Träna och äta sunt

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
stoffer skrev:
2399829 Frågan är varför vi alltid ska prata muskler och vatten, varför inte kalla det fettfri kroppsmassa istället. Kan man gå upp 3kg muskler per år borde man alltså (med vatten inräknat) kunna gå upp ca 5-6kg fettfri kroppsmassa per år.

Det är ju ändå i princip omöjligt att få reda på hur mycket av uppgången som var muskler respektive vatten. Och går man upp 5 kg utan att lägga på sig fett så kan man ju i princip anse att man gått upp 5kg muskler, eftersom muskler i en människa alltid innehåller vatten.
Överlag är det alltid dumt att räkna kilon enbart. Jag själv kan diffa 2-3 kilo från morgon till kväll vid extremfall t.ex. Personligen tycker jag man ska lägga ihop kilon på vågen, proportioner, måttökning(t.ex. överarmar), hur man ser ut i spegeln samt viktökningar på hantlarna.

När jag mäter viktökningar så väger jag mig alltid nypissad och nyskiten före frukost, på så sätt får jag diffar på 0.5kg i extremfall. Sen är det ju som med allt annat dumt att avgöra viktändring på bara två mätningar.

Jag gick t.ex. upp 1kg per vecka i 9 veckor i början på det här året (146g/dag i snitt). Då vägde jag mig varje dag, men jag räknade inte ut min viktuppgång mer än en gång per vecka, högst. Och mått är ju också viktigt, och framförallt vikter. Ökade under samma tid 1rm 30kg i marklyft och 10kg i bänk, och överarmarna växte 3.5cm

Jodu 15kg muskler på ett sommarlov,då lovar jag att köra av vägen i 200knyck:D
Jag har tränat i 1,5år nu och gått upp från 72kg till 87kg(174cm lång).Ökat både i muskelmassa och fett.Börjar få en hel del bristningar nu,har fått det i armhålorna,efter armarna/axlarna.Går det att undvika det på nått sätt?:kulspruta

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman