Touring/offroadhoj under trettio tusen

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Tjena,

Har för närvarande en Suzuki GSX600f som jag funderar på att göra mig av med.
Har försökt att åka lite längre turer men eftersom jag är lite längre (ca 1,90) så blir jag dödstrött i ryggen och axlarna efter en bit.

Har därför tänkt att hitta en hoj där man sitter lite mer upprätt och bekvämare för långfärd.
Det jag uppskattar med en hoj är att den ska vara bekväm att åka och köra och den ska ha en vettig ekonomi. Låter kanske som en tråkig hoj men då får det vara det. Den ska också inte kosta mer är 30 tusen så jag är inställd på något äldre, bara det funkar;)

Någon som har tips på någon bra modell? Har kollat lite på modeller som Yamaha TDM, XJ Diversion.

Honda varadero XL 1000 verkar vara en trevlig hoj. Både hög och ett hyfsat klipp i maskinen. Bra touring-hoj med.

Bandit 1200 ärrymlig och bekväm att åka långt på. Med fixad fjädring går det även svänga med den. Riktigt bra vrid i motorn. Billig försäkring på Bilsport & Mc alternativt Svedia. Slitstark konstruktion och det finns mycket delar till bra priser!

Last edited:
Honda Transalp. En trotjänare som funnits med sedan tidernas begynnelse, mer prisvärt än så är nog svårt att hitta.

Varaderon har en hög bensinförbrukning om jag inte minns fel.

Yamaha XTZ750, Honda XRV750 Africa Twin kanske?

Mvh Panos

lite annan hoj men Yamaha xt660 R kanske kunde vara nåt?

kolla man lite så går de att hitta kring 30000,- i fortfarande bra skick och typ 5-6år gammal.
190cm är ju rätt lång men bli du inte nöjd kan man höja styret och bakdelen för små pengar.

hojen i sig tål en hel del och det finns de som kör touring och är helt nöjd.
för offroad-grusväger och lättare stigar är den också helt okej, bli det riktig tung terräng är det dock fel hoj - men med en riktig offroad bli det ju ingen touring istället.

Africa Twin slår jag ett slag för också, haft en XL650 själv men den är i tröttaste laget och även kanske minsta för dig. AT´n är väl ingen oljad blixt den heller men till det bättre, tyvärr 5 petad ända till 2003 då de slutade tillverkas om jag inte missminner mig. Varaderon åker man fint på men tveksamt för den pengen samt om den är något att ha i terrängen. V-strom är även ganska populär.

Har haft xtz660 och tdm 850 och bägge funkar ganska bra för långfärd, man kör inte rakt ut i grönskan med någon av dem men de funkar fint att köra grusvägar/stigar med utan problem. Förbrukning ca: 0,5 l/mil för mig. Kan rekommendera båda dock skulle jag nog satsa på tdm hojen då det trots allt är lite mer tryck i den (inte mycket men ändå) trots att jag upplever den som den tyngre hojen av de båda.

Ska du åka långt och kanske inte köra alltför mycket ute i terrängen så är det en XL 1000 Varadero du skall ha, Africatwinnen är åxå en bra hoj precis som XTZ 750 men det börjar bli svårare att hitta fina exemplar då de börjar bli till åren.
K.ör man på en hoj med mindre motor så är det ju ganska uppenbart att det också går mindre soppa, ska du köra mer terräng/dåliga vägar så är det fördel med mindre hoj då den är mer hanterbar och du orkar framför allt lyfta den själv.
En Varadero eller BMW GS lyfter man knappt själv även om man är stark, 250-300 kilo med packning bär respekt med sig, 220-250 utan.

Men ska du bara åka landsväg så är Varaderon det självklara valet.

Här finns 2 med väskor och extrautrustning

LUND

ÄNGELHOLM

Några kronor mer men du får vad du betalar för.

För de pengarna och med de kraven skulle jag satsa på en TDM850. Du borde kanske kunna hitta en fräsch modell från sent 90-tal med 3000-4000mil på mätaren.

Edit: Gamla XJ-hojar vill jag inte ens ta i med tång.

Offroad är inte så viktigt för mig. Tänker mer att om man kommer till en grusväg att man kan fortsätta rakt fram istället för att vända som nu.

Så det jag menar med offroad är väl mest grusväg, skrev med det i min beskrivning för att många hojar verkar passa under både touring och offroad om man kollar på blocket.

Många fina tips här i tråden än så länge, ska försöka sätta mig och kolla de olika lite.

Klart du ska titta på en TDM. De är helt okey - närmast underskattade. Funkar även om du är lång.

TDM900 brukar gå att hitta under 40 lakan så om du kan hitta några tysingar till i spargrisen och pruta på lite något objekt kan jag rekomendera den modellen. Den har dessutom 1000 mil serviceintervaller. Suka DL1000 typ samma hoj som TDM. Fast egentligen fyller alla "streethojar" dina kriterier, 900 Hornet, Fazer, mfl. Dvs hojar med lite eller utan kåpa, med vanligt styre. Det är mest däckval som styr hur dom funkar på olika underlag. Lycka till med bytet.

TDM900 brukar gå att hitta under 40 lakan så om du kan hitta några tysingar till i spargrisen och pruta på lite något objekt kan jag rekomendera den modellen. Den har dessutom 1000 mil serviceintervaller. Suka DL1000 typ samma hoj som TDM. Fast egentligen fyller alla "streethojar" dina kriterier, 900 Hornet, Fazer, mfl. Dvs hojar med lite eller utan kåpa, med vanligt styre. Det är mest däckval som styr hur dom funkar på olika underlag. Lycka till med bytet.

Ehrm. Jag föredrar brett styre samt att kunna stå bekvämt när jag kör grus.
Även fjädringsväg är viktigt. 100 knyck på en gungig grusväg och en fjädring som bottnar, det är fan ingen hit.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT