tråd 5002 om min eländiga liv A.k.a hur räddar man en familj?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nej, jag har ingen annanstans att vända mig (psykvården börjar hägra..)så ni får stå ut ett tag till.

Så här ligger landet:

Morsan.
Problem:Smått jobbig, pinsam, och verkar alltid full. långsint som få, kan inte prata om vad hon vill. kroniskt arbetslös skyller på att hon måste ta hand om huset, som ändå ser ut som en sopstation.

Farsan
Problem: labil, man vet inte vad han tänker, Hetsigt temprament. Jobbar med film dvs kan va arbetslös långa perioder för att sen va borta ett halvår.

Nu är saken att morsan vill flytta tillbaka till vårt gammla hus skåne som vi bode ett år i, Gråter när man åker förbi där och ibland här hemma också och längtar "hem" Hon kände tydligen massa mäniskor där, vilka vet jag inte för hon umgicks aldrig med några. När vi sa att vi skulle flytta ner igen då då blev hon tvär och sa nej det kommeer inte funka och sen gick hon och grätt lite mer.
Farsan å andra sidan hatade vallösa men nu går skiten inte att sälja så han börjar få lite panik och glömer ensligheten. Han vill bygga om huset.

Saken är den att jag minns hur jävla mycket det blåste och hur galen farsan va över det, och hur mycket dom bråkade med varandra. Och hur dåligt båda mådde.(och jag..) Nu säger båda att det är jag som gjorde så vi flyttta och att det är jag som avgör om vi ska flytta. Morsan går inte att diskutera med, man måste dra alting ur henne, Farsan har gått in i nån vägg och säger bara att han inte orkar mer. Så nu äär det jag som ska fatta beslutet, tack så jävla mycket.

Jag minns hur det va allt för väll. 7 km till nämaste by. 12 km in till ystad. 7. km till tåget. 1 buss åt vardera hållet som går 7.07 och 16.32
Vist jag har kompisar där med men inte en ända i den där skitskolan, Känner inte ens någon i den. Självklart har man kommigt på kant med bönderna där också. fyfan tillbaka till indraget studibidrag, ig och slagsmål, dagar av tyst lidande. 16 veckor klarade jag innan jag bröt ihop totalt föra gången undra hur länge jag klarar mig nu...

Å andra sidan gillar jag inte plugget här uppe heller, massa förorts ungar som sabbar lektionerna och 1 timme in till skolan. Känner ingen gemenskap där heller, bara massa sopor. Och 2 plugghästar.

Huset i vallösa äger sönder det här huset totalt. Här är det mörkt och trångt
där är det stort (250 kvm istället för 125) och ljust. garaget är också rena drömmen egentligen. Men läget, det är dfri sikt i 5 km åt 180¤ det gör en väldigt lätt deprimerad.

Vafan ska jag göra.. Hellst vill jag bara fly men det är fegt.

Om vi nu flyttar ner ditt hur ska man få det att fungera, måste komma på någon plan så mina föreldrar inte går och gnäller på varandra. Dom måste komma bort från varandra mer. Eventuelt så skulle farsan sälja firman och börja köra buss eller va det va han sa. Det är ju bra men morsan då? Hon kan inte bara gå hemma hela dagarna, hur fan förklarar man för henne att hon får ta och antränga sig.
Finns det något annat gymmnasie som har el program? Parkgymnasiet suxxar som stockholmare, för mycket bönder.

Måste ha glömt något låter för simpelt jaja återkommer när jag är klarare i huvudet.

(Tänkte lägga upp en länk till huset men stolpskottet till mäklare har inte lagt upp det på hemnet.)

HJÄLP!

Här är en bild på hur det ser ut mitt i sommaren en vaker dag taget från det håll det är minst öppet.. Det är det vita huset till höger om kyrkan. (Sökte på google på addresen men det gav ingen träff)

sjorup-vallosa_start.jpg

Last edited:
Du ser dina problem rätt tydligt men det är tyvärr nu som det tråkiga kommer för dig. Barna-åren är över och det är dax att stirra den skitiga vardagen i vitögat.

Mina tips, från min tid i din ålder:
- Man överlever på en skola med idioter. EN enda kompis kan räcka i kortare perioder. Gymnasiet är inte hela livet, snarare en väldigt liten bit.
- Man kan inte ta hand om sina föräldrar i alla lägen. Dom ska ta hand om sig själva och helst dig litegrand.
- Din morsa sitter uppenbarligen fast i en karusell av självömkan som gör henne oförmögen att faktiskt göra något.
- Du ska inte ta skit av din farsa för att han är labil. Man kan uppföra sig även om man har temperament. Världen kryllar av folk som beter sig illa och förklarar det med dåligt humör.

Det låter helt klart som att din morsa mår dåligt av att gå hemma och tar med sig hela familjen i fallet. Så såg det ut hemma en gång i tiden och det som räddade alltihop var att morsan fick ett jobb i 40 års ålder. Man blir dum i huvudet av att aldrig träffa folk och leva utanför den världen som övriga i familjen tillhör.

Mina tips:
- Kolla på möjligheterna att flytta hemifrån. Kan du bo på elevhem tex?
- Bit ihop. Snart är gymnasiet slut och enda riktiga fördelen med att bli "vuxen" är att man tar hand om sig själv dvs att man inte tvingas leva i ett kaos som man inte kan slippa.
- Ska du gå gå och dryga dig för att du är stockholmare så får du inga kompisar.(här kommer det här med at växa upp igen) Vad tror du egentligen är skillnaden på dig och bönder bortsett dialekten? Förlika dig med att du som Stockholmare låter dryg för lantisar om du inte är jävligt trevlig, på samma sätt som vi Bohuslänningar kan låta tröga om vi inte passar oss.

OCH!!!!

Absolut INGENTING blir bättre av att man tycker synd om sig själv. Kämpa emot den sidan hos dig själv.

Last edited:
Prullis, Ta inte på dig beslutet vart ni skall flytta. Dina föräldrar är just det..FÖRÄLDRAR och det skall inte ligga på dig att ta sådana stora beslut.

Jag spenderade för många år att försöka hjälpa mina föräldrar med deras lycka/olycka o försöka göra dom glada efter skiljsmässa etc men det ligger inte på barnen att göra det. Det är inte bra för barnen att försöka göra det ens (man blir påverkad och det är inte på ett bra sätt alla gånger :freak)

Du har ju skrivit om dina föräldrar förut och det verkar som om det är en ganska jobbig/komplex situation.

Mitt råd, även om det låter drygt och svårt kanske, är att låta dina föräldrar sköta sig själva och ta sina beslut själva. Sköt om DIG och kanske skapa lite avstånd er emellan (för din egen sinnesro).

Om dom beslutar sig att flytta och du vill stanna i Stockholmsområdet så kanske du kan få eget på det viset. Som Chrille sade elevhem eller ungdomslägehet etc.

Nu svammlar jag igen..jag menar bara att du skall inte försöka alltför hårt att lösa dina föräldrars problem. Dom är vuxna..det är deras ansvar.

:krama

Måste hålla med Abstrutsen nedan..Chrille har rätt :tummenupp

Last edited by a moderator:
Den skitige hårdrockar'n med ciggen slappt hängande i mungipan har återigen rätt, hur konstigt det än kan låta. Läs och begrunda det Chrille har skrivit ovan, jag håller med till punkt och pricka. Chewie är ganska vettig, trots att han låter lite trög... :tungan

Chrille skrev:
2345066 Du ser dina problem rätt tydligt men det är tyvärr nu som det tråkiga kommer för dig. Barna-åren är över och det är dax att stirra den skitiga vardagen i vitögat.

Mina tips, från min tid i din ålder:
- Man överlever på en skola med idioter. EN enda kompis kan räcka i kortare perioder. Gymnasiet är inte hela livet, snarare en väldigt liten bit.
- Man kan inte ta hand om sina föräldrar i alla lägen. Dom ska ta hand om sig själva och helst dig litegrand.
- Din morsa sitter uppenbarligen fast i en karusell av självömkan som gör henne oförmögen att faktiskt göra något.
- Du ska inte ta skit av din farsa för att han är labil. Man kan uppföra sig även om man har temperament. Världen kryllar av folk som beter sig illa och förklarar det med dåligt humör.

Det låter helt klart som att din morsa mår dåligt av att gå hemma och tar med sig hela familjen i fallet. Så såg det ut hemma en gång i tiden och det som räddade alltihop var att morsan fick ett jobb i 40 års ålder. Man blir dum i huvudet av att aldrig träffa folk och leva utanför den världen som övriga i familjen tillhör.

Mina tips:
- Kolla på möjligheterna att flytta hemifrån. Kan du bo på elevhem tex?
- Bit ihop. Snart är gymnasiet slut och enda riktiga fördelen med att bli "vuxen" är att man tar hand om sig själv dvs att man inte tvingas leva i ett kaos som man inte kan slippa.
- Ska du gå gå och dryga dig för att du är stockholmare så får du inga kompisar.(här kommer det här med at växa upp igen) Vad tror du egentligen är skillnaden på dig och bönder bortsett dialekten? Förlika dig med att du som Stockholmare låter dryg för lantisar om du inte är jävligt trevlig, på samma sätt som vi Bohuslänningar kan låta tröga om vi inte passar oss.

OCH!!!!

Absolut INGENTING blir bättre av att man tycker synd om sig själv. Kämpa emot den sidan hos dig själv.
psst chrille, jag drygar mig inte. Alla bönder drygar sig mot mig, nu har jag fått höra så mycket av bönder och fått stryck för så dumma anledningar att jag gör det mesta för att slippa umgås med dom. Jag försöker låta det rinna av men det går inte så bra.

Jag vill inget hellre än fly men en budget på 4500/mån med allt stöd komunen ger och allt gör det ganska svårt att hitta något. och ha råd att äta.. Vill fan inte gå om ett år för att gå någon flumm linje och ångra mig resten av livet. Vet inte riktigt vad jag ska leta.. Billiga hyres 1:or eller 2:or kryllar det inte av direkt.

Har bott själv hela sommarn, har varigt så jävla skönt att slippa tänka på någon annan en mig.

Jaja får leta efter något.

Nursey, jag vill inte men om ingen annan gör det och dom vägrar skilja sig är det lugnast så..

prulle skrev:
2345812 psst chrille, jag drygar mig inte. Alla bönder drygar sig mot mig, nu har jag fått höra så mycket av bönder och fått stryck för så dumma anledningar att jag gör det mesta för att slippa umgås med dom. Jag försöker låta det rinna av men det går inte så bra.
.....

Umgås inte med dom då?

Jag menar, hur ofta skär det i skolan på dagtid? Nu låter det kanske tråkigt men det går. Jag spenderade två år i en klass där jag inte har pratat med en enda efter avslutningsdagen och det gick så bra så.

Nu går du ju på gymnasiet vilket faktiskt är en stor fördel gentemot grundskolan om man bara vill glida med så se inte så nattsvart på alltihopa.

Kolla med kuratorn på skolan om det finns några möjligheter att få bidrag utan att blanda in päronas ekonomi, är du gammal nog för studielån?

Chrille skrev:
2345866 Umgås inte med dom då?

Jag menar, hur ofta skär det i skolan på dagtid? Nu låter det kanske tråkigt men det går. Jag spenderade två år i en klass där jag inte har pratat med en enda efter avslutningsdagen och det gick så bra så.

Nu går du ju på gymnasiet vilket faktiskt är en stor fördel gentemot grundskolan om man bara vill glida med så se inte så nattsvart på alltihopa.

Kolla med kuratorn på skolan om det finns några möjligheter att få bidrag utan att blanda in päronas ekonomi, är du gammal nog för studielån?
Gör inte det friviligt men måste va på lektioner ibland..
Mjo får göra det när skolan börjar igen. Tror inte det, är 17.

Jaja får försöka fixa. Om nån vet någon trevlig, billig stad eller internat med vettig linje. Så hör av er.:)

prulle skrev:
2345882 Gör inte det friviligt men måste va på lektioner ibland..
Mjo får göra det när skolan börjar igen. Tror inte det, är 17.

Jaja får försöka fixa. Om nån vet någon trevlig, billig stad eller internat med vettig linje. Så hör av er.:)

Vad pluggar du då?? Annars är det inte lätt att tipsa...

Lugnet gymnasiet i Falun har en el-linje. Och när jag gick på gymnasiet ( gick ut 2000 ) så bodde några stycken som gick bil lackering i en sån korridor eller vad man kallar det. Tror inte det var så jättedyrt heller. Kanske kan vara värt att kolla upp

Olsson skrev:
2345936 Lugnet gymnasiet i Falun har en el-linje. Och när jag gick på gymnasiet ( gick ut 2000 ) så bodde några stycken som gick bil lackering i en sån korridor eller vad man kallar det. Tror inte det var så jättedyrt heller. Kanske kan vara värt att kolla upp
tackar.

Fredrika Bremergymnasiet hade ialla fall förut bostäder för studenter, ligger i Haninge och har El programmet.

Det är tufft av dig att räcka ut en hand på ett forum som detta. :tummenupp för det.

som chrille skriver ovan. håller jag med honom. till 100%.
jag är säker på du har många kompisar här ute på porthoj som kan och vill hjälpa dig.

och som chrille skriver. uppför dig inte odm en dryg stockholmare det loosar du bara på.

Lycka till

:ätapiller :kryckor

PS jag har mer skrot och fler stygn i min kropp. :näsblod

Du verkar mogen nog att förstå felen runtom dig. Kanske du borde ta på dig ansvaret och fixa morsan ett jobb? Sök åt henne. Tvinga henne skriva en CV... hon måste ut från huset ni är i nu. Efter det, bli en plugghäst... ta dig genom skolan med fullständiga betyg (har du det nu?). Du kommer ångra dig efteråt för att du inte satsade mer på skolan... istället får du studieskulder för att fixa betygen.

jag tror det är fler som kan hålla med Swedie i detta som sitter nu 25 år utan jobb och utbildning. finns många

jag är dock 35år och ligger till sängs. hade hyffsade betyg i grundskolan och fick swedies råd och gick ut tek skolan med topp betyg.

jag är glad jag lyssnade då det har jag med mig resten av livet.

Jag tycker inte du ska bo kvar mitt i deras röra. Knalla iväg till Soc å prata med dem ang. hjälp med bostad.

Många bra svar:tummenupp

Nja, rädda en familj..... det är inte ditt ansvar.
Kommer själv ifrån skit.
Som en del skrivit, bit ihop å ta dig genom skolan.
Ty det finns alltid de som har det värre:tungan

Dina föräldrar är Mogna/ gammla nog att lösa sin situation.
Om/ när de bråkar, dra på stereon... fly på ditt eget sätt:tummenupp

Skit lite i dina föräldrar, de verkar har kommit i en kris å glömmer/ missar dig.
Kolla/ sök lite hur du skall klara dig.

Dina föräldrar finns inte i all tid för dig... du måste en dag klara dig själv.
Bara att ta tjuren i hornen å börja..... livet ligger inte bäddat i all framtid för dig.

men men som sagt.... har varit med om än jävligare än dig...
Fixa/ trixa..... bara du sköter skolan. annars kommer du att ångra dig.

Slagsmål/ retning m,m var en vardag för en annan.... bara att ligga å flyta med..
Kanske skriver lite knepigt (nyss vaknat efter krogen)

Du skall se att det löser sig:tummenupp Å FÖR FAN........ TÄNK INTE PÅ DINA FÖRÄLDRAR (vuxna nog att sköta sig) UTAN TÄNK, KOLLA UPP HUR D SKALL GÖRA...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti