Träna och äta sunt

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
-Rosen- skrev:
2385155 oj skrev fel i förra inlägget, menade inte att träna magmusklerna utan menade ifall det förbrändes fett även från magområdet och inte bara från benen

Som burner sa så går det inte att punktförbränna fett. Om man cyklar så bränner man alltså inte bara fett på benen. Dock så tar det inte lika mycket från hela kroppen utan i en viss ordning. Kommer inte ihåg exakt ordningen men principen är att de ställen där fettet är mest ivägen kan man lättast få bort det, och vice versa. Det innebär t.ex att fettet på magen och framförallt rumpan är det som är svårast att få bort. Ställen som fettet lägger sig på sist/försvinner först är t.ex ansiktet och fingrar.

burner skrev:
2385171 Ja direcckcckt.

Skitsnacket kanske går hem på Lunarstorm där större delen är ovetandes fjortisar men här blir det betydligt svårare.

Ja, att punktförbränna fett från tex. ben eller bröst går inte.
Används fett som energikälla så tas det i stort sett från hela kroppen.
Lite undantag finns från tex. inre organ och dyl.
trevligt :) :) anledningen är att på mitt gym så har bara step-up och cykel maskinerna tv apparater vilket gör att löpningen inte är så rolig :) så jag fortsätter som nu, löpa 30minuter som uppvärmning och sen ta ett antal 100 calories spinningpass per träning :)

stoooffe skrev:
2385288 Vad är bäst:

Att gå 45-60 min eller att springa 6 km på 25 min?
jag vet ju inte så mycket men det känns bra mycket mer att springa än att gå de distanserna som du nämner, sen är nog gång bättre för kroppen i stort då löpning sliter om du har fel underlag. till exempel så kan jag inte springa på asfalt då ryggen och knäna blir rent outhärdliga

Last edited:
stoooffe skrev:
2385288 Vad är bäst:

Bästa är att springa intervall på en läskigt intensiv nivå i ca 20 minuter. Då ökar kroppens metabolism som fan och du förbränner mer energi lång tid även efter själva träningspasset. Om du går bränner du bara energi när du går.

Välj själv:tummenupp

stoooffe skrev:
2385288 Vad är bäst:

Jag gissar att du undrar vad som är bäst för att bränna fett!
Ju mer man anstränger sig desto mer fett förbränner man. Däremot så är andelen fett som förbränns jämfört med kolhydrater störst vid lågintensiv träning t.ex gång. Vill man gå ner i vikt så ska man ju göra av med så mycket energi som möjligt och då är löpningen bäst. Vill man bränna fett utan att göra av med så mycket annan energi så är gången bäst. Om du ska gå för att förbränna fett så tänk på att gå snabbt! Om man har en puls på 130-140 så är det lagom (kan variera på individen och ålder).

edit: jag var visst sist med att svara :) Vem av oss som har rätt beror ju på vad du vill uppnå, det finns ingen universallösning för alla situationer.

Last edited:
Thoraby skrev:
2385321 Bästa är att springa intervall på en läskigt intensiv nivå i ca 20 minuter. Då ökar kroppens metabolism som fan och du förbränner mer energi lång tid även efter själva träningspasset. Om du går bränner du bara energi när du går.

Jag brukar springa 2-3 ggr i veckan och då blir det 6 km på cirka 25 min.

Ganska raskt tempo.

Intervaller kanske är bättre?

Thoraby skrev:
2385321 Bästa är att springa intervall på en läskigt intensiv nivå i ca 20 minuter. Då ökar kroppens metabolism som fan och du förbränner mer energi lång tid även efter själva träningspasset. Om du går bränner du bara energi när du går.

tanke, om man springer intensivt i 20 minuter och då bränner efter själva löpningen, i början av träningspasset, kommer inte detta då att påverka resten av övningarna?

-Rosen- skrev:
2385356 tanke, om man springer intensivt i 20 minuter och då bränner efter själva löpningen, i början av träningspasset, kommer inte detta då att påverka resten av övningarna?

Nej. Om du är redigt trött efter löppasset så kommer du automatiskt att bli superpigg direkt när du börjar med resten av övningarna. :tungan

syltburk skrev:
2385371 Nej. Om du är redigt trött efter löppasset så kommer du automatiskt att bli superpigg direkt när du börjar med resten av övningarna. :tungan
tack då vet jag det :rolleyes:

-Rosen- skrev:
2385356 tanke, om man springer intensivt i 20 minuter och då bränner efter själva löpningen, i början av träningspasset, kommer inte detta då att påverka resten av övningarna?

Mycket rätt tänkt, och det är just därför man helst ska ha en 8 timmars lucka mellan styrketärnings och konditionsträning. Fast konditionsträning är fel ord, fettförbränningsträning är ett bättre ord.:tuttar

H4 skrev:
2382804 Tänkte komma igång lite seriösare den här gången.

Måndag: Armhävningar + Hantlar
Tisdag: Vila
Onsdag: Mage + Rygg
Torsdag: Vila
Fredag: Springa
Helgen: Vila

Testade att köra så tidigare. Funkar bra om man vill hålla sig i samma skick man för stunden är i, men vill du bli större får du allt ta i hårdare. En vecka är i alla fall för min del på tok för långt uppehåll för en muskelgrupp. Jag kör nu tills det eventuellt börjar kännas knackigt, hela överkroppen varannan dag. Tidigare har jag inte orkat köra så långa och breda pass men nu gör jag det. Andningen har mycket med saken att göra. Jag undviker att knipa luftvägen hur hårt man än tar i, och försöker andas jämnt under seten. Blir dock svårt om man kör tungt bänkpress exempelvis.

Måndag: Gym, halva överkroppen
Tisdag: Taekwondo
Onsdag: Gym, hela överkroppen
Torsdag: Taekwondo
Fredag: Gym, hela överkroppen
Lördag: Taekwondo
Söndag: Gym, halva överkroppen

Så ser mitt schema ut.
Jag har nyligen dragit igång träningen riktigt seriöst istället för att göra det halvhjärtat och hoppa över dagar då och då. Är jag frisk går jag dit, hur jävla segt det än kan kännas ibland. Och jag äter mina pulver och piller duktigt. Proteiner, fetter och vitaminer.
Gick på krogen för sista gången på mycket länge och drack upp spriten i kylen.
Nu väntar 10 månaders strikt byggning inför Gotland beach 2007. Har även satt upp målet att gradera mig till blåbältare på graderingen maj 2007.
Kommer även att dokumentera resans gång och redovisa det i juni nästa år här i forumet för att visa vad man kan åstadkomma.
Siktar på Bruce Lee-liknande fysik då jag är en rätt liten människa på 1,75. Fast mer åt det biffiga hållet och mindre åt det spinkiga asiat-hållet. Han var ju sjukligt rippad.
Engagemang och diciplin!

Edit: Och naturligtvis insjuknade jag idag i nån typ av förkyldning. :mad:
Kurerar skiten för fulla muggar och kör eventuellt i morgon ändå om det går. Ska vara okej så länge man inte hetsar upp pulsen.

Edit2: Vaknade idag(dagen efter) och kände mig tillräckligt bra för att kunna gymma, så det löste sig. Skissar nu på en kostomläggning och en träningsstrategi

Last edited:
valmers skrev:
2384350 Jag orkar inte ens kommentera.

/Magnus, tränat styrka sedan 1994

Nu är det iofs. inte så mycket åren du tränar utan sättet du gör det på som räknas men vad vet jag, du kanske är Arnold.

Men 15kg på 2 månader (?)...
Själv har jag tagit en viloperiod på snart 9 månader, får ta nya tag i höst.

/Henrik, var 4 år gammal 1994.

syltburk skrev:
2384181"Jag ser ju att du använder aimbot"

Är du polers med han den däringa basjägarn eller?
Skicka upp lite för och efterbilder på dina resultat vettja.
Så kan jag hänga upp dom på anslagstavlan på gymmet.
Glöm inte din polares bilder, så kan alla få sig ett gott skratt när dom läser rubriken" Killen som gick upp 15 kg i muskler (!) på 2 månader."

Borde va Guinessvarning på det va?:dummer

Hade tänkt börjat träna seriöst till hösten. Träna nångång i veckan i våras men kom av mig när det blev sommar och så vidare.
Har sett att det finns många protein drinkar å sånt man kan ta. Vilka föredrar ni?
Hade tänkt beställt det här: http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=SET01AUG då jag tyckte det verkar vara ett bra paket.
Vad är godast? Banan, Choklad, Hallon, Jordgubb, Mintchoklad, Naturell, Vanilj? Nått man inte tröttnar på efter några veckor.

Planerar även att försöka gå en rejäl promenix minst 3 till 4 gånger i veckan. Sen gymma de övriga dagar. Kanske man kan simma nån dag istället för att gå?
Är ute efter att bygga muskler och gå ner i vikt.
Har tränat lite innan men då va det inge seriöst, gjorde det mest för att det var skönt och att jag slapp få ont i rygg och så vidare. Jag känner att jag behöver träna för att bli starkare. De är ju inte så att jag inte klarar å lyfta ett mjölkpaket:P Men 19 år utan träning sätter sina spår.

Och tillsist. Nån som har ett tips på ett gym i motala? Gärna så man kan lösa månads/års kort för en bra peng.

Markus skrev:
2385502 Ambitioner is da shit. :tummenupp

Det är mitt imråde :tummenupp

I början av 2002 blev jag jävligt less på bilringar och manspattar och allt vad det för mer sig. Tappade 25 kilo inom ett halvår. When i go for it, i do it for real.

Det här är ju en jävligt mycket roligare utmaning då man inte utgår ifrån ett läge av taskig självsyn, dåligt självförtroende och dålig fysik. Man fixar inget fel, man bara förbättrar. Se det som att trimma hojen. Mycket roligare att plocka isär hojen för detta än att plocka isär den för att byta en massa skit som pajade vid en vurpa. Kräver sin uppoffring dock. Kan tänka mig att jag kommer ha "måttligt roligt" under den här perioden. Men det är värt det.

Edit: På tok fel årtal

Jens: Fick hem ett sånt idag, och ett paket till innehållendes ungefär samma saker. Rekommenderar choklad och att blanda i mjölk. Smakar inte långt ifrån oboy men inte fullt så sött. Har kört jordgubb tidigare men choklad är en smak som ingen bör ogilla. Tjöp en påse kreatin också när du ändå är igång. Kostar så lite.

Är du ute efter att bygga muskler och gå ner i vikt är det protein du är ute efter. Nackdelen med att gå ner i vikt är att kroppen gärna äter av musklerna såväl som fettet. Använder du musklerna tillräckligt och tillför protein bör du kunna undvika muskelstagnation och gå ner i fettvikt.

Last edited:
Panajo skrev:
2385510 Är du polers med han den däringa basjägarn eller?
Skicka upp lite för och efterbilder på dina resultat vettja.
Så kan jag hänga upp dom på anslagstavlan på gymmet.
Glöm inte din polares bilder, så kan alla få sig ett gott skratt när dom läser rubriken" Killen som gick upp 15 kg i muskler (!) på 2 månader."

Borde va Guinessvarning på det va?:dummer

Basjägarn??
Vill du ha bilder på mig? För det första så tar jag inga bilder på mig själv. För det andra så hade jag inte skickat dem till dig om jag hade några bilder.
Jag har givetvis inga bilder på min polare heller. Och för tredje (fjärde?) gången det var 2.5 månader! :)

På tal om Guiness, om ni tyckte att min kompis var konstig så kolla i Guiness rekordbok så ska ni få se på grejer. Där kan man hitta en jävla massa saker som är helt sjuka. Jag vet att om ni kollar i den så kommer ni inte tro ett ord/en bild men det som står i den boken är sanning.

syltburk skrev:
2385579 Basjägarn??
Vill du ha bilder på mig? För det första så tar jag inga bilder på mig själv. För det andra så hade jag inte skickat dem till dig om jag hade några bilder.
Jag har givetvis inga bilder på min polare heller. Och för tredje (fjärde?) gången det var 2.5 månader! :)

På tal om Guiness, om ni tyckte att min kompis var konstig så kolla i Guiness rekordbok så ska ni få se på grejer. Där kan man hitta en jävla massa saker som är helt sjuka. Jag vet att om ni kollar i den så kommer ni inte tro ett ord/en bild men det som står i den boken är sanning.

Haha! Ja du vet Basshunter, datanörden.
Nej jag vill inte ha några bilder på dig, var mest för att retas lite jag skrev så. Gymma på! Om ett tag ser ni ut som Coleman.

Panajo skrev:
2385605 Haha! Ja du vet Basshunter, datanörden.
Nej jag vill inte ha några bilder på dig, var mest för att retas lite jag skrev så. Gymma på! Om ett tag ser ni ut som Coleman.

Haha jag vill inte se ut som John Coleman!:D Jag nöjde mig med min kroppsbyggnad för ett par år sedan och nu underhåller jag mest det.:hoppa

FreddaGädda skrev:
2385559Jens: Fick hem ett sånt idag, och ett paket till innehållendes ungefär samma saker. Rekommenderar choklad och att blanda i mjölk. Smakar inte långt ifrån oboy men inte fullt så sött. Har kört jordgubb tidigare men choklad är en smak som ingen bör ogilla. Tjöp en påse kreatin också när du ändå är igång. Kostar så lite.

Är du ute efter att bygga muskler och gå ner i vikt är det protein du är ute efter. Nackdelen med att gå ner i vikt är att kroppen gärna äter av musklerna såväl som fettet. Använder du musklerna tillräckligt och tillför protein bör du kunna undvika muskelstagnation och gå ner i fettvikt.

Tackar fär infon:tummenupp

Såg att dom hade kreatin på gymgrossisten: http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=609r

Det står så här om det:

Dosering:
Dag 1-5 Blanda 1 1/2 tesked med 2-4 dl vatten 4 gånger per dag, sprid ut intagen under dagen.
Dag 6- Blanda 1 1/2 tesked med 2-4 dl vatten 1 gång per dag. Tag kreatinet direkt efter träning. Tag Kreatin Monohydrat även de dagar du inte tränar. Använd Kreatin Monohydrat i 4-10 veckor, håll därefter upp i minst 4 veckor.

Menas dag 1-5 att det är dom 5 första dagarna under första veckan man käkar sånt här?
Och resterande är de fortsatta veckorna?

Och det står att man ska ta det i samband med träning. Är de första 5 dagarns till för att man ska vänja sig med att få extra kreatin?

jens__E skrev:
2385725 Tackar fär infon:tummenupp

Såg att dom hade kreatin på gymgrossisten: http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=609r

Det står så här om det:

Dosering:
Dag 1-5 Blanda 1 1/2 tesked med 2-4 dl vatten 4 gånger per dag, sprid ut intagen under dagen.
Dag 6- Blanda 1 1/2 tesked med 2-4 dl vatten 1 gång per dag. Tag kreatinet direkt efter träning. Tag Kreatin Monohydrat även de dagar du inte tränar. Använd Kreatin Monohydrat i 4-10 veckor, håll därefter upp i minst 4 veckor.

Menas dag 1-5 att det är dom 5 första dagarna under första veckan man käkar sånt här?
Och resterande är de fortsatta veckorna?

Och det står att man ska ta det i samband med träning. Är de första 5 dagarns till för att man ska vänja sig med att få extra kreatin?

Extra dos de första fem dagarna är till för att fylla depåerna så att säga. Kreatin finns naturligt i kroppen, men när man börjar tillföra extra mycket kan man få den reaktionen att kroppen försöker skölja ut det. Man pissar då nåt enormt, och det gället att dricka vatten därefter. Jag upplevde dock inte detta till skillnad från bekanta som fått springa och pissa var tionde minut. Man behöver inte köra uppladdningsperiod men det går ju snabbare för kreatinet att uppnå full effekt. Det gör så att det binder mer vatten i kroppen och således blir man något starkare och mer uthållig. Eftersom man drar på sig vatten kan man gå upp något i vikt och således bli något "större". Det går över när man slutar äta det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT