Träningstråden

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Ort
Nånstans ute i nån av åkersbergas skogar
Hoj
Honda CB 400N
Någon som har brutit ett revben av att gyma? Gjorde dips med 20+kg och kom lite långt ner så när jag skulle upp så gick något sönder i bröstet (ungeför vid tuttarna). har nu gått 2 månader, var första gången på gymmet igår. Körde 5 dips utan vikt sen kände jag att det gjorde ont, alla andra övningar var smärtfria. Frågan är nu om det är värt att gå till läkaren å få det undersökt? Känns ju som dom inte direkt kommer bry sig eller har jag fel?

Nu är jag ingen läkare, fysiolog eller bla bla bla. MEN jag har haft elever (och jag själv) som har överbelastat/tagit i så att själva muskelhinnan har sprängts/spruckit. Svårläkt skada eftersom man använder armarna och bröstkorgen dagligen. Men för att vara på den säkra sidan så kan du kolla med sjukgymnast/läkare.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Nu är jag ingen läkare, fysiolog eller bla bla bla. MEN jag har haft elever (och jag själv) som har överbelastat/tagit i så att själva muskelhinnan har sprängts/spruckit. Svårläkt skada eftersom man använder armarna och bröstkorgen dagligen. Men för att vara på den säkra sidan så kan du kolla med sjukgymnast/läkare.

Första tanken jag fick när jag hörde det var att ett muskelfäste gick av, men det brukar göra ondare och begränsa rörligheten något. Men detta känns som om det är brosket eller benet i bröstkorgen. Får väll gå till en jävla läkare och känna mig som en hypokondriker :banana
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Nu är jag ingen läkare, fysiolog eller bla bla bla. MEN jag har haft elever (och jag själv) som har överbelastat/tagit i så att själva muskelhinnan har sprängts/spruckit. Svårläkt skada eftersom man använder armarna och bröstkorgen dagligen. Men för att vara på den säkra sidan så kan du kolla med sjukgymnast/läkare.

Det som hänt är med all sannolikhet ett halvtaskigt utförande och för lite mothåll i den excentriska fasen = en lättare muskelbristning.
Smörj med voltaren nån vecka, kör sen försktigt uppvärmning 1-2 veckor där du fokuserar på att blöda genom muskeln ordentligt. Träna INTE dips, och absolut inte framsida axlar (vilket du nästan aldrig ska köra).

Skulle detta inte funka så har du antagligen översträckt en led, glukosamin+csa, msm samt cissus är bra då.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Detta hände en vän till mig och det visade sig att Han knäckt sitt nyckelben, Han var relativt överviktig.

Har en fråga till folket, kan man få stora armar utan att behöva få bristningar? Hjälper det att smörja med krämer på dessa yter?
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Detta hände en vän till mig och det visade sig att Han knäckt sitt nyckelben, Han var relativt överviktig.

Har en fråga till folket, kan man få stora armar utan att behöva få bristningar? Hjälper det att smörja med krämer på dessa yter?

Bristningar har inget med att "växa för fort" att göra, beror helt på din kropps hud att göra. Har du dålig anpassningsförmåga på huden får du bristningar, inte annars. Krämer kommer inte hjälpa, men se till att alltid använda lotion.
 

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Ort
Nånstans ute i nån av åkersbergas skogar
Hoj
Honda CB 400N
Det som hänt är med all sannolikhet ett halvtaskigt utförande och för lite mothåll i den excentriska fasen = en lättare muskelbristning.
Smörj med voltaren nån vecka, kör sen försktigt uppvärmning 1-2 veckor där du fokuserar på att blöda genom muskeln ordentligt. Träna INTE dips, och absolut inte framsida axlar (vilket du nästan aldrig ska köra).

Skulle detta inte funka så har du antagligen översträckt en led, glukosamin+csa, msm samt cissus är bra då.


Låter trevligt, men har på känn att det inte var mig du skulle citera ;)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag har precis skaffat gymkort igen, förra gången jag körde gym regelbundet var 10+ år sedan, och inser att jag kommer behöva någon form av kosttillskott. Mitt problem är att jag är laktosallergiker och rätt många "pulver" har hög grad av mjölkprodukter i sig.

Finns det något vettigt kolhydrat/proteintillskott utan massa sånt?
 

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Ort
Nånstans ute i nån av åkersbergas skogar
Hoj
Honda CB 400N
Jag har precis skaffat gymkort igen, förra gången jag körde gym regelbundet var 10+ år sedan, och inser att jag kommer behöva någon form av kosttillskott. Mitt problem är att jag är laktosallergiker och rätt många "pulver" har hög grad av mjölkprodukter i sig.

Finns det något vettigt kolhydrat/proteintillskott utan massa sånt?

Håll i hatten för här kommer ett revolutionerande tips....

MAT!

Vanlig husmankost brukar räcka till för vanlig träning. Behöver man kosttillskott så ligger man på rätt hög tränings/tävlingsnivå... Vill man ändå känna sig "stor och tuff" så ta en banan eller 2
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag äter balanserat och nyttigt men har alltid haft problem med att få i mig tillräckligt. 11 år som kampsportare, och ett par år gymmande innan det, och jag har lärt mig hur min kropp fungerar.

Någon som kan svara på min fråga istället? :rolleyes:

[EDIT] Att försöka vara tuff slutade jag med runt 20.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har precis skaffat gymkort igen, förra gången jag körde gym regelbundet var 10+ år sedan, och inser att jag kommer behöva någon form av kosttillskott. Mitt problem är att jag är laktosallergiker och rätt många "pulver" har hög grad av mjölkprodukter i sig.

Finns det något vettigt kolhydrat/proteintillskott utan massa sånt?

Whey 100 är väl tänkt för sånna som dig.
Sen om det räcker hela vägen kan jag inte svara på, men det är sökord att börja leta på iallafall.
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Jag har precis skaffat gymkort igen, förra gången jag körde gym regelbundet var 10+ år sedan, och inser att jag kommer behöva någon form av kosttillskott. Mitt problem är att jag är laktosallergiker och rätt många "pulver" har hög grad av mjölkprodukter i sig.

Finns det något vettigt kolhydrat/proteintillskott utan massa sånt?

Kasein
Alternativt
Body Science - Diet Fuel

Det funkar bra för mig som är lite känslig

Exempel: http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/protein/kaseinprotein/index.html
 

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Röd/Vit 600
Tjo!

Blir en del text här men...
Har ett problem jag tänkte kolla upp här innan jag tar det vidare, även om det kanske är ganska konstigt/odefinierat.
Jag har haft "problem" på gymmet nu sedan november förra året.
Symtomen är äckligt svåra att beskriva, men efter 3-4 set känner jag mig konstig, borta, trött, ofokuserad, eventuellt lite yr. Det är svårt att beskriva men jag känner mig, utan ett bättre ord, "frånvarande".
Det är endast på gymmet detta händer, i samband med styrketräning. Stående tror jag påverkar något mer än sittande övningar.
Övrig info kan väl vara att jag dricker bra på dagarna, äter rätt, sover bra, inga konstigheter, festar kanske något mindre än vanliga studenten. 178-74kg, tränat en längre tid, har inte tränat kondition på länge men den är fortfarande inte risig.
"Känslan" går över efter ett tag men då man inte har tid att vila 20 minuter mellan varje set blir det "värre och värre" ju längre passet lider.
Det har aldrig hänt något mer än så, men det är svårt att köra effektiv träning när man känner sig helt frånvarande inte ens halvvägs in i passet och där känslan bara eskalerar ju mer man kör.

Har funderat på lågt blodtryck eller kanske blodsocker men då borde jag väl märka av det mer än jag gör?
Finns det nån som har någon idé på vad annars det kan vara?
Peace! / Victor :hej
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Du kanske tar för tunga vikter samtidigt som du håller andan eller "slarva" med andningen. Äter du 1 timme innan träning? Kanske lite långsökt men men.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Tjo!

Blir en del text här men...
Har ett problem jag tänkte kolla upp här innan jag tar det vidare, även om det kanske är ganska konstigt/odefinierat.
Jag har haft "problem" på gymmet nu sedan november förra året.
Symtomen är äckligt svåra att beskriva, men efter 3-4 set känner jag mig konstig, borta, trött, ofokuserad, eventuellt lite yr. Det är svårt att beskriva men jag känner mig, utan ett bättre ord, "frånvarande".
Det är endast på gymmet detta händer, i samband med styrketräning. Stående tror jag påverkar något mer än sittande övningar.
Övrig info kan väl vara att jag dricker bra på dagarna, äter rätt, sover bra, inga konstigheter, festar kanske något mindre än vanliga studenten. 178-74kg, tränat en längre tid, har inte tränat kondition på länge men den är fortfarande inte risig.
"Känslan" går över efter ett tag men då man inte har tid att vila 20 minuter mellan varje set blir det "värre och värre" ju längre passet lider.
Det har aldrig hänt något mer än så, men det är svårt att köra effektiv träning när man känner sig helt frånvarande inte ens halvvägs in i passet och där känslan bara eskalerar ju mer man kör.

Har funderat på lågt blodtryck eller kanske blodsocker men då borde jag väl märka av det mer än jag gör?
Finns det nån som har någon idé på vad annars det kan vara?
Peace! / Victor :hej

Om du går till vårdcentralen och frågar snällt så testar de säkert ditt hb värde då det är ett 10 sekunders jobb och kan förklara en del om det är lågt.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Hej ni,

Sån där avscanning av kroppen med en speciell våg som mäter kroppsfett och sånt. Hur mycket kan man lita..!?

OM man kan det, blir jag förstås en glad. :)

Metabolisk ålder 27 år. 42 år i verkligheten.
Fysisk gradering 1-9, 1=fetma, 9=muskulös. Jag hade 8=smal/muskulös
41 kg muskler av 53 kg totalt.
19 % kroppsfett. Vilket inte var så bra. För det låg under nivån för "Hälsosam" och jag hamnade på "För lite"

Ja...jag tränar ju en hel del. Man vet inte vad man ska tro på.
//M
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag undviker banan som pesten. Det är en rätt kass kolhydratskälla och inget annat.

Förra året återupptog jag träningen efter 4 års uppehåll och bestämde mig för att shredda bort 20 kg på 10 veckor. Det blev 24 kg på 13 veckor. Nej, vanlig mat räcker INTE tycker jag när man kör 15 h träning i veckan. "Vanlig" mat är oftast skit om man t ex har ett aggressivt viktnedgång som mål och kör hårt med calorie restricted diet dessutom. Ska man köra på knappt 1500 oim dagen gäller att vara mycket noga med vad det är man trycker i sig...och det är nog knappast "husmanskost" som gäller då...

Kasein är bra på kvällen, det är tjockt dessutom och dämpar hungern. Kör jag 16 - 18 - 20 km löppass trycker jag i mig Vitargo. Inför Thaiboxningspassen då jag vet vi kommer att köra en hel del sparring blir det Vitargo och aminosyror. Efter cardio passen...möjligen Vitargo, annars är jag rätt restriktiv med kolhydrater...kör jag TKD (en typ av keto upplägg) i typ 4-6 v då blir det bara Vitargo inför passen och det inte mer än 40 gram. Med en diet med så lite kolhydrater (eller inga alls) blir Thaiboxningspass eller långa löppas en pärs iblnad så då trycker jag i mig någon PWO ..typ Jacked, för att kicka igång mig.

Aminosyror är nog bättre val än whey, men det är vad jag tycker. Finns säkert andra uppfattningar.

Problem med att bara träna på mat är att det blir rätt svårt logistiskt tycker jag.
 
Last edited:

tkdrille

Guest
Jag undviker banan som pesten. Det är en rätt kass kolhydratskälla och inget annat.

Förra året återupptog jag träningen efter 4 års uppehåll och bestämde mig för att shredda bort 20 kg på 10 veckor. Det blev 24 kg på 13 veckor. Nej, vanlig mat räcker INTE tycker jag när man kör 15 h träning i veckan. "Vanlig" mat är oftast skit om man t ex har ett aggressivt viktnedgång som mål och kör hårt med calorie restricted diet dessutom. Ska man köra på knappt 1500 oim dagen gäller att vara mycket noga med vad det är man trycker i sig...och det är nog knappast "husmanskost" som gäller då...

Kasein är bra på kvällen, det är tjockt dessutom och dämpar hungern. Kör jag 16 - 18 - 20 km löppass trycker jag i mig Vitargo. Inför Thaiboxningspassen då jag vet vi kommer att köra en hel del sparring blir det Vitargo och aminosyror. Efter cardio passen...möjligen Vitargo, annars är jag rätt restriktiv med kolhydrater...kör jag TKD (en typ av keto upplägg) i typ 4-6 v då blir det bara Vitargo inför passen och det inte mer än 40 gram. Med en diet med så lite kolhydrater (eller inga alls) blir Thaiboxningspass eller långa löppas en pärs iblnad så då trycker jag i mig någon PWO ..typ Jacked, för att kicka igång mig.

Aminosyror är nog bättre val än whey, men det är vad jag tycker. Finns säkert andra uppfattningar.

Problem med att bara träna på mat är att det blir rätt svårt logistiskt tycker jag.

De funkar på kort tid. Men de du gör är inte hälsosamt.
 

999.8cc

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1
Har en fråga till folket, kan man få stora armar utan att behöva få bristningar? Hjälper det att smörja med krämer på dessa yter?

Visst finns det krämer som kan hjälpa lite.

Hudbristningar är inte helt ovanligt hos många som tar steroider då huden inte hinner anpassa sig i samma sakt.


Har flera kompisar som tränat i några år och sedan när de börjat köra med sprutor och steroider som narkomaner har även hudbristningarna kommit
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top