Träningstråden

Jag tränar, oftast, på morgonen och det jag vill uppnå är mindre fett och mer muskler kort och gott.
Det jag undrar är om det är bättre ur resultatperspektiv att separera konditions-/styrketräning eller om det är likvärdigt, eller rent av bättre, att kombinera under samma pass.

Det ger mer att försöka hålla dom minst 8 timmar från varran.

Till er med stor röv: knäböj kommer inte bygga röv mer än benen och övriga kroppen får sig en skjuts, på 66kg kan där inte vara mycket röv, snarare mycket svank skulle jag tro och det går att åtgärda utan större ansträngning.

2770015 Det ger mer att försöka hålla dom minst 8 timmar från varran.

Till er med stor röv: knäböj kommer inte bygga röv mer än benen och övriga kroppen får sig en skjuts, på 66kg kan där inte vara mycket röv, snarare mycket svank skulle jag tro och det går att åtgärda utan större ansträngning.
Hur åtgärdar man mycket svank?

Det bästa är som sagt att försöka hålla kondition och styrketräningen så långt ifrån varandra. Men det går också att kombinera, om man nu känner att inte tiden räcker till.

Skillnaderna för en normalgymmare är nog inte stora, om någon alls.

Jacke: jobbar natt så det blir lite svårt att ställa om sig på lediga dagar, men ingen fara min sömn får jag :). Vill man deffa tycker jag att slänga i sig en massa fruktos efter aktivitet inte är att föredra iaf ;) håll nån ätardag eller som jag gjorde, några ätarmåltider i veckan (upp till nån månad innan tävling).

Chrille: hallonhjärtan is the shit? hade jag varit tvungen att välja hade det fått bli bilar efter träning, inte för dom är det bästa jag vet utan att det fyller på glykogenet hyffsat :)
Du ser,INGEN tänkte ens på den lilla syltklicken på min tid.Men fruktos borde väl va lika med snabba kolisar antar jag?Hade faktiskt inga större problem med "matsug" under deff.Snarare tvärtom,ätardagarna blev oftast ganska nyttiga t,om.Har aldrig gillat chips o godis o kakor o slisk faktiskt.O den mat jag normalt äter e ganska nyttig i sig.Vad jobbar du med undrar en nyfiken jävel?Var o försökte träna lite idag iaf.Men mitt brutna ben begränsar ju övningarna en aning.Körde lite bröstövningar o axlar.Blev att köra snebänk i smithen o blev förvånad över hur förhållandevis stark jag kände mig.Axlarna kändes ovanligt "hela" o starka oxå.Så denna 8 veckors vila har nog bara varit nyttigt läkande verkar det som.Nu ska jag köra min egen fredagsvariant av dipp.Tar tre fyra olika dippblandningar o en jävla massa olika stavskurna grönsaker.Inte för att det är så nyttigt,utan för att jag o hela familjen tycker det e såååååå gott.Rädisa dippad i holiday e en höjdare.Gurkstav i tzatsiki....mums.O ett glas vitt vin till gör det hela ännu bättre.:yoparty

Du ser,INGEN tänkte ens på den lilla syltklicken på min tid.Men fruktos borde väl va lika med snabba kolisar antar jag?
Det är det nog inte nu heller. I 100 gram lingonsylt finns det totalt ca 15 gram fruktos (12.5 från sackaros 2.2 naturligt i lingonen).
Låt säga att man har ca 20 gram sylt på sin gröt, det ger ca 3 gram fruktos. Det vill säga ungefär lika mycket som i 2 sockerbitar.

Men jag vet ju iofs inte hur mycket sylt folk öser på sin gröt.

Fruktos är en väldigt långsam kolhydrat eftersom den måste ta turen via levern innan den kommer ut i blodet. Det har också en negativ inverkan på många saker som t ex fettinlagring, insulinkänslighet mm. Men det handlar inte om att man ska sluta äta frukt bara för att man går på diet eller inte vill få diabetes.
Det är sockersötade saker som saft, läsk, godis osv man ska passa sig för att ÖVERkonsumera. Det nyttiga i frukter överväger det eventuellt negativa.

Martin: Nu säger du att det inte gör skillnad när det finns forskning som visar helt annat ;) Inte för jag följer den utan jag följer det min kropp gillar. Under dieten (sista veckorna) körde jag cardio på eftermiddag, träning på kväll + mer cardio direkt efter dock kortare, sen cardio på natten när ja inte kunde somna. Det funkade ju skapligt men till SM så jävlar :)

Jacke: Jag jobbar på terminal och är väl min egna chef på natten. Stressigt men betalar helt ok och jag kan sköta byggningen bra, vad pysslar du själv med? Ska även börja stå lite vakt nu, hoj jäveln ska in på stor service samt ny bil så man är illa tvungen.

Chrille: Hellre popcorn, och gärna flickor, fast iaf 20 :D haha

Anledningen till att hålla sig undan fruktos är som martin sa, + att det inte alls blir lika bra glykogen inlagring utan lagras i levern. Med detta sagt älskar jag coca-cola och dricker en hel del nu när jag inte ska dieta på ett tag, inte ger det nåt negativt resultat och det är ju sjukt gott.

Martin: Nu säger du att det inte gör skillnad när det finns forskning som visar helt annat ;) Inte för jag följer den utan jag följer det min kropp gillar. Under dieten (sista veckorna) körde jag cardio på eftermiddag, träning på kväll + mer cardio direkt efter dock kortare, sen cardio på natten när ja inte kunde somna. Det funkade ju skapligt men till SM så jävlar :)

Jacke: Jag jobbar på terminal och är väl min egna chef på natten. Stressigt men betalar helt ok och jag kan sköta byggningen bra, vad pysslar du själv med? Ska även börja stå lite vakt nu, hoj jäveln ska in på stor service samt ny bil så man är illa tvungen.

Chrille: Hellre popcorn, och gärna flickor, fast iaf 20 :D haha

Anledningen till att hålla sig undan fruktos är som martin sa, + att det inte alls blir lika bra glykogen inlagring utan lagras i levern. Med detta sagt älskar jag coca-cola och dricker en hel del nu när jag inte ska dieta på ett tag, inte ger det nåt negativt resultat och det är ju sjukt gott.
Okfruktos e alltså en långsam kolhydrat.O jag tror inte det sabbade min deff,eftersom dom enda ggr jag tävlat kommit etta o tvåa. Men det var ju på stenåldern iofs.Terminal???? typ godshantering? Jag jobbar som betongare numera,bär o kånkar hela dagarna.Inget drömyrke direkt,men liksom du nämner ger det bra stålar.Coca cola e väl inte gott?Ska jag "svulla" blir det nåt så tråkigt som en brieost eller nåt liknande.Semlor e nåt jag gillar oxå faktiskt,brukar baka egna t,o,m.:D

Martin: Nu säger du att det inte gör skillnad när det finns forskning som visar helt annat ;)
Damn, du kom på mig! :gnissla

Har du tänkt att ändra något på upplägget till nästa gång?

Semlor e nåt jag gillar oxå faktiskt,brukar baka egna t,o,m.:D
Mmmmmmm
semlor.jpg

Glass ger jevligt bra tryck på gymmet också! :yoparty

Last edited:
Jag åt en påse chips, en påse ostbågar och en stor marabouchoklad kvällen innan jag tryckte upp 128 kg i bänkpress. Tänk om jag hade valt hallonhjärtan istället! :yoparty

jacke: det funkar ju, men jag hade valt andra källor när vi endå snackar diet. Om det inte va på ätardagarna då hehe. Terminal, lastning och lossning av lastbilar, samt vakt då. Det som e bra är att natten nyligen startat så dom har bokat lite skumt med trailers till oss, har aldrig jobbat en hel natt och får endå betalt för hela hehe.

Martin: Nu har jag coach så jag lyssnar på han. Han hjälpte mig med tömningen till lucia och på bara den tappa jag över 4kg vätska på 3 dagar. Denna dieten kommer bli hårdare för jag vill vara bra mycke tightare denna gången.

Chrille: Ja hade du käkat gelehallon kanske du slutat lekt med uppvärmningsvikterna ;)

Hjälp... Jag var ute och åkte längdskidor igår... Det var jobbigt... Tror inte jag gjort det sedan man gick i lekis typ. Nehdå, kanske inte riktigt... Men det blir nog till att göra det fler gånger i vinter. Tror jag åkt ca 5km på 40min igår, ingen höjdartid direkt, det var jävligt kladdigt i spåret. Bara att promenera som vanligt uppför backarna nästan.

Chrille: Bra där :) Själv ska man ladda som vanligt fast med lite friterade pommes också ida, ger fint tryck.... o det e så jävla gott haha.

Jodå tightare ska jag vara, det är mest vätskan jag måste bli av med mer, men vill gärna ha fram fibrerna i röven, då jävlar är man hård :)

Idag är det Triceps/Biceps och det ska bli nice som fan!

2771503 Chrille: Bra där :) Själv ska man ladda som vanligt fast med lite friterade pommes också ida, ger fint tryck.... o det e så jävla gott haha.

Jodå tightare ska jag vara, det är mest vätskan jag måste bli av med mer, men vill gärna ha fram fibrerna i röven, då jävlar är man hård :)

Fan va obekvämt att sitta det måste bli då :arsele :hihi

Chrille: Bra där :) Själv ska man ladda som vanligt fast med lite friterade pommes också ida, ger fint tryck.... o det e så jävla gott haha.

Det ska va så man kan riva morötter på skinkorna som min coach sa.DÅ jeflar e man hård.:tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT