Tråden för nyhetsartiklar om motorcyklar och MC-sport

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

Fick sy 45 stygn efter debuten: ”Man fick bita ihop”​

10 februari 2024 08:00
SMK Gävle arrangerar SM-finalen i isracing för första gången sedan 1995.
Då är också tre nästan helt nya hemmaförare med – som alla tre gör SM-debut på hemmaplan.
– Det blir årets höjdpunkt, säger Emil Lingvall.
  • 023dbb23-c81d-4d18-90d6-ee9cafa15a9b.png

    Amelia MauritzonText
  • Amelia Mauritzon
Isak Dekkerhus, 17, från Gävle ligger en säsong före Emil Lingvall, 35, och Martin Hellström, 34, vännerna från Årsunda som började med isracing tillsammans den här säsongen. De kör alla tre i allsvenskan och ska tävla i SM-finalen som går på hemmais i Rörberg under lördagskvällen.
Att just Isak valt att fortsätta den här säsongen är obegripligt. Han åkte nämligen omkull på sin första tävling och körde över sig själv med de skräckinjagande däcken med långa isdubbar.

Isak Dekkerhus körde alltså över sitt eget ben med ett sådant här däck i sin första tävling och fick sy 45 stygn – men tyckte att det var en bra idé att fortsätta tävla ändå.
Bild: Amelia Mauritzon
Hur gick det?
– Det gjorde ont men det gick ändå bra. Jag fastnade med benet på något sätt och körde över mig själv.
Men hur kunde du tycka att du ville fortsätta med isracing efter att ha kört över dig själv med de där läskiga däcken i din första tävling dessutom?
– Äh, jag fick sy 45 stygn. Jag vet inte hur jag tänkte. Det gjorde mest ont dagen efter. Man fick bita ihop, säger Isak.
– Man kan inte vara helt normalbegåvad om man ska hålla på, skojar Emil och Martin.
Dessa två började med isracing förra säsongen och gör sitt första SM-på hemmaplan nu.

Alla tre gör för första gången SM-final hemma på motorstadion i Rörberg.
Bild: Amelia Mauritzon
Men den stora frågan är hur man ens kommer på att man ska börja med isracing?
– Vi började åka lite förra året på sjön. Sen gjorde vi två träningar på bana ifjol, säger Emil.
– Jag köpte cykel först för att jag har varit intresserad sedan jag var liten. Jag kände att det var nu eller aldrig liksom. Då provade Emil i samma veva där på sjön och då blev vi fast, säger Martin.
– Det är ganska lustigt, en så här udda sport. Men har man väl testat på det och fått lite smak för det, då är det bara det här som finns sen, så tokigt är det, säger Ola Westlund, isracingprofil och tidigare förbundskapten från SMK Gävle.

Ola Westlund är glad att man fått in lite nytt blod i föreningen.
Bild: Amelia Mauritzon
Martin håller med:
– Nej, det är verkligen så! Har man kört cross på landsväg och så och sen provar man det här, det här är inte i närheten någonstans av andra motorsporter. Det finns ingen likhet, det är helt annorlunda.
– Nej, bara det faktum att man drar in i en sväng i 120 knyck och lägger ner styret mot isen. Det känns orimligt. Det är orimligt. Första gången man provar känns det så fel. Men ju mer man håller upp farten desto mjukare går det. Det handlar om mod, säger Westlund.

Martin Hellström, Isak Dekkerhus och Emil Lingvall.
Bild: Amelia Mauritzon
Hur har första säsongen gått då?
– Jag är mer än nöjd, för att vara första säsongen, säger Emil.
– Det har gått bra även för mig. Jag ramlade i lördags. Min cykel studsade upp så jag körde över foten på en annan. Han blödde en hel del då, men det har gått bra ändå.
Det låter lite som att det ingår i sporten att bli överkörd av de här groteska däcken?
– Ja det gör det tyvärr, skrattar Martin.
Det blir nu första SM på hemmaplan för alla tre.
– Det blir årets höjdpunkt att få tävla i SM på hemmabanan, instämmer de.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top