Conrad
Troligen sporthoj.com medlem
Acrid skrev:Din kompis kanske syftade på de anala bieffekter som kan uppstå vid "förhöjt" proteinintag....![]()
Nej!

Han litar inte riktigt på dig KIRE,,,

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Acrid skrev:Din kompis kanske syftade på de anala bieffekter som kan uppstå vid "förhöjt" proteinintag....![]()
Conrad skrev:Nej!Min kompis sa att om man börjar med att äta protein så får man problem med tarmarna och mage efter att man har slutat.
Han litar inte riktigt på dig KIRE,,,![]()
Acrid skrev:Om man skulle börja vräka i sig xtrmt mycket protein skulle man möjligtivis få problem med levern (enligt viss forskning). Men tarmar och mage...nä då är det barasom gäller
![]()
Conrad skrev:Nej!Min kompis sa att om man börjar med att äta protein så får man problem med tarmarna och mage efter att man har slutat.
Han litar inte riktigt på dig KIRE,,,![]()
KIRE skrev:Det stämmer. Och nivån av insulin bestäms av kolhydratens GI. Eller egentligen av allt du har i magen samtidigt:s totala GI. Tex äter du bara en snabb kolhydrat (tex bakad potatis)kanske det ger 115 GI. Men äter du samma kolhydrat tillsammans med fett eller/och protein, fiber så kommer GI sänkas. Eller egentligen snabbheten på upptaget ändras.
Efter att läst lite om fruktos så beror helt enkelt frånvaron av insulinspik på att
fruktos GI ligger på 20-30. Det är grymt lågt. Förmodligen bland det lägsta som finns. Detta beror på att fruktos måste gå genom levern först för att kunna
omvandlas till glukos. Detta är en långsam process. Därav det låga GI värdet.
Glukos är den enda användbara kolhydraten och därför måste alla kolhydrater(socker/stärkelse) brytas ned till glukos. Monosackarider tas lätt upp i tunntarmen rakt ut i blodomloppet medan polysackarider måste klyvas genom smältning i tunntarmen innan upptag. Och som nämnts ovan fruktos genom levern. En liten grundförklaring till varför olika livsmedel har olika GI.
Dock måste det finnas nackdelar med fruktos. Tex att det är skadligt för levern att under längre perioder bryta ned stora mängder fruktos(spekulation). Annars hade ju alla kosttillskottstillverkare använt det i måltidsersättare tillsammans med protein och mct-olja tex. Skulle bli en grym måltidsersättare om man är ute efter viktminskning eller iallafall stabil blodsockerkurva.
Flamma77 skrev:Stämmer väl på det hela taget!
Fruktos finns naturligt i frukt,som monosackarid, ett annat namn är fruktsocker... Det kan bli kämpigt för levern att hantera extremt stora mängder fruktos, men om man använder det som ersättning för vanligt socker som sötningsmedel är det långt kvar till överbelastning. Om fruktos ackumuleras i levercellen leder det till att det fria fosfat som finns i levercellen är upptaget med att binda till fruktos. Bildningen av ATP förhindras och dess förstadier bryts istället ned. Detta ger i slutänden ett överskott av urinsyra som kan fällas ut i lederna och orsaka artrit. Att det inte används i kostillskott tror jag beror på att det är billigare och lika effektivt med komplexa kolhydrater. Fruktos används i "sockerfria" livsmedel till diabetiker och säljs utan varningstext på ICA så någon risk för förgiftning föreligger nog inte.Det är en större belastning på levern med ett för högt proteinintag!
![]()
För att förhoppningsvis reda ut begreppen lite;![]()
Det finns tre monosackarider i mat som konsumeras av människan; glukos, fruktos och galaktos.
Disackarider är tex Laktos som består av en galaktos och glukos, sucrose (eng. kommer inte på det svenska namnet...sackaros kanske) som består av en fruktos och en glukos.
Polysackarider är ex. stärkelse(växter) och glykogen(djur) som är en lagringsform av glukos. dvs glukos i längre kedjor.
Det som absorberas av tunntarmen är i huvudsak och så gott uteslutande monosackarider. Dessa går till lever där de i olika reaktionsvägar blir till antingen glukos och vidare till glykogen, eller direkt (glukos, fruktos) alt. via glukos (galaktos) till pyruvat vidare till energi, beroende på vad kroppen behöver. *pust*
![]()
Twosaint skrev:mycket prat det där...jag åt just ett maxmål jag, då behöver man inte fundera så mycket vad man äter då vet man att det är onyttigt
Så sant som det var sagt! Men jag får ont i magen av sådan mat... skulle kunna bidra till den ovanstående "skit- debatten"...*asg*Twosaint skrev:mycket prat det där...jag åt just ett maxmål jag, då behöver man inte fundera så mycket vad man äter då vet man att det är onyttigt
Acrid skrev:Hähä...vadå! bulkar du?!![]()
KIRE skrev:Nej det stämmer inte. Kanske kan det ha några negativa effekter i extremfallet. Men isåfall pratar vi om minst 700gram/dag eller liknande. Det finns ändå ingen anledning till så högt intag eftersom kroppen inte kommer kunna tillgodogöra sig proteinet ändå. Har själv konsumerat 500 g protein/dag under vissa kortare perioder med hård ketogen diet. Har inte märkt några problem med det förutom att man eldar för kråkorna(ketogen diet=diet på endast fett och protein).
Anledningen till 500g prot/dag var att få upp kalorimängden eftersom kolhydraterna var minimerade. Ca 10g /dag alltså långt under rekommenderat bara för att hålla hjärnan vid liv(100g). Men även för att försöka minimera muskelförlusten när jag låg på - kalorier. Men det var jobbigt och jag mådde skit faktiskt. 15 måltider per dygn med ca 35g prot i varje
.
Så håll det på en normal nivå så är det ingen fara! Ät normalt hela dagarna förutom att du kompletterar med en frukt och proteindrink ibland. TYp mellanmål + efter träningen. Beräka hur mkt du får i dig i din normala kost och anpassa pulvermängd efter det sen. Räkna med att ligga på 2-3g protein per kg kroppsvikt.
Lycka till!
Flamma77 skrev:Word! Jag och min biokemibok kunde inte ha sagt det bättre själva...
Jag undrar en annan sak??
Hur mycket träningsvärk skall man ha efter ett optimalt träningspass??
Jag tränar styrke 3 dagar i veckan, mån= ben, tis=mage rygg ons=armar axlar bröst. Som jag har det nu med vikt/set/reps blir jag stel ett par dar. Räcker det?
![]()
Har läst 2,5 år biomedicinsk analytiker och nu 1,5 år veterinär. Biokemi ingår i båda. Dessutom detta kostintresse... frivilliga egenstudier. Jag är skadad är jag räddKIRE skrev:Flamma vad pluggar du?
träningsvärk är individuellt, vissa personer får bara en lätt smärta medans andra kan ha riktigt ont trotts att de har tränat lika hårt.Flamma77 skrev:Word! Jag och min biokemibok kunde inte ha sagt det bättre själva...
Jag tränar styrke 3 dagar i veckan, mån= ben, tis=mage rygg ons=armar axlar bröst. Som jag har det nu med vikt/set/reps blir jag stel ett par dar. Räcker det?
![]()
Ja men... menar du att de har tränat lika länge och ofta då. Annars är det ju självklart att det är olika.Jarle skrev:träningsvärk är individuellt, vissa personer får bara en lätt smärta medans andra kan ha riktigt ont trotts att de har tränat lika hårt.
Flamma77 skrev:Ja men... menar du att de har tränat lika länge och ofta då. Annars är det ju självklart att det är olika.![]()
Jag efterlyser något sorts mått på effektivitet...
Jag inser att allt är relativt och att hur man upplever smärta är mycket individuellt.Men man skall väl inte vara lemlestad fram till nästa träningstillfälle??
Vad är "normal" återhämtningstid för ett optimalt pass? Ska man ha lite ont eller bara vara stel?
Endel anser att inget mindre än rörelsehinder duger. Men jag har inget behov av att "tuffa mig"![]()
Flamma77 skrev:Word! Jag och min biokemibok kunde inte ha sagt det bättre själva...
![]()
berggren_martin skrev:Såg på nyheterna att några svenska forskare hade hittat en ny förklaring till träningsverken som motsade det där med att musklerna får små skador/brister.
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |