Tråden för stötande skämt

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men är det verkligen målet med EU projektet
att BNP/Capita ska sjunka i de Rikare länderna ?
Eller är det här en följd av att ideen med en gemensam valuta
och
invandring av"läkare och raketforskare" från MENA / "analfabeter från MENA" (välj själv) sänkt BNP/Capita.
Skall vi ta det igen?

Det är alltså relativt GENOMSNITTET i EU. Inte totalt sett.

Dvs om BNP/capita ökar snabbare i de fattigare länderna jämnas det på sikt ut. Vilket är naturligt då vi har en gemensam marknad och procentuellt blir värdena större ju lägre nivån är.

Så den statistik du länkade till säger att alla blir rikare, men de fattiga länderna i en högre takt och från mycket lägre nivåer. Inte att vi får det sämre i Sverige.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skall vi ta det igen?

Det är alltså relativt GENOMSNITTET i EU. Inte totalt sett.

Dvs om BNP/capita ökar snabbare i de fattigare länderna jämnas det på sikt ut. Vilket är naturligt då vi har en gemensam marknad och procentuellt blir värdena större ju lägre nivån är.

Så den statistik du länkade till säger att alla blir rikare, men de fattiga länderna i en högre takt och från mycket lägre nivåer. Inte att vi får det sämre i Sverige.
Hur har BNP/Capita utvecklats i Sverige då från 1995 till 2022 ?
Kan du hitta nån statistik. ?

Orsaken till att jag försökte hitta detta var ett påstående om att några årtionden tillbaka hade EG/EU samma BNP som USA men idag har USA dragit ifrån 25% pga av alla regleringar och rapporteringar i EU som sysselsätter näringslivet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur har BNP/Capita utvecklats i Sverige då från 1995 till 2022 ?
Kan du hitta nån statistik. ?

Orsaken till att jag försökte hitta detta var ett påstående om att några årtionden tillbaka hade EG/EU samma BNP som USA men idag har USA dragit ifrån 25% pga av alla regleringar och rapporteringar i EU som sysselsätter näringslivet.
Ja det kan mycket väl stämma; USA har i stort sett alltid haft högre tillväxt än EU.
Dock har nog EG/EU aldrig haft den typen av tillväxtsiffror som USA haft. Dock är inte det hela sanningen vad gäller välstånd; det skall fördelas också.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Hur har BNP/Capita utvecklats i Sverige då från 1995 till 2022 ?
Kan du hitta nån statistik. ?

Orsaken till att jag försökte hitta detta var ett påstående om att några årtionden tillbaka hade EG/EU samma BNP som USA men idag har USA dragit ifrån 25% pga av alla regleringar och rapporteringar i EU som sysselsätter näringslivet.
Svar enl Google AI:

BNP-tillväxt i EU och USA mellan 1995 och 2022: En jämförelse​

EU:
  • BNP-tillväxt: EU:s BNP har ökat med ca 70% mellan 1995 och 2022.
  • Tillväxttakt: Den genomsnittliga årliga tillväxttakten har varit ca 3,5%.
  • Variationer: Tillväxten har dock inte varit jämn över tiden eller mellan olika länder.
    • Vissa länder, som Irland och Portugal, har haft en betydligt snabbare tillväxt än andra.
    • Andra, som Grekland och Italien, har drabbats av ekonomiska kriser och sett sin BNP krympa.
  • Utmaningar: EU har under de senaste åren mött en rad utmaningar, bland annat den globala finanskrisen, eurokrisen och den pågående pandemin.
    • Dessa utmaningar har dämpat BNP-tillväxten.
USA:
  • BNP-tillväxt: USA:s BNP har ökat med ca 80% mellan 1995 och 2022.
  • Tillväxttakt: Den genomsnittliga årliga tillväxttakten har varit ca 4%.
  • Variationer: Tillväxten har inte heller i USA varit jämn över tid eller mellan olika delstater.
    • Vissa delstater, som Kalifornien och Texas, har haft en betydligt snabbare tillväxt än andra.
    • Andra, som Michigan och Ohio, har drabbats av nedgång inom industrin och sett sin BNP krympa.
  • Utmaningar: USA har under de senaste åren mött en rad utmaningar, bland annat den globala finanskrisen, den ökade politiska polariseringen och den pågående handelskriget med Kina.
    • Dessa utmaningar har dämpat BNP-tillväxten.
Jämförelse:
  • Sammantaget har USA haft en något snabbare BNP-tillväxt än EU under perioden 1995-2022.
  • Skillnaden i tillväxttakt har dock varit liten.
  • Båda regionerna har mött utmaningar under de senaste åren, vilket har dämpat BNP-tillväxten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur har BNP/Capita utvecklats i Sverige då från 1995 till 2022 ?
Kan du hitta nån statistik. ?

Orsaken till att jag försökte hitta detta var ett påstående om att några årtionden tillbaka hade EG/EU samma BNP som USA men idag har USA dragit ifrån 25% pga av alla regleringar och rapporteringar i EU som sysselsätter näringslivet.

Du vill se utvecklingen för hur världens bästa land successivt faller neråt?


1000016079.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja det kan mycket väl stämma; USA har i stort sett alltid haft högre tillväxt än EU.
Dock har nog EG/EU aldrig haft den typen av tillväxtsiffror som USA haft. Dock är inte det hela sanningen vad gäller välstånd; det skall fördelas också.
Och hur många ska det fördelas mellan ? Vi är faktiskt 8 miljarder nu tror jag.
Eller ska vi begränsa oss till alla som är i Sverige ?
Eller nått mitt emellan ?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top