleå till Spanien. Jag förstår varför.
Och så finns ju bidragen, det som lockar "sociala turister" till Sverige.
Det som Göran Persson i princip varnade för. Även om han inte tänkte på MEA.
Förresten finns det något land i Europa som har lägre straff för brottslighet än vad Sverige har haft ? I så fall borde det landet toppa Sverige på gängkriminalitet !
Tvärtom, vi har blivit Gangsterparadiset.
1759182150126.png

Bifogat

• 1759182034989.png
    1759182034989.png
    122.8 KB · Visningar: 13
Last edited:

Det var väl en politiker för (v) som lade fram det förslaget i TV ! :rofl Se ovan, Pedersen !
STENA, färjerederiet här i Göteborg, testadfe att sätta vindturbiner på nån färja. Iden var vad jag förstod att leverera el när färjan låg vid kaj i Göteborg. Vindturbinerna är numera bortplockade.
Gissar att dom inte levererade så mycket el att det lönade sig ha dom på "fördäck".

Last edited:
Nu var det visserligen 1965 när jag var med om en sådan där övning under värnplikten.
Jag hade 36 skarpa patroner i kpisten i början och befälet som lotsade mig genom banan höll därför ett rejält grepp i mitt bälte mitt på ryggen för att inte riskera bli skjuten.
Jag skjöt korta eldskurar mot alla måltavlor som hoppade upp.
Inga figuranter, bara fi !
Ja såklart. Slarvigt formulerat av mig. Skarp ammunition har jag med övat med på olika skjutövningar mot SAAB-mål, tavlor och liknande. Men som sagt, aldrig när det varit figuranter med.

Ja såklart. Slarvigt formulerat av mig. Skarp ammunition har jag med övat med på olika skjutövningar mot SAAB-mål, tavlor och liknande. Men som sagt, aldrig när det varit figuranter med.
Vi hade övningar med SAAB-mål, men ibland var vi ute i terrängen och hade framryckningsövningar. Växelvis eld, vi var i så tät växtlighet så man knappt såg kollegan bredvid. Varannan ryckte fram medan de andra sköt, och sedan tvärtom. Lite läskigt var det.

Sedan värnrensning med skarpa handgranater, skillnad mot "riktigt" var väl att den som kastade handgranaten stod stadigt när han kastade granaten bort i gången.

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026