Träna och äta sunt

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Enligt den, visserligen enda, bok jag läst i ämnet så är allt utöver 2-3kg i muskelmassa omöjligt i årlig uppbyggnad. Man går däremot upp mer än så, men det är inte i muskler, typ vatten och fett e. Boken är skriven av Ove Rytter och jag tror den länge på 90-talet ansågs som någon typ av bibel inom kroppsbyggning, Effektiv Bodybuilding heter den.

15 kg på 2 månader är svårt även MED steroider, för att inte säga så gott som omöjligt, om vi nu snackar muskler.

Att gå upp 15 kg på ett halvår i den åldern är inte omöjligt, men då är det inte 15kg muskler ;)

Dark_Messenger skrev:
2383940 Fråga 1. Hur vet du att han gick upp 15kg muskler?
Fråga 2. Använde din kompis steroider?
Fråga 3. Vad går du på som tror på detta?

1. Jag vet inte att det var exakt 15 kilo men han sa det och det och han hade ingen anledning att ljuga. Dessutom såg jag honom innan och efter och han såg ut att ha gått upp ca 15 kilo.

2. Nej men han tränade varje dag och åt var fjärde timma (inte på natten). Han åt även en del kosttillskott och proteiner. När man är i den åldern och precis har börjat träna och tar det så otroligt seriöst så är det inte så konstigt att man går upp mycket. Men visst 15 kilo är häpnadsväckande.

3. Rökheroin mestadels, blir en del LSD också på helgerna. :va

Han hade dessutom väldigt lite fett så han kan knappast ha lagt på sig mycket fett under sommaren.

edit:

Markus skrev:
2383942 Enligt den, visserligen enda, bok jag läst i ämnet så är allt utöver 2-3kg i muskelmassa omöjligt i årlig uppbyggnad. Man går däremot upp mer än så, men det är inte i muskler, typ vatten och fett e. Boken är skriven av Ove Rytter och jag tror den länge på 90-talet ansågs som någon typ av bibel inom kroppsbyggning, Effektiv Bodybuilding heter den.

Det är möjligt att det stämmer för 100-kilos muskelberg. Har man svinmycket muskler och har tränat länge är det givetvis svårt att öka muskelmassan mer. Men är man ung och/eller precis har börjat träna så är det inga problem att gå upp mer än 3 kilo på ett år. Jag vet massor exempel på det, jag själv t.ex.

Last edited:
syltburk skrev:
En kompis gick t.ex upp 15 kilo muskler på ett sommarlov innan trean i gymnasiet.

Okej vi säger så :rofl

Människokroppen är fysiskt oförmögen att producera mer än 4-5kg muskler/år.
Det är fakta.

Det kanske var så att din kompis ökade 4kg i muskler och 11kg i fett & vätska.

syltburk skrev:
Men är man ung och/eller precis har börjat träna så är det inga problem att gå upp mer än 3 kilo på ett år. Jag vet massor exempel på det, jag själv t.ex.

Precis som andra nybörjare så tror du att din viktuppgång består av endast muskler.

Last edited:
syltburk skrev:
2384123
Men är man ung och/eller precis har börjat träna så är det inga problem att gå upp mer än 3 kilo på ett år. Jag vet massor exempel på det, jag själv t.ex.

Jag också, har gått upp 7-10kg sedan januari men det är inte 7-10kg muskler. Man kan säkert gå upp 45kg på samma tid, men det är fortfarande inte muskler.
Jag har visserligen ingen kunskap som jag kan tuta i dig det, bara att det är det enda budskap jag hört från de som know some body building shit och att ingen av dignitet har opponerat sig. Kan du redovisa någon hyfsad källa på det du förespråkar?

Alltid när man gör något som är svårt så kommer det avundsjuka folk och anklagar en för fusk och lögn. Har varit med om det i så många olika sammanhang. "Du kan inte har sprungit den sträckan på tre minuter", "Jag ser ju att du använder aimbot", "Det är omöjligt att bygga en så stor snögubbe", "Han måste ju ha använt steroider" osv osv osv.

Ganska tröttsamt med avundsjukt folk som tror att dom vet, när dom inte har satsat på något och märkt vad man faktiskt kan åstadkomma om man verkligen går in för något. Visst tro inte på mig, säg till er själva att "Det är lögn, så mycket bättre än mig kan ingen vara" om ni mår bättre av det. Jag slutar lyssna på ert patetiska gnäll nu iaf. Jag har hört det förr.

Jag tycker att du ska tänka om vad det gäller att träna hemma. Det är tråkigt och det är svårt att träna varierat med bara lite hantlar och en skivstång. Du kommer förmodligen göra samma övningar hela tiden och benen kommer endast få den träning som det ger att springa. Jag föreslår att du gör så här om du vill träna måttligt:

1. Bröst, triceps och axlar
2. Biceps, rygg och mage
3. Ben

Släng in vilodagar som du tycker att det passar dig. Jag själv skulle nog ha haft en mellan varje pass. Att springa är bra i en viss utsträckning för att kunna orka styrketräna så hårt som möjligt. Det är inte pulsen som ska sätta gränserna, det är musklerna som ska göra det. Mer än en gång i veckan tycker jag dock inte att du ska göra det om du vill bygga samtidigt.

Angående kosten så räcker det inte att försöka äta så sunt som möjligt. Läs på om vad och när du ska äta och se sen till att trycka i dig mat tills du nästan spyr åtminstone var tredje timma. Du kommer känna dig missnöjd med resultaten även om du gör detta, men om du bara sköter kosten lite halvt så kommer du känna dig så pass missnöjd att du snart kommer lägga ner ditt träningsprojekt. Det är inte kul att träna om man inte känner att det ger resultat i form av både stryrka, uthållighet och massa.

syltburk skrev:
2384181 Alltid när man gör något som är svårt så kommer det avundsjuka folk och anklagar en för fusk och lögn. Har varit med om det i så många olika sammanhang. "Du kan inte har sprungit den sträckan på tre minuter", "Jag ser ju att du använder aimbot", "Det är omöjligt att bygga en så stor snögubbe", "Han måste ju ha använt steroider" osv osv osv.

Ganska tröttsamt med avundsjukt folk som tror att dom vet, när dom inte har satsat på något och märkt vad man faktiskt kan åstadkomma om man verkligen går in för något. Visst tro inte på mig, säg till er själva att "Det är lögn, så mycket bättre än mig kan ingen vara" om ni mår bättre av det. Jag slutar lyssna på ert patetiska gnäll nu iaf. Jag har hört det förr.

Men vakna upp.
Jag har tränat själv i 12år+ och har ganska så bred kunskap inom styrke/bodybuilding världen.

Att någon har gått upp 15kg i muskler på endast 1 år är ren bullshit !!!

Det handlar inte om avundsjuka utom om fakta.
Om jag säger att en GSXR 1000 -06 toppar 600km/h om bara luftfiltret byts ut, tror du på det också i så fall ?

Det är lika dumt att tro på ovan som att tro att något ökat 15kg muskler på endast 1 år.

Last edited:
ambulans skrev:
2383813 Det är rätt enkel matematik. Göra av med mer energi än man äter = går ned i vikt !!

Skippa alla pulver och vitaminer . Det gör en bara fattig och har minimal nytta om ens någon alls.
Ät vanlig mat .. skippa såser och chips. Så länge du inte är elitidrottare på VM nivå så behöver man inga kosttillskott alls !! frukost, lunch, middag och kvällsmål är det som gäller !
10 kilo plockar man lätt bort på två månader med endast promenader !
Proteinpulver är fortf. det billigaste proteiner per krona. Så fattig blir man snarare av o käka kyckling istället för pulver. Dock ska man självklart få i sig så stor del protein som möjligt genom vanlig mat.

Syltburkens inlägg orkar jag inte ens snacka om...

Fråga: om man sitter på cyklarna som de har på gymmet tränar det då magen överhuvudtaget? tänker mest eftersom att man knappt rör på överkroppen och blir mer eller mindre bara trött i benen?

Ännu mer "experter" som säger att något som har hänt är omöjligt, bara för att dom är bittra, avundsjuka eller allmänt missunsamma. Alla som är någorlunda bra på något får uppleva detta hela tiden.

Har ni sett junior-VM i bodybuilding? Om deltagarna i denna tävling har lagt på sig 3 kilo/år så är dom definitivt inga juniorer. Hur gammal var Karolina Klüft när hon var bäst i världen på sjukamp? Finns personer som inte fyllt 14 som är i världsklass på golf, gymnastik, schack, osv. Det var en åttaåring som tog 90 kilo i bänkpress. Allt detta är exempel på folk som har gjort en imponerande prestation och säkerligen fått höra en hel del skit från folk som er att det är omöjligt. Trots att deras bedrifter är väl dokumenterade finns det folk som väljer att inte se sanningen.

"Experterna" tror inte på någon historia om någon som har gjort något imponerande. Inte ens om dom ser det med sina egna ögon för då är det fusk, doping, trickfilmning, m.m. Wake up and smell the truth! :)

Min kompis i fråga kan ju givetvis ha lagt på sig nåt kilo fett och vågen kan ju diffa några hekto, dessutom varierar ju vikten under dagen en del. Men det är fortfarande mer än 4 gånger så mycket på 2,5 månader som vissa stackare tror är möjligt att lägga på sig på ett helt år.

-Rosen-: Nej man tränar inte magmusklerna nämnvärt av att sitta på en motionscykel.

syltburk skrev:
2385097 Ännu mer "experter" som säger att något som har hänt är omöjligt, bara för att dom är bittra, avundsjuka eller allmänt missunsamma. Alla som är någorlunda bra på något får uppleva detta hela tiden.

Har ni sett junior-VM i bodybuilding? Om deltagarna i denna tävling har lagt på sig 3 kilo/år så är dom definitivt inga juniorer. Hur gammal var Karolina Klüft när hon var bäst i världen på sjukamp? Finns personer som inte fyllt 14 som är i världsklass på golf, gymnastik, schack, osv. Det var en åttaåring som tog 90 kilo i bänkpress. Allt detta är exempel på folk som har gjort en imponerande prestation och säkerligen fått höra en hel del skit från folk som er att det är omöjligt. Trots att deras bedrifter är väl dokumenterade finns det folk som väljer att inte se sanningen.

"Experterna" tror inte på någon historia om någon som har gjort något imponerande. Inte ens om dom ser det med sina egna ögon för då är det fusk, doping, trickfilmning, m.m. Wake up and smell the truth! :)

Min kompis i fråga kan ju givetvis ha lagt på sig nåt kilo fett och vågen kan ju diffa några hekto, dessutom varierar ju vikten under dagen en del. Men det är fortfarande mer än 4 gånger så mycket på 2,5 månader som vissa stackare tror är möjligt att lägga på sig på ett helt år.

-Rosen-: Nej man tränar inte magmusklerna nämnvärt av att sitta på en motionscykel.
:Bugar.

Är riktigt trött på alla "nej det går inte"pessemister även om 15 kg på 10 veckor är imponerande. :tummenupp

2-3 är skitsnak jag gick upp ca 12 kg på ett halv år. Minst hälften va muselmassa, va riktigt small innan (192cm 70 kg) och va inte fet sen utan bara mer vältränad.
Och jag tränna inte allt för ofta.

Sen har jag gått er 10 kg och har ingen apptit sen jag gjorde sommaruppehåll så nu e det på ett igen, synd att man varken har instruktör eller pollare som gymmar. :(

85 kg innan jul? ska nog gå. Några tips?

Last edited:
oj skrev fel i förra inlägget, menade inte att träna magmusklerna utan menade ifall det förbrändes fett även från magområdet och inte bara från benen

valmers skrev:
2385161 Fuckonas sammansvärjning. Stäng tråden.

Ja direcckcckt.

Skitsnacket kanske går hem på Lunarstorm där större delen är ovetandes fjortisar men här blir det betydligt svårare.

-Rosen- skrev:
2385155 oj skrev fel i förra inlägget, menade inte att träna magmusklerna utan menade ifall det förbrändes fett även från magområdet och inte bara från benen

Ja, att punktförbränna fett från tex. ben eller bröst går inte.
Används fett som energikälla så tas det i stort sett från hela kroppen.
Lite undantag finns från tex. inre organ och dyl.

Last edited:
huga.

MAX-OT är det enda rätta

http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=20

Jag tränade i typ 6 månader, armarna blev större, bröstet växte, benen blevo tjocka, ryggen blev bred, men jag gick faaan inte upp i vikt. Och jag var rätt spinking innan så jag e rätt säker på att inget fett försvann. Har en kusin som är hyffsat stor också, men han har inte gått upp nåt heller i vikt sen han började träna, bara i storlek. Jag tog inga tillskott som helst, åt bara 6x om dan, mestadels kött ägg o mjölk.

Några teorier?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...