Tråden för nyhetsartiklar om motorcyklar och MC-sport

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej!

Det är inte så ofta det handlar om oss motorcyklister i vanlig media, utom vid olyckor så klart. Den här tråden är till för att sprida artiklar om motorcyklister, motorcykelsport och motorcyklar i den vanliga median, dvs inte bara från Bike, MC-folket mfl för oss redan inbitna.

Jag börjar med en artikel om Fanny Hammarberg som kör Supersport 300: https://www.gd.se/artikel/fanny-ham...nsam-bland-man-i-200-km-h-det-kan-bli-farligt

Gävlebon Fanny Hammarberg tävlar i roadracing. Ofta ensam bland män i 200 kilometer i timmen.
För Sporten berättar hon om fördomar, om att vara tjej i en mansdominerad sport och de högt uppsatta drömmarna.
– Vi tjejer får ofta en helt annan kontakt med motorcykeln än många killar som bara drar och rycker i grejerna, säger hon.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej!

Det är inte så ofta det handlar om oss motorcyklister i vanlig media, utom vid olyckor så klart. Den här tråden är till för att sprida artiklar om motorcyklister, motorcykelsport och motorcyklar i den vanliga median, dvs inte bara från Bike, MC-folket mfl för oss redan inbitna.

Jag börjar med en artikel om Fanny Hammarberg som kör Supersport 300: https://www.gd.se/artikel/fanny-ham...nsam-bland-man-i-200-km-h-det-kan-bli-farligt
Tyvärr är ju då artikeln låst så man måste betala för att få läsa den.
Annars ett mycket trevligt initiativ! :tummenupp
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tyvärr är ju då artikeln låst så man måste betala för att få läsa den.
Annars ett mycket trevligt initiativ! :tummenupp


Aha! Du har sålt din själ till Arbetarbladet, alltså...?

Nej men ärligt - de här betalväggarna på lokatidningar är trista. Det går inte att prenumerera på alla tidningssidor bara för att man vill glutta på någon enstaka artikel.
Det borde finnas ett "Landet Runt-pass" man kunde teckna och som gav typ 3 eller 5 artiklar per månad hos respektive tidning som är med på tåget.

Ännywajs - bra tråduppslag!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Orkar man blädda förbi böset som blir när man kopierar html och exkluderar css etc kan man läsa här:


Intressant läsning.

Att ta del av hennes upplevelser vad gäller tävlandet mot killar var inte lika roligt.

Man skulle kunna hävda att det troligen är mycket få människor som är redo att bete sig på det viset, men jag tror framförallt att det är väldigt små människor som är beredda att skämma ut sig så där...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Aha! Du har sålt din själ till Arbetarbladet, alltså...?

Nej men ärligt - de här betalväggarna på lokatidningar är trista. Det går inte att prenumerera på alla tidningssidor bara för att man vill glutta på någon enstaka artikel.
Det borde finnas ett "Landet Runt-pass" man kunde teckna och som gav typ 3 eller 5 artiklar per månad hos respektive tidning som är med på tåget.

Ännywajs - bra tråduppslag!
Nu är du inte riktigt uppdaterad! :7peta
Jag är så gammaldags så jag gillar att läsa tidningen på papper och prenumererar således på LokalTidningen. Men då ingår också andra lokaltidningar digitalt så jag kan läsa inte bara någon enstaka artikel utan hela Dagbladet, Allehanda, Demokraten och andra.
Så eftersom du är min vän kan jag kopiera några enstaka artiklar ur någon av de 28 tidningar jag kan läsa digitalt! :tungan :krama

F.ö. en bra artikel och jag kör väl som en tjej också... :crash

– Oftast är det ingen styrka att vara ensam tjej. Men däremot som tjej finns det några styrkor jag har tänkt på. Framför allt att jag tycker att vi oftast är mer försiktiga. Vilket gör att utvecklingen kan ta ganska lång tid. Men när vi väl är där tycker jag att vi ofta kör väldigt mjukt och fint. Vi får ofta en helt annan kontakt med motorcykeln än många killar som bara drar och rycker i grejerna.
– Vi testar ofta våra gränser lite mer succesivt medan killar tänker mer "kan han, kan jag" och så når de en gräns där det inte går lika bra längre.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Aha! Du har sålt din själ till Arbetarbladet, alltså...?
Arbetarbladet och Gefle Dagblad är sen några år i princip samma tidning, dom har bara olika framsida och ledare för att locka olika kundgrupper, men övriga redaktioner är sammanslagna.
Nu är du inte riktigt uppdaterad! :7peta
Jag är så gammaldags så jag gillar att läsa tidningen på papper och prenumererar således på LokalTidningen. Men då ingår också andra lokaltidningar digitalt så jag kan läsa inte bara någon enstaka artikel utan hela Dagbladet, Allehanda, Demokraten och andra.
Så eftersom du är min vän kan jag kopiera några enstaka artiklar ur någon av de 28 tidningar jag kan läsa digitalt! :tungan :krama
Jag prenumererar faktiskt på Mittmedia pga att en reporter sprang på mig i Falun och frågade ut mig om vad jag tyckte om MC-parkeringen med tillhörande skåp för utrustningen i centrum. Jag var nyfiken på vad han hade skrivit, så jag skaffade en prenumeration för 1kr första månaden, insåg vad som faktiskt ingick, och på den vägen är det :tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vad tröttsamt att reportern mest verkade intresserad av att hon var tjej och ville skruva det till att det på nåt vis var orättvist. Roadracing är ju en av sporterna där könen tävlar på precis lika villkor.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Arbetarbladet och Gefle Dagblad är sen några år i princip samma tidning, dom har bara olika framsida och ledare för att locka olika kundgrupper, men övriga redaktioner är sammanslagna.

Jag prenumererar faktiskt på Mittmedia pga att en reporter sprang på mig i Falun och frågade ut mig om vad jag tyckte om MC-parkeringen med tillhörande skåp för utrustningen i centrum. Jag var nyfiken på vad han hade skrivit, så jag skaffade en prenumeration för 1kr första månaden, insåg vad som faktiskt ingick, och på den vägen är det :tummenupp
Och jag var tvungen att avsluta mina två gratismånader på Sydsvenskan en månad innan de tog slut. Innehållet i ”tidningen” var så bedrövligt så att det inte ens dög gratis. Sorgligt på en tidning som var bra förr. Jag vill så gärna ha en dagstidning, men inget duger. Jag upplever att mer eller mindre att alla journalister och skribenter är emot allt jag är (vit medelålders medelklass-man) och allt jag är intresserad av. Jag förväntas läsa Flashback eller Samnytt verkar det som.

Det som fick droppen att rinna över var de illa dolda insinuationerna att alla som röstar på SD är smygnazister (brunskjortor var uttrycket). Så tidningen menar att 20% av de svenska väljarna är brunskjortor? Omoget, onödigt, ignorant och opåläst. Så jag släckte möget, fast det var gratis.

Trist nog är SVT och SR mina huvudsakliga nyhetskällor för inrikesnyheter.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kul artikel! Det var väl ganska väntat att en del grabbar har svårt att se sig slagna av en tjej. En del grabbar har svårt att se sig slagna av en kille också, men kanske än mer svårt om det är en tjej som är vassare.

Det jag tar med mig som ny lärdom efter att ha läst artilekn är att man kan studera gästfrihet på högskola i tre år i Schweiz. Lika lång tid som det tar att bli sjuksköterska, ekonom eller ingenjör alltså. Intressant!
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det jag tar med mig som ny lärdom efter att ha läst artilekn är att man kan studera gästfrihet på högskola i tre år i Schweiz. Lika lång tid som det tar att bli sjuksköterska, ekonom eller ingenjör alltså. Intressant!
?
Reportern körde nog google translate på Hospitality Management.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nästan-motorcykel, dvs mopeder. Börja titta 32:30 in i inslaget. Det dröjer ett par minuter innan det kommer...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

Två år efter eldsjälens bortgång – nu ska Kurt Westlund hedras på "sitt" Rörberg​

77-årige Conny Fastesson gör sin sista tävling och österrikiske stjärnan Franz Zorn tar en omväg på väg till VM i Ryssland – men Ola Westlund kommer inte att köra själv när pappa Kurt ska hedras i Kurt Westlund Memorial på lördag.
– Det är det ingen som vill se, säger Ola och skrattar.

Kurt Westlund, SMK Gävles eldsjäl när det gäller speedway och isracing, gick bort 2019 vid 79 års ålder.
Nu ska han som såg till att Rörberg fick sin egen bana 1982 hedras på densamma.
– Det kom en förfrågan från SMK Gävle ganska på en gång när farsan dött, att man ville göra något sånt här. Men så kom coronan och allt sköts upp, säger Ola Westlund, som nu varit med och dragit upp riktlinjerna när minnestävlingen äntligen blir av.
Kurt Westlund blev aktiv i SMK Gävle redan 1959, då var det speedway som gällde, men flyttade sedan till Avesta. 1970 kom han tillbaka till Gävle och samma år tog han VM-brons i isracing som då tagit över hela hans intresse.
Han vann sju SM-guld innan han slutade köra själv 1979.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Aha! Du har sålt din själ till Arbetarbladet, alltså...?

Nej men ärligt - de här betalväggarna på lokatidningar är trista. Det går inte att prenumerera på alla tidningssidor bara för att man vill glutta på någon enstaka artikel.
Det borde finnas ett "Landet Runt-pass" man kunde teckna och som gav typ 3 eller 5 artiklar per månad hos respektive tidning som är med på tåget.

Ännywajs - bra tråduppslag!

Funkar skapligt
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vetlanda speedway går i konken: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/vetlanda-speedway-har-lamnat-in-konkursansokan

Miljonskulder gör att Vetlanda speedway går i konkurs. Under onsdagen lämnade styrelsen i Vetlanda Speedway AB in en konkursansökan av bolaget och som godkänts av Eksjö tingsrätt. Samtidigt drar man sig ur den högsta ligan.
Vetlanda Speedways skulder uppgår till drygt tre miljoner kronor. Konkursen innebär att man nu med omedelbar verkan drar sig ur Bauhausligan/Elitserien i speedway.
Speedwayklubben fick 2014 ett arv på omkring fem miljoner kronor från en av klubbens främsta supportrar, de pengarna är nu slut.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Martin Haarahiltunen har kört hem ett svenskt VM-guld i isracing:
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Magnus Media Mozz

Kan inte läsa artikeln för den är låst - men allt om Mozz är ju bra!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top