Träningstråden

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Har faktiskt kommit igång lite försiktigt med träningen.

Planeringen är 2 helkroppspass med basövningar såsom armhävningar, knäböj etc. och 2simpass per vecka för att få ordning på lederna (och få bort några trivelskilon) innan man lastar på vikt. Nu brukar det visserligen bara bli 2-3 pass per vecka totalt, men det är jävulskt mycket att göra i övrigt.

Det kombinerat med några smärre förändringar i kosten har faktiskt inneburit rätt bra framsteg i förhållande till insatsen.

kapat 3min på 600m simmning på en månad :hihi

Det bästa är dock att mitt bråkande knä börjat fungera som det ska igen. Hatar när knäna krånglar.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Går finfint me træningen hær .. Lagt till 2 kickboxningpass och 2 mma i veckan utanpå 4-spliten. Funkar bættre æn jag kunnat tænka mig! 1kg kvar till 80-strecket nu
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Halloj!
Har äntligen tagit mig i kragen och fixat ett gymkort!!:yoparty
Är det nån som har nåt bra tips om träningsprogram jag kan följa?
Har googlat, men får upp för många märkliga träffar...
Ska villigt erkänna att jag inte läst igenom hela denna tråd, den är lite lång...

Så tips emottages tacksamt.... Syftet med min träning är att gå ner ca 5 kg och bli lite fast och gärna "bygga" lite...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Halloj!
Har äntligen tagit mig i kragen och fixat ett gymkort!!:yoparty
Är det nån som har nåt bra tips om träningsprogram jag kan följa?
Har googlat, men får upp för många märkliga träffar...
Ska villigt erkänna att jag inte läst igenom hela denna tråd, den är lite lång...

Så tips emottages tacksamt.... Syftet med min träning är att gå ner ca 5 kg och bli lite fast och gärna "bygga" lite...

Svårt att "bygga" lite och gå ner samtidigt. Däremot kan du nog bränna lite fett samtidigt som du lägger på dig muskler.

Hur många dagar i veckan ska du träna?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har nog frågat detta innan men hittar inte...

Vad ska man träna/stretcha om man får ont i nedre delen av ryggen (svanken?) när man springer?
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Svårt att "bygga" lite och gå ner samtidigt. Däremot kan du nog bränna lite fett samtidigt som du lägger på dig muskler.

Hur många dagar i veckan ska du träna?

Bränna fett och lägga på mig lite muslker låter som en bättre formulering på det jag vill uppnå.. Tack.

Tänkte träna ca 3 dagar/veckan (beror lite på jobbet) och fylla på med lite morgonpromenader. Har kort på Korpen och skulle vilja kunna gymma när det inte finns tider på deras gruppträningar.....
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det bästa du kan göra är att prata med en instruktör på gymmet, där kan du få hjälp med det mesta. Träningsupplägg, kost, hur övningarna utförs m.m.

Om du vill få snabba resultat av styrketräningen bör du köra ganska få repetitioner, välj en vikt så du klarar max 8 rep. Cirka 3-5 övningar (ggr 3 set) per muskelgrupp. Det viktigaste är dock att muskeln är slutkörd efter passet.

Ett exempel på tredagarspass.
Dag 1: Bröst, Triceps, Vader
Dag 2: Rygg, Biceps, Mage
Dag 3: Framsida och baksida ben, Axlar (tre delar)

Eftersom du även kommer delta i olika fyspass kommer du få den motion du behöver.

Morgonpromenader i raskt tempo är kanon för fettförbränning.
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Har nog frågat detta innan men hittar inte...

Vad ska man träna/stretcha om man får ont i nedre delen av ryggen (svanken?) när man springer?


Att inte stretcha "höftböjarmuskeln" är en relativt vanligt anledning till ont i svanken.. Prova det om du inte redan stretchar dom :)
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Det bästa du kan göra är att prata med en instruktör på gymmet, där kan du få hjälp med det mesta. Träningsupplägg, kost, hur övningarna utförs m.m.

Om du vill få snabba resultat av styrketräningen bör du köra ganska få repetitioner, välj en vikt så du klarar max 8 rep. Cirka 3-5 övningar (ggr 3 set) per muskelgrupp. Det viktigaste är dock att muskeln är slutkörd efter passet.

Ett exempel på tredagarspass.
Dag 1: Bröst, Triceps, Vader
Dag 2: Rygg, Biceps, Mage
Dag 3: Framsida och baksida ben, Axlar (tre delar)

Eftersom du även kommer delta i olika fyspass kommer du få den motion du behöver.

Morgonpromenader i raskt tempo är kanon för fettförbränning.

Tackar och :Bugar för tipsen!
Körde första passet idag, ett muskelpass... Har på känn att jag knappt kan ta mig ur sängen imorgon bitti.. hihi. Men på Lördag kör vi poweryoga för att få bukt med träningsvärken.:banana
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
"Höftböjjarmusklen"? Vilken är det? :hihi

Är det fram/baksida lår eller?


Sitter framför bäckenbenen. Mellan "framlåret" och buken, så att säga.
Dom aktiveras i flertalet magmuskelövningar också.

Blir den för kort drar det i svanken vilket resulterar i sk. "ankstjärt"
-vilket man ju helst vill undvika :tungan
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Sitter framför bäckenbenen. Mellan "framlåret" och buken, så att säga.
Dom aktiveras i flertalet magmuskelövningar också.

Blir den för kort drar det i svanken vilket resulterar i sk. "ankstjärt"
-vilket man ju helst vill undvika :tungan
Stog i morse och försökte på alla möjliga sätt hitta ett bra sätt att sträcka ut dessa, men hittade inget bra :näsblod

Har du ngt tips? :)
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Prova den som micke länka till...
Försök dock att ha överkroppen upprätt ist för framåtböjt som mr bean på bilden.. Då sträcker det mer i höften. Samt kanske vrida överkroppen försigtigt åt sidorna efter tycke, ja du lär ju känna vart det sträcker hoppas jag.

Sätt fart nu! :tummenupp
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Förstår det! Träningsvärk är ju det bästa som finns efter en lång skadeperiod :tummenupp jag längtar som fan.

Njae, förjävla dumt gjort. :huvet

Jo, det har du rätt i, ska fråga min sjukgymnast på måndag om hon tror jag kommer bli 100% återställd, annars blir det op. Känns dock jävligt drygt med ett halvår till utan träning.
Jag hade dessutom ställt in siktet på att stå på scen på fitnessfestivalen 2010, nu är det snarare 2014. Menmen, jag har bara mig själv att skylla.

Vad har du för skada? Nåt med ledbandet va?

mmm det är drygt som fan att bli utan träning :( och att köra FF nästa år blir nog tufft om du ska hinna med OP innan dess, först köra bulk med muskelminne för att komma igång och sen tävlingsdeff, blir kanske lite tight.

just nu fattas jag bara ett korsband, ledbandet börjar kännas rätt så bra, märks dock att vad/hamstrings fästena är lite dåliga :(
 

MikkE

Guest
Träning imorgon innan frulle. Se hur det ska gå då. Började, sedan kom jobbtillfällen och träningen dalade. Nu måste jag börja om igen.. gah! Har heller ingen annan bild.
3945219273_a08bc6c001.jpg
 

Efex

Bättre än dig helt enkelt...
Gick med
31 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm 530 Exc (SM) 08 factory edition black, Ktm 450 SMR 06
knäböj ATG har jag reppat 4 på 140kg vilket väl inte kan ses som superlite?

Mer än vad många disco snubbar tar iaf ;) Ne jag får önska dig lycka till med träningen och hoppas att du inte skadar dig :tummenupp
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top